Wat is er nieuw

Zweefalg kweken (green water)

Aquasebfly

New member
Lid geworden
2 december 2024
Leeftijd
32
Ha allemaal,

Begrijp dat de meeste mensen van zweefalg af willen, dus dit is waarschijnlijk een bijzondere post.

Al enige tijd probeer ik een daphnia (watervlo) cultuur op te bouwen. Hiervoor wil ik graag zweefalgen kweken in een aparte bak als voeding voor de daphnia.
Ik heb werkelijk alles geprobeerd om een zweefalg kolonie op te kweken. Pokon voedingstoffen, overdoseren van lacto (melkzuurbacterie kolonie), planten in de blender, vijverwater, echt alles.
Het wil gewoon niet lukken.. Ik geloof dat er in dit jaar getijden ook geen zweefalg meer voorkomt in de sloten

Heeft iemand een idee of ik ergens een 'starter' set kan kopen?

Volgens mij heb je daar iij best veel licht bij nodig.

Dank voor je reactie. Dat vergat ik nog erbij te zeggen, heb alleen voor deze tijd van het jaar - een twinstar E-line 450 voor 20 uur aan staan op een 2 liter fles met een luchtpomp en het mengsel zoals hierboven beschreven.

Gebeurt nog helemaal niets..

ik heb wel eens gelezen dat je tijdens indraaien met de salmiak methode het licht uit moet doen omdat je anders een algenbloei krijgt. Misschien kan je dat juist gebruiken voor jouw doel? Met salmiak verhoog je de NH4/NH3 waarde wel dus weet niet hoe je watervlooeien dat dan vinden.

ik heb wel eens gelezen dat je tijdens indraaien met de salmiak methode het licht uit moet doen omdat je anders een algenbloei krijgt. Misschien kan je dat juist gebruiken voor jouw doel? Met salmiak verhoog je de NH4/NH3 waarde wel dus weet niet hoe je watervlooeien dat dan vinden.
Zover ik weet is nh3/4 een trigger voor algen en ik denk dat dit ook voor de groenalg geldt. Kun je dan niet wat huishoudammoniak toevoegen (al weet ik niet hoeveel)?

geen idee of dat ook kan, als het zuiver is en geen schimmel of bacterie dodende dingen bevat denk ik wel, daar kan je met googlen op de salmiakmethode vast ook wel achter komen.

Als @Aquasebfly in de buurt van Vlaardingen woont mag hij ook hier wat pure salmiak poeder ophalen om te testen, stuur me dan maar een PBtje als je dat wil

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan