Wat is er nieuw

Zelf spraybar maken

Randolph1988

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2025
Leeftijd
37
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik wil zelf een spraybar maken met spullen van wildkamp maar weet niet zo goed hoe ik nu een koppeling naar de slang moet maken.

Als ik een buis koop van 1,5 meter, deze op maat maak en dan met bochtjes naar buiten werk. Hoe krijg ik aan beide kanten mijn filterslangen erop? (ik heb 2 filters, eentje 12/16mm, andere 16/22mm)

Het moet ook zo zijn dat het makkelijk los kan zodat ik de leidingen goed schoon kan houden.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.

Wat ik zelf vaak doe is slangtules op de PVC-buis lijmen. Je hebt verschillende opties:

Tule op maat van buis (bijv 20, 25, 32 mm). Schuift in koppeling of een ander aansluitstuk:

713123.jpg

Tule die over een buis heen schuift:

15605495.jpg

Je kan ook met schroefverbindingen werken:

713283.jpg
15605517.jpg

Persoonlijk gebruik ik liever geen schroefverbinding, want je zit met een extra onderdeel (een rubbertje of teflontape) dat aan slijtage onderhevig is op de lange termijn.

Om geld te besparen zou je ook nog je slangen direct over de PVC-buizen heen kunnen doen. Dan zou ik wel met een ijzerzaagje o.i.d. rondom een groefje maken (voor onder de slang) zodat de afsluiting beter is. 🙂

Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeld. Links zit de tule in een buiskoppeling. Voor de aansluiting op het T-stuk daarna had ik geen tules liggen, dus heb ik de boel maar direct op de T aangesloten. :DD Werkt ook.

20260730_130533.jpg

Ik heb een Oase biomaster 350 en een jbl e702, is het verstandig om deze beide uit te laten komen op 1 spraybar?
Aangezien de ene filter meer vermogen heeft dan de andere...

Interessant idee. 🙂 Het kan, maar ze zullen elkaar tegendruk geven, wat de output vermindert. En je kunt het waarschijnlijk minder goed zien (aan de stroming) op het moment dat er met één van de filters iets is.

Wat misschien een oplossing is: beide filters een eigen spraybar geven, en die op elkaar aansluiten zonder dat het water van de ene buis naar de andere kan. Met een beetje creativiteit moet dat met pvc wel te doen zijn. Dan heb je wel het mooie plaatje en niet de nadelen.

Bijv een afsluitdop nemen, en het platte deel daarvan precies zo op maat zagen dat hij wel de buis bedekt maar niet groter is dan de diameter (niet meer over de randen heen grijpt). Vastlijmen, en dan kun je dat uiteinde in een koppeling doen met de buis van het andere filter.

Laatst bewerkt:
22 kan over de gemiddelde spraybar met een slangenklem zit dat primma vast.
voor de 16mm zou je met een slangverbinder kunnen beginnen en daar de spraybar aan lijmen

Of je zet een kraantje ertussen.
Als je dan 1 filter schoonmaakt of wat dan ook, dan kun je de hele spraybar benutten.

De beter oplossing is de kleine filterpomp voor de spraybar en de grotere in gewone circulatie.

Wanneer je twee verschillende pompen op eenzelfde uitlaat aansluit, zal de zwakste pomp, verhoudingsgewijs, meer aan debiet inboeten dan de sterkere pomp.
De sterkste pomp is trouwens deze die het meeste druk levert en niet deze die het hoogste debiet geeft.
Meer tegendruk (spraybar of te smalle leiding) gaat dit effect nog versterken.
Een spraybar zal sowieso het debiet verminderen. Heb je een pomp die echt veel meer debiet levert dan je spraybar nodig heeft, dan kan je, i.p.v. gaatjes uitboren, met een kraantje en tweede leiding, een deel van het water rechtstreeks de bak in sturen en zo druk/debiet wat regelen.
Omdat je het kraantje toch behoorlijk moet sluiten om voldoende druk op te bouwen, zal de pomp altijd minder debiet leveren dan wanneer je geen spraybar zou hebben. Het zal wel heel wat meer zijn dan als je alles over een spraybar met (te) kleine gaatjes zou sturen.

1785605108953.png

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan