Wat is er nieuw

Filter reinigen na anderhalf jaar ? Last van te veel nitraat

Loef

Well-known member
Lid geworden
26 november 2022
Leeftijd
64
Hoi is het verstandig om nu eens filter geheel te reinigen,niet te schoon natuurlijk
Heb een oase filter dus voorfilter maak ik twee wekelijks schoon.
Heb al tijden te veel nitraat
Bedankt alvast !

Bijlagen

• IMG_5239.jpeg
    IMG_5239.jpeg
    144.3 KB · Weergaven: 12
Waterwissel lijkt me verstandiger dan. En je test met strips? Beter om met druppels te testen.
En dan Nitraat EN Fosfaat testen en in verhouding brengen.
Heb je meer info over je bak? Grootte etc. Filter is dus van Oase? Welke plantenvoeding en onderhoudschema hanteer je?

Hoi @Loef
Welke filtermateriaal gebruik je in de Oase biomaster...... type?
Zelf heb ik een Oase biomaster thermo 350 pro.

Waterwissel lijkt me verstandiger dan. En je test met strips? Beter om met druppels te testen.
En dan Nitraat EN Fosfaat testen en in verhouding brengen.
Heb je meer info over je bak? Grootte etc. Filter is dus van Oase? Welke plantenvoeding en onderhoudschema hanteer je?
Ja met strips bak is 150 liter veel planten met 15 kardinaal,tetra’s 6 x keizer tetra en 5xsiamese algeneter
Waterwissel 1x per 14 dagen. Ja wekelijks is beter

Hoi @Loef
Welke filtermateriaal gebruik je in de Oase biomaster...... type?
Zelf heb ik een Oase biomaster thermo 350 pro.
Het standaard filter materiaal Biomaster 250 thermo

De een zegt nee nu geen filter reinigen eerst moet nitraat lager zijn
En ander zegt ja nu filter reinigen,dus wat is nou beter ?

Bij geen problemen is het niet nodig om te testen, zeker als de bak al is ingedraaid

Negeer de waterwaardes van teststrips, gebruik druppeltesten als dat wel nodig is bijvoorbeeld PO4/NO3 bij kolombemesting met toegevoegde fosfaat/nitraat

Na 1.5 jaar mag je deze idd de filter schuim media lichtjes uitspoelen met aquarium water, dus niet volledig schoon omdat je nuttige bacteriën wil behouden

Laatst bewerkt:
Ik zou hem even schoonmaken met aquarium water. Dus het schuim even een aantal keren dompelen/uitspoelen in een emmer met aquariumwater. 1x in de zoveel tijd is dit gewoon even nodig. Hierna nog even een 50% waterwissel en dan kan je aquarium er weer even tegenaan.

Ik zou hem even schoonmaken met aquarium water. Dus het schuim even een aantal keren dompelen/uitspoelen in een emmer met aquariumwater. 1x in de zoveel tijd is dit gewoon even nodig. Hierna nog even een 50% waterwissel en dan kan je aquarium er weer even tegenaan.
Oké man,bedankt voor je advies !

Oké man,bedankt voor je advies !
Doe het eigenlijk altijd met gewoon kraanwater

Doe het eigenlijk altijd met gewoon kraanwater
Kan ook, maar je verliest in de regel meer bacteriën dan.

Kan ook, maar je verliest in de regel meer bacteriën dan.
Ja heb ik ook wel eens gehoord

Een wekelijkse waterwissel van 50% voorkomt hoge waardes. Na de wekelijkse waterwissel no3 aanvullen tot 10-20 mg en po4 aanvullen tot 1-2 mg. Uiteraard controleer je de waardes met een druppeltest. Kijk ook kritisch of je je vissen niet teveel voert.

Bij geen problemen is het niet nodig om te testen, zeker als de bak al is ingedraaid

Negeer de waterwaardes van teststrips, gebruik druppeltesten als dat wel nodig is bijvoorbeeld PO4/NO3 bij kolombemesting met toegevoegde fosfaat/nitraat

Na 1.5 jaar mag je deze idd de filter schuim media lichtjes uitspoelen met aquarium water, dus niet volledig schoon omdat je nuttige bacteriën wil behouden

Vorig jaar ook al, misschien ben je “spoken” aan het jagen en is jouw nitraat gewoon goed
https://aquaforum.nl/threads/filter-reinigen-bij-te-hoge-nitraat-waarde-van-100.181876/

ik zou toch echt zelf gaan meten met druppeltesten als je het echt niet vertrouwd, dus ook niet laten meten in de een LFS die vooral gericht is op verkoop.

De Salifert druppeltesten zijn gemakkelijker en sneller dan de Colombo
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/waterwaardes-meten

En welke problemen ondervind je daarvan..?
De waarde NO3 die jij meet is niet zo relevant als jij denkt; je merkt namelijk geen verschil in kwaliteit van de plant of er 5-10-15-20 of 25ppm nitraat in het water aanwezig is. Als de plant maar te eten heeft en niets tekort komt.

Dus als jij geen problemen ondervind met plantengroei, je bewoners hebben er geen last van en je hebt geen algenexplosie is de hoeveelheid NO3 niet relevant.

leesvoer: Een stukje tekst over nitraat in onze bakken.

Tegen de stroom in zeg ik maar weer: voor nitraat is een teststrip (mits goed gebruikt) prima. Je gaat geen 100 meten met die test en 20 of zo met een (eveneens goed gebruikte) druppeltest. Om een snel idee te krijgen van waar je bak ongeveer zit, zijn beide methoden okee.

Je nitraatwaarde vind ik overigens nog best meevallen, als de gemeten waarde klopt.

Simpelweg een wat grotere verversing doen telkens zou het moeten oplossen. Aan het filter rommelen gaat geen vermindering van je nitraat geven. Behalve als je zoveel rommelt dat de bacteriën hun werk niet meer kunnen doen. 😉 Maar dan krijg je dingen die erger zijn dan een beetje nitraat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan