Wat is er nieuw

Welke volgende stap?

Simon21

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2024
Leeftijd
26
Ik heb nu een nano-aquarium van 55cm met een betta en wat danio's, maar ik zou graag willen upgraden.

Ik zou eigenlijk graag een zeewater aquarium willen, maar ik weet niet of dit mogelijk is. Een grotere zoetwaterbak behoord ook tot de opties, ik zou dan 90-100 liter wel willen.

Alleen mn budget is daarin denk ik de grootste belemmerende factor: ongeveer 350 euro opstart excl dieren, en ongeveer 50 euro per maand is het wel zo'n beetje. Is een nano zeeaquarium realistisch met dit budget? En zo ja, welke spullen kan ik dan het beste kopen, ik heb wel pakket gezien voor niet al te veel geld met skimmer, pomp enz er al in...

Of kan ik beter een groter zoetwaterbak aanschaffen?

Een zeewaterbak kan snel in de papieren lopen. Weet je al wat je er in wilt? Want het zou sneu zijn als je dan toch voor een zeewaterbak gaat, en dat dan blijkt dat alles wat je er graag in wilt, te duur voor je is....

Heb van mensen met een zeewaterbak weleens gehoord dat als je niet elke maand een briefje van €100,- zomaar kunt verbranden je niet aan een zeewaterbak moet beginnen. Nu verschillen kosten denk ik ook wel per bak. Zelf geen ervaring met zout.
Misschien kunnen @Ed Tensen of @Ice78 hier iets over zeggen.

In het algemeen is het wel wat duurder ,
maar je kan het eigenlijk zo duur maken als je het zelf wil.
Als je alles nieuw gaat kopen loopt het uiteraard flink in de papieren maar er word ook genoeg tweedehands aangeboden. Van apparatuur tot complete systemen.

vaak is een wat groter systeem wel wat stabieler mits je de waterwaardes goed in de gaten houd.

Wil je jou huidige bakje opgraden naar zeewater of echt een nieuw bakje gaan opzetten met zeewater? Is jou startbudget om een bakje te kopen dan E350,-, begrijp ik dat zo goed?

Wat Mark hierboven al aangeeft, veel dingen zijn 2de hand te koop. Vaak wordt er ook wel steen aangeboden, wat de kosten ook behoorlijk zal drukken. Dus met wat uitpluiswerk zou het moeten kunnen.

Ja ik denk ook dat het lukt, alleen nog even nadenken of het de moeite waard is. Want zoetwater is natuurlijk een stukje laagdrempeliger...

Inderdaad wil ik sowieso vervangen, wat ik erin wil weet ik nog niet zo goed eigenlijk, een anemoonvis met wat garnalen ofoz zou ik erg leuk vinden. Maar ik heb daar nog niet echt onderzoek naar gedaan....

Maar het zal ook sowieso een kleine bak worden als het zout wordt, ongeveer 60 liter dus dan zit je in laag in zowel de kosten als de mogelijkheden voor inwoners.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan