webhond zei:
Blijf het toch extreem vinden om 1.2 kg zout toe te voegen aan een bak waar 1-4 visjes iets laten zien.
Puur en alleen om erachter te komen of het wel of niet een bacteri�le infectie is kon je ze ook uitvangen
en in een emmer / ander bakkie doen.
Maar goed, hij weet t, daar was ie duidelijk over. Succes met de vissies.
Ik zal een paar tips geven over forumland.
Kijk naar hoe lang mensen lid zijn van een forum.
Iemand die lang lid is heeft meestal meer ervaring. (Niet altijd)
De meeste actieve leden van een forum zijn beginners of mensen die niet erg lang een aquarium hebben.
Zij zijn enthousiast over hun nieuwe hobby en hongerig op zoek naar nieuwe info.
Zij zijn dan ook heel bereid om te helpen als een ander forumlid met een probleem zit, vooral als zij zojuist daarover een heel stuk gelezen hebben op een forum.
Op zich niks mis mee, alleen is dit nu het beruchte nablaten van een ander.
Veel zaken aangaande aquarium houden zitten vaak net even anders in elkaar als dat vele denken.
De meer ervaren aquariaan weet uit ervaring wat wel en niet werkt.
Ziekte's al helemaal een waar feest.
Het spreekwoord "zo gezond als een vis" klopt precies !
Een vis, mits onder de juiste omstandigheden gehouden, word zelden ziek.
Dus hoe vaak komt een aquariaan in aanraking met een ziekte en nog zeldzamer, hoe vaak komt hij dezelfde ziekte meerdere keren meemaakt ? Want dan doe je ervaring op in ziekte's.
Je kunt sneller ziektes herkennen en je hebt de mogelijkheid om ziektes met verschillende methode's te behandelen en daarna te kijken welke behandeling het beste aanslaat.
Maarja, hoe vaak heeft een aquariaan echt ervaring met ziekte's ?
Gelukkig heel weinig
😀
Wat wel belangrijk is, is het herkennen van een zieke vis en het daarna zo goed mogelijk omschrijven van de kwaal of het probleem.
Met deze omschrijving ga je dan naar iemand die, wel de ervaring heeft opgedaan.
Nu zitten ze wel op dit forum, maar allemaal hebben zij een "leermeester"
Je zou dus kunnen vragen aan iemand die vaak adviezen geeft, waar zij hun kennis vandaan hebben.
Ook ik heb mijn leermeesters en ik lees veel wetenschappelijke studie's aangaande kweekvis.
En ik ben in de positie om echt ervaring op te doen aangaande ziekte's bij vissen.
En dat is soms niet leuk, vooral niet omdat ook ik wel eens een verkeerde diagnose stel en dan kost het helaas het leven van een dier ...