Wat is er nieuw

Whats going on?

RustigeReiger

Active member
Lid geworden
21 oktober 2024
Leeftijd
27
Tank gekocht van iemand anders dus weet daar niks van… maar sinds ik die tank heb “ruiken” sommige vissen aan de hoeken(heb tank schoongemaakt met water toen ik m binnenkreeg voorbeeld linker kant ruiktie en word die wild? ((Idk watdat is)doen ze bijna allemaal)
En met wild bedoel ik echt wild spastisch enzo

Volgende probleem heb paar dagen geleden een 50%waterververs gedaan en sindsdien zwemt een vis heel raar
Moet meegeven dat ik daarvoor nog wat guppen had toegevoegd.
Raare is als ik dichtbij het aquarium kom om te voeden ofzo dan reageert die ene vis wel maar anders zwemt hij dr als een zombie bij
((Ik denk dat het parasiet is ofzo)of het moet van probleem 1 afstammen))

Heb een heater 300w staat op 24graden vgm (kan ik niet meer zien waarschijnlijk omdat dat ding zo goedkoop was) pomp vgm 250w van superfish. (heb de koolstof korrels er uit nu want wou ze gelijk ff anti wittestip doen ivb met nieuwe guppen van de winkel)

Hierbij een filmpje hoe ze er nu bijzwemmen.

Ik denk dat ze mischien te weinig zuurstof binnen krijgen al lijkt me dat stug heb namelijk 5 levende planten erin en dan rekenen ik alleen de grote heb 2 bubbellaars
Goudvissen gaan volgend jaar bij me ma in de vijver (had ze van me broertje overgenomen die had ze in een te kleine tank)
Mischien kan het wat hebben te maken met de waterkwaliteit maar heb geen mogelijkheid om die te testen 123 plus heb die net ververst en daarna kwamen de problemen (heb wel een drinkwater test tho)
Hierbij foto

Idk zou eigenlijk graag willen weten wat dat ruiken aan die randen van de tank zou kunnen zijn en of dat schadelijk is?
(Miss moet ik deze dan wel weg doen, hoop het niet)
En wat zou die ene vis nu hebben (hoop geen parasiet)

[Foto test]
IMG_4935.jpeg

Laatst bewerkt:
Daarnaast zou ook graag willen weten of er bepaald spul is om die waterlevels goed te krijgen en voor anti ziektes enzovoort zoja welke en hebben we er mischien een linkje voor?
[bewerkt]
Wat ik ook merk aan die ene vis hij heeft stijve borstvinnen volgensmij heb ik daar ooit iets over gelezen +rugvin btw maar daar heb ik niks over gelezen.
Vgm was borstvin niet zo best
[correctie rugvin is of stijf of slap]

Laatst bewerkt:
Heb de kappen eraf gehaald mischien helpt het een beetje met het probleem?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 40
Als het lijkt alsof vissen zuurstoftekort hebben, hebben ze meestal last van verhoogd nitriet of ammoniak. (Tenzij de temperatuur zodanig hoog dat er onvoldoende zuurstof kan oplossen (ergens tussen 25 en 30C of hoger) of onvoldoende oppervlaktebeweging.
Goudvissen zijn grote vervuilers, een 250W pompje lijkt me onvoldoende voor deze jongens, maar wie weet kan iemand met wat meer goudviservaring daar meer over zeggen?

Hoe heb je ze trouwens verhuisd? Heb je het filter behouden of is het filter nieuw? in het laatste geval is het filter niet alleen te klein, maar ook nog niet ingedraaid.

Over het specifieke gedrag kan ik je niets zeggen, daarvoor ken ik het gedrag van goudvissen in een bak onvoldoende, maar ik heb als stelregel dat als mijn vissen afwijkend gedrag laten zien, en ik twijfel aan de waterkwaliteit, wissel ik 80% van het water.

heb ze met de auto vervoerd was half uurtje rijden/ heb ze gewoon in de tank gelaten waar ze inzaten met 50%van het water wat er eerder inzat (was bang dat het er over zou schudden)
Mijn broertje had geen filter in de tank dus heb zijn water er toen bij gegooid das al wel 4/8weken geleden,
Heb dus 2/3dagen geleden water ververst omdat het er smerig uit begon te zien.
Guppys gingen er al eerder in weekje daarvoor ongeveer,

Sindsdien(verschoning ongeveer) dat die ene zo raar doet ook (zombie)

Maar sinds dat ik die goudvissen heb inclusief die kleinste(filmpje) die begon met die andere al aan dat rare “ruik” gedrag voordat ik die vissen van me broertje overnam,
Dacht er toen nog niet zoveel van maar lijkt me niet normaal.

Heb dus nu die kappen eraf gehaald voor het zuurstofgehalte hoop dat het wat helpt😅

De reiger is zo rustig niet meer

Ik zou 80% waterwissel doen en dat wekelijks totdat de vissen de vijver ingaan. Ik zie wel iets van bijzonder gedrag maar niet zo dat ik me direct heel veel zorgen maak.
De vissen zwemmen en eten. De ene met de sluiervinnen zwemt langzamer, maar die heeft lange vinnen. Het kan iets zijn, maar het kan ook gewoon de aard van t beestje zijn.

Wat er gebeurt kan zijn is dat het aquarium een zeer slechte waterkwaliteit had toen je deze overnam. Als vissen dan in schoon water komen, kunne ze last krijgen van de overgang. In het ergste geval met de dood tot gevolg. Old tank syndroom noem je dat.

Goudvissen hebben geen middeltjes nodig, zij hebben alleen schoon water nodig. Ik vind de temperatuur erg hoog staat. Ik zou deze zelf op 21 graden zetten voor de goudvissen. De guppen gedijen daar ook in.

Je hebt een minimaal filtertje, tot aan de vijver gewoon heel goed water verversen en dan de vijver in.

Ps dat ruikgedrag is niet ruiken maar gewoon zwemmen tegen de wanden aan. Het kan zijn dat ze zich beter voelen nu ze wat schoner water hebben en daardoor meer gaan bewegen. En dan komen ze al gauw tegen wanden aan want goudvissen zwemmen graag veel en maken graag goede baantjes.

Ik zou ook nog even andere reacties afwachten, want dit is wat ik denk, misschien komen er meer onderbouwde adviezen.

Ps2. Wacht niet met verschonen tot je op het oog ziet dat het vies wordt. Ziekmakende bacteriën zie je niet en zijn er wel.

Laatst bewerkt:
Ja had de temperatuur zo hoog gezet ivb met die guppen kan ook 22 zijn tho,
Kan het nu niet meer zien (goedkope rommel van amazon)

Over die 80% waterwissel zit ik wel een beetje over in omdat het over zo veel liters gaat ben met die 50% al 8uur bezig geweest ivb met warmte van het water en heb alleen maar emmers,
Is er geen andere manier om het water te verversen? Mischien dat ik dan wekelijks 20% kan doen?
Ik zit namelijk met een tank van zo’n 200l

Daarbij hoe doen jullie dat met zo’n grote tank hebben jullie nog zo’n tank er naast staan ofzo?

Ik heb een tuinslang met een pompje (eheim 1000) aan de ene kant die in het aquarium hangt en aan de andere kant in de gootsteen. Dan pompt die zoveel leeg ik nodig heb en daarna gaat de tuinslang met een gardena aansluiting op de kraan. Kraan open en vullen de bak.

By the way, 20% verversen kan ook, maar dan loopt waarschijnlijk de vervuiling zo op dat de weerstand van de vissen daalt, de vervuiling slechte bacteriën de kans geeft om te floreren en dan kun je wachten op ellende.

Of je koopt een megagroot buitenfilter die je goed laat indraaien en dan heb je kans dat je minder hoeft te verversen om ze gezond tot de lente te houden. Maar dat zou mij de investering niet waard zijn, tenzij je daarna nog andere vissen gaat houden.

Ik zou me zorgen maken als ik een verwarming in een aquarium had die ik niet kon aflezen. Advies: handmatig meten met een thermometer.zeker weten dat de temperatuur niet zo hoog wordt dat je vissen worden gekookt.

Wat bedoel je met nog een tank ernaast? Waarom heb je nog een bak nodig?

Ps dat ruikgedrag is niet ruiken maar gewoon zwemmen tegen de wanden aan. Het kan zijn dat ze zich beter voelen nu ze wat schoner water hebben en daardoor meer gaan bewegen. En dan komen ze al gauw tegen wanden aan want goudvissen zwemmen graag veel en maken graag goede baantjes.
Ze “zemmen” maar op 2 specifieke plekken krijgen daarna spastische trekjes, heb zelfs al een paar keer pok plons gehoord en zie ze daarna weer teruggaan voor meer,
lijkt net of ze dr high van worden de rest kijkt die ene dan ook aan van wtf
Ik zou ook nog even andere reacties afwachten, want dit is wat ik denk, misschien komen er meer onderbouwde adviezen.
Ga ik doen
Ps2. Wacht niet met verschonen tot je op het oog ziet dat het vies wordt. Ziekmakende bacteriën zie je niet en zijn er wel.
Had em dus sinds 8week+ al 1x eerder maar verschoond vgm was dat wel een 80%

1 dacht dat je zat met dat kraanwater niet goed was

2 ik dacht dat je ook met temperatuurverschil zit enzo

Ik laat me emmers dus paar uur staan /opwarmen en hopelijk wat van die slechte shit er uit
Daarna gooi ik ze er voorzichtig in.
Heb geen tuinslang ook dus met al het geknoei vandien heb ik er geen zin in elke week,
Hou zo geen vloer over🤣

Woon je in Belgie? Daar is t kraanwater anders. In Nederland is t kraanwater geschikt voor goudvissen.

Temperatuur is wel handig als je een beetje met dezelfde temperatuur weer vult. Ik heb een koud en warmwaterkraan. Die kun je zo open zetten dat er rond de 20 graden uitkomt. Daar vul ik mee.

Nee woon gewoon in nl hoor maar had zoiets gelezen,
Ik zit wel in een huurwoning en weet dat uit mijn wasmachine kraan (denk dat je die bedoelt) daar komt zwz kouder water uit als 20c

Ik bedoel de kraan uit de keuken (bijkeuken). Niet de wasmachinekraan. Gewoon die je ook gebruikt voor… afwassen enzo. Daar komt koud en warm water uit.

okee en dan voel je het dus aan?
Wel een stuk handiger ja😅

1 dacht dat je zat met dat kraanwater niet goed was

2 ik dacht dat je ook met temperatuurverschil zit enzo

Ik laat me emmers dus paar uur staan /opwarmen en hopelijk wat van die slechte shit er uit
Daarna gooi ik ze er voorzichtig in.
Heb geen tuinslang ook dus met al het geknoei vandien heb ik er geen zin in elke week,
Hou zo geen vloer over🤣

Nee, dat snap ik. Dat is ook gedoe. Je kunt ook gewoon kijken of ze het volhouden tot ze de vijver in kunnen. Zo rond mei kun je ze rustig overwennen. Ik doe dat in een emmer met aquariumwater die ik laat afkoelen buiten. Eventueel een plank ofzo erop, anders hebben katten een lekker maal. ‘ s Ochtend buiten zetten en eind van de dag de vijver in of eerder als de temperatuur eerder gelijk is. Ik wen ze over vanaf ongeveer 15 graden, maar dan had ik ze hier gewoon op kamertemperatuur, dus dat is dan zo’n 5 graden overwennen.

Top dan wacht ik nu nog de rest van de comments af want meneer de vis was eerst even actief als de rest🥲

Dankjewel voor je expertise ☺️

Ik denk dat de aanschaf van een tuinslang wel heel erg handig is als je met aquaria bezig bent. Met emmers kost je je rug en als je van plan bent om na de goudvissen andere vissen te gaan houden, heb je 'm toch ook nodig.
En met een tuinslang kun je afhevelen: ene eind in de bak (onder water houden (met bijv van die plastic klemmen), het andere eind houd je lager en leg je bijv naar buiten of in doucheputje oid. Dan zuig je aan dat lagere eind en vlak voordat het water komt, voel je dat er lucht uitkomt. En dan op tijd stoppen.

Jaa gaan we zeker doen!
Danku☺️

Als je vult met een slang dan wel letten op het nivo want je zal niet de eerste zijn die het vergeet en dan..................................:help:

8 uur erover doen om een bak van 200 liter te verversen lijkt me niet houdbaar. :-0 En is niet nodig. Zo te lezen heb je daar al veel goede tips voor gekregen. Wat je nog kan proberen is afhevelen met een grote slang (diameter 25 mm +), dan is je bak zo leeg. En dan met een tuinslang o.i.d. de bak bijvullen vanuit de kraan. In dat bijvullen gaat de meeste tijd zitten.

De temperatuur rondom verversen komt verder niet heel nauw hoor, voor de vissen die je hebt. Een paar graden minder is okee. En de waterkwaliteit in NL is dusdanig dat het direct in je bak kan, dat scheelt ook weer tijd.

Ik zie verder zo gauw niet direct verontrustend gedrag. Het snuffelen is normaal. Wel twee dingen om in de gaten te houden: is die slome vis permanent zo, of is dat alleen met slapen? (Suf in het water hangen kan gewoon rusten zijn, dat doen de goudvissen bij mij ook een groot deel van de dag.) En de oranje vis die heen en weer schiet op de beelden, heeft die dat vaker? Hoeft niet per se iets te betekenen, maar toch.

Mooie bak trouwens! 🙂

is die slome vis permanent zo
Sinds kort is die veel slomer denk aan afgelopen 2/3 dagen,
Waarvan ik vandaag en gisteren hem heel sloom vind hij was altijd even actief als de rest namelijk en nu zit die uren achter elkaar op 1 plek🤔

Ik zal vanavond eens goed opletten wat ie doet met de lamp uit😉
En de oranje vis die heen en weer schiet op de beelden, heeft die dat vaker? Hoeft niet per se iets te betekenen, maar toch.
Op het laatste filmpje?
Denk dat ie ergens van schrok😅
Over het algemeen zijn ze lekker in de bodem aan het woelen en kijken ze of ik opsta (voor eten) de vreetzakken

Mooie bak trouwens vind ik! 🙂
Thanks!🙂

Hier doet die witte weer raar dat doen ze allemaal dus bij die hoeken voor zover ik weet maar dit is de eerste keer dat ik hem heb zien schuren ook.
Dat doen ze normaal namelijk niet,

Zou het dan toch witte stip zijn?
Wat wel raar zou zijn aangezien ik nu op dag 4 van de antibiotica voor dat zit🤔

Hierbij de video

Edit

Hier gaat die kleine ook weer wild

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan