Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Opmerkelijk genoeg hoor je nu ineens helemaal niemand meer?!!
Het is natuurlijk ook een keer klaar 🤷‍♂️
dus daar ga je dan met alle adviezen om er vanaf blijven en af te wachten want het gaat vanzelf weer weg. in mijn geval niet dus!
waarschijnlijk in jouw geval ook met iets meer geduld 🤷‍♂️

de meesten denken hier echt alles te weten en worden daarbij nog gefrustreerd en erg respectloos ook
gelukkig respecteren de meeste hier elke mening en word het op prijs gesteld dat er over gediscussieerd word.

1 koperzalm hing dinsdag avond al steeds versuft op zijn zijkant en zakte steeds weg. dacht dat die dus doodging
Zou ook niet zo vreemd zijn natuurlijk
Met een torenhoog nitraat 🤷‍♂️

Enigste wat telt is dat je er toch wat van opgestoken hebt en nu je water zelf kan testen.

Dit topic draait niet alleen om jou. Er zijn meerdere mensen die mee lezen en er wat van opsteken.

Popcorn blijft uiteraard want verwacht je wel weer terug met een topic 💪

Blij te horen dat je nu wat resultaat ziet! Daar draait het natuurlijk wel allemaal om.

Wel een kleine kanttekening. Ik ben het met je eens dat er teveel doorgedraafd werd over bepaalde punten. En dat het vervelend is dat jou eigen input vaak van tafel geveegd werd. Maar dat betekent niet dat er geen waardevolle input gegeven is.

Als je een probleem hebt dan ga je kijken wat er mis kan zijn. Wie zoekt die zal vinden, dus je vindt altijd wel wat. Welke van die punten doorslaggevend was, is achteraf moeilijk te bepalen. Misschien is het wel de opeenstapeling van al deze factoren geweest.
Om niet later weer in de problemen te komen zou het wel verstandig zijn om een aantal van deze punten mee te nemen.

Sowieso zeg ik altijd: luister naar iedereen, neem het ter harte, maar trek zelf je conclusies.

Voor nu ben je er in elk geval uit. En dat is je wel gegund na een aantal zenuwslopende weken.

Opmerkelijk genoeg hoor je nu ineens helemaal niemand meer?!!
Ik zal je heel eerlijk zeggen waarom ik niet meer reageerde: ik was het ge-ja-maar helemaal beu. Ik was/ben daar helemaal klaar mee.

Top voor je dat de waas nu weg is. Maar alsjeblieft. Blijf je NH3 en No2 nog even goed in de gaten houden. En in de toekomst ook je nitraat. Als je filter goed presteert zal dit weer gaan stijgen, zonder waterwissels tot torenhoog. Of je moet er een speciale spons in doen. En voor wat betreft het vervolg wens ik je veel succes met je bak.

Fijn dat je aquarium weer helder is.
Snap alleen niet hoe je nitraat nu 15 is zonder waterwissels terwijl hij eerst boven de 200 zat.

Goed dat de witte waas is verdwenen. Goed dat je ons dat schrijft. 👍
Want veel mensen op dit forum droppen hier enkel hun probleem, maar of dit probleem dan uiteindelijk ook is opgelost, en welk advies nou daadwerkelijk heeft geholpen, dat lees ik helaas niet altijd.

de meesten denken hier echt alles te weten en worden daarbij nog gefrustreerd en erg respectloos ook

Excuses van jullie kant naar mij toe lijken mij nu wel op zijn plaats!

Wie hier respectloos was dat weet ik niet... Maar als ik dat was, dan bied ik daar mijn verontschuldigen voor aan. 🙂

Ik wil hier best op reageren,

Als je in een houtzagerij een huishoudelijke stofzuiger gebruikt, kan je verwachten dat deze na verloop van tijd niet meer goed functioneert omdat de filters die in dit soort stofzuigers zit daarvoor niet geschikt zijn, het is dan geen waardeloze stofzuiger of slechte filters.
Een industriële stofzuiger die door een schoonmaak expert wordt aanbevolen is in dat geval beter geschikt.

Zo is het ook met aquaria, gebruik het juiste filtersysteem die geschikt is voor een bak met een hoge vervuilende belasting zoals die van jou.

Zomaar een ander voorbeeld: Een filter die prima geschikt is voor een Hollandse plantenbak met een hoge bezetting wil nog niet zeggen dat deze geschikt is voor een kale bak met goudvissen/sluierstaarten.
Dit is weer een beetje achteraf gepraat natuurlijk. ik had zelf al een voorbeeld gegeven van als bij een auto de luchtfilter verstopt zit de motor ook niet lekker draait. en tja als een oliefilter verzadigd is dan word de olie ook vuil. nu word net weer gedaan alsof je het beter wist dan mij.. want ik heb bij het willen vernieuwen van de sponzen ook steeds aangegeven dat mijn sponzen waarschijnlijk verstopt zaten doordat ik de filter jaren lang verkeerd gebruikt heb. (mijn fout) maar voor mij gaat het er nu om dat alles wat ik zelf aan heb gedragen om van de witte waas af te komen volgens jullie niet het juiste was .en werd weggezet als iemand die enkel maar adviezen van jullie moest opvolgen anders zou ik er nooit vanaf komen. en wat Ice78 nu schrijft met meer geduld had dit ook goed gekomen is natuurlijk in mijn geval ook niet waar. het filter filterde al een tijd niet meer dus dan komt alles terug in de bak met alle gevolgen van dien. hoge nitraat gehalte is daar uiteraard een gevolg van. lijkt mij erg logisch gezien dat de sponzen niets meer op konden nemen. en ja dan ontstaat er dus ook een witte waas ten gevolge van bacteriebloei als je sponzen verzadigd zijn. zelfs AI wat in twijfel werd getrokken aan wat ik aan info gepost heb hier schrijft dit . ik snap best dat het voor jullie moeilijk is zonder mijn filter te hebben gezien te kunnen oordelen maar ik heb toch telkens de juiste info verstrekt en voelde mij alles behalve serieus genomen .heb al zo vaak geschreven dat er geen bruin water uit de spons meer kwam bij de laatste keer schoonmaken en bij het uitknijpen ervan. kort daarvoor kwam er al de witte waas omdat er dus zo blijkt niets meer gefilterd werd.

maar niemand die dan toch even op het simpele idee komt dat de spons dan mogelijk niet meer werkt. dit bestond bij jullie niet ,was totaal ondenkbaar want sponzen waren pas op als ze geheel uit elkaar zouden vallen en bij 2 jaar was het niet mogelijk dat een spons al zou verstopt zou zitten. ja bij jullie natuurlijk niet maar bij mij wel. Van mensen met veel aquarium ervaring zoals jullie hier over komen had ik dan eigenlijk toch wel eerder verwacht dat er iemand zou zeggen stop er eens een ander filtertje in. maar telkens was het je moet afwachten .en ik kreeg zelfs gefrustreerde antwoorden naar mij toe als ga de dierenwinkel; dan maar spekken met sponzen te kopen. en dat heb ik gelukkig gedaan .die 20 euro inclusief verzending voor 2 nieuwe filter sponzen was het meer dan waard. . ik had er al veel eerder nieuwe sponzen in moeten stoppen. mijn Aquarium water is weer helder en ik heb er ook weer van geleerd. hoop jullie nu ook.

IMG_8015.jpeg

het filter filterde al een tijd niet meer dus dan komt alles terug in de bak met alle gevolgen van dien. hoge nitraat gehalte is daar uiteraard een gevolg van
Een goed werkend standaard filter zal geen nitraat verwijderen, maar juist maken. Dat is het hele idee achter zo'n filter. Het zet giftig ammoniak om in nitraat.

maar niemand die dan toch even op het simpele idee komt dat de spons dan mogelijk niet meer werkt
Dat had ik eerlijk gezegd ook niet voor mogelijk gehouden. Daar speelt dan inderdaad wel mee dat wij dat niet met eigen ogen konden zien.

Maar wat nou als je een buitenfilter hebt zonder sponzen 😆

Krijg je weer dat stompzinnige gedoe met plaatjes! geef nou gewoon toe dat je gewoon ook niet alles weet! en doe niet zo kinderachtig!
Ik weet zeker niet alles maar beetje humor heb ik gelukkig wel

Ik maak altijd 1x per maand al jarenlang het filter helemaal schoon
2 nieuwe filter sponzen was het meer dan waard. . ik had er al veel eerder nieuwe sponzen in moeten stoppen. mijn Aquarium water is weer helder en ik heb er ook weer van geleerd

Met jouw nieuwe sponzen kan je gelukkig jarenlang elke maand het gehele filter weer schoonmaken zoals je gewend was voor een glashelder aquarium 👍

Nu heel veel genieten van jouw bak :thumbs:

Toch nog een mooi compliment om mee te eindigen 😳

Laatst bewerkt:
het filter filterde al een tijd niet meer dus dan komt alles terug in de bak met alle gevolgen van dien. hoge nitraat gehalte is daar uiteraard een gevolg van. lijkt mij erg logisch gezien dat de sponzen niets meer op konden nemen.
Waarom zou een slecht werkend filter meer nitraat geven?

Ik zal je heel eerlijk zeggen waarom ik niet meer reageerde: ik was het ge-ja-maar helemaal beu. Ik was/ben daar helemaal klaar mee.
Dit dus. Mensen proberen te helpen maar TS weet het allemaal beter. Terwijl hij er meerdere keren blijk van geeft kennis over het onderwerp te missen. Vervolgens trekt hij op basis van die beperkte kennis een conclusie en mogen de mensen die "verkeerde" adviezen gaven hun excuus aanbieden.

Ik heb al veel bijzondere dingen gezien op dit forum, maar uhhh.....

Blow Your Mind Wow GIF by Product Hunt

Waarom zou een slecht werkend filter meer nitraat geven?

Dit dus. Mensen proberen te helpen maar TS weet het allemaal beter. Terwijl hij er meerdere keren blijk van geeft kennis over het onderwerp te missen. Vervolgens trekt hij op basis van die beperkte kennis een conclusie en mogen de mensen die "verkeerde" adviezen gaven hun excuus aanbieden.

Ik heb al veel bijzondere dingen gezien op dit forum, maar uhhh.....

Blow Your Mind Wow GIF by Product Hunt
Dom lullen en alles omdraaien is duidelijk jouw tweede natuur.

Word weer tijdje voor een slotje
Omdat het probleem opgelost lijkt is dat denk ik een goed idee want wederom vergeet men een beetje het aspect van respect zie ik. Vandaar slot erop en Andre zijn probleem is gelukkig opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan