Wat is er nieuw

Below the hollow tree van Marrie98

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marrie98
  • Startdatum Startdatum
M

Marrie98

Guest
Waarschijnlijk heeft een groot deel van jullie al gelezen dat ik mijn bak compleet over hoop wil halen.
Ik dacht laat ik er maar ene fotoboekje over maken.
Dit gaat zeker tot de zomervakantie duren, aangezien er nog heel wat moet gebeuren 😀

Laten we eerst dat algen probleem oplossen. Heb al 2 jaar last van die algen en ben ze nu spuugzat. Heb easycarbo toegevoegd en doe er elke dag wat bij. Hopen dat het werkt.

Ondertussen ben ik een beetje rond aan het googelen voor leuke inrichtingen, plantjes etc en misschien kiemhout. :c
Als mensen suggesties hebben roep maar 😀

Dit is mijn bakkie tot nu toe
DowSNeZfMCQU_BoKfj1KxCZsnzoNStRT.jpeg

De linkerhoek ben ik best tevreden over, maar rechts is een drama...
Ja hij lijkt erg vies I know :stom:. Maar heb hem net een deel ververst maar door de carbokuur ga ik hem niet goed schoonmaken. En een groot deel van het vuil is penseelalg die losgelaten heeft. (Denk dat dat een goed teken is)
Ik ga zo nog wel het filter schoonmaken en ene tweede er bij in doen. Hij heeft het nu zwaar te verduren met die afstervende algen.

Er staan nu twee planten in die officieel kamer planten zijn. Die met de witte sprieten (gaat het ook erg slecht mee) en die rechter met een soort palmblad. (Die doet jet eigenlijk best goed) ik ga die witter er zo ie zo uithalen maar die andere weet ik nog niet, hij is wel erg leuk en als hij het goed doet hou ik hem gewoon.

Verder wil ik misschien zo'n betta bed kopen voor mijn betta.

Ik houd jullie op de hoogte van wat er allemaal gebeurt in mijn bakkie.

Ik ben alvast benieuwd naar de evolutie 🙂

Last van algen? Hoe kan dat nou?
Kijk nou naar de voorkant van je bak, Ziet er ook niet florrissant uit.
Dan is er meer in de bodem aan de hand.
En stop met die carbo. Heeft geen nut,als het niet opgebruikt wordt.

Wat is dat voor een bodem?

Gewoon aquariumzand met daar onder aquariumgrint, had eerst de grint vond dit niet zo mooi en heb er zand opgedaan.

Maar hoe moet je dan de bodem vervangen? Dat wordt toch een grote bende en dat overleven de vissen toch nooit?

Kwam er dus achter dat mijn bodem prut is....
Hoe vervang je die het beste?
Aangezien er dus visjes en plantjes in mijn aquarium leven en als ik de bodem er uit haal wordt het een gigantische vuil explosie en ben bang dat ze dat niet overleven.

Dus hoe kan ik het beste de bodem vervangen?
En wat zijn goede bodembedekkers? (Heb corydora's)

Kun je het niet eruit zuigen met een tuinslang.Dan zuig je het meeste wel op denk ik.

Het is wel ruim 8 cm bodem🙁
Moet ik de plantjes er dan even uit halen?

Ja anders zuig je die mee natuurlijk. heel langzaam uit de bodem trekken dus. Dat is wel een erg dikke laag zeg.
Waaruit bestaat je bodem dan??

Je vangt zoveel mogelijk aquariumwater op in emmers, doet daar de vissen in en zet daar je pomp op als je een externe pomp hebt. Heb je een interne pomp dat zou ik de sponzen in een emmer aquawater doen (en eventueel een luchtpompje met bruissteentje?) Dan doe je de planten in emmers water en doe je een paar emmers schoon water in de bak. Dit water gebruik je om met een slang tegelijk het water en je bodem af te zuigen, totdat je bak leeg is.

Dan kun je de bak schoonmaken (zonder schoonmaakmiddelen) en de nieuwe, uitgespoelde bodem erin doen. Weer een emmer water erbij, dan de plantjes terug planten. Dan de helft tot tweederde van het oude aquariumwater er weer indoen en aanvullen met schoon leidingwater. En de vissen terug zetten natuurlijk en de pomp weer aandoen. En dan heeeeel goed opletten en eventueel regelmatig nitriet testen. De bak zal eerst wel wat troebel zijn maar dat is met een dag wel weer weggetrokken.

Zo zou ik het doen, misschien dat iemand nog aanvullingen heeft?

Tja dat heet een over fanatieke kluns die niet nadenkt wat ze doet :stom:
Had dus in het begin twee zakken grint er in gedaan. Is al veel te veel, en toen wild ik corydora's en die moesten op zand zeiden ze dus heb ik er nog 2 zaken zand in gedaan..... Ehm ja niet zo slim 😀

Saskia super bedankt. Ik ga even kijken wat anderen nog reageren kijken wat voor mij de beste optie is...

Crash cowboy: het aquarium staat op een houten kast die er niet voor gemaakt is dus ik weet niet hoeveel die kast kan houden en durf mijn aquarium nog niet helemaal te vullen, er zat eerst minder in doe steeds ene klein beetje meer maar denk niet dat hij een vol aquarium houdt.

Marrie,
Aangezien je voor dezelfde vraag nog een topic hebt geopend heb ik deze samengevoegd. Zo hou je het voor jezelf en de leden overzichtelijk 😉.

Voordat je wat dan ook gaat doen, zou ik eerst gaan zorgen voor een stevig geheel.
Dus een andere onderkast of deze verstevigen.
Je vissen hebben niets aan een nieuwe bodem en alles als ze straks in stukjes op de grond liggen....
Een klein beetje minder water in de bak gaat je bak denk ik niet redden, scheelt misschien een paar kilo maar je neemt dan al een aardig risico.

Ik heb dus geen schone tuinslang thuis. Alleen een die in de tuin is gebruikt maar onder de plantenmest zit.
Ik heb wel een bodumstofzuiger met daaraan een slang. Kan ik die ook gebruiken?

Zolang je maar het water ermee kan afzuigen.En de bodem natuurlijk.

Ik denk het wel het heeft iets weg van een tuinslang maar dan korter.
Ga het denk ik morgen doen, moet nog even met mijn moeder overleggen omdat het waarschijnlijk Gaat stinken en waar ik dan het zand moet laten. (Bij het groenafval?)
Als die slang niet werkt moet ik dan de visjes eruit halen en dan met een schep de bodem verwijderen?

Ik ga denk ik zwart grint halen, en nog ene paar drakenstenen. Kan zwart fijn grint met corydora's?
Ik neme geen voedingsbodem, heb gehoord dat die ook gaan rotten. Of moet ik er toch een nemen? Heb namelijk CO2 bemesting en kleitabletten...

Neen hoor, een voedingsbodem is na een jaar uitgewerkt en dan kan je je grind er weer uithalen. Misschien is zwart zand een betere optie voor de corrydoras, e zijn hier heel wat leden die zwart zand van de hornbach hebben in hun bakken.

Zand gaat toch dichtslibben?
Ik denk dat ik zwart grint ga nemen en dan ergens ene zand bakje maak waar ze kunnen graven.

Niet perse, je kan er bijvoorbeeld torenslakjes indoen die in de bodem graven en deze luchtig houden. Zo voorkom je dat de bodem dichtslibt. Ikzelf gebruik liever zand, ook omdat het vuil er niet in wegzakt.

Je hebt een vrij klein bakje en dan is het nog betaalbaar om bij de Hornbach zand te halen met een korrel van 0,4-0,8mm en dat is er in diverse kleuren.
Dat kost rond de 7 a 8 euro per 5 kilo. Meerdere leden gebruiken dit al en het is een hele mooie bodem, ook voor de grondbewoners en de planten.

dolle ancistrus zei:
Niet perse, je kan er bijvoorbeeld torenslakjes indoen die in de bodem graven en deze luchtig houden. Zo voorkom je dat de bodem dichtslibt. Ikzelf gebruik liever zand, ook omdat het vuil er niet in wegzakt.

Heb je bij een zandbodem niet er last van dat er minder snel/goed bacteriecultuur in komt??

Ik denk dat ik toch maar grint voor mijn aquarium haal. Ben niet zo fan van dingen er is stoppen die er officieel niet voor zijn....

Ik zou je aquarium helemaal vullen tot voorbij zwarte rand deksel, ziet zo veel beter uit, dit ziet zo slordig uit.

Denk inderdaad dat ik dat ga doen. Maar eerst de bodem er uit🙂

Morgen mag ik schoonmakenen 😀
Ga 3 emmers gebruiken 1 met aquariumwater en de vissen en eentje met aquariumwater en de plantjes en nummer 3 om het aquairum leeg te halen.
(Wil geen risico dat het ene vuil explosie wordt als mijn vissen er nog in zitten, aangezien sommige dat denk ik niet gaan overleven)
Zo grint halen en drakenstenen.

Ik heb mijn cory's altijd op afgerond grind van Dennerle gehad. Sinds kort heb ik ook het zand van Hornbach. Mocht je nog kunnen kiezen, dan zou ik echt voor zand kiezen. Op het grind ging het prima, maar sinds ik zand heb, zie ik ze hun kop echt helemaal in het zand stoppen opzoek naar eten en ze halen het zand ook door hun kieuwen, iets wat met grind ook niet kan. Ik heb het nog niet zo lang, maar voor mijn gevoel wordt het ook minder vies dan grind.

Als je de bodem gaat vervangen, hou dan wel een paar dagen heel erg goed je waterwaardes in de gaten. Ik heb laatst �n mijn bodem �n een groot deel van de planten �n het hout vervangen en dat ging dus helemaal niet goed. Mocht je nieuwe plantjes of decoratie willen, dan zou ik eerst de bodem vervangen en even later pas de rest.

De mijne deden niet zo vele met het zand...
Ik heb wel een paar nieuwe stenen gekocht maar de decoratie, plantjes, 2/3 water, filterinhoud etc laat ik het zelfde.

Nieuwe bodem en rotjes 😀
KbCcJuSGimWrK-PYr1CYsNcLj4Ns8TVU.jpeg

Ga zo een schets van de nieuwe inrichting maken, krijg ene super gaaf idee😀

Succes, Zou die rotsjes even testen op kalk want zien er vrij kalk rijk uit kan ook bedrog zijn.

Hoe kan je ze daar op testen?
Ze komen uit een aquariumzaak, dus het zal wel vreemd zijn als er kalk in zit. Het is volgens mij Kenia rock.

Moet er eigenlijk nog iets onder om de bodemplaat te beschermen? Zo ja wat?
Ik vind de stenen niet echt zwaar en aangezien er ook veel minder bodembedekking in komt denk ik dat er uiteindelijk minder gewicht op de plaat steunt.

Je kan er iets azijn overgooien dacht ik en als het bruist zit er kalk in.

ik heb volgens mij dezelfde stenen en heb die als Maansteen gekocht. Ik merk niet dat deze de kh be�nvloed.
Onder dat formaat stenen hoeft echt niet iets hoor. Gewoon de bodem.

Oke gelukkig.
Ben namelijk niet zo'n goede knutselaar met ondersteuningsmaterialen etc XD

Ik heb trouwens 3 emmers gevonden.
Alleen in 2 heeft sop gezeten ooit. As ik ze met hete water omspoel kan ik ze dan gewoon gebruiken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan