Wat is er nieuw

Zwaarddragers

Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Leeftijd
53
Vraagje, kunnen zwaarddragers bij gewone Platy's of gaan deze niet samen ?

Heb je genoeg ruimte voor je zwaarddraggers? ik had de mijne vroeger in een 1.20m bak en tegenwoordig in een 2m bak. Alleen in noodgevallen zet ik ze nog kleiner dan die 2m. Het zijn snelle actieve zwemmers, waarbij de mannen een territorium maken en beschermen.

Hmmm.....heb een meterbak dus een stuk kleiner.

Ik heb er hier 4 in 1mbak 1man 3 vrouw.(het waren 2 mannen en 4 vrouwen maar er zijn er 2 afgevallen in het afgelopen jaar)
Ook had ik plattys maar deze heb ik weg gedaan omdat het een te drukke boel was.
De zwaarddrager vind ik mooier dan een platty dus daarom heb ik deze keuze gemaakt.

Ik heb de helleri, en dat is een soort die nog behoorlijk veel wildgenen (?) erin heeft, waardoor meer ruimte nodig kan zijn.

De Xiphophorus helleri kent weinig kleurverscheidenheid in de natuur. Bij de Xiphophorus maculatus is er echter wel een grote verscheidenheid van kleur en tekening in verschillende lokale stammen. Daardoor zijn er van die laatste in aquaria al snel allerlei kleurvarianten gekweekt.

Hoewel beide soorten in dezelfde wateren voorkomen. Kruisen ze in de natuur niet. Maar in aquaria echter wel. Door die kleurvormen van de Xiphophorus maculatus te kruisen met de Xiphophorus helleri en met de nakomelingen selectief door te kweken op kleur en vorm zijn er inmiddels vele kleurvormen van de Xiphophorus helleri ontstaan.

Ik heb de oranje variant erin zitten. Een tijdje geleden kwam ik bij aquabeek de groene variant tegen wildvang tot mijn spijt heb ik deze toen niet gekocht.
Wellicht ga ik deze nog een x mooie tegenkomen en dan gaan de oranje plaats maken voor een mooie groene variant.

Ik heb de 'groene' variant van de X. helleri. Als je wilt, laat ik een paar dames apart bevallen en dan kan ik de jonkies voor je opkweken. (De foto's zijn wat ouder, ik ben wat meer aan het selecteren op wat minder oranje, maar een vleugje oranje kan er nog wel inzitten).
Ik zal zo eens wat nieuwe fotootjes (laten) maken.

Bijlagen

• IMG_20220109_142525MP.jpg
    IMG_20220109_142525MP.jpg
    74.8 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20220109_142541MP.jpg
    IMG_20220109_142541MP.jpg
    75.8 KB · Weergaven: 12
Minimaal 1 meter lees ik ja, maar hoe groter hoe beter zoals Lysia schreef, en helemaal bij de helleri.
Beide, Platy en zwaarddrager zijn xiphophorus soorten dus en kunnen kruisen.
Zocht nog een vis voor erbij en zag deze soort dus vandaar mijn vragen.😉
Goed ook om de ervaringen te lezen.

Minimaal 1 meter lees ik ja, maar hoe groter hoe beter zoals Lysia schreef, en helemaal bij de helleri.
Zocht nog een vis voor erbij en zag deze soort dus vandaar mijn vragen.😉
Goed ook om de ervaringen te lezen.
Maar ze kruisen niet als je van beiden soorten voldoende van beiden geslachten hebt. 😉 Alleen als ze geen andere keuze hebben dan kruisen ze,

Voor een gemiddeld aquarium is 1 man met enkele vrouwtjes de beste keuze. Omdat de mannen van beiden soorten zeer onverdraagzaam zijn tegen mannelijke soortgenoten (Platy mannen en Zwaarddrager mannen onderling niet). Tenzij er zoveel mannen aanwezig zijn dat de agressie onderling goed verdeeld word.

Ik had bv eens 53 Zwaarddragermannen en één vrouw samen en dat ging perfect. 😉

• Leuk
Waarderingen: Lex
Arm vrouwtje dan..... :Dk
Is wel zo dat na verloop van tijd als er wat jongen het overleven meer mannen in de bak kunnen komen.

Vraagje, kunnen zwaarddragers bij gewone Platy's of gaan deze niet samen ?
Die kunnen als het om verdraagzaamheid gaat, rustig bij elkaar in een bak. Uitzonderingen daar gelaten...
Heb je genoeg ruimte voor je zwaarddraggers? ik had de mijne vroeger in een 1.20m bak en tegenwoordig in een 2m bak. Alleen in noodgevallen zet ik ze nog kleiner dan die 2m. Het zijn snelle actieve zwemmers, waarbij de mannen een territorium maken en beschermen.
Eigenlijk is het territoriumgedrag van mannen verschillend. Zo zijn er ook groepen waarbij geen enkel vertoon van territoriumgedrag aanwezig is. Het is dus geen regel dat dergelijk gedrag automatisch geldt. Dat het kan voorkomen is een mogelijkheid... dat is beter verwoord. Met de vissen die ik hier heb, kan ik stellen dat dat amper tot zelfs niet voorkomt. Dat is wel even afhankelijk van de soort bij mij. Je hebt natuurlijk verscheidene soorten aan zwaarddragers naast de Xiphophorus hellerii. Maar als ik eern wildvorm zoals de X.hellerii yucatan bekijk waar wel dominantie onder de mannen ontstaat doch zonder enig rumour onder de mannen. De dominante mannen worden dan rood. En afhankelijk van hoe dominanter een man wordt des te roder wordt hij. Het zijn van zichzelf groene zwaarddragers vanaf geboorte. MIjjn Xiphophorus hellerii palengue groep daar zijn de mannen onderling heel verdraagzaam en geen territoriumgedrag te zien. Zelfde geldt voor de alvarezi zwaarddragers. Maar goed, de Xiphophorus hellerii is slechts één van de zwaarddragersoorten die er zijn. Het is het meest bekend omdat ze in het wild het meest voorkomen t.o.v. andere zwaarddragersoorten. En uiteraard omdat deze in de wieg stond van de vele kweekvormen die we hedendaags kennen.
Ik heb de helleri, en dat is een soort die nog behoorlijk veel wildgenen (?) erin heeft, waardoor meer ruimte nodig kan zijn.
Ik heb zelf de ervaring dat wildgenen niet af doen aan de ruimte die de zwaarddragers nodig hebben. Maar het is wel dusdanig dat hoe groter de bak des te beter voor de vissen uiteraard. Zekers als het gaat om de hellerii's die een meer gestroomlijnd lichaam bezitten.
De Xiphophorus helleri kent weinig kleurverscheidenheid in de natuur.
Valt nog wel mee hoor.
Er zijn overigens verschillende fenotypes binnen elke wilde populatie. En hetzelfde geldt als het om de locatie in het wild gaat.
Ik wil ook even kwijt dat als we het over de zogenaamde groene zwaarddrager hebben, dat dat niet eens enkel over de Xiphophorus hellerii gaat. Er zijn meerdere zwaarddragersoorten in het wild die geen Xiphophorus hellerii zijn. En als we het over de zogenaamde wilde groene zwaarddrager hebben dan moet ik gestellen dat ze niet allemaal echt groen zijn. We kunnen nog steeds spreken over een groene zwaarddrager binnen de X.hellerii als de grondkleur bruinig te noemen valt. Ook zit er verschil in het aantal lateralen op het lichaam. En de vorm van elke lateraal kan verschillen en dan bedoel ik ermee dat een lateraal (zijlijn) opgebouwd is uit stukjes die uiteindelijk een lijn vormen. STrakke lijn of is het opgebouwd uit zigzaggende stukjes. Ook kan lateralen per locatie qua kleur verschillen. Hetzelfde geldt voor de zoom in het zwaard van de man.
Zelfs de lichaamsgrootte kan per locatie verschillen.
Een tijdje geleden kwam ik bij aquabeek de groene variant tegen wildvang tot mijn spijt heb ik deze toen niet gekocht.
Bij Aquabeek zal dat geen wildvang zijn geweest maar nakweek van een wildvorm. Zoals de Xiphophorus kallmani die ze ook verkopen. De naam "wildvang" is enkel voorbehouden aan de vissen die uit het wild zijn gehaald.
Dat is niet bepaald het criterium. Het zit in eerste instantie vast op het gegeven dat hun geslachtsorganen compatibel met elkaar zijn. Dat ze vruchtbare jongen produceren zit in hun relatie tot elkaar waarbij het chromosomen aantal bij de jongen het toelaat dat ze vruchtbaar zijn. Het even en oneven chromosoomparen-verhaal.
Ik kan overigens ook stellen als je bijvoorbeeld de kommazwaarddrager (Xiphophorus signum) poogt te kruisen met een andere Xiphophorus (ongeacht platy of zwaarddrager), dat dat nooit zal lukken. Althans, niet op een natuurlijke wijze. Het is de enige zwaarddragersoort die enkel met de eigen soort kan reproduceren. de vorm van het gonopodium van deze soort wijkt af van die van de andere Xiphophorus soorten. En daar zowel de geslachtsorganen van beide geslachten op elkaar zijn ingesteld, kan een man van een andere Xiphophorus soort ook niet met een vrouwelijke kommazwaarddrager gaan paren. De schede van elke soort eierlevendbarende vrouwelijke tandkarper (waar zwaarddragers ook toe behoren) is afgestemd op de vorm van het mannelijke gonopodium avn hun eigen soort of een aanverwante soort. Zo kunnen molly's op een natuurlijke wijze paren met Limia's en guppen (waaronder ook de endler en Micropoecilia soorten), zoals zwaarddragers kunnen paren met platy's.
Ik had bv eens 53 Zwaarddragermannen en één vrouw samen en dat ging perfect. 😉
Ik heb eerlijk gezegd ook genoeg populaties hier zitten waarbij er veel meer mannen aanwezig zijn dan vrouwen en het is tot op heden nog harmonieus. En dat geldt niet enkel voor de zwaarddragers hierzo. Ik zie hetzelfde bij andere eierlevendbarende en echte levendbarende soorten. Er zijn hier bij mij slechts enkele soorten die wel beter af zijn met meer vrouwen.
Is wel zo dat na verloop van tijd als er wat jongen het overleven meer mannen in de bak kunnen komen.
Zou kunnen maar hoeft niet...

Arm vrouwtje dan..... :Dk
De mannen waren meer bezig elkaar imponeren, dan dat ze zich met met vrouwtje bezig hielden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan