Wat is er nieuw

zieke laetacara?

• Onderwerp starter Onderwerp starter garnaal038
  • Startdatum Startdatum
G

garnaal038

Guest
laee.jpg

weet iemand wat dit is?

ik heb een koppeltje sinds zaterdag.
en nu krijgt deze een beetje witte buik.
weet iemand wat dit is?

iemand?

Nee.🙁 Hoe gedragen ze zich verder?

Wat voer je ze ?

de een normaal,
de ander(die mischien ziek is) ademt erg snel.

ik voor ze:
cicliden pellets
granulaat
vlokvoer

de andere vissen krijgen:
gedroogde mugenlarven
vleestabletten
groenvoer
gemengde tabletten
en soms "groter" granulaat

mvg

joris

hij ziet nu erg bleek en zwemt als een malle door de bak.

Hoe lang draait je bak Joris? Of filter pas verschoond? Als een malle door de bak zwemmen kan een teken zijn van ammonia / nitriet. Daar kan dat snelle ademen ook een gevolg van zijn.

Doe in ieder geval een forse waterverversing.

Dat klinkt niet goed. Ik zou ook het water verversen. Kijk hoe ze er dan op reageren. Schuurt de vis ook?

Wat betreft het voer is variatie wel aan te bevelen:http://www.dwergcichlide.nl/voeding.htm

bedankt allebei!

de bak draait al 1 jaar,
niet de filter verschoond.

hij schuurt een beetje.

het rare is dat alleen deze vis zo raar doet.

ik zal zometeen een verversing doen.

mmmm kan van alles zijn : ammonia / nitriet (maar dan zouden meer vissen problemen hebben), parasieten (idem voor andere vissen), (kieuw)wormen (met slecht ��n ziek vis lijkt me dit wellicht nog het meest waarschijnlijk).

Ook bloat kan nog. Als in een vroeg stadium nog te genezen met veel groenvoer met veel vezels.

Oeps helft van het bericht niet meegekomen...

Als het bloat/flagellaten zijn (vaak te zien aan slijmerige en witte poep), kan je dit behandelen met metrodinazole. Maar vaak als je het constateert dan is het veelal te laat en is behandeling bijna niet meer mogelijk.

Metrodinazole 1gram op 100liter water 3 dagen lang, dan verversen en na 3 dagen herhalen. Let wel op dat dit geen regulier medicament is dus voorzichtig mee omgaan.
Wat ook kan werken is Aquafuran van aquariummunster maar is minder effectief.

Volgens mij komt bloat voor bij Afrikaanse cichliden (Malawi's) of vergis ik me.
Dit is een zuid amerikaanse "carnivoor" die zich niet snel zal vergrijpen aan groenvoer.

Ik kan niet echt iets vinden onder bloat op google. Kan iemand kort omschrijven wat het precies is??

Ik heb laatst van een moderator op het Engelse forum de uitleg gehad over het verschil.
De Engelstaligen kennen dus twee benamingen voor Buikwaterzucht (wat overigens GEEN ziekte is, uitsluitend een symptoom).
Bloat : veelal veroorzaakt door dieet-problemen Bijvoorbeeld langdurig verkeerd voer).
Dropsy : veelal veroorzaakt door een inwendige infectie (bacterieel, viraal, etc...)

Don't shoot the messenger.

Hier word het perfect omschreven, Enjoy, http://www.cichlidenkwekers.nl/flagella ... eusziekte/

Komt trouwens niet alleen bij Afrikanen voor 😉

Zie ook dat ik in mijn 1ste bericht niet heel volledig ben geweest... wou eigenlijk zeggen dat het vaak ontstaat door verkeerd voer en omdat veel mensen diepvries voeren een tekort aan groenvoer.

meksjoef zei:
Hier word het perfect omschreven, Enjoy, http://www.cichlidenkwekers.nl/flagella ... eusziekte/

Komt trouwens niet alleen bij Afrikanen voor 😉

Zie ook dat ik in mijn 1ste bericht niet heel volledig ben geweest... wou eigenlijk zeggen dat het vaak ontstaat door verkeerd voer en omdat veel mensen diepvries voeren een tekort aan groenvoer.

Teutlich, maar dat laatste bedoelde ik : Dit is een carnivoor ipv omnivoor / herbivoor zoals malawi's. te weinig groente in het menu kan hier het probleem niet zijn.

Overigens kunnen het wel degelijk flaggelaten zijn!!!

Bloat en flaggalaten zijn hetzelfde voor zover ik weet.

Tis trouwens een omnivoor.

Bloat is in principe het engelse woord voor opgezet / opgezwollen. Zoals aangegeven kan dat door meer oorzaken gebeuren, maar zeer zeker door flaggelaten.

Het was niet om je ongelijk aan te tonen, alleen om aan te geven dat de oorzaak van te weinig groenvoer hier niet de oorzaak kan zijn.

Ik ben verder een Malawi-nitwit, dus je kan me daar alles over wijsmaken.

Aadmec, lees het artikel nog een keer door...

cichlidenkwekers zei:
Oorzaak.
Dit is een zogenaamde �factorenziekte�.
Er zijn meerdere dingen van invloed van belang bij het ontstaan van de ziekte.
Deze factoren hebben vaak onderling weer met elkaar te maken.
De belangrijkste factoren zijn stress en verkeerde voeding.
Hierdoor ontstaan stoornissen in de spijsvertering, die een darminfectie tot gevolg kunnen hebben.
Soms gaat de ziekte heel langzaam bij een enkel dier, maar het kan ook in een razend tempo door de gehele populatie gaan.
Door stress of verkeerde voeding kan de normale darmflora in de darmen uit balans raken.
Daardoor kunnen flagellaten (eencellige zweepdiertjes) de darmen koloniseren.
Een infectie met flagellaten zorgt voor beschadigingen van het darmslijmvlies waardoor een secundaire bacteri�le infectie kan ontstaan.
Waarschijnlijk kan de bacteri�le infectie ook op zich staan.
Omdat de infectie met flagellaten zich in rap tempo onder de vissen kan verspreiden is snel ingrijpen van belang.

Aangezien Laetacara zich in het wild ook aan algen vergrijpen, maakt dat ze omnivoor. Kortom enkel dierlijk voer zou dus een oorzaak kunnen zijn.

Daarbij in het midden gelaten of dit dier die ziekte ook heeft.

aadmec zei:
Ik ben verder een Malawi-nitwit, dus je kan me daar alles over wijsmaken.

Wist je wel dat de Malawi s hangoren hebben Aad 😉 😀

meksjoef zei:
Aadmec, lees het artikel nog een keer door...

cichlidenkwekers zei:
Oorzaak.
Dit is een zogenaamde �factorenziekte�.
Er zijn meerdere dingen van invloed van belang bij het ontstaan van de ziekte.
Deze factoren hebben vaak onderling weer met elkaar te maken.
De belangrijkste factoren zijn stress en verkeerde voeding.
Hierdoor ontstaan stoornissen in de spijsvertering, die een darminfectie tot gevolg kunnen hebben.
Soms gaat de ziekte heel langzaam bij een enkel dier, maar het kan ook in een razend tempo door de gehele populatie gaan.
Door stress of verkeerde voeding kan de normale darmflora in de darmen uit balans raken.
Daardoor kunnen flagellaten (eencellige zweepdiertjes) de darmen koloniseren.
Een infectie met flagellaten zorgt voor beschadigingen van het darmslijmvlies waardoor een secundaire bacteri�le infectie kan ontstaan.
Waarschijnlijk kan de bacteri�le infectie ook op zich staan.
Omdat de infectie met flagellaten zich in rap tempo onder de vissen kan verspreiden is snel ingrijpen van belang.

Aangezien Laetacara zich in het wild ook aan algen vergrijpen, maakt dat ze omnivoor. Kortom enkel dierlijk voer zou dus een oorzaak kunnen zijn.

Daarbij in het midden gelaten of dit dier die ziekte ook heeft.
Ik had het al gelezen, maar bedoelde te zeggen dat een omnivoor aan de carnivore kant (laat ik het dan zo noemen) vrijwel nooit ziek wordt door een tekort aan groenvoer.
Weinig wetend van Malawis zijn dat volgens mij omnivoren aan de herbivore kant, waar dat dus wel kan. Net als met Goeramis, die vaak teveel dierlijk voer krijgen voorgeschoteld.
Maar voor alle vissen geldt : gevarieerd voeren. Sommige van mijn Corys eten ook spruitjes, spinazie en sla !!!
Gaat het al wat beter met de vis ????

En dan nu mijn vraag: hoeveel van de 10 voederbeurten zou zo'n 'omnivoor aan de carnivore kant' dan iets groens moeten krijgen?
Ik begrijp dat hier geen eenduidig antwoord op valt te geven, maar laten we eens met die Laetacara beginnen.

~ Ivo

Is dit een poging tot een strikvraag Ivo of serieus bedoeld?

Persoonlijk denk ik namelijk dat een Laetacara nauwelijks groenvoer nodig heeft (maar het staat nou eenmaal bij Seriously Fish e.d.) en dat hij in die (blijkbare) behoefte zelf voldoet met algen etc...

Sleutelgatjes hebben we meer behoefte en kunnen juist weer Gatenziekte ontwikkelen door een te eenzijdig dieet.

Op Planet Cafish waren laatst een aantal ziektegevallen bij Corys, die juist werden veroorzaakt (volgens de wereldvermaarde Ian Fuller) door teveel hoog protein / dierlijk voer. Kortom : af en toe een algentabletje is perfect, maar zet ze er weer niet als hoofdmenu.

Kortom : Ik blijf erbij een gevarieerd dieet, maar wel afgestemd op de vis en zijn behoeftes.
Een Witte Haai geef je geen kroppen sla.

Maar volgens mij wist je dit wel, dus het moet een strikvraag zijn.

Nou nee niet echt een strikvraag. Afwisselen is ��n, maar hoeveel en hoe vaak dan is vers twee en voor mij de lastigste.

Voor malawi bijvoorbeeld lees ik wel eens hoofdzakelijk groen, soms wat kreeftachtigs, als ik me niet vergis. Is in dat geval de vraag wat 'hoofdzakelijk' inhoudt.
T.b.v. fiscale wetten wordt bij 'hoofdzakelijk' aangesloten bij 70% dacht ik. Maarja, dat is ook maar een voorbeeld.

Van Dicrossus is dacht ik ook bekend dat ze last kunnen krijgen van bloat bij alleen maar dierlijk voer.
Hier is het verhoudingsgewijs ongeveer 1 op 6, 1 dag groen, 6 dagen dierlijk en dat eigenlijk in alle bakken.

Voor jouw sleutelgaatjes kun je toch aangeven hoevaak van de 10 keer voeren je groen geeft? Of hoeveel groene korrels per 10 korrels? o.i.d.

~ Ivo

Okay. Ik heb geen vast voerpatronen, maar wissel dagelijks vlokken, dierlijke tabletten, spirulina tabletten , granulaat van beide, spruitjes, sla, komkommer, garnaaltjes en diepvriesvoer af. De enige die hun bek niet aan spirulina of plantaardig zetten zijn de Pandas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan