Wat is er nieuw

Welke verlichting

Debbie

Member
Lid geworden
31 mei 2026
Leeftijd
39
Hoi allemaal,

Ik heb op dit moment een juwel primo 70 2.0. Hier zit standaard de novolux led 60 in. Ik zou eigenlijk graag wat sfeer verlichting in de avond willen voor een uurtje als de witte verlichting uit gaat.

Ik kom er niet helemaal uit wat ik dan het beste zou kunnen doen? Ik ben een beetje op zoek naar wat paars/roze verlichting.

Bijgevoegd de meest recente foto van de bak nu

Bijlagen

• 20260603_191316.jpg
    20260603_191316.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 19
Wees er wel van bewust dat sfeer/nacht verlichting de groei van algen kan triggeren.

Of paars/roze verlichting hierop een uitzondering is kan ik niet beoordelen

Laatst bewerkt:
Wees er wel van bewust dat sfeer/nacht verlichting de groei van algen kan triggeren.

Of paars/roze verlichting hierop een uitzondering is kan ik niet beoordelen
Ik ben me ervan bewust inderdaad. Ik zou het ook enkel willen als uurtje nadat de normale verlichting uitgaat, zal dat veel lag triggeren?

Wat is je budget ongeveer? Je kunt heel goedkoop een led-balkje vinden op aliexpress, amazon etc en die bijplaatsen. Kun je er een timer op zetten. Mijn vriendin heeft dat ook gedaan, werkt goed. Zit vaak een afstandsbediening bij voor de kleuren etc.

Het is alleen per lamp verschillend hoe sterk hij brandt en wat eraan te dimmen is. Als je portemonnee het toelaat kun je het ook over een andere boeg gooien: een nieuwe lamp kopen voor je bak die (vaak per app) te programmeren is zoals jij wilt. Dan kun je de kleuren en helderheid door de dag heen precies instellen.

@Gino88 Dank je, ik heb nu een RGB led verlichting besteld bij ledkoning die ik kan instellen via een app met verschillende programma's en kleurinstellingen. Ik kan daar meerdere strips op programeren dus in theorie zou ik in de toekomst de witte van juwel eruit kunnen halen en dan de witte of warm witte verlichting hun erbij zetten. Ik weet alleen niet of dat goed is voor het aquarium aangezien ik niet echt goed weet of dat kwalitatief overeenkomt en ook qua aantal kelvin. Persoonlijk vind ik het warme witte licht wel mooier als dat hele witte van juwel.

De lampjes van led koning kan ik dimmen van 0 tot 100%

Ben benieuwd hoe dat wordt. 🙂 De precieze kelvinwaarde maakt niet zoveel uit gelukkig. Ik geloof dat de zon iets van 5500 K doet maar er zijn zat high-end aquariumlampen die op papier 7000, 8000 of meer hebben. Geeft niks, het gaat voor je planten om de individuele kleuren (frequenties) binnen dat spectrum. En het oog wil ook wat.

Wat wel kan zijn als je t.z.t. alles door strips zou vervangen is dat het minder mooi kijken wordt. "Echte" lampen, zeker de duurdere, zijn vaak ingesteld op bepaalde optimale waarden qua kleurweergave. Strips wisselen van kwaliteit in dat opzicht. Maar goed, dit wordt allemaal pro-level discussie. xD

@Gino88 Ik ben ook erg benieuwd! Maandag komt hij binnen dus dan kan ik gaan stoeien. Waar ik alleen nog heel erg mee zit is de vraag of ik de strip kan combineren met de novolux 60 die erin zit of dat ik hem beter echt alleen kan gebruiken iets voor de witte lamp aangaat in de middag en nadat de witte lamp uitgaat in de avond als sfeer zeg maar. Het is de bedoeling dat hij was paars licht gaat geven maar dan wel gedimd. Ik lees bijzonder veel verschillende verhalen over het wel samen aanzetten of absoluut niet

Een eind gedimd kan het vast wel. 🙂 Evt harder laten branden als de werkdag van de novolux erop zit?

@Gino88 Dank je, ik heb nu een RGB led verlichting besteld bij ledkoning die ik kan instellen via een app met verschillende programma's en kleurinstellingen. Ik kan daar meerdere strips op programeren dus in theorie zou ik in de toekomst de witte van juwel eruit kunnen halen en dan de witte of warm witte verlichting hun erbij zetten. Ik weet alleen niet of dat goed is voor het aquarium aangezien ik niet echt goed weet of dat kwalitatief overeenkomt en ook qua aantal kelvin. Persoonlijk vind ik het warme witte licht wel mooier als dat hele witte van juwel.

De lampjes van led koning kan ik dimmen van 0 tot 100%

Zomaar een toelichting als je deze als hoofdverlichting wil gaan gebruiken, als voorbeeld 100cm LED-strips op een 100cm (200L) bak

https://www.ledstripkoning.nl/toepa...e-strips/100-tm-150-cm-rgb-aquarium-led-strip
Lichtsterkte (Lumen) p/m 900 (R=300 G=300 B=300)
Dan zit je met deze RGW-LED strip op 900lm / 200L = 4,5 lm/L

https://www.ledstripkoning.nl/toepa...ips/100-tm-150-cm-aquarium-led-strip-warm-wit
Lichtsterkte (Lumen) p/m 900
Dan zit je met deze Warm-Wit-LED strip op 900lm / 200L = 4,5 lm/

https://www.ledstripkoning.nl/toepa...ips/100-tm-150-cm-aquarium-led-strip-koud-wit
Lichtsterkte (Lumen) p/m 1020
Dan zit je met deze Koud-Wit-LED strip op 1020lm / 200L = 5.1 lm/L

lichtvraag lm/L planten per categorie
IMG_0613.jpeg

Laatst bewerkt:

@Gino88 ja dat kan natuurlijk ook (al ben ik bang voor alg) Dat is ook de reden dat ik het ben van opzoeken en dan zie ik dus vooral de er alg risico is als ik ze beide tegelijk zou gaan gebruiken.

Heel tegenstrijdig is dan weer dat ik ook veel lees dat het aquarium (planten) juist de kleuren nodig hebben en als ik me niet vergis heeft de novolux 60 enkel wit licht?

Zomaar een toelichting als je deze als hoofdverlichting wil gaan gebruiken, als voorbeeld 100cm LED-strips op een 100cm (200L) bak

https://www.ledstripkoning.nl/toepassingen/aquarium-led-strips/losse-strips/100-tm-150-cm-rgb-aquarium-led-strip
Lichtsterkte (Lumen) p/m 900 (R=300 G=300 B=300)
Dan zit je met deze RGW-LED strip op 900lm / 200L = 4,5 lm/L

https://www.ledstripkoning.nl/toepa...osse-strips/100-tm-150-cm-aquarium-led-strip-warm-wit
Lichtsterkte (Lumen) p/m 900
Dan zit je met deze Warm-Wit-LED strip op 900lm / 200L = 4,5 lm/

https://www.ledstripkoning.nl/toepa...osse-strips/15-tm-2-meter-aquarium-led-strip-koud-wit
Lichtsterkte (Lumen) p/m 1020
Dan zit je met deze Koud-Wit-LED strip op 1020lm / 200L = 5.1 lm/L

lichtvraag lm/L planten per categorie
Bekijk bijlage 396846
Dank je! Ik heb het inderdaad een paar keer voorbij zien komen. Ik denk dat ik het niet als hoofdverlichting ga gebruiken. Ik weet het nog niet, even kijken of het witte licht me echt gaat "storen" wel ga ik de RGB inzetten om wat sfeer te krijgen vlak voor en na de hoofdverlichting.

Ik heb mijn verlichting aan van 13 tot 21 dus ik vind de bak nu relatief vaak saai omdat hij ook lang uitstaat op een dag

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan