Wat is er nieuw

Zelf kweken van Hemianthus door AquaDorrit

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaDorrit
  • Startdatum Startdatum
A

AquaDorrit

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb een droom:
Een garnalenbakje dat eruitziet als een berglandschap begroeid met Hemianthus Callitrichoide. Dat berglandschap is niet zo lastig, dat is een kwestie van de juiste hardscape aanschaffen. Het matje Hemianthus, dat wordt een uitdaging.

Ik vond dit artikel en was geinspireerd om te gaan experimenteren met het zelf kweken van Hemianthus. Via dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen en misschien kunnen jullie mij wat tips geven hier en daar 😉

Bij de lfs hadden ze in vitro bakjes Hemianthus (van Tropica), daarvan heb ik twee plastic bakjes gerecycled om een Hemianthus-kas van te maken. Beide gevuld met potgrond en lekker nat gemaakt. De ene natter dan de andere, dat wordt het eerste experiment. Toen zag het er zo uit:
2014-04-10_11.19.46.jpg
2014-04-10_11.20.17.jpg

2014-04-10_11.21.42.jpg

Ik heb vervolgens de individuele plantjes van het in vitro matje daar in gezet, met wat ruimte ertussen. Alleen plantjes gebruikt die een of meerdere worteltjes hadden. De worteltjes een beetje in de aarde geduwd.
Bij de iets drogere versie ging dat veel makkelijker en het ziet er veel netter uit. Geen idee of dat ook belangrijk is voor de groei, dat gaan we merken. Na het planten heb ik met een pipetje nog wat bij gedruppeld op de droogste, want ik vond het er toch wat droog uitzien. Zie hier het resultaat:
2014-04-10_11.51.21.jpg

De versie met drogere bodem^
2014-04-10_11.51.27.jpg

De versie met nattere bodem^

Dekseltje erop en in de vensterbank gezet. Nu maar afwachten.
Eerst eens zien hoe het water gaat verdampen en zo, dan hoe het gaat groeien 😀

Twee vraagjes:
1. Zouden jullie een of een paar kleine gaatjes in het deksel prikken?
2. Zou ik het nu direct moeten snoeien?

Dank jullie wel!

Zijn er mensen die dit topic lezen of kan ik mezelf de moeite van het foto's uploaden besparen? 😀

ik ben heel benieuwd hoe dit experiment gaat aflopen, vind het wel een leuk plantje maar heb er totaal geen verstand van

1. Zouden jullie een of een paar kleine gaatjes in het deksel prikken?
Ik heb het zelf wel gedaan bij mijn Echinodorus latifolius kweekje.

2. Zou ik het nu direct moeten snoeien?
Je kan beter eerst even wachten totdat het plantje aan is geslagen, dan kan je namelijk met meer zekerheid zeggen of het plantje de snoeibeurt overleeft.

Ik ga dit zeker volgen, misschien kan ik er nog wat van leren 🙂

AquaDorrit zei:
Zijn er mensen die dit topic lezen of kan ik mezelf de moeite van het foto's uploaden besparen? 😀

Ik lees mee. Leuk onderwerp 😉

Ok�, dan blijf ik het doen 🙂

Vandaag nog geen verschil te zien (wat een verrassing) dus foto's is ook niet nodig.

Over foto's uploaden gesproken, het uploadprogramma werkt volgens mij niet voor Apple, is daar een truc voor? Ik moet alles handmatig verkleinen en uploaden...

AquaDorrit zei:

Ik lees mee. hoor.
Vind het altijd interessant als er gekweekt wordt. :thumbs:
IK zou er een soort kasje van maken.
Paar stokjes in de rand,plastic zakje erover.

Zorg dat het niet beschimmelt.

AquaDorrit zei:

De reacties zijn spaarzaam maar je topic is al bijna 110 keer bekeken dus animo zat zou ik denken 😉

Leuke bezigheid trouwens!

1 ding snap ik niet .
Je plant in potgrond .
Dat wil dus zeggen dat je straks heel de bende eruit moet halen en dan spoelen en herplanten in je bak .
De planten moeten dan weer energie steken in hun wortelgestel .

Waarom plant je ze niet in schraal filterzand of metselzand en geef je ze vloeibare totaalvoeding (A+B) zoals de tuinders doen ?
Dan geef je ze water tot iets onder de bovenkant van je zand om algvorming te voorkomen .
Je laat ze groeien tot een dikke mat en die kan je dan in 1 keer je bak in planten .

Daar las ik overheen, UIT het Vitro matje.

Inderdaad,Erwin, scherp.!!!

Sinaasappel netje?

Wat bij mij hielp tegen schimmel op de potgrond is turf erdoorheen mengen.
En als je plantjes rechtop wilt houden (zodat ze niet op de grond liggen), gebruik dan geen sat�prikkers want deze werden bij mij helemaal wit van de schimmel.

erwin2 zei:
Waarom plant je ze niet in schraal filterzand of metselzand en geef je ze vloeibare totaalvoeding (A+B) zoals de tuinders doen ?
Dan geef je ze water tot iets onder de bovenkant van je zand om algvorming te voorkomen .
Je laat ze groeien tot een dikke mat en die kan je dan in 1 keer je bak in planten .

Ik plant in potgrond omdat dat in het artikel dat ik vond zo beschreven staat. Dus probeer ik uit of het werkt.

Jouw idee is echter geen slecht idee om ook uit te proberen. Als ik morgen tijd heb ga ik nog een bakje neerzetten 😉 en dan een beetje op jouw manier

De plantjes beginnen wat bruinig te worden.
Zou kunnen liggen aan dat ze nog moeten aanpassen, of aan dat deze methode toch niet zo geschikt is. Kan me niet voorstellen dat ze te weinig zonlicht krijgen in mijn vensterbank..

Iemand een suggestie voor verbetering?

2014-04-14_13.11.44.jpg
2014-04-14_13.11.59.jpg

Misschien te fel zonlicht.
Mijn anubias heb ik zo ook verloren, helemaal bruin.
Heb je de bakjes afgedekt met folie?
Zo nee dan kan het aan de luchtvochtigheid liggen.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon de overgang naar emers zijn.

De kunst is volgens mij om idd te zorgen voor een hoge luchtvochtigheid zonder de potgrond te nat te maken..
Ik denk dat het zoals je het nu wilt doen, niet gaat werken.

Sowieso lijkt potgrond mij veel te zuur.
Misschien is het beter om een wat grotere bak te nemen en deze met zand te vullen of met die speciale ondergronden van denerle. Dan water geven, afdekken met folie en daar wat kleine gaatjes in prikken voor de zuurstof.
Het resultaat wat je nu hebt is volgens mij gewoon een verzopen plantje, zoals we dat in de Rotterdamse bloemisterij handel noemen.. 😀

Na een aantal weken in de vensterbank zien ze er eerlijk gezegd goed uit. Het gaat helaas nog niet zo heel hard met de groei, maar het ziet er wel gezond en mooi groen uit. Na 3 weken vakantie (en er dus niets aan gedaan te hebben) stonden ze niet meer onder water, maar de aarde was nog wel goed nat.

Ik heb dus inderdaad de bakjes afgedekt, namelijk met het bijbehorende dekseltje, waarin ik 1 gaatje heb geprikt met een speld (zodat er verse lucht bij kan anders krijgen de plantjes natuurlijk CO2 tekort), maar zodat het water niet te snel verdampt. Aangezien de aarde nog niet droog was blijkt dat goed te zijn gegaan, en aangezien er steeds condens op de deksels zit is de luchtvochtigheid waarschijnlijk ook in orde.
Zie hier de foto's.

2014-05-19_15.53.35.jpg

2014-05-19_15.53.59.jpg
2014-05-19_15.54.14.jpg

Ook had ik nog naar jullie advies geluisterd en een bakje zonder potgrond gemaakt. Ik heb om het bakje wat ondieper te maken zodat ik erbij kon aquariumgrind gebruikt (goed uitgekookt). Daarop heb ik een laagje horregaas gelegd, gewoon als experiment. De plantjes heb ik door de gaatjes geplaatst. Ik hoop dat als het matje mooi gegroeid is, ik deze in 1 keer met horregaas en al uit het potje kan tillen en eventueel het horregaas kan verzwaren om te voorkomen dat individuele plantjes van de bodem loskomen.
Dit potje heb ik twee keer bemest, dit omdat er zonder potgrond natuurlijk geen nutrienten bij kunnen komen. Ik heb echter slechts een paar druppeltjes toegevoegd. Wel 'wals' ik het potje regelmatig om te zorgen dat de plantjes overal evenveel voedingsstoffen krijgen. Ik heb bemest met:
- PROFITO professional fertilizer
- HS aqua FloraCarbo Shrimp (waarom die? Nou, omdat ik dat nog had staan..)

Het resultaat:
Net zulke mooie groene plantjes, bovendien heb ik het idee dat het in deze setting iets sneller dichtgroeit. Helaas groeien de plantjes niet onder het horregaas door maar lekker bovenlangs zodat het horregaas weinig zin meer heeft.
Zie de foto hieronder. Het bakje is ongeveer 2 keer zo groot als die anderen, dus vergis je niet in de verhoudingen.

2014-05-19_15.54.39.jpg

😀 🙂

Als laatste heb ik nog een derde projectje gestart:
Een bakje water, daar wat Hemianthus plantjes in gemikt, horregaas er bovenop gelegd zodat de plantjes echt onder het horregaas zitten, ze groeien er toch wel weer doorheen. Deze plantjes zitten dus niet in een bodem. Ze drijven vanzelf naar boven. Deze bemest ik hetzelfde als het grind-experiment. Heb deze nog maar pas gestart dus nog geen resultaten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan