Wat is er nieuw

Apistogramma bakje van René B

Ook mooi 😀

Danku 🙂

Hij zal zich straks waarschijnlijk wel meer laten zien.
Na de laatste herinrichting van de bak zag ik um de eerste dagen ook niet maar uiteindelijk had ie een mooi plekje in het zicht geclaimd en kon ik mooi van um genieten.

We zullen het zien 🙂 Hij heeft vannacht waarschijnlijk wel gegeten omdat de 2 tabletjes beide weg waren.

Daar ben ik ook niet bang voor. Hier was hij ook vaak als 1 van de eersten bij de tabletten.

Gisteren weer een partij voerstenen voor de sturi's gemaakt, dus ook hier maar eentje ingedaan.
De L201 is nu druk de bak aan het onderzoeken, maar durft nog niet echt rechtstreeks op de steen af te gaan. De Nannostomussen blijken ook erg goed van de voersteen te eten. Zal dus wat vaker 1 of 2 stenen ook in deze bak doen. Even kijken of ik misschien ook wat met diepvriesvoer o.i.d. kan maken.

LvI9IzdQJF0Oj0UuG3jb9nP55loxLJdr.jpeg

Naar mijn idee is hij nog niet helemaal goed op kleur, het zwart is nog wat vaal...

Vrouwtje met eieren:

Mooi om te zien, is dat dit haar normale broedtekening is als er geen andere vissen in de buurt zijn (in een straal van 20 cm van het nest), zodra een vis te dicht bij komt verdwijnt de horizontale streep en wordt ze knalgeel met enkel een zwarte stip.
Hieronder zit een pvc buisje waar ze in heeft afgezet, het catappa blad dat erop ligt hebben ze zelf wat over het holletje heen gelegd (deze lag eerst voor een deel onder het hout):

En nog een filmpje:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=8G-HnnbHnRk&feature=youtu.be[/video]

Ik vind dit een erg geslaagde bak. Wat een prachtige dieren zijn de A. allpahuayo zeg! Eerlijk gezegd zie ik ze nu pas voor het eerst.

Gr Robin

Dankje Robin 😉
Je ziet ze inderdaad niet zo vaak, dat maakt het alleen maar leuker vind ik.

mooie bak ren�! ik heb helaas alleen nog mijn vrouwtje..
dus het mooie gedrag is er vanaf helaas geen nestje mogen krijgen voor die tijd, erg leuk het broedgedrag van apistogramma's

Bedankt beide.

Helaas blijkt nu ook het tweede kleine Apistogramma 'vrouwtje' een man te zijn. Het echte vrouwtje heeft regelmatig een nest (nu ook weer), maar die andere deed niets en werd alleen maar opgejaagd. Ook bij haar heb ik ontdekt dat de voorste vinstralen van de rugvin verlengd zijn, net als de andere 2 mannen.

Ik heb even contact opgenomen met de winkel waar ze vandaan komen of ik ze nog kan omruilen tegen vrouwen...

Moet altijd even wennen aan een aquarium met grotendeels hout. Toch blijf ik me verbazen hoe mooi dat uit kan pakken. Leuk om dat te constateren. Ziet er goed uit.

Bedankt Marcel 😉

Ik kan de Apistogramma's zonder problemen omruilen voor vrouwen gelukkig.
Toch ben ik nog niet 100% zeker over dat kleintje, want 'het' zoekt wel telkens ruzie met de vrouw. Zij staan ook regelmatig tegen elkaar over met de kieuwen opgezet.

Ik zal nog eens goed kijken naar de vinnen.

Kan je eens een woordje uitleg geven ivm. de voerstenen?

1. Neem ��n (of meerdere) gladde stenen
2. Neem een schaaltje, een lepeltje/mixer (iets om mee te roeren) en een kwastje
3. Neem 1 eetlepel spirulina poeder op 1 ei (dat is voldoende voor ongeveer 7 stenen), gebruik enkel het eiwit, niet de dooier
4. Gooi het poeder en eiwit bij elkaar, en roer het net zolang door elkaar tot er geen klonten meer inzitten.
5. Smeer het goedje met de kwast over de stenen uit, en laat het net zolang drogen tot het helemaal droog is (heel dun duurt het ongeveer 12 uur, wat dikker 24 uur)
Ik maak het zelf altijd zo dik als mayonaise. Als het het heel vloeibaar is kun je het ook prima gebruiken, maar dan zal er wel maar een dun laagje op de steen komen. Voor jonge Sturisoma's bijvoorbeeld is het handiger als het wat dikker is. Verder kun je altijd zelf een beetje experimenteren hoe dik je het wil hebben.

Je kunt er ook nog ander voer doorheen mengen. Ik gooi er altijd nog wat spirulina en gewoon granulaat bij.

De stenen bewaar ik altijd in een droge, afgesloten emmer, het blijft dan sowieso een week goed (langer doe ik er niet mee, dus weet niet precies hoe lang je ze kunt bewaren).

Nou, je hebt mij wel weer geinteresserd om maar weer eens wat Valisneria in mijn bak te plaatsen.
Het blijft een hele sierlijke plant om te zien. Tevens uiterst geschikt als oppervlakte bedekking.

Je bakken zien er top uit..
Heb beide filmpjes net even bekeken... heerlijk sfeertje.

Dank je voor de uitleg!
Heb het ook al eens geprobeerd, maar bij mij kwam het goedje onmiddellijk los als het in het water kwam. Nochtans had ik alles goed laten drogen.
Ik vreesde voor vervuiling en heb het niet meer gebruikt.

Bedankt Roos 😉
Vallisneria blijft mijn favoriete plant, mooi en gemakkelijk 🙂

@Chris, dat heb ik ook, echter niet zo dat alles los komt. Het eerste laagje laat altijd los, in de opgroeibak resulteert dat in een verstopt filter (de spirulina, de watten zijn dan ook helemaal groen) en een troebele bak. Nou gebruik ik wel 6 stenen per keer, maar het is wel erg vervelend.

Dus toch... ik denk dat het dan toch aan te raden is de laag niet al te dik te maken. Dank je hoor!

Mijn mooie mannetje:
-PA-pjMEWD9zfDK8GJ0A286rjBkuDjeH.jpeg

Dan zou het alleen nog mooi zijn als de vis in het echt net zo mooi gekleurd is als de foto's van mijn camera 😛 Het geel komt veel sterker naar voren door de camera, geen idee waarom.
Twijfeltje:

Ik heb werkelijk geen idee of dit een man of vrouw is. Vergeleken met de vrouw neig ik naar een mannetje, op basis van uiterlijke kenmerken. Echter, dit visje zet heel vaak de kieuwen op richting de vrouw, en wanneer ze echt ruzie hebben krijgen beide dieren midden in de horizontale lijn een stip. Qua kleur zijn ze identiek, het echte vrouwtje is enkel iets kleiner.
De grote man toont weer geen interesse in twijfeltje en jaagt hem/haar enkel weg, waardoor ik ook weer naar een man neig.

En gisteren even in de bak gerommeld. Ik wilde een meer natuurlijke inrichting door het hout als het ware in de bak te laten vallen. Dat werkte voor geen meter, alle takken kwamen op 1 lijn tegen elkaar aan te liggen, en hoe meer ik ze ging sturen, hoe lelijker het werd. Na wat filmpjes gekeken te hebben, is dit eruit gekomen:

Ziet er goed uit,Rene

Je bak is gewoon simpel weg geniaal

Bedankt beide 🙂

Ik heb ook mijn oude vertrouwde Eheim Aquaball er weer in hangen. Het Juwel pompje was overleden...
Veel fijner wel nu ik de stroming weer kan regelen.

Ik denk dat het een mannetje is je twijfel geval.
En hoe maak je zo'n steen voor algeneters.

Rene B zei:
1. Neem ��n (of meerdere) gladde stenen
2. Neem een schaaltje, een lepeltje/mixer (iets om mee te roeren) en een kwastje
3. Neem 1 eetlepel spirulina poeder op 1 ei (dat is voldoende voor ongeveer 7 stenen), gebruik enkel het eiwit, niet de dooier
4. Gooi het poeder en eiwit bij elkaar, en roer het net zolang door elkaar tot er geen klonten meer inzitten.
5. Smeer het goedje met de kwast over de stenen uit, en laat het net zolang drogen tot het helemaal droog is (heel dun duurt het ongeveer 12 uur, wat dikker 24 uur)
Ik maak het zelf altijd zo dik als mayonaise. Als het het heel vloeibaar is kun je het ook prima gebruiken, maar dan zal er wel maar een dun laagje op de steen komen. Voor jonge Sturisoma's bijvoorbeeld is het handiger als het wat dikker is. Verder kun je altijd zelf een beetje experimenteren hoe dik je het wil hebben.

Je kunt er ook nog ander voer doorheen mengen. Ik gooi er altijd nog wat spirulina en gewoon granulaat bij.

De stenen bewaar ik altijd in een droge, afgesloten emmer, het blijft dan sowieso een week goed (langer doe ik er niet mee, dus weet niet precies hoe lang je ze kunt bewaren).

Ik kijk het nog tot volgende week aan, als het dan nog niet duidelijk is gaat hij/zij samen met het kleine mannetje weer terug naar de 'winkel' waar ik ze vandaan heb, krijg er een zeker vrouwtje voor terug.

Oke bedankt.
En ik zou het ook nog maar even aanzien.

Prachtige man inderdaad.

Kan je de grote man er niet tijdelijk uithalen? Vaak zie je al snel dat als de dominante(re) man er uit wordt gehaald dat de twijfelachtige vrouwen toch niet zo vrouwelijk zijn..

Klopt, maar ik kan hem enkel bij de jonge Sturisoma's kwijt, en kijkend naar zijn enorme bek vind ik dat een beetje te riskant.

Prachtig mooie bak Rene.

Dankje Erwin 🙂

ik kijk hier regelmatig maar laat niet altijd een berichtje achter, maar prachtige apisto!

En weet je al wat meer of het een man of vrouw is.

Zwits zei:
ik kijk hier regelmatig maar laat niet altijd een berichtje achter, maar prachtige apisto!
Danku 🙂

Twijfeltje is helaas wel een man. De vinnen zijn duidelijk spitser dan eerst. Balen, binnenkort dan maar eens de mannen om ruilen voor 1 of 2 vrouwen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan