Wat is er nieuw

wit puistje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stylez
  • Startdatum Startdatum
S

Stylez

Guest
1 van mijn 35 Hemigrammus Rhodostomus heeft sinds paar dagen (gisteren opgemerkt) een wit puistje op zijn voorhoofd. Denk een soort van bacteriele infectie. Iemand een idee wat het is en wat te doen?

Specs van de bak:
Rio 400 (nieuw model)
Temperatuur: 29�C
Bestand: 1x L059, 1x L128, 1x L164, 20x corydoras sterbai, 1m 2v apistogramma agassizii, 35x hemigrammus rhodostomus.

Waterwaardes ga ik nu beginnen te meten met sera koffer.

*heb zaterdag nog 8 corydoras sterbai bijgezet. kan niet met zekerheid zeggen of hij/zij toen dat puistje al had, zou in ieder geval wel veel verklaren..

heb dit gevonden op internet:

Naam Ziekte : vispokken
Soort Ziekte : virusinfectie
Herkenningspunten : Er komen rode, grijze of witte wratten(aangroeisel)
Welke soorten vis : Meestal komt deze voort bij vijvervissen of koud wateraquariumvissen.
Behandelwijze : de behandelingen zijn nog in een onderzoekfase,
men kan de temperatuur van het water verhogen met 5 tot 10� en dit kan het probleem tijdelijk oplossen.
Verder is het geen al te besmettelijke ziekte en lijken de vissen er niet onder te lijden.
Voorkomen: Koopt geen ge�nfecteerde vissen.

Zou dit het kunnen zijn?
Oja, zal direct een foto posten. wel moeilijk om te zien

Lijkt me stug,een foto zou uitkomst bieden.

stylez1.jpg

stylez2.jpg

niet echt duidelijk maar het zijn dan ook echte baantjes trekkers, voor de rest is zijn gedrag hetzelfde als voordien.
Trekt mee baantjes met de rest en eet als een leeuw.

Het zijn snelle zwemmers,mss ergens tegen aan gestoten?

nu zeg je iets.. ik weet dat ik dit weekend een visje tegen de raam heb horen gaan maar heb er niet echt bij stil gestaan omdat hij/zij direct mee aansluit bij de school

dus wat adviseer jij? gewoon even afwachten. Volgens mij zijn mijn waterwaardes zeker niet slecht. Gisteren nog 30% gewisseld en mijn corydorassen hebben heel het weekend eitjes liggen afzetten. En aangezien de apistogramma agassizii heel gevoelige visjes zijn en deze mooi gekleurd zijn en normaal gedrag vertonen is dit ook een indicatie. 1 van mijn vrouwtjes is trouwens weer ferm geel aan het kleuren en komt regelmatig stoeien bij het mannetje (en omgekeerd)

Ik zou het ff aanzien,het is niet rood en vurig/ontstoken.

bedankt voor de snelle hulp, ga het even aanzien en moest het verergeren dan hoor je het wel. Mooie tefe's heb je trouwens, ben je op een ander forum al tegen gekomen 😉

Kan maar 1 forum zijn 😉 Laat maar weten,hoe of wat evt met de vis.

haha idd. Hoop in ieder geval niet dat ik hier met een ziekte te maken heb in mn bak want volgende maand komen de RT Piwo's

Zou het goed in de gaten houden. Heb ook 10 van die snelle zwemmers erin en ze botsen geregeld ergens tegenaan. Zeker als er ineens een
vis van de bodem lucht gaat happen maar heb nog nooit zoiets gezien. Ik denk eerder aan een infectie. Heb zoiets op mijn Neon Tetra's
gehad. Een kuur van 5 dagen Ektol Bac mocht zelfs niet meer helpen.

Goed in de gaten houden dus. Meen gelezen te hebben dat de roodkopjes hoge behoefte hebben aan schoon water en niet de sterkste visjes zijn.

Zou Aadmec eens vragen, hij heeft me in het verleden altijd perfect geholpen als het om zoiets ging.

hmm dan hou ik het zeker goed in de gaten en zal ik de volgende dagen geregeld verversen. vanaf volgende maand gaat er om de dag 30% water ververst worden dus dat proper water zal in de toekomst geen probleem worden.

Wil niet zeggen dat je nu moet gaan verversen in je bak als een gek 😛 enkel dat dit waarschijnlijk niet zomaar een puntje zal zijn van een botsing.

herkomst Zuid-Amerika, Brazili�
grootte 5 cm
tempratuur 24-26 cm
Ph 6-6,5

de Roodkopzalm lijkt een typische beginnersvis , hij het absoluut niet! Hij stelt vrij hoge eisen aan de waterwaardes en is gevoelig voor vuil water.
Dit kleine visje heeft geen groot aquarium nodig, 60cm lengte is voldoende. Ze zwemmen wel veel en graag, en daarom is het belangrijk dat er voldoende open zwemruimte is.

Je weet zelf wel of je bak schoon is of niet 🙂

hehe. Nee je hebt een punt. Ik merk trouwens dat er nog een 3tal roodneuszalmpjes zijn die last hebben van een klein puntje, veel kleiner dan de foto's die ik daarstraks heb gepost. 2 daarvan op hun rugvin, net waar het vinnetje begint en de andere net onder de rugvin.

Plaats hebben ze in ieder geval genoeg
646666stylez_0_82_raquarium30122013.jpg

Allereerst, mooie bak!

Wat betreft het puntje, zal het waarschijnlijk een bacteriele infectie zijn maar wat hieraan te doen laat ik aan anderen over.

Ben ook nog maar een beginner maar heb wel al behoorlijk wat problemen ondervonden.

De laatste infectie bestreden met Ektol Bac. 5 dagen donkerblauw water, had geen reserve bak dus moest in de rio 400.
Planten er ver aan want co2 moest uit, vrijwel geen licht meer door donker water en uiteindelijk alle 10 de neons er alsnog aan.

Had al vermeld, pm Aadmec eens, hij heeft me eerder al perfect geholpen met dit soort zaken. Waarschijnlijk kan hij, of
natuurlijk een ander hier, je verder helpen, aangezien dit nu al uitbreid, zou ik er snel mee zijn. Voor je t weet hebben ze het allemaal.

Esha2000 heb ik begrepen word vrijwel overal gegeven en de meeste zijn er daardoor resistent voor.

Mooie bak hoor!!!

Effe in de gaten houden dan maar je visjes.

Plemp er maar 3 gram zout per liter water in 🙂 en kijk het dan even aan.
Word het erger met het zout, is het bacterieel en zul je antibiotica moeten gebruiken.

🙂

Marcje1968 zei:
Word het erger met het zout, is het bacterieel en zul je antibiotica moeten gebruiken.

🙂

Erm, leuk advies. 1.2 kg zout erin gooien.

Kon ze ook apart zetten, dan wat zout erbij doen. Want alles wat
zout doet is hun slijmlaag laten afgooien en een nieuwe aanmaken niet? overigens doe je dit niet ook zomaar even maar een max aan minuten?

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1327698

Lijkt het hierop ( waren mijn neons )

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=113374

Bedankt 🙂

Dus Marcje, wilt zeggen 400 (450L bruto) x 3gr keukenzout (jodium vrij)
Zout kan geen kwaad op de bodem? Mijn apisto mannetje heb ik 4 weken geleden in een emmer zo behandeld.

webhond zei:
Marcje1968 zei:

🙂

zout doet is hun slijmlaag laten afgooien en een nieuwe aanmaken niet? overigens doe je dit niet ook zomaar even maar een max aan minuten?

Geloof mij, het is een zeer goed passend advies, en weet je wat ... TS gaat het er helemaal mee eens zijn 😀

Even voor jouw info, vraag aadmec eens wie ik ben 🙂 dan ga ook jij hier zo in mee :sorry:

En deze dosis zout kunnen ze weken lang in zwemmen.

En als aanpassing op jouw aanpassing, het zijn 2 verschillende aandoeningen.

@webhond: als ik de foto van jouw neon bekijk en enkel naar het witte puntje kijk boven aan zijn vinnen dan lijkt het daarop ja. Al heeft het roodneuszalmpje met het puistje op zijn neus het wel iets erger, maar niet zoals het onderste puistje op de neon. Maar kan natuurlijk bij mij nog het begin zijn van de ziekte. Op die foto van die neon, hoelang had hij dat al? Kan ik het inschatten, kan dat het bij mijn visjes ook zo wordt.

Stylez zei:
Bedankt 🙂

Zout kan geen kwaad op de bodem? Mijn apisto mannetje heb ik 4 weken geleden in een emmer zo behandeld.

Een korte bad behandeling met zout voer je uit met 20 tot 25 gram zout per liter water.
De vis daar 15 tot 20 minuten inzetten.

Een langdurige badbehandeling is 2 a 3 gram zout gewoon in je bak.
Enige waar je wel op moet letten is dat niet alle zuiders er goed tegen kunnen en je moet je harsen/zeoliet uit je filter halen.

Stylez zei:
Bedankt 🙂

Mengen in emmer bv.Niet opgelost zout blijft lang liggen op de bodem.Zeker bij ingerichte bak.

webhond zei:
Marcje1968 zei:

🙂

vang die vissen eens zonder hele bak over de kop te halen

Hmm, dus mss kan ik ze er beter uit vissen en zo een kort maar krachtig zoutbad geven? of gaat dit niet het zelfde effect geven?

Geloof mij, het is een zeer goed passend advies, en weet je wat ... TS gaat het er helemaal mee eens zijn 😀

Even voor jouw info, vraag aadmec eens wie ik ben 🙂 dan ga ook jij hier zo in mee :sorry:

Kan wel zo zijn, ging me meer om de manier van neerzetten, gooi t er maar in en kijk het aan. Mijn 10 neons waren in 5 dagen ondanks een zware kuur, wat ektol toch is niet?, dood. En zie niet echt in waarom je een hele bak moet volgooien om te zien of het wel of niet een bactiele infectie is, dit kan toch ook in een emmer?

Stylez zei:
@webhond: als ik de foto van jouw neon bekijk en enkel naar het witte puntje kijk boven aan zijn vinnen dan lijkt het daarop ja. Maar kan natuurlijk bij mij nog het begin zijn van de ziekte. Op die foto van die neon, hoelang had hij dat al? Kan ik het inschatten, kan dat het bij mijn visjes ook zo wordt.

Duurde 3 dagen van dat ik het zag, tot de foto. Dus van wit bolletje tot een soort "wormpje" maar zal het niet zijn aangezien iemand al opgemerkt heeft dat het een andere aandoening is.

Zou gewoon niet zo maar 1.2 kg zout in je bak gooien, er zitten nog meer vissen in. Uitvangen en in een quarantaine bak indien mogelijk lijkt me een beter idee?

gerrit 2 zei:
Stylez zei:
Bedankt 🙂

Mengen in emmer bv.Niet opgelost zout blijft lang liggen op de bodem.Zeker bij ingerichte bak.

Met de aangegeven hoeveelheid is het makkelijkste om het gedoseerd in de stroming van het filter je gieten.
Dit klinkt voor sommige als veel zout, maar het is bijna verwaarloosbaar wat hoeveelheid betreft.
Je zit nog ver van het verzadigingspunt van de maximale oplosbaarheid van zout in water.

lijkt me dat de rest van de vis wel over dat zoutgehalte kan

voordat het echt zout water word moet er echt meer in

deze hoeveelheid kan geen kwaad

Marcje1968 zei:
gerrit 2 zei:
Stylez zei:
Bedankt 🙂

Met de aangegeven hoeveelheid is het makkelijkste om het gedoseerd in de stroming van het filter je gieten.
Dit klinkt voor sommige als veel zout, maar het is bijna verwaarloosbaar wat hoeveelheid betreft.
Je zit nog ver van het verzadigingspunt van de maximale oplosbaarheid van zout in water.

Ik had dat met men zeewater bij opstart en onlangs met minerals.Maar waren idd grotere hoeveelheden.

Ik lees net dat er sterbai's inzitten.Ik weet niet of die erin mogen blijven.Corydoras en zout gaat niet samen maar mss dat 3gr wel kan...

webhond zei:

Kan wel zo zijn, ging me meer om de manier van neerzetten, gooi t er maar in en kijk het aan. Mijn 10 neons waren in 5 dagen ondanks een zware kuur, wat ektol toch is niet?, dood. En zie niet echt in waarom je een hele bak moet volgooien om te zien of het wel of niet een bactiele infectie is, dit kan toch ook in een emmer?

Stylez zei:
@webhond: als ik de foto van jouw neon bekijk en enkel naar het witte puntje kijk boven aan zijn vinnen dan lijkt het daarop ja. Maar kan natuurlijk bij mij nog het begin zijn van de ziekte. Op die foto van die neon, hoelang had hij dat al? Kan ik het inschatten, kan dat het bij mijn visjes ook zo wordt.

Duurde 3 dagen van dat ik het zag, tot de foto. Dus van wit bolletje tot een soort "wormpje" maar zal het niet zijn aangezien iemand al opgemerkt heeft dat het een andere aandoening is.

Zou gewoon niet zo maar 1.2 kg zout in je bak gooien, er zitten nog meer vissen in. Uitvangen en in een quarantaine bak indien mogelijk lijkt me een beter idee?

Ektol is ook zout 🙂 en wat er bij jouw vissen was dat er zelfs al pluizen op zaten.
Dan zou mijn advies zijn om naast ektol ook een fmc of femsee te gebruiken.
Alleen Ektol gaat het daarbij dus niet doen.

Maar voor jouw geruststeling, TS en ik kennen elkaar al iets langer, en het is ook op zijn verzoek dat ik in dit topic reageer.
Mijn kennis aangaande ziektes is ook redelijk ruim, en vaak heeft het tot in detail uitleggen van een ziekte niet zo veel nut.
Omdat de meeste aquarianen niet de mogelijkheid hebben om een ruime ervaring aan ziektebestrijding op te doen.

Het omschrijven van een ziekte is wel belangrijk, ondersteund met een foto.
En dan weten waar je de vraag neer moet leggen voor een deskundig advies.

gerrit 2 zei:
Marcje1968 zei:
gerrit 2 zei:
Stylez zei:
Bedankt 🙂

Ik had dat met men zeewater bij opstart en onlangs met minerals.Maar waren idd grotere hoeveelheden.

Ik lees net dat er sterbai's inzitten.Ik weet niet of die erin mogen blijven.Corydoras en zout gaat niet samen maar mss dat 3gr wel kan...

Dan heeft ts 1 voordeel .... sterbai's zwommen tot voor kort bij mij, en mocht het mis gaan, het is tenslotte mijn advies, er is nog zoiets als garantie. Maar deze hoeveelheid kan een sterbai makkelijk aan.

Als Marc dit voorstelt dan vertrouw ik hem daar natuurlijk 100% in. Dan weet ik wat mij morgen te doen staat. Zoveel zout hebben we hier niet in huis 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan