Wat is er nieuw

Zebra Danio ziek of ouderdom?

Soul84

Member
Lid geworden
17 juni 2012
Hallo allemaal,

Wij hebben momenteel 1 zebra danio waar het niet zo goed mee gaat.
Zij (we denken dat het een zij is) hangt alleen maar stil op rustige plekjes in het aquarium. Ze is een stuk dunner geworden, eet niet meer of heel weinig. En ze heeft een wat krommer/gebogen lichaam. Als ze zwemt dan gaat dit wel normaal recht, maar langzamer.
Het arme beest is lusteloos en dat hoort niet bij een zebra danio.

Zie hieronder 2 foto's.

Npw9NB7f3kWXnKK51NpTeULVIrxj27wa.jpeg

Npw9NB7f3kWXnKK51NpTeULVIrxj27wa.jpeg

We hebben echter geen idee of ze ziek is of gewoon oud en aan het aftakelen is. We hebben ze nu iets meer dan 2 jaar. In de afgelopen 4 maanden zijn er 2 andere zebra danios ook zo overleden.
We hebben er 1 toen apart gezet met een kuur van Sera costapur, baktopur en Colombo bactyfec. Niet alles tegelijk. Dit heeft toen niet geholpen helaas.

Hopelijk komt het iemand bekend voor, want we willen hier graag iets aan doen.

Info mbt het aquarium;

Het betreft een Rio 240 met 3 goudvissen en nu nog 2 zebra danio's.
Temperatuur is normaal zo'n 20 / 22 graden. Op dit moment 25 graden door het iets warmere weer.

De waardes heb ik niet heel accuraat kunnen meten ivm meetstaafjes. De druppelbox komt nog in huis.
Maar alles valt binnen de gewenste waardes volgens de bijsluiter.

No3: tussen de 50 en 75 mg/l
No2: 0 mg/l
Gh: ca. 6 *dh
Kh: tussen 4 en 10 *dh
Ph: tussen 6,8 en 7,2
Ci2: 0 mg/l

Alvast bedankt voor het meedenken.

De waterwaardes zeggen me niets, want gemeten met staafjes en dat is heel onzuiver.
Nitraat zou dan heel hoog zijn!
Je vis gaat het niet redden helaas.

Wat ik zie is een bak vol bealgde planten..blauwalg voor op je bodem.

Ik ben het helemaal met Peter eens. Die vis gaat het niet halen jammer genoeg.
Ik denk eerder ouderdom dan ziekte hoor.
Maar je hebt allemaal algen dus je planten doen het ook niet echt goed.
Met die waarden kun je ook niet zoveel. je kunt beter druppeltesten aanschaffen om goed de waarden te bepalen.
Nou je precies kan niet maar vrij nauwkeurig dan.
Het blijft een ruwe indicatie.

Ik heb dit ook meerdere malen gehad vroeger. De danio's trokken gewoon krom als een banaan 🙁

Er was in mijn geval niets meer aan te doen.

Sterkte!

En zo kennen wij er een aantal die zo maandenlang nog hebben rondgezwommen (niet in onze bak trouwens)...
Hoe lang heb je de danio's al? Altijd rond die temperaturen gehouden waar je het nu over hebt?

~ Ivo

Ja Ivo, die ken ik ook...maandenlang krom rondzwemmen...volgens topicstarter lusteloos en weinig etend. Ze worden een jaar of drie in gunstige omstandigheden.

Ik wil alleen zeggen dat het dus te kort door de bocht is om te schrijven dat die het niet zullen halen. Of het goed is om het diertje in leven te laten is een andere vraag.

Bij mijn weten (en da's info van Jan Klungers, dus niet de eerste de beste) kunnen ze goed gehouden zelfs 5 jaar worden.

~ Ivo

Waarom in vredesnaam Goudvissen bij danio,s?

Neem een keuze, Of goudvissen,of Danio,s

Goudvissen geven ook stoffen af, waar de Danio niet blij mee is.

Een bekend fenomeen. Je ziet het vaker en dan hebben ze vaak nog enkele maanden. Hoewel Bertus anders beweerd is deze combinatie zo gek nog niet.

Peter en Ivo hebben allebei gelijk. Als je deze visjes constant bij 22 graden houdt worden ze een jaar of 3. Jan Klungers houdt ze in de winter heel erg koel,tot een graad of 15. En dan is de stofwisseling een stuk lager. En dat heeft als uitwerking dat ze een stuk ouder worden.

Het visje heeft het helaas niet gered. De volgende dag was ze heel snel aan het ademen en was het snel over helaas.
Alg hebben we altijd wat gehad in het aquarium. Dit is niet zo extreem als het lijkt, zijn enkele blaadjes van de planten. De planten doen het verder goed.

Goudvissen en Danio's was een combinatie die ik vaker had gezien hier, dus vandaar dat wij dat ook hebben gedaan. Maar als dit niet een goede combinatie is dan zullen we dit ook zeker niet meer doen. Gaan we eens induiken.

Maar ja het kan dus ouderdom zijn als ik jullie berichten zo lees. Geen idee hoe oud de vis al was toen we deze kochten en deze heeft nu ruim 2 jaar in ons aquarium gezwommen.

Wat jammer 🙁 Maar het scheelt wel dat het beestje nu niet meer lijdt.

Was ik al bang voor. Fijn dat je het hier even terugkoppelt.

Je combi van danio's en goudvissen was/is volgens Botia niet een verkeerde.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan