Wat is er nieuw

60 cm gezelschapsbak van biologist

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
Ik ben nog aan het twijfelen wat voor garnalen ik wil houden. Hebben jullie hier nog tips voor? Ze komen dus bij amandae's en ringbandsnoekjes. Ik vind crystal reds heel mooi (de lagere gradaties) maar weet niet of dat goed gaat met vissen. Vuurgarnalen vind ik ook mooi, maar op marktplaats zie ik vooral kleurloze. Iemand daar tips voor?

Sakura red heb ik (samen met rasbora galaxy's en appelslakken) Is een vuurgarnaal maar dan doorgeselecteerd op de rode kleur. Dus een makkelijke en kleurvolle garnaal

Genoeg foto's in mijn topic 😉, zie handtekening

Ik zou onder 'gevraagd' hier op het forum een bericht plaatsen met je vraag, er zijn vast voldoende mede forum leden die mooi gekleurde vuurgarnalen hebben en je willen helpen.

Ik heb ze zelf ook wel voor je maar woon niet echt in de buurt van Horst (is Limburg toch?)

Welke garnaal je ook kiest: voeg ze wel als eerste toe!
Klep open + spartelend spul = levend voer, vinden vissen vaak.

Horst ligt inderdaad in het noorden van Limburg ja, dus noord-holland is een beetje ver. Maar wel bedankt voor het aanbod! Denk dat ik dan tegen die tijd bij gevraagd een topic open.

Die red sakura's zien er echt prachtig uit zeg!

Ik was van plan om eerst 2 appelslakken toe te voegen en dan een paar weken later de garnalen en dan pas de vissen. Is dat een goede volgorde?

Ja he, het heeft net iets meer dan de gewone vuurgarnaal.
Volgorde lijkt me prima. 😀

Ja zijn echt prachtig rood. Maar als ik mooie rode vuurgarnalen kan krijgen ben ik ook heel gelukkig hoor. Maar viel me op dat op marktplaats veel garnalen er wat kleurloos uit zien (als het al eigen foto's zijn).

Bij mij in de omgeving is sowieso niet zo gek veel te vinden. Kom gelukkig bijna iedere dag voor school in Nijmegen, dus misschien dat iemand daar uit de buurt ze kweekt.

Ja op MP zie je veel kleurloze garnalen voor een prikkie te koop staan.

Leuk bakkie hoor! Goed begin= het halve werk 😀

Wat ga je er in houden?
Appelslakken en garnalen zie ik sowieso. Wat nog meer? Nog leuke, aparte plannen?

Dankjewel 😀

Naast de appelslakken en de garnalen komt er nog een groepje Epiplatys annulatus in (6 stuks) en een schooltje Hyphessobrycon amandae (denk 10 stuks). Niet heel erg apart dus, wel leuk. Was meteen verliefd op het ringbandsnoekje en de amandae vind ik ook een mooie, minder gehouden vis.

Wil vooral een rustige bak en wat ervaring opdoen. Voor de toekomst nog dromen zat (ja het aquarium virus heeft ook hier toegeslagen), maar voor nu hou ik het denk ik even hierbij 🙂

Ziet er al goed uit!

Ik zou wel voor een snel kwekende garnalensoort kiezen, omdat het me niets zou verbazen als de ringbandsnoekjes af en toe een jong garnaaltje wel lekker vinden. Vandaag zag ik toevallig ��n van mijn dames achter een jonge garnaal aangaan. Ze kreeg hem niet te pakken, maar als het een pasgeboren garnaaltje was geweest, dan was dat waarschijnlijk wel gelukt.

Misschien is het de moeite waard om eens bij Rendo shrimp te kijken. Dit is een Duits bedrijf met een heel groot assortiment en zeer redelijke prijzen. Ze verzenden de dieren, maar die worden echt super goed verpakt en verzorgd. Doordat de prijzen een stuk lager liggen dan bij de lfs, is het misschien beter te doen om met een flinke groep te beginnen. Dan duurt het wat minder lang voordat de populatie groot genoeg is om de ringbandsnoekjes te overleven.

Oke dan wordt het dus een snelkwekende soort. Denk de gewone vuurgarnaal of de red sakura (zijn wel erg mooi). Ik vind het niet zo erg hoor als ze af en toe een garnaaltje pakken. Als de populatie zich maar goed in stand kan houden.

Daar hebben ze inderdaad hele mooie garnalen! Ze kosten inderdaad niks in vergelijking met de lfs, maar moet zeggen dat de verzendkosten ook niet niks zijn. Snap wel hoor dat ze zo hoog zijn (zeker als je de garnalen goed wil verpakken), maar voor een groepje kom je dan nog op een behoorlijk bedrag uit. Ik zal eerst eens kijken of ik in Nederland wat kan vinden, maar hou die site zeker in mijn achterhoofd. Nooit geweten trouwens dat er zoveel mooie garnaaltjes zijn 😀

Ik heb ooit maar ��n soort bij ze gekocht (Crystal Red), maar volgens mij hebben ze ook een zeer goede kwaliteit garnalen. Ik ben ooit begonnen met Rode Sakura's (de helft waren gewoon vuurgarnalen) bij de lfs. Buiten het feit dat die behoorlijk duur waren (iets van 3 euro per stuk), ging de hele startgroep binnen een paar maanden dood. Gelukkig was de nakweek wat sterker, maar ik blijf bij deze garnalen uitval houden.

Mijn Crystal Red's zouden een veel moeilijkere soort moeten zijn, maar die blijken veel sterker te zijn; hier heb ik nog niets of nauwelijks uitval gehad. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de goede kwaliteit van Rendo.

Als je per garnaal 2 euro kunt besparen, dan heb je de verzendkosten er zo uit. Horst is niet zo ver van de Duitse grens. Misschien is het wel mogelijk om ze op een adres in Duitsland te laten bezorgen. Dat scheelt ook een hele hoop.

Als je per garnaal 2 euro kan besparen heb je de verzendkosten inderdaad zo uit. Woon inderdaad dicht bij de Duitse grens, maar ken niemand met een Duits adres dus dat gaat denk ik lastig worden. Ik ga denk ik eerst kijken of ik ze hier in Nederland ergens voor een redelijke prijs kan krijgen. En anders hou ik deze site zeker in mijn achterhoofd, al helemaal als ze goede kwaliteit leveren. 🙂

Vandaag trouwens ook een eigen testkoffer aangeschaft naar aanleiding van een tip op dit forum. Altijd fijn als die een keertje in de aanbieding zijn. Scheelt behoorlijk en zijn altijd handig om in huis te hebben (mocht snel testen een keer noodzakelijk zijn).

Ik kon geen Crystal's vinden in Nederland voor een redelijke prijs, heb zelf 100% positieve ervaringen met Rendo. Al moet ik er bij zeggen dat het maar 1 ervaring betreft 😉

Hier in de buurt (boxmeer) zit een kweker die b/c grade crystal reds verkoopt voor 1,50 per stuk. Dat vind ik zelf geen verkeerde prijs moet ik zeggen. Vind dat persoonlijk de mooiste grade (hou wel van rood in garnaaltjes). Verder heb ik er ook geen ervaringen mee hoor. Maar denk dat het voor mijn bestand beter is om een sneller kwekende soort te houden.

Lagere gradaties zijn wat sterker.. weet eigenlijk niet of ze ook sneller voortplanten, maar zou kunnen.
1,50 is dan wel acceptabel denk ik.

Wat bij cr's handig is, is om bij de kweker na te vragen hoe ze gekweekt zijn (op kraanwater of juist niet, met wel of geen ph-verlagende bodem enz.). Hoe meer de waterwaardes overeenkomen, hoe groter de kans schijnt te zijn dat het goed gaat.

Verhaal van Marlonneke klopt helemaal. Bij te grote verschillen kun je problemen met het vervellen en de voortplanting krijgen.
De genoemde gradatie is wel vrij sterk.

kellemes zei:
Ik kon geen Crystal's vinden in Nederland voor een redelijke prijs, heb zelf 100% positieve ervaringen met Rendo. Al moet ik er bij zeggen dat het maar 1 ervaring betreft 😉

Ik heb dan het geluk dat ik een hobbykweker in de buurt heb die Grade A/B/C (mix) voor 1 euro per stuk verkoopt en weer een ander die grade S+ voor 2,50 verkoopt 🙂

Maar of het dan een goed idee is om crystal reds bij ringbandsnoekjes te zetten... Ik zie ze hier op het forum eigenlijk nooit gehouden worden samen met vissen. Denk dat ik beter voor een snelkwekende soort kan kiezen. Vuurtjes zijn ook leuke en mooie garnalen 🙂

Blijf crystal reds wel de mooiste garnalen vinden. Voor de toekomst maar een speciaalbakje in het achterhoofd houden 😀 Zal dan zeker rekening houden met de condities waaronder ze gekweekt zijn.

De nieuwe testset is binnen 😀 toch wel handig als je het zelf kunt en niet elke keer met een appelmoespot vol water naar de dierenwinkel moet.
Dus natuurlijk meteen de waterwaarden gemeten:

pH: 7,5
GH: 10
KH: 7
NO2: 0
NH3: 0
NO3: 5
PO4: 0.5

Het aquarium draait nu 3 weken dus het lijkt mij tijd om visjes toe te gaan voegen 🙂 (ofja eerst appelslakken).
Eerste oproep bij gevraagd is dus geplaatst!

Nette waarden na 3 weken.

Leken mij ook wel prima waarden 🙂

Nu dus nog op zoek naar de dieren. Vissen is geen probleem, de soorten die ik zoek zijn bij de lfs gewoon te krijgen. Alleen komen die dus pas later. Appelslakken en vuurgarnalen gaat denk ik moeilijker worden. Nooit het gevoel gehad dat ik in een uithoek woon, maar als ik zie hoe weinig er bij mij in de buurt op marktplaats staat :juggle:

De eerste bewoners zijn gearriveerd 😀 het zijn een roze en een paarse appelslak geworden.
593635biologist_0_82_20150605_155421.jpg

Lekker aan het overwennen

189829biologist_0_82_20150605_183324.jpg

En al snel genoeg wat dode blaadjes opruimen

Ben heel erg blij met ze 🙂

Leuk!

Welke visjes komen er als eerste in?

Als eerste ga ik het schooltje amandae's toevoegen en daarna het groepje ringbandsnoekjes.

Ja rustig opbouwen is het beste hoor. Verstandige zet.

Wordt wel weer eens tijd voor een updateje!
Zo staat de bak er nu bij
895592biologist_0_82_20150609_165424.jpg

957632biologist_0_82_20150609_165435.jpg

992229biologist_0_82_20150609_165443.jpg

De valisneria is eruit omdat die het echt niet wilde doen. Vond het toch zonde om weg te gooien dus heb ik hem naar mijn stekkenbak verhuisd (bak van 30x20x30 met alleen planten). Daar loopt de plant echter helemaal uit dus laat hem daar maar zitten. Ook de rode lotus wil nog niet echt aanslaan helaas. De andere planten doen het echter super dus dat is wel mooi meegenomen.

En dan nog een paar foto's van de bewoners. Ze willen niet echt graag op de foto maar goed.
938578biologist_0_82_20150609_165542.jpg

954211biologist_0_82_20150609_165654.jpg

Vind het echt super leuke beestjes. Gaan lekker hun eigen gangetje en laten alle planten netjes met rust. Erg leuk om naar te kijken. Binnenkort ga ik op zoek naar een mooi groepje vuurgarnalen hier in de buurt om ze gezelschap te houden.

Mooi geworden en leuke bewoners erin. 🙂

Dankjewel allebei!

Nou de vuurgarnaaltjes zullen binnenkort toegevoegd worden 😀
Maar ben een enorme twijfelkont dus als jullie mij nog 1 keer advies willen geven? 😉
Ik ben aan het twijfelen tussen de neon tetra of de Hyphessobrycon amandae. Welke vinden jullie beter geschikt voor de bak/rest van het bestand?

De laatste...

Neons zie je zoveel...gewoon doen..

Ja ze zijn wel super mooi en ook wat minder gehouden 🙂 denk dat ik toch maar bij de amandae blijf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan