Wat is er nieuw

De grote verhuizing door MrHangover

• Onderwerp starter Onderwerp starter MrHangover
  • Startdatum Startdatum
M

MrHangover

Guest
Nadat ik vier jaar lang mijn oude bakkie succesvol draaiende heb weten te houden, was ik al een tijdje redelijk passief aan het zoeken naar een grotere. Samen met mijn vriendin afgesproken dat de maximale maat 120cm breed zou worden. Ik zat eerst te azen op een nieuwe Juwel Vision 240 vanwege zijn mooie panoramische glas. Mijn originele planning was om deze nieuw te kopen van mijn aankomende vakantiegeld. Vakantie zat er dit jaar niet in en mijn spaarpot was al vol genoeg (wat een luxeprobleem). Eind april ga ik bezoek bij mijn schoonvader, die ook fanatiek aquariaan is, en het bleek dat hij zijn Rio300 wegdeed voor een zacht prijsje. Dat prijsje werd nog zachter voor familie. Uiteindelijk heb ik voor weinig geld de bak, het meubel en een Eheim 2076 van hem gekocht. Vrijdag 26 april begint het verhaal.
Eerst twee foto's van mijn oude bakkie
79mg3Hn.jpg

eB8Yuxg.jpg

Het was een Rio125 met een gezelschapsbestandje erin. Geen ingewikkelde technieken, gewoon een binnenfilter en een thermostaatverwarming.
Toen kwam de nieuwe unit!

fiXWSdY.jpg

Ik had de dagen ervoor al 6 zakken grind gewassen en die er gelijk ingedaan.. Ik had het buitenfilter gevuld met de substraten en aangesloten. Het mooie vond ik dat er ingebouwde terrassen in de bak zaten, waardoor ik lekker kon spelen met wat hoogteverschil.

Dat is nu eens een goede deal :deal: 😀

De oude bak gaat weg, met andere woorden deze ervoor in de plaats? Fraai kastje waarop de 125 staat trouwens!
Dat grind, weet je dat wel zeker? Omdat er behoorlijk wat bodembewoners zijn die het een stuk beter doen op een zandbodem.

~ Ivo

das een mooi verschil zeg,

De dag erna kon ik het niet laten om de bak te vullen met water. Ik heb toen gelijk de waterwaardes gemeten van zowel de nieuwe bak als de oude. De bedoeling was dat het gehele oude bestand over zou gaan naar de nieuwe bak, dus de waterwaardes moesten overeen komen natuurlijk. Het meeste verschilde de pH (oud 7.5, nieuw 9) en de PO4 (oud 1, nieuw 2) Om het proces een beetje te versnellen heb ik daarom ook oud bakwater in de nieuwe bak geheveld en ook wat oud filtermateriaal in het nieuwe filter gedaan.
De dinsdag erna (29-04) naar de LFS gegaan om planten aan te schaffen en te plaatsen. Ik wilde ook wat mooi hout erin hebben, dus dat heb ik ook gelijk gehaald. Dit zou tevens meehelpen om de pH naar beneden te brengen.

vE7lLcF.jpg

DcAPQi4.jpg

Het verwarmingselement moest ik nog een mooier plekje geven.
Ik was erg tevreden met de bodem en de planten. Ik heb aan de voorkant een klein strandje gemaakt van zand voor de verschillende Corydas-soorten en rechts achterin een stuk maansteen met wat planten eromheen geplant. Dit zou een mooie schuilplaats vormen voor mijn koppel Apistogramma cacatoides.
Het kienhout was al voorbehandeld en ook daar was ik erg tevreden mee.

@M&I Zeker een mooie deal! Zoals op de foto's hierboven staat heb ik een klein strandje gemaakt, wat ik misschien nog wel ga uitbreiden. En dat kastje gaat waarschijnlijk weg, dus mocht je interesse hebben..

Uiteindelijk na een ongeveer 2 weken wachten was het moment daar. De laatste waterwaardes werden gemeten en gecontroleerd en het bleek dat alles gelijk was! PO4 was keurig gezakt, pH was netjes op 7.5 uitgekomen en de NO2, NO3 waardes waren weer onder controle en gewoon laag. De vissen mochten komen! Eerst zijn we bezig geweest met het vangen van de 'oude' visjes. Zoals altijd laten sommige zich prima vangen en andere maken er een heuse strijd van. Geen visje kon ontkomen aan mijn netje en uiteindelijk zwommen ze allemaal gezellig in de nieuwe, ruim bemeten bak. Op naar de LFS! Ik had al lang een plannetje wat ik erin wilde hebben zwemmen, dus het bezoek duurde niet lang. De uiteindelijke lijst komt nog precies, maar wat ik bij de LFS gehaald heb is:
12x Paracheirodon axelrodi
3x Corydoras acrensis
3x Corydoras (een andere.. )
6x Pterophyllum scalare
1x Pimelodus pictus

Na toevoeging van alle overige planten en visjes, zag het er zo uit!

8W1W21E.jpg

Erg blij met het resultaat.
Inmiddels is de bak alweer een week aan het draaien met de visjes en zal ik vanavond andere foto's posten..

Pimelodus pictus is helaas een scholenvis en daarnaast gek op kardinalen en andere kleine visjes.

Maar je bak is leuk!

@Botia: In mijn boek staat juist dat de pictus graag op zichzelf is en een vreedzaam visje is. Ik heb er ook nog helemaal geen problemen mee gehad.. Al mijn kardinalen leven nog..

Re: De grote verhuizing

staat er leuk bij zo!
planten lekker laten groeien 🙂

Dan staat het in je boek verkeerd, en wat is zal nog zeker komen. 😉 Ik heb het bij iemand gezien, alles van 3cm en kleiner ging erin als koek. 😉

Ze worden vaak alleen gehouden maar met een stuk of 5 exemplaren voelen ze zich duidelijk beter.

Toevallig had ik vandaag nog in een winkel een boek vast. In even 1 minuut doorbladeren vond ik al 2 grove fouten die ik wel vaker tegen kom. Wat komt omdat schrijvers elkaar vaak naschrijven en vele boeken sterk verouderd zijn ten opzichte van de huidige inzichten,

Oh dat vind ik wel vervelend.. Geldt dat dan vooral voor volwassen exemplaren, of ook als ze nog kleiner zijn?
Ik heb toch aardig wat kleine units rondzwemmen in mijn bakkie, 't zou toch zonde zijn als alles verdwijnt.
Heb je nog een goede tip voor een goed boek?

De planten zijn de afgelopen goed aangeslagen en ook de visjes ogen tevreden. Hier een paar close-ups en een totaaltje..

tGPYpaM.jpg

welke Corydas is dit??
hSr9ceS.jpg

Apistogramma cacatoides man
FtGsDdH.jpg

En zijn vrouwtje
MCPJoHL.jpg

Totaal
eRWAiZc.jpg

De Anubia aan de achterkant was half losgekomen van de bodem. Deze heb ik weer aangedrukt en een beetje verzwaard met een stukje kienhout. Er zitten drie Anubia's in, die eerst allemaal ��n plant vormden in mijn oude bakkie. Ik ga proberen om deze mijn achterwand op te laten groeien, lijkt me een mooi effect..

Corydoras Black Venezuela

Mooi aquarium 🙂

Ik vind je cacatoides meer op een macmasteri lijken

Mooie maanvissies zeg 🙂

mooie bak en mooie visjes, maar dat lijkt me geen cacatuoides.

Bedankt allemaal! Idd ff wat plaatjes opgezocht van de macamsteri en die lijkt idd als twee druppels water op de visjes die ik heb. Ik wist niet meer zeker welke ik destijds gekocht had maar nu blijkt het idd de macmasteri te zijn. Bedankt voor de identificatie van de Corydoras, ik zal vanavond proberen om een volledig visbestandje te posten..

Hey, mooie bak.

De P. pictus is een scholenvis zoals al werd vermeld.
Hele leuke, actieve/speelse vis die als de lampen uit gaan erg actief worden maar ook zeker tijdens het voeren.
Een maat van me heeft ze in een groep van 6. Schuilplaatsen hoef je niet echt voor ze te maken, zet er een paar stukken hout in, en ze maken hun eigen schuilplaatsen.

Bedankt! Ik ben nu ook op zoek naar een tweede en misschien derde Pictus als gezelschap. Ik zou niet willen dat ie wegkwijnt in zn (g)uppie. Vooralsnog geen tetra's of andere kleine visjes verloren, dus hopelijk houdt ie zich rustig..

MrHangover zei:
Bedankt! Ik ben nu ook op zoek naar een tweede en misschien derde Pictus als gezelschap. Ik zou niet willen dat ie wegkwijnt in zn (g)uppie. Vooralsnog geen tetra's of andere kleine visjes verloren, dus hopelijk houdt ie zich rustig..

Ik zou het groepje iets groter maken dan drie, maar dit kan op den duur ook nog.

OK bij deze dan het gehele vissenbestand.. na uitvoerig tellen en controleren ben ik hier op uitgekomen.

2x Apistogramma macmasteri (koppeltje)
3x Ancistrus dolichopterus
2x Aphyosemion australe (koppeltje)
3x Barbus pentazona
2x Brachydanio rerio
4x Brachygobius xanthozona
1x Hyphessobrycon erythrostigma
3x Kryptopterus bicirrhis
4x Rasbora heteromorpha
2x Synodontis petricola
12x Paracheirodon axelrodi
3x Corydoras acrensis
3x Corydoras aeneus
6x Pterophyllum scalare
1x Pimelodus pictus

Zoals julle zien is het een flinke lijst met een bijeengeraapt zooitje. Een groot deel hiervan komt nog uit mijn beginperiode een aantal jaar geleden. Ik verwacht ook dat er een aantal van de oude visjes binnenkort de geest geeft. Zo is de school bloedvlektetra's al bijna uitgestorven op 1 na en zijn de danio's ook de laatste overblijvenden van een schooltje van 6. Ik zit er ook sterk aan te denken om deze visjes weg te doen aan een fijner huis en dan langzaamaan uit te gaan breiden met een stabieler bestand.

Na enige tijd heb ik weinig nieuws te melden, behalve dat alles lekker draait en ik plannen heb voor een paar aanpassingen. Toen ik de bak nam, was ik van plan om er een Zuid Amerika bak van te maken, met als hoofdvis de Pterophyllum scalare, een aantal leuke cory's en mooie L-nummers. Echter, omdat ik natuurlijk nog met mijn oude gezelschapsbakkie zat, kon ik niet zomaar alle niet ZA-vissen wegdoen. Deze zijn dus noodgedwongen meeverhuisd en heb ik besloten om er tijdelijk een gezelschapsbak van te maken, die ik langzaam om ga toveren tot ZA. Nu kan ik waarschijnlijk mijn oude Rio125 kwijt bij een goede vriend van mij, die ik ook de overige visjes zal gaan schenken. Tot die tijd zal ik nog geen veranderingen gaan doorvoeren, maar wil ik wel het ��n en ander bespreken.
Ik ben namelijk van plan om het strandje aan de voorkant langzaamaan te gaan vergroten tot ongeveer 1/2 van de bodem. Ook wil ik graag andere verlichting in mijn bakkie, minder fel en het liefst ook met dag- en avonddiensten. Ik heb echter geen idee wat ik daarvoor kan gebruiken, dus daar heb ik hard advies voor nodig.
Tevens zoek ik nog mooie aanvullingen voor het bestand, sowieso komen er nog 2x Pictus bij (nog steeds alle kardinalen intact) en wil ik graag een Farlowella acus erbij. Verder sta ik open voor alle suggesties. Als ik een tijdje niet kan reageren, komt dat omdat ik niet kan inloggen. De admins zijn ermee bezig.
Alvast bedankt!

Ik zit trouwens nog te twijfelen of mijn A. macmasteri geen A. aggassizii is. Zo worden ze nu namelijk verkocht bij de LFS waar ik ze destijds heb gekocht..

dan heeft de LFS dat niet helemaal correct want dit is toch echt de macmasteri
succes met je aquarium omzetten naar ZA

wauw wat een mooie bak heb je. en een stuk groter echt leuk!

dus... eerst zou het een cacatuoides zijn (bericht 14-05-2014 01:59), was dat ook volgens de LFS?
Dat verbeterden wij hier tot macmasteri en nu zou het ineens een agassizii zijn volgens info bij de LFS?
Noemt die LFS maar alle Apistogramma's op of... ? 😉

Terwijl het zoals nogmaals benadrukt een macmasteri is.

~ Ivo

Haha ja zo klinkt het wel heel erg bijzonder idd. In eerste instantie ging ik uit van mijn boek, die maar een beperkt aantal apisto's opnoemt. Toen werd ik hier op het juiste pad gezet met de macmasteri. Toen ik echter gisteren in de LFS was voor levend voer, zag ik mijn vrolijke visjes zitten en daar werden ze weer agassizii genoemd. Bedankt voor de duidelijkheid vanuit jullie trouwens, just goes to show dat niet alle LFS'en betrouwbaar zijn als het aankomt op benaming.

Nou laat anders eens een foto van de Apistogramma's zien.

Die staat een paar pagina's eerder al gepost. Ik zal kijken of ik vanavond nog wat foto's kan maken van de huidige situatie. Mits ik op tijd thuis ben en de lampen nog aanstaan..

OK, vandaag is de dag dat ik het strandje ga aanpassen en dat er blauwe LED verlichting bijkomt. Ook is er een Farlowella acus voor mij binnengekomen bij de LFS die ik vandaag op ga halen.. Pictus is in bestelling, komt eraan.
Eerst nog even een totaalplaatje van twee dagen oud en een paar close-ups..

xti1pzm.jpg

Dit is de Apistogramma mysteriosa.... (geintje natuurlijk)
AtqWN2g.jpg

Een groepje Ptereophyllum scalare
rEIhMQr.jpg

En hier een glimp van de Pimelodus pictus, chillend onder de Anubias.
FBy069s.jpg

Niet de beste foto's die hier op de site staan, maar ik heb mn best gedaan..

Helaas waren bij alle winkels waar ik gisteren geweest ben de blauwe LED lampen uitverkocht. Nu heb ik op internet wel wat gevonden, namelijk deze: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=20163

Is deze lamp voldoende voor mijn 120cm. Ik hoef niet een fel verlichtte bak, alleen een zachte, lichtblauwe gloed is voldoende waarbij ik toch het nachtleven kan bekijken..
Ik kan dan deze strip eventueel met kit vastmaken aan ��n van de kappen.

Niemand ervaringen of tips voor mij?? ;(

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan