Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben bang dat er iets met je filterpomp aan de hand is. Ik heb ook de Aquael 1500 en dat is een dijk van een pomp, heeft mijn bak altijd in no time helder. Als jij al een paar grote verversingen hebt gedaan, kan het bijna niet anders dan dat er iets mis mee is. Ook al omdat je voorfilter schoon blijft. Zit er ergens een scheur of zo? Weet niet uit welke regio je bent, anders kan ik misschien eens kijken.

Bedankt voor de link maar de voorfilter is veel grover nog. zitten echt flinke gaten in het schuim. meer zoals deze spons.
André, niet te veel dingen door elkaar gooien. Met de groffe spons 10/15 ppi kom je heel goed uit de voeten. Het gaat niet om de gaten maar om de poriën.

Ik ben bang dat er iets met je filterpomp aan de hand is. Ik heb ook de Aquael 1500 en dat is een dijk van een pomp, heeft mijn bak altijd in no time helder. Als jij al een paar grote verversingen hebt gedaan, kan het bijna niet anders dan dat er iets mis mee is. Ook al omdat je voorfilter schoon blijft. Zit er ergens een scheur of zo? Weet niet uit welke regio je bent, anders kan ik misschien eens kijken.
Ik weet niet hoe de uitstroom is maar dat zou je met een emmer kunnen testen want soms laat de rotor het (deels) afweten.

mensen die nu pas inspringen en amper inlezen gaan mij waarschijnlijk gelijk overal van beschuldigen dat ik niet en dat niet gedaan heb
Nou ik was de eerste die reageerde op dit topic dus dat valt wel mee. Toen je in 2023 hier op het forum je eerste topic poste heb ik ook al eens gezegd dat het filter geen stofzuiger was.
Met alleen adviezen opvolgen ben je op de goede weg naar het begrijpen waarom is net zo belangrijk.
Dat je vaak pech hebt is jammer maar het zijn geen problemen die heel bijzonder zijn of die alleen bij jou voorkomen.

Dat je een hoop antwoorden krijgt is natuurlijk de kracht van een forum want een topic posten waar niemand op reageert heeft natuurlijk geen zin.
Met al die antwoorden moet je zelf een plan van aanpak maken.

Ik woon in de provincie Zeeuws-Vlaanderen tegen België aan. bij de voorfilter blijft wel vuil zitten maar de sponzen in de emmer zelf blijven ze mooi schoon. normaal kwam daar altijd zwart water uit als je de spons er na een maand uit haalde en uitkneep. nu bleef het water na meer dan een maand helder en schoon bij het uitknijpen. het is alsof die sponzen niet meer goed opnemen of het water daar niet door de spons kan komen. vandaar dat ik een nieuwe spons heb besteld . de filterspons in het kleine Aquarium neemt wel op en die filtert het aquarium wel schoon. voor mij is het dan wel duidelijk. inderdaad zoals je zegt de ultramax is een super goed filter . deed het altijd ook goed bij mij, dit is de eerste keer dat ik een witte waas heb in het Aquarium en ook de eerste keer dat er na een maand niets van zwart uit de onderste spons kwam . en de waas begon al voor het schoonmaken van het filter dus het heeft nog even geduurd voor het fout ging.

de Molly in het quarantaine bakje knap al wat op zie ik. de witte plekken achter op de romp zijn minder .alleen de staat vin is flink weg maar geen witte stukken meer eraan zoals gisteren. het zout en de medicatie lijken dit te stabiliseren. hoe lang moet je zo'n vis er eigenlijk in houden?

Laatst bewerkt:
Ik woon in de provincie Zeeuws-Vlaanderen tegen België aan. bij de voorfilter blijft wel vuil zitten maar de sponzen in de emmer zelf blijven ze mooi schoon. normaal kwam daar altijd zwart water uit als je de spons er na een maand uit haalde en uitkneep. nu bleef het water na meer dan een maand helder en schoon bij het uitknijpen. het is alsof die sponzen niet meer goed opnemen of het water daar niet door de spons kan komen. vandaar dat ik een nieuwe spons heb besteld . de filterspons in het kleine Aquarium neemt wel op en die filtert het aquarium wel schoon. voor mij is het dan wel duidelijk. inderdaad zoals je zegt de ultramax is een super goed filter . deed het altijd ook goed bij mij, dit is de eerste keer dat ik een witte waas heb in het Aquarium en ook de eerste keer dat er na een maand niets van zwart uit de onderste spons kwam . en de waas begon al voor het schoonmaken van het filter dus het heeft nog even geduurd voor het fout ging.

de Molly in het quarantaine bakje knap al wat op zie ik. de witte plekken achter op de romp zijn minder .alleen de staat vin is flink weg maar geen witte stukken meer eraan zoals gisteren. het zout en de medicatie lijken dit te stabiliseren. hoe lang moet je zo'n vis er eigenlijk in houden?
Oeps! Dat is wel een eind vanuit zuid Limburg. Wat betreft de vis moet je even op de medicatieverpakking lezen hoelang dat moet.

Dat is niet nodig want sponzen gaan jaren mee tenzij ze afbrokkelen door ouderdom en met nieuwe sponzen moet je filter weer helemaal indraaien.
Hoe verklaar je dan dat de spons niks meer opgenomen heeft de laatste keer? niet alleen bij afbrokkelen maar ook als de spons verzadigd is en dus niks meer kan opnemen moet je ze vervangen heb ik gelezen.

Waarom vervangen als een spons verzadigd is?
  • Verminderde filtercapaciteit:
    Een verzadigde spons kan verontreinigingen niet meer effectief opvangen, wat leidt tot slechtere waterkwaliteit.

Ik heb in al mijn jaren nog nooit filterwatten of sponsen vervangen omdat ze niks meer opnemen. En heb al heel wat jaren diverse filters draaiend gehad. Als ze vuil waren omdat de doorstroom minder werd spoelde ik ze uit en klaar.
Ja, vervangen is goed voor de handel. Maar elke keer vervangen betekend elke keer opnieuw filter zonder bacteriën.

Hoe verklaar je dan dat de spons niks meer opgenomen heeft de laatste keer? niet alleen bij afbrokkelen maar ook als de spons verzadigd is en dus niks meer kan opnemen moet je ze vervangen heb ik gelezen.
Ze nemen niet echt wat op maar in de porien kunnen de bacterien zich huisvesten en daar dus alles afbreken en omzetten. Een douchespons absorbeert water maar een filterspons niet op dezelfde manier.

Ze nemen niet echt wat op maar in de porien kunnen de bacterien zich huisvesten en daar dus alles afbreken en omzetten. Een douchespons absorbeert water maar een filterspons niet op dezelfde manier.
Dus jaren lang kwam er oneindig bruin/zwart water uit de spons en ineens de laatste keer helemaal niks meer na een maand. waar ligt dat dan aan?

Laatst bewerkt:
Ja goede vraag en ik ken het filter niet en de situatie van jouw filter niet Andre en op afstand is dat heel moeilijk te zeggen.

als je filter niet zou werken zouden alle vissen wel dood zijn geweest.
Je filter bevat dan toch in elk geval bacteriën die de schadelijke stoffen omzetten.

Dus jaren lang kwam er oneindig bruin/zwart water uit de spons en ineens de laatste keer helemaal niks meer na een maand. waar ligt dat dan aan?
Had je de stekker er wel in zitten? je zou niet de eerste zijn die dat vergeet na het schoonmaken😬

Had je de stekker er wel in zitten? je zou niet de eerste zijn die dat vergeet na het schoonmaken😬
Ja dat is mij ook een keer overkomen en na een paar dagen zag ik het. Maar het kan zoals ik al eerder aangaf ook de rotor zijn die niet goed functioneert.

Ja dat is mij ook een keer overkomen en na een paar dagen zag ik het. Maar het kan zoals ik al eerder aangaf ook de rotor zijn die niet goed functioneert.
Dat kan ook maar dan zou je het wel moeten kunnen zien aan de uitstroom tenzij je daar niet op gelet hebt natuurlijk .

Het filter stroomt gewoon krachtig uit. dus de rotor verdenk ik ook niet. deze kijk ik ook altijd na . maar waarom de filter het water niet helder krijgt blijft een raadsel. evenals de sponzen die niet vuil meer raken. er zullen heus wel bacteriën in het filter zitten dat geloof ik ook wel want de watten worden wel goed bruin ,die nemen dus wel op. daar kwam wel bruin water uit. maar misschien al met al toch niet genoeg om het water helder te krijgen. ik verdenk toch nog steeds de sponzen. morgen ga ik een fles bacto start halen. hopelijk zijn de nieuwe sponzen dan binnen dan wissel ik enkel nog de onderste en dan wat bacto erin maar en kijken of het water dan na een nachtje helder word. weet het verder ook niet. zo laten gaat ook niet de waas oplossen.

Het filter stroomt gewoon krachtig uit. dus de rotor verdenk ik ook niet. deze kijk ik ook altijd na . maar waarom de filter het water niet helder krijgt blijft een raadsel. evenals de sponzen die niet vuil meer raken. er zullen heus wel bacteriën in het filter zitten dat geloof ik ook wel want de watten worden wel goed bruin ,die nemen dus wel op. daar kwam wel bruin water uit. maar misschien al met al toch niet genoeg om het water helder te krijgen. ik verdenk toch nog steeds de sponzen. morgen ga ik een fles bacto start halen. hopelijk zijn de nieuwe sponzen dan binnen dan wissel ik enkel nog de onderste en dan wat bacto erin maar en kijken of het water dan na een nachtje helder word. weet het verder ook niet. zo laten gaat ook niet de waas oplossen.
André, als ik kijk naar je huidige aantal vissen, soorten dan zou ik je aanraden om naar een twee-tal zaken toch te kijken.

De reden waarom de planten bij jou niet lukken en behalve de sponzen een extra binnenfilter erin te hangen of bijvoorbeeld een extra JBL buitenfilter of een Eheim classic (plus)
Ook al zet je de uitstroom dan kort tegen het glas dan kan de uitstroom niet te sterk worden voor je vissen i.c.m. je aquael filter en je hebt een extra buffer. Filterwatten vervangen door spons, medium, 15 ppi of lavasplit van bijvoorbeeld Intratuin. 8 / 16 mm. / Siporax /Eheim Substrat Pro.

Tijd en rust daarna laten werken in jouw voordeel en de bak.

Ik heb ook veel algen groei op mijn decoraties in het Aquarium zitten. dit zou ook de gevolgen kunnen zijn van teveel nitraat in het water.

ik kwam nu dit tegen..

Last van een melkachtige, troebele waas in je aquarium? Grote kans dat je te maken hebt met bacteriebloei of een beginnende algengroei. Dit komt vaak voor na waterwissels of bij een verstoorde bacteriebalans. Met dit Anti Witte Waas Pakket pak je het probleem bij de bron aan: je herstelt de filterbacteriën en zuivert het water op natuurlijke wijze.

Wat zit er in het Anti Witte Waas Pakket?

Stappenplan

Stap 1: Verwijder handmatig zoveel mogelijk zichtbare algen van glas, planten en decoratie.

Stap 2:
Ververs 25–30% van het aquariumwater.

Stap 3:
Voeg HS Aqua Clear toe: 10 ml per 50 liter om troebelheid te binden.

Stap 4:
Voeg daarna Bacto Turbo toe: 10 ml per 50 liter om het filterbacterieleven te herstellen.

Stap 5:
Doseer Cleanwater tegen Algen volgens instructie om verdere algengroei te remmen.

Stap 6:
Vermijd overvoeren of te veel licht tijdens de herstelperiode.

🐠 Geschikt voor alle zoetwateraquaria. Veilig voor vissen, planten, garnalen en slakken.

dit zou ook de gevolgen kunnen zijn van teveel nitraat in het water.
Dat denk ik niet maar vaker door een gebrek aan co2 of po4. En aangezien je geen planten hebt en niks toevoegd zal daar de oorzaak denk ik zitten.

Nou schitterend zo n anti witte waas pakket maar wat geduld is goedkoper denk ik ;))

Ach ja, gooi er maar weer geld tegenaan na alle adviezen die je al gehad hebt… al die middeltjes kostten alleen maar geld.
Ik heb alle adviezen al opgevolgd en de mist word alleen maar meer. dus dan moet je het toch anders aanpakken denk ik zo?

Weet je André wat ik zou doen in jouw geval? Heel de tank leeghalen, vissen naar de winkel. Bodem weg. Filter vervangen, alles nieuw inrichten en opnieuw opstarten, en dan lekker veel planten in je bak. Want je gaat nu van de witte waas ook nog naar je algen. En wat komt daarna? Toch een nieuw filter?

Dat denk ik niet maar vaker door een gebrek aan co2 of po4. En aangezien je geen planten hebt en niks toevoegd zal daar de oorzaak denk ik zitten.

Nou schitterend zo n anti witte waas pakket maar wat geduld is goedkoper denk ik ;))
Ik heb wel planten erin .dan heb je daar mogelijk overheen gelezen.

Ik heb wel planten erin .dan heb je daar mogelijk overheen gelezen.
Ja sinds heel kort wat waterpest maar dat doet het vaak overal wel maar wat ik bedoel is dat je geen planten hebt waarvoor je co2 of po4 toevoegt dus dan is de kans op groene alg erg groot want dan heb je waarschijnlijk een co2/po4 tekort.

Weet je André wat ik zou doen in jouw geval? Heel de tank leeghalen, vissen naar de winkel. Bodem weg. Filter vervangen, alles nieuw inrichten en opnieuw opstarten, en dan lekker veel planten in je bak. Want je gaat nu van de witte waas ook nog naar je algen. En wat komt daarna? Toch een nieuw filter?
Sorry maar ik heb 5 of 7 pagina's terug al over algen gehad en foto's ervan gepost . als je het niet helemaal volgt waarom reageer je dan....

Nou,.. met zoveel pagina’s onzin kun je wel eens wat missen…. Maare. Ik zal me stil houden oke?
Wat nou onzin? je gaat mij weer alleen overal op zitten aanvallen hier! ik ben dat zo beu .blijf lekker weg dan als je niet normaal kan doen!

Wat nou onzin? je gaat mij weer alleen overal op zitten aanvallen hier! ik ben dat zo beu .blijf lekker weg dan als je niet normaal kan doen!
Normaal doen? Jij hebt op elk advies wel een weerwoord. En voor de rest… succes met je waas

Beste Andre, ik denk dat het advies van Albert goedbedoeld is en zoals het nu gaat is ook niet goed natuurlijk. Je krijgt advies om het met rust te laten maar gaat dan andere sponzen kopen en een witte waas pakket.
Dat druist eigenlijk tegenelkaar in en dat is jammer vindt ik en zonde van het geld.

Aangezien er toch niets met advies gedaan word snap ik wel dat er mensen zijn die denken dat ze tegen een muur aan praten.

Denk dat alles wel besproken of geadviseerd is en aangezien TS besloten heeft toch niets van mensen aan te nemen dan kan dit topic beter op slot.
Gaat anders nog tientallen pagina's met hetzelfde door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan