Wat is er nieuw

De 200cm x 70cm x 70wh/cm planten aquarium van MickDD

• Onderwerp starter Onderwerp starter MickDD
  • Startdatum Startdatum
M

MickDD

Guest
Hoi formuleren,

Bij deze zal ik mij eerst even voorstellen mijn naam is Mick ik ben geboren in 1986 (28jaar) en ben woonachtend in Rotterdam. Vanaf mijn 16e ben ik in de aquahobby gezogen en sindsdien er eigenlijk nooit meer vanaf gekomen.

Ik was begonnen met een zuidamerikaanse bak met voornamelijk maanvissen, toen Discusvissen en daarna 4 jaar lang een zeeaquarium. Had een bak van 2000l maar na de geboorte van mijn zoon vond ik dat het qua stroom koste wat uit de hand liep.
Na een jaar even uit de hobby zijn gestapt begon het toch weer te branden en heb ik besloten om voor een planten aquarium te gaan en nu wou ik beginnen met het opstarten van mijn dagboek.

Zo dat was een heel verhaal en dan nu verder met het aquarium zelf.

Ik heb een aquarium met de volgende afmetingen:
L200cm x D70cm x wh 70cm= 980L bruto en pakweg 750L netto.
Techniek:
verlichting:
Rij 1 (voor)
2x t5 39w plantpro 6000k
rij 2 2x t5 39w plantpro 6000k
rij 3 (komt er deze week) 80w t5 specialplant 3000k
rij 4 (komt deze week) amazon day 6000k
rij 5 t5 80w specialplant 3000k
Rij 6 t5 80w amazon day 6000k

1x verwarming 300w
2x potfilter bluextreme 1500 van ferplast.
en met de tijd wil ik graag een co2 systeem zelf samenstellen en toepassen.

Qua substraat heb ik:Akadama extra hard voor een cm of 7 en echter een cm of 12 met daarin kleibolletjes.
Verder voeg ik dagelijks profito toe en het water maak ik aan met aquasafe.

Dit is het vissen bestand wat ik in gedachten heb:

150 x kardinaal tetra
15 x corydoras panda
10 x otto's
10 x bijlzalm
30x Vuurgarnaal
3x blauwe waaierhandgarnaal
De vissen gaat ik beetje bij beetje toevoegen, mocht dit te veel of te weinig zijn kan ik hef altijd nog aanpassen.

De bak draait nu een kleine maand en vanaf vrijdag gaan de eerste visjes erin.

Hier wat foto's van week 2, zal vrijdag als de vissen erin zitten nog wat foto's maken.

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

Welkom.

Mooie bak zeg en staat al best wel vol met plant zo.

Dankjewel

En bedankt voor het compliment, voor mijn 1e echte planten aquarium ben ik zelf ook best tevreden!

Ja ik had zoiets van gooi het gelijk vol met planten dat doet het water alleen maar goed.

Zijn ondertussen alweer aardig gegroeid.

Welkom. 🙂

Inderdaad mooi. Benieuwd hoe het er uit ziet als alles gegroeid is.

Wat een geweldige afmetingen en ziet er goed uit,enkel de bodembedekking is in mijn ogen niet echt een verstandige keuze geweest.

150 kardinalen, dat is niet mis, zeg. Kan nog wel heel erg mooi gaan worden. En het is nu al een prachtige bak. Alleen de afmeting al en daar komt de inrichting nog bij. 😉

Ik zie ook dat je 3 blauwe waaierhanden wilt? Ik veronderstel dan dat het over de atya gabonensis (Afrikaanse waaierhand) gaat?
Je moet zorgen dat er genoeg stroming voor ze is, eventueel een extra stromingspomp?
Ook bijvoeren met stofvoer is belangrijk omdat ze anders te weinig voedsel binnenkrijgen. 🙂

Leuk, weer een forumlid uit de buurt! Wat een wauw, prachtig, schitterend aquarium heb je zeg! En een super mooie achterwand.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

De bodem heb ik bewust gekozen voor de garnalen en omdat het de ph flink naar beneden haalt.

Nu weet ik dat de bodem z'n werking verliest met de tijd maar daar ik mijn ververs water vooraf behandel zodat de ph niet veel verschilt met het aquarium water verwacht ik ook dat het z'n werking niet heel snel zal verliezen.

De planten doen het er voorzover goed op.

Ja ik denk dat 150 kardinaal tetra's heel mooi gaat zijn, zag een filmpje op youtube met een grote groep en was gelijk verkocht.

De reden dat er geen grotere vissen inkomen heb ik bewust gedaan zodat de bak groter lijkt.

Achterwand is gewoon de simpele juwel cliff light.

Ik haalde blauwe waaierhandgarnaal en bij een garnalen kweker en haal daar ook gelijk het voedsel.

Qua stroming wil ik nog een kleine stromingsleer in doen want kan nog wel wat stroming bij.

Dat zal een mooi gezicht worden met die 150 kardinalen ben benieuwd wens je succes!

Zo vandaag mijn jbl proscape testlab + ammonium en nitriet binnen gekregen.
en mijn eerste indruk is erg goed, ziet er allemaal netjes uit.
Kan ik vanavond eindelijk het water eens goed testen, daar ik de test strips van de winkels nooit zo nauwkeurig vind.

Hier nog wat foto's van vandaag en van de testset.

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

K-y9joEX-5OSKf8Rj_1Ii_piU8MNkmCx.jpeg
[/img]
ATTACH]

ATTACH]

Zoals op de foto al de zien is is de linker kant minder goed verlicht als de rechter kant (het is op de foto wel een stuk duidelijker als in het echt.)
Dit weekend komen er nog 2 t5 80w buizen bij zoals ook in het begin vermeld staat.

Dankje Jeffrey,

Vind het hout zelf ook erg mooi, en onder de rechter kant zit ook veel ruimte voor de vissen en garnalen om te schuilen.

Onder de rechterkant komen nog wat mos ballen voor de garnalen.

Mijn complimenten, bak staat er netjes bij voor de eerste keer een plantenbak!

Ik blijf hem volgen😉

Schitterende foto's weer.
Mijn reactie ivm de bodem was niet zozeer op de ph verlagende werking gericht maar uiteindelijk zullen de kleikorrels uitelkaar gaan vallen en zit je met 1 grote vloeibare kleimassa in je bak die vervangen moet worden.

Ik had die PH verlagende bodem ook in mijn garnalenbakje, nou daar was ik zo van genezen. Wat een rotspul. En dan had ik het nog maar in een bakkie van 30 liter. Ben gauw overgestapt op zand, doen de garnalen het ook super op en in jouw geval zullen de corydoras dat ook prettiger vinden denk ik.

Maar de bak ziet er wel prachtig uit! Ben benieuwd hoe het geheel is met de vissies.

O had er me flink over ingelezen en daar niets over gevonden..
merk er tot nu toe nog niks van maar de bak draait dan ook pas een maand.
Als de bodem het 2 jaar uithoudt vind ik prima, me ervaring is dat na 2 a 3 jaar er meestal toch wel een nieuwe bodem in gaat.

Maar bedankt voor de tip en nou hopen dat het mee zal vallen! Vind de kleur namelijk erg mooi.

Heb zelf altijd een zangbodem in mijn discus bak gehad, maar was daar nooit echt fan van. Vond dat het snel dichtslibte.

Dat geld dan wel voor rivierzand, lees daarentegen goede dingen over filterzand.

Denk dat de corydoras het hier ook wel goed op doen want zijn best fijne korrels.

Ja nog 2 dagen en dan de eerste visjes erin, kan niet wachten:d

Heb trouwens een vraagje wat betreft plantenvoeding.

Ik gebruik nu profito maar die is bijna leeg en wil nu een 5l kan halen maar nu zag ik ook plantenvoeding 5000 van aquarium bemesting (site).

Nu is mijn vraag of iemand ervaring met dit spul heeft en of het is aan te raden? Financieel is het namelijk stukken interessanter daar ik daar meer spullen haal dus scheelt bezorg kosten.
Alvast bedankt

Ik persoonlijk heb er goede ervaringen mee! Voor mij was de prijs ook de reden!
Ik bestelde altijd de poeders.

Denk er wel aan dat planten tijd nodig hebben om zich aan te passen aan nieuwe voeding. Volgens mij had je nog geen CO2 toevoeging? Dan zou ik rustig aan doen met voeding.

Ik vind mezelf altijd goed in theorie, maar de praktijk.....

Jouw praktijk daarentegen ziet er goed uit!

Ga je volgen!

Dankje,

Qua inrichting lukt het altijd wel, zal ook kijken of ik nog wat foto's kan vinden van het zeeaquarium, is misschien wel leuk? Maar zoals ik al zij is mijn eerste planten bak dus zal even wennen zijn met het vinden van de juiste balance.

Ja de prijs is toch wel belangrijk vooral op zo een bak!
Maar ik gaat het gewoon een kans geven en dan een maand a 2 maanden even aankijken hoe het aanslaat.

Heb idd nog geen co2 dus gaat de helft doseren van de aanbevolen hoeveelheid.

Qua co2 denk ik eraan er zelf 1 samen te stellen, misschien iemand met een goede tip.

Zat zelf te denken aan het volgende:
Drukregelaar van aquaria veldhuis
magneetventiel aquaria veldhuis
reactor aqua medic 1000
Ph controller aquaria veldhuis eigen merk
5kg fles
en dan nog de slangen.

Misschien iemand nog wat hierop aan te passen?

En nog een foto met mijn zoontje Toby die geopereerd was van een poelslak, de slak zie je niet want die zit achter zijn vinger hahahha. Moet zeggen dat die poeslakjes zich ook zeer vlot voort planten. Nu komen er ook nog stuk of 10 appelslakken in en nu las ik dat deze de eitjes eten van andere slakken? Weten jullie of die ook echt zo is?
ATTACH]

En nog een foto van mijn oude zeeaquarium
ATTACH]

Hoeveel doseer jij, want kan daarover niks vinden op site?
bij profito is het pakweg 10L op 100L per week. Ben benieuwd hoe dit zit met plantenvoeding van aquariumbemesting.

Mooi hoor, ga ik zeker volgen. De foto van je zee aquarium is niet zo scherp, ziet er wel interessant uit. Heb je nog meer foto's van?

Hier een filmpje geeft een wat betere indruk. [video]http://m.youtube.com/watch?v=9GziCyTGn8Y[/video]

Afmetingen van het aquarium: L310cm x D110cm x wh 60cm

En een foto van mijn oude L200cm x D60cm x Wh 60cm zeeaquarium
ATTACH]

Mooie bak! ben benieuwd wat dat allemaal gaat worden!
keurig visbestand ook wat je voor ogen hebt..

maar nu viel mijn oog op het roze dingetje in het midden van je bak, dat is neem ik aan een rode lotus? heb je die misschien niet iets te diep geplant? De knol moet je niet helemaal onder het substraat drukken, maar tot de helft ongeveer. anders gaat hij rotten.

is dit niet het geval, ignore my comment 😉

prachtige zeebakken had je ook! die 310, erg mooi.

Zwits zei:
Mooie bak! ben benieuwd wat dat allemaal gaat worden!
keurig visbestand ook wat je voor ogen hebt..

maar nu viel mijn oog op het roze dingetje in het midden van je bak, dat is neem ik aan een rode lotus? heb je die misschien niet iets te diep geplant? De knol moet je niet helemaal onder het substraat drukken, maar tot de helft ongeveer. anders gaat hij rotten.

is dit niet het geval, ignore my comment 😉

prachtige zeebakken had je ook! die 310, erg mooi.

Hoi dankje,

Vissen had ik speciaal aangepast voor de garnalen. Wou eigenlijk ook nog een koppel apisto ramreen, maar helaas vallen die af vanwege de garnalen.
Maar wil echt garnalen omdat ik dat altijd natuurlijk vind overkomen. Maar is echt een smaak ding.

Je hebt een scherp oog! Is idd de rode lotus. Denk wel dat de lotus goed is geplant want hij had eerst 3 blaadjes waarvan er 2 verloren zijn en ondertussen heeft hij er 10.

De eerste blaadjes waren intens roze, de nieuwe daarentegen zijn wat roder zoals ook op de foto te zien. Denk dat dit hoort?

Ook krijgt de rode lotus steeds voornamelijk steeds kleine blaadjes erbij maar groeit nog niet echt de hoogte in.
Hier een wat scherpere foto.
ATTACH]

Even iets grappigs tussendoor.
Ik had aan de linker kant een mooi groepje rode Lobelia Cardinalis geplaats voor het kleurencontrast, om er vervolgens achter te komen dat ze eenmaal in het aquarium licht groen van kleur worden😀

Wat nu dus ook zo goed als gebeurt is.
ATTACH]

mooi project hoor en wat ga je met de ( rode Lobelia Cardinalis ) doen of valt er over heen te komen!

Dankje,

het was niet de bedoeling wou daar juist rood, maar vind de kleur wel mooi groen is heel licht van kleur, en ze doen het goed dus laat ze lekker zitten.

ik weet niet hoe het zit met de lobelia, maar over het algemeen worden planten steeds roder naar mate ze meer licht hebben gehad. zo ook met je rode lotus, die krijgt dus genoeg licht (en ijzer, voor de rode kleur).. de rode lotus kun je zelf een beetje cultiveren. als je wil dat hij geen lange (/hoge) bladeren aanmaakt, kun je deze verwijderen door de stengel bij de wortels weg te knijpen met je nagels. hierdoor leert hij zeg maar af om lange bladeren te maken. als ik me niet vergis krijgt de lotus grotere bladeren naarmate hij meer/langere wortels heeft aangemaakt. je kunt eens in de zoveel tijd even met een mesje een rondje langs de wortels maken en zo de langsten afsnijden. hierdoor zet je de lotus ook aan nieuwe knollen aan te maken (jeej, nog meer lotussen 😛).

hij zal dan wel niet te diep staan, als hij gewoon nieuwe bladeren aanmaakt :thumbs:

wow, ik ben stik jaloers op je bak. Die plantjes zien er geweldig uit, vindt dat roze plantje echt de max, hopelijk wordt hij ook mooi groot, dat hij goed opvalt. Ik heb haast geen geduld om er de vissen in te zien. Je had ook mooie zee aquariums, waarschijnlijk een hele aanpassing om over te gaan naar een tropische bak? Welkom dus! Dit volg ik zeker verder op.

Zwits zei:
ik weet niet hoe het zit met de lobelia, maar over het algemeen worden planten steeds roder naar mate ze meer licht hebben gehad. zo ook met je rode lotus, die krijgt dus genoeg licht (en ijzer, voor de rode kleur).. de rode lotus kun je zelf een beetje cultiveren. als je wil dat hij geen lange (/hoge) bladeren aanmaakt, kun je deze verwijderen door de stengel bij de wortels weg te knijpen met je nagels. hierdoor leert hij zeg maar af om lange bladeren te maken. als ik me niet vergis krijgt de lotus grotere bladeren naarmate hij meer/langere wortels heeft aangemaakt. je kunt eens in de zoveel tijd even met een mesje een rondje langs de wortels maken en zo de langsten afsnijden. hierdoor zet je de lotus ook aan nieuwe knollen aan te maken (jeej, nog meer lotussen 😛).

hij zal dan wel niet te diep staan, als hij gewoon nieuwe bladeren aanmaakt :thumbs:

Voor zover ik heb gelezen is het bij lobelia's normaal dat ze in het aquarium groen worden. Maar dat weet ik niet uit persoonlijke ervaring.

Maar heb ook rode ludwigia en die kleuren ook goed rood, maar Door alle kleibolletjes in de bodem moet het met het ijzer wel goed zitten.

Denk idd dat de rode lotus goed is geplant maar zal het zeker in de gaten houden!

Zag op andere foto's mooie compacte lotussen met ook mooie grote bladeren en dat is ook mijn doel dus bedankt voor de handige tip zal het zeker volgen:d

Had nog een vraag:
heb momenteel 2x t5 80w en 4x t5 39w=0,42 per liter.

Nu wil ik er van het weekend nog 2x t5 80 watt bij plaatsen en dan wordt het 0,63 watt per liter.

Raden jullie dit aan of wordt dat teveel licht zonder co2 en kan ik daarmee dan beter wachten tot er co2 opzit?

Alvast bedankt!

Misschien kun je dat het beste vragen onder het subforum Verlichting.
Maar ik denk persoonlijk, dat het wat teveel van het goede is zonder co2.

De paarse kleur van je lobelia is de emerse vorm. Eenmaal in het aquarium wordt deze groen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan