Wat is er nieuw

Wel of geen Voedingsbodem onder aquariumzand?

Ik gebruik deze methode ook.
Afhankelijk van de uiteindelijke totale dikte van de zand laag, doe ik ook wel 2 kleilagen. Ik heb een zandlaag van 20 cm, ik heb eerst 5 cm filterzand aangebracht, daarop klei/laterietmix, daar weer (ongeveer) 7 cm zand en dan weer kleimix, en dan tot de uiteindelijke hoogte zand.
Je moedigt je planten zo ook aan om dieper te wortelen.

Ik gebruik deze methode ook.
Afhankelijk van de uiteindelijke totale dikte van de zand laag, doe ik ook wel 2 kleilagen. Ik heb een zandlaag van 20 cm, ik heb eerst 5 cm filterzand aangebracht, daarop klei/laterietmix, daar weer (ongeveer) 7 cm zand en dan weer kleimix, en dan tot de uiteindelijke hoogte zand.
Je moedigt je planten zo ook aan om dieper te wortelen.
en deze methode is uiteraard ook prima te combineren met co2 gebruik? En beter dan zand dan grind? Filterzand vind ik minder mooi

Veel vissen vinden zand fijner en en voor een aantal bodemvissen/ cichliden is zand min of meer noodzakelijk. Het hangt dus van je toekomstige vissenbestand af wat je het beste doet.
Daarnaast geldt dat hoe grover je grint is, hoe meer vuil er tussen blijft zitten en dat kan tot vervelende problemen leiden.

Veel vissen vinden zand fijner en en voor een aantal bodemvissen/ cichliden is zand min of meer noodzakelijk. Het hangt dus van je toekomstige vissenbestand af wat je het beste doet.
Daarnaast geldt dat hoe grover je grint is, hoe meer vuil er tussen blijft zitten en dat kan tot vervelende problemen leiden.
Ah oke, dan kan ik dus ook jbl sansibar dark. Dat is iig mooi zwart.

@benvo Hanteer je deze methode nog steeds? Ik wil zelf een nieuwe inrichting met bodem gaan doen, maar wil geen aquasoil. Aquasoil is toch meer gedoe met ph en kh waarde. Ook gebruik ik liever een ph controller wat met aquasoil toch minder is.

Deze methode met kleibolletjesmix en lateriet over de bodem verdelen, daarover grind en dan later bijsteken met zelfgemaakte bolletjes klinkt goed.
Benvo is al een tijdje niet meer aktief op dit forum. Maar ik weet zeker dat Ben nog steeds met kleibolletjesmix en lateriet zou werken!

Als ik me niet vergis, dan is filterzand in meerdere kleuren verkrijgbaar

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan