Maak slangen altijd schoon met borstel erdoor. dus ja slangen maak ik schoon.Dat is nou precies de reden dat eens in de zoveel tijd sponzen lichtjes uitgeknepen worden aquariumwater. Lichtjes! En vooral niet maandelijks. De sponzen mogen daarbij gewoon lekker bruin blijven. Niks mis met bruin.
Als jij het maandelijks moet uitspoelen klopt er iets niet. Jij zegt dat de uitstroom op zo'n moment minder is. Maak jij ook wel eens je slangen schoon? Ik meen gelezen te hebben dat je dat niet doet. Maar ik ga even niet terugzoeken in 5 pagina's. Als je je slangen niet schoonmaakt dan kan een beetje vervuilde spons net de druppel zijn.
Het is ook al gezegd, filters zijn geen stofzuigers. Ideal gezien breekt de bodem vispoep zelf af. Helemaal kom je niet onder het schoonmaken van de bodem uit. Maar ook dit doe je in stukjes. Niet de hele bodem in 1 keer. Hetzelfde geldt voor je filter. Lichtjes uitknijpen en niet alle sponzen tegelijk. Een paar laat je die keer ongemoeid, en je neemt ze zonodig een volgende keer onderhanden.
En wat zei je test stripje.? Snap je nou waarom iedereen zegt dat je gewoon wat druppeltesten in huis moet halen. En strips in de kliko moet gooien. Daar voorkom je eventuele problemen ook mee omdat je tijdig kan ingrijpen.Heb mijn water laten testen bij petsplace. nitraat is 250. moet normaal 0 tot 25 zijn. . ph is 6,5. nitriet is goed
Huh??? Bacteriebloei zie je vaak bij een overschot aan organisch materiaal en dan kunnen vooral de hetertrofe bacterien zich explosief vermeerderen. Dode bacterien vermeerderen zich niet.omdat die bacteriebloei dode bacteriën zijn

Sommige mensen kan je alles wijs makenHuh??? Bacteriebloei zie je vaak bij een overschot aan organisch materiaal en dan kunnen vooral de hetertrofe bacterien zich explosief vermeerderen. Dode bacterien vermeerderen zich niet.
Maar je hoort wel vaker dat soort opmerkingen bij zaken als de PP en dan denk ik die kunnen zich beter bezig houden met kattevoer![]()
Nitraat is wel zo hoog. de vissen zullen er inmiddels wel aan gewent zijn.
dat zijn wijze woorden en misschien wel een mooie afsluiter 👌🏼Ik denk dat je met geduld nu verder komt en een goede koffer met watertesten.
Gebaseerd op?Maar misschien is het wel tijd voor een nieuwe filterpomp.
Ha Niels. helemaal nog zo gek nog niet een nieuwe filterpomp te kopen. daar heb ik namelijk ook al aan zitten denken. maar wacht het nog wel eerst een paar dagen af.Sorry dat ik nu tegen de mening van velen hier in ga, en dat ik hier toch nog een bericht plaats in dit topic ondanks de afsluiting. Want ikzelf denk er totaal anders over.
Ik heb zelf nu al jaren twee aquariums, en ik heb hier ook twee testkoffers liggen in de kast, de stof zit erop, want ik gebruik ze echt nooit. Ik test mijn water nooit. Heel soms een keer de KH uit de kraan, of in mijn vijver, en dat is het. 🙂En wat is er mis met een watertest en adviezen van de lokale dierenwinkel? Zouden zij echt alleen plat willen verkopen? Dat gaat er bij mij niet in. Ik zou zelf geen testkoffer kopen, en ik zou mijn geld aan iets anders besteden. Maar dat is mijn mening.
@Andre. De reden dat de sponzen in jouw filterpomp ineens minder verkleuren kan ik ook niet verklaren. Zeker ook als er de afgelopen maanden niet veel gewijzigd is. Maar misschien is het wel tijd voor een nieuwe filterpomp. Maar ik zou nog even wachten. Dat is duur.
De goedkoopste oplossing is gewoon regelmatig water verversen. Dat is namelijk de enige oplossing bij zo'n verstoring.
En anders zelf verder vogelen, met alle gegeven adviezen. Al doende leert men. Ik heb in de aquariumhobby ook al genoeg verkeerd gedaan, en daar leer je van. Maar uiteindelijk ben ik de allerbeste geworden! Haha 😛
Door de twee zinnen die er voor staan. "De reden dat de sponzen in jouw filterpomp ineens minder verkleuren kan ik ook niet verklaren. Zeker ook als er de afgelopen maanden niet veel gewijzigd is."Gebaseerd op?
Dus eigenlijk is het maar een wilde gooi...Door de twee zinnen die er voor staan. "De reden dat de sponzen in jouw filterpomp ineens minder verkleuren kan ik ook niet verklaren. Zeker ook als er de afgelopen maanden niet veel gewijzigd is."
Misschien is er iets mis met de pomp. Misschien is er klein onderdeel uit gevallen tijdens schoon maken. Geen idee.
Ik zou nog wel wat langer wachten. Het kost zo veel geld. Die witte waas is inderdaad wel erg. Het aantal vissen vind ik op de foto reuze mee vallen.Ha Niels. helemaal nog zo gek nog niet een nieuwe filterpomp te kopen. daar heb ik namelijk ook al aan zitten denken. maar wacht het nog wel eerst een paar dagen af.
ik heb ook wel wat algengroei op mijn rotsen etc. hoe kan ik dit het beste schoonmaken?
Ik ga mee met de beredenering van Andre. Die heeft er het beste gevoel bij want die staat bij zijn bak, en hij weet wat hij heeft gedaan en wat er is gewijzigd. Wij geven enkel advies van een afstand... Maar ik zou ook niet direct een nieuwe pomp kopen. 🤷♂️Dus eigenlijk is het maar een wilde gooi...
Actieve kool verwijderd verkleuring in het water.Weer dat advies van verversen en actieve kool.
Tijd geven van de filtratie afblijven anders is het een eeuwige cyclus.
Hoe meer je ververst hoe langer het duurt voor de bacterien die nu in de waterkolom rondzweven een plekje vinden om zich te hechten.
Actieve kool verwijderd verkleuring in het water.
Die heeft er het beste gevoel bij want die staat bij zijn bak,
Ik heb zowat alle planten geprobeerd maar die gingen altijd dood na een paar maanden. eerst vallen de bladeren en dan blijkt dat de wortels gewoon wegrotten. ondanks fosfaat plantenvoeding etc. een hoog nitraat gehalte had ik altijd al. juist daar zouden planten het ook goed op moeten doen maar nee bij mij niet dus. daarom was ik ermee gestopt. maar het water zag er altijd helder uit . ook zonder planten.Volgens mij is dit de eerste, redelijke, overzichtsfoto van je bak? Ik mis gewoon planten… alleen maar wat waterpest is niet genoeg. Daar kan geen enkel filter tegenaan om de bak helder te houden..
Hoeveel liter is die bak dan? bakje van bv 60 liter elke week 30 liter wisselen is nog wel te doen maar als je elke week 150 liter water moet verversen is dat niet leuk meer.Ik heb een bak met 3 sluiers en geen planten en moet dan minimaal de helft verversen elke week.
Niet leuk meer misschien maar wel noodzakelijk.Hoeveel liter is die bak dan? bakje van bv 60 liter elke week 30 liter wisselen is nog wel te doen maar als je elke week 150 liter water moet verversen is dat niet leuk meer.
Is toch ook geen probleem. Hier verdampt ook zowat 100 liter in de week in de zomermaanden als mijn bak open is.Ik ververste elke 2 weken 25% . ik ken iemand die ververste nooit maar had een open Aquarium en het water verdampte snel en moest alleen altijd maar bij vullen.
Het blijkt dus dat dat te weinig isIk ververste elke 2 weken 25%
bijvullen is niet hetzelfde als verversen.ik ken iemand die ververste nooit maar had een open Aquarium en het water verdampte snel en moest alleen altijd maar bij vullen
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.