Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met de druppel bedoel ik de uitstroom.

Heb mijn water laten testen bij petsplace. nitraat is 250. moet normaal 0 tot 25 zijn. . ph is 6,5. nitriet is goed. . die man die zelf ook Aquariums heeft en het allemaal maar vreemd vond. zei als het niet wegtrekt zou ik opnieuw beginnen. dus al het water eruit en opnieuw opstarten met bacto . hij vond het wel erg vreemd want te hoge nitraat zorgt niet voor een witte waas. eerst dacht hij nog aan bacto stabiel voor onderhoud maar volgens hem ging dat ook niet veel helpen omdat die bacteriebloei dode bacteriën zijn.

Dat is nou precies de reden dat eens in de zoveel tijd sponzen lichtjes uitgeknepen worden aquariumwater. Lichtjes! En vooral niet maandelijks. De sponzen mogen daarbij gewoon lekker bruin blijven. Niks mis met bruin.

Als jij het maandelijks moet uitspoelen klopt er iets niet. Jij zegt dat de uitstroom op zo'n moment minder is. Maak jij ook wel eens je slangen schoon? Ik meen gelezen te hebben dat je dat niet doet. Maar ik ga even niet terugzoeken in 5 pagina's. Als je je slangen niet schoonmaakt dan kan een beetje vervuilde spons net de druppel zijn.

Het is ook al gezegd, filters zijn geen stofzuigers. Ideal gezien breekt de bodem vispoep zelf af. Helemaal kom je niet onder het schoonmaken van de bodem uit. Maar ook dit doe je in stukjes. Niet de hele bodem in 1 keer. Hetzelfde geldt voor je filter. Lichtjes uitknijpen en niet alle sponzen tegelijk. Een paar laat je die keer ongemoeid, en je neemt ze zonodig een volgende keer onderhanden.
Maak slangen altijd schoon met borstel erdoor. dus ja slangen maak ik schoon.

Heb mijn water laten testen bij petsplace. nitraat is 250. moet normaal 0 tot 25 zijn. . ph is 6,5. nitriet is goed
En wat zei je test stripje.? Snap je nou waarom iedereen zegt dat je gewoon wat druppeltesten in huis moet halen. En strips in de kliko moet gooien. Daar voorkom je eventuele problemen ook mee omdat je tijdig kan ingrijpen.
Dan had je bij een nitraat van 100 al wat kunnen doen 🤷‍♂️

Of het nou de eigenwijsheid is of dat je niks snapt van druppeltesten of dat je daar gewoon geen geld aan wil uitgeven is mij niet duidelijk.

Meten is weten en je kan zo een hoop problemen voorkomen.
Je kan natuurlijk met alles wachten tot het fout gaat en dan pas actie ondernemen maar ik vraag me dan af of het dat wel waard is 🤷‍♂️

Nitraat van 250 is het probleem niet.
Geloof het trouwens ook niet want dan was je water en alles in je bak ook wel groen geweest van de alg.
En zeggen nitriet is goed is lekker makkelijk, wat is goed en hoeveel ammoniak ontbreekt ook.

Ik zou zeggen visjes lekker bij de pets place onderbrengen, water er uit, gloed nieuwe media in je filter, nieuwe bodem, flink veel van die flesjes bacteriën kopen etc etc etc en vooral die meneer van de pets place zijn salaris betalen met opnieuw starten.
Die weet het samen met chatgpt toch veel beter.

omdat die bacteriebloei dode bacteriën zijn
Huh??? Bacteriebloei zie je vaak bij een overschot aan organisch materiaal en dan kunnen vooral de hetertrofe bacterien zich explosief vermeerderen. Dode bacterien vermeerderen zich niet.
Maar je hoort wel vaker dat soort opmerkingen bij zaken als de PP en dan denk ik die kunnen zich beter bezig houden met kattevoer ;))

Huh??? Bacteriebloei zie je vaak bij een overschot aan organisch materiaal en dan kunnen vooral de hetertrofe bacterien zich explosief vermeerderen. Dode bacterien vermeerderen zich niet.
Maar je hoort wel vaker dat soort opmerkingen bij zaken als de PP en dan denk ik die kunnen zich beter bezig houden met kattevoer ;))
Sommige mensen kan je alles wijs maken

Nou dan laten we het gewoon zo. heb een uur alles staan uitleggen aan die man en hij stond voortdurend met zijn handen in het haar. maar hij wilde mij niet perse wat verkopen.

maar de rotsen aan de zon kant van het aquarium zijn wel groen van de algen hoor. nitraat is wel zo hoog. de vissen zullen er inmiddels wel aan gewent zijn.

Sorry dat ik nu tegen de mening van velen hier in ga, en dat ik hier toch nog een bericht plaats in dit topic ondanks de afsluiting. Want ikzelf denk er totaal anders over.

Ik heb zelf nu al jaren twee aquariums, en ik heb hier ook twee testkoffers liggen in de kast, de stof zit erop, want ik gebruik ze echt nooit. Ik test mijn water nooit. Heel soms een keer de KH uit de kraan, of in mijn vijver, en dat is het. 🙂En wat is er mis met een watertest en adviezen van de lokale dierenwinkel? Zouden zij echt alleen plat willen verkopen? Dat gaat er bij mij niet in. Ik zou zelf geen testkoffer kopen, en ik zou mijn geld aan iets anders besteden. Maar dat is mijn mening.

@Andre. De reden dat de sponzen in jouw filterpomp ineens minder verkleuren kan ik ook niet verklaren. Zeker ook als er de afgelopen maanden niet veel gewijzigd is. Maar misschien is het wel tijd voor een nieuwe filterpomp. Maar ik zou nog even wachten. Dat is duur.

De goedkoopste oplossing is gewoon regelmatig water verversen. Dat is namelijk de enige oplossing bij zo'n verstoring.

En anders zelf verder vogelen, met alle gegeven adviezen. Al doende leert men. Ik heb in de aquariumhobby ook al genoeg verkeerd gedaan, en daar leer je van. Maar uiteindelijk ben ik de allerbeste geworden! Haha 😛

Sorry dat ik nu tegen de mening van velen hier in ga, en dat ik hier toch nog een bericht plaats in dit topic ondanks de afsluiting. Want ikzelf denk er totaal anders over.

Ik heb zelf nu al jaren twee aquariums, en ik heb hier ook twee testkoffers liggen in de kast, de stof zit erop, want ik gebruik ze echt nooit. Ik test mijn water nooit. Heel soms een keer de KH uit de kraan, of in mijn vijver, en dat is het. 🙂En wat is er mis met een watertest en adviezen van de lokale dierenwinkel? Zouden zij echt alleen plat willen verkopen? Dat gaat er bij mij niet in. Ik zou zelf geen testkoffer kopen, en ik zou mijn geld aan iets anders besteden. Maar dat is mijn mening.

@Andre. De reden dat de sponzen in jouw filterpomp ineens minder verkleuren kan ik ook niet verklaren. Zeker ook als er de afgelopen maanden niet veel gewijzigd is. Maar misschien is het wel tijd voor een nieuwe filterpomp. Maar ik zou nog even wachten. Dat is duur.

De goedkoopste oplossing is gewoon regelmatig water verversen. Dat is namelijk de enige oplossing bij zo'n verstoring.

En anders zelf verder vogelen, met alle gegeven adviezen. Al doende leert men. Ik heb in de aquariumhobby ook al genoeg verkeerd gedaan, en daar leer je van. Maar uiteindelijk ben ik de allerbeste geworden! Haha 😛
Ha Niels. helemaal nog zo gek nog niet een nieuwe filterpomp te kopen. daar heb ik namelijk ook al aan zitten denken. maar wacht het nog wel eerst een paar dagen af.

ik heb ook wel wat algengroei op mijn rotsen etc. hoe kan ik dit het beste schoonmaken?

Bijlagen

• IMG_9020[1].JPG
    IMG_9020[1].JPG
    1.2 MB · Weergaven: 24
  • IMG_9023[1].JPG
    IMG_9023[1].JPG
    1.1 MB · Weergaven: 22
  • IMG_9021[1].JPG
    IMG_9021[1].JPG
    884.4 KB · Weergaven: 25
Volgens mij is dit de eerste, redelijke, overzichtsfoto van je bak? Ik mis gewoon planten… alleen maar wat waterpest is niet genoeg. Daar kan geen enkel filter tegenaan om de bak helder te houden..

Gebaseerd op?
Door de twee zinnen die er voor staan. "De reden dat de sponzen in jouw filterpomp ineens minder verkleuren kan ik ook niet verklaren. Zeker ook als er de afgelopen maanden niet veel gewijzigd is."

Misschien is er iets mis met de pomp. Misschien is er klein onderdeel uit gevallen tijdens schoon maken. Geen idee.

Door de twee zinnen die er voor staan. "De reden dat de sponzen in jouw filterpomp ineens minder verkleuren kan ik ook niet verklaren. Zeker ook als er de afgelopen maanden niet veel gewijzigd is."

Misschien is er iets mis met de pomp. Misschien is er klein onderdeel uit gevallen tijdens schoon maken. Geen idee.
Dus eigenlijk is het maar een wilde gooi...

Ha Niels. helemaal nog zo gek nog niet een nieuwe filterpomp te kopen. daar heb ik namelijk ook al aan zitten denken. maar wacht het nog wel eerst een paar dagen af.

ik heb ook wel wat algengroei op mijn rotsen etc. hoe kan ik dit het beste schoonmaken?
Ik zou nog wel wat langer wachten. Het kost zo veel geld. Die witte waas is inderdaad wel erg. Het aantal vissen vind ik op de foto reuze mee vallen.

Mijn advies is water te blijven verversen, en een zakje actieve kool in het filtermandje doen. Jij hebt geen plantenbobby dus dan maakt actieve kool helemaal niets uit. Die plantjes die je al hebt zou ik wel laten zitten, want die gedijen goed met veel nitraat. Net als drijfplantjes bijvoorbeeld. Als dat niet lukt zou ik misschien naar een nieuwe pomp kijken. Maar misschien is een luchtpomp ook een idee.

Weer dat advies van verversen en actieve kool.

Tijd geven van de filtratie afblijven anders is het een eeuwige cyclus.
Hoe meer je ververst hoe langer het duurt voor de bacterien die nu in de waterkolom rondzweven een plekje vinden om zich te hechten.

Dus eigenlijk is het maar een wilde gooi...
Ik ga mee met de beredenering van Andre. Die heeft er het beste gevoel bij want die staat bij zijn bak, en hij weet wat hij heeft gedaan en wat er is gewijzigd. Wij geven enkel advies van een afstand... Maar ik zou ook niet direct een nieuwe pomp kopen. 🤷‍♂️

Weer dat advies van verversen en actieve kool.

Tijd geven van de filtratie afblijven anders is het een eeuwige cyclus.
Hoe meer je ververst hoe langer het duurt voor de bacterien die nu in de waterkolom rondzweven een plekje vinden om zich te hechten.
Actieve kool verwijderd verkleuring in het water.

Actieve kool verwijderd verkleuring in het water.

Welke verkleuring?? Er is geen sprqke van tannines maar van vrij zwevende bacterien.
Ja je geeft die bacterien extra oppervlak om zich aan te hechten totdat je de kool weg gooit.

Die heeft er het beste gevoel bij want die staat bij zijn bak,

Ja vooral visjes laten doorzwemmen met een groot gat in de kop en ontbrekende bovenkaak.

Volgens mij is dit de eerste, redelijke, overzichtsfoto van je bak? Ik mis gewoon planten… alleen maar wat waterpest is niet genoeg. Daar kan geen enkel filter tegenaan om de bak helder te houden..
Ik heb zowat alle planten geprobeerd maar die gingen altijd dood na een paar maanden. eerst vallen de bladeren en dan blijkt dat de wortels gewoon wegrotten. ondanks fosfaat plantenvoeding etc. een hoog nitraat gehalte had ik altijd al. juist daar zouden planten het ook goed op moeten doen maar nee bij mij niet dus. daarom was ik ermee gestopt. maar het water zag er altijd helder uit . ook zonder planten.

Tja, het is natuurlijk niet onmogelijk zonder planten, maar dan moet je wel meer water wisselen. Planten maken de kringloop compleet.
- van visvoer via vis naar vissen poep
- van vissen poep via filterbacteriën naar nitraat en fosfaat
- van nitraat / fosfaat naar plant.

Als planten ontbreken krijg je een overschot nitraat / fosfaat. Dus er is regelmatig een waterwissel van 50% nodig.

Trouwens, Je zegt dat je steeds minder bruine slurrie in het filtermateriaal hebt. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat bij het uitknijpen van de sponsen de bacteriekolonies telkens beschadigd worden en niet genoeg tijd krijgen om te herstellen. Dat er daardoor steeds minder overblijft.
Als de spons oud wordt en het water erlangs loopt dan zal er altijd nog wel iets doorheen gaan. Of er moet echt een enorm gat in zitten.

Ik heb een bak met 3 sluiers en geen planten en moet dan minimaal de helft verversen elke week.

Ik heb een bak met 3 sluiers en geen planten en moet dan minimaal de helft verversen elke week.
Hoeveel liter is die bak dan? bakje van bv 60 liter elke week 30 liter wisselen is nog wel te doen maar als je elke week 150 liter water moet verversen is dat niet leuk meer.

Ja die bak is dik 250 liter en met een tuinslang op de kraan gekoppeld is die in 20 min weer gevuld. Een hobby kost geld maar ook tijd en dat is wel iets om rekening mee te houden.
Mijn andere grote bakken daar doseer ik volgens de EI en ook daar moet ik de helft verversen dus wekelijks ververs ik op de 3 bakken zo n 375 liter.

Hoeveel liter is die bak dan? bakje van bv 60 liter elke week 30 liter wisselen is nog wel te doen maar als je elke week 150 liter water moet verversen is dat niet leuk meer.
Niet leuk meer misschien maar wel noodzakelijk.
Afvalstofen wil je toch uit de bak hebben.
Ik deed ruim 700 liter verversen per week maar goed dat kan ook niet anders bij bepaalde set ups.

Waar zit het probleem in dan ? Dat het teveel werk is of vind je het zonder van het water?

verversingen zijn nu eenmaal noodzakelijk. Al is daar ook niet iedereen het over eens

Als je, zoals ik heb gehad, 11 jonge maanvissen hebt in 450ltr en je wil ze gezond op laten groeien ontkom je niet aan 2x per week 200ltr te wisselen vanwege het vele voeren wat je moet doen. Je wil tenslotte gezonde en mooie vissen?

En als je al die zaken niet wil of kunt om welke reden dan ook…. Moet je keuzes maken en dan maar geen vissekom.

Ik ververste elke 2 weken 25% . ik ken iemand die ververste nooit maar had een open Aquarium en het water verdampte snel en moest alleen altijd maar bij vullen.

Ik ververste elke 2 weken 25% . ik ken iemand die ververste nooit maar had een open Aquarium en het water verdampte snel en moest alleen altijd maar bij vullen.
Is toch ook geen probleem. Hier verdampt ook zowat 100 liter in de week in de zomermaanden als mijn bak open is.
Aan sommige dingen ontkom je gewoon niet en hoort erbij 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:
Of en hoeveel je moet verversen hangt van veel factoren af maar met bv een AIO is flink verversen vaak wel noodzakelijk net als bij de EI.

Ik ververs maar één keer in de 3 a 4 weken 80% van het aquariumwater. Maar ik heb dan ook veel planten en weinig vissen, en een extra grote pomp met veel filterinhoud. Maar ik geef wel veel plantenvoeding met AIO. Ik heb bijna geen alg. Soms wel wat aanslag op het glas, maar daarvoor heb ik een zacht schuursponsje.
Ik vind het water wisselen altijd zo'n gedoe, vandaar dat ik het niet zo veel doe. Ik ben nog op zoek naar een methode om het water wisselen te versnellen, dus met een vaste slang van 25mm of zoiets. Nu gebruik ik een 19mm slang met een opvoerpomp, en met een gardena koppeling op de keukenkraan.

Verversen is iets anders dan bijvullen na verdamping

Ik ververste elke 2 weken 25%
Het blijkt dus dat dat te weinig is
ik ken iemand die ververste nooit maar had een open Aquarium en het water verdampte snel en moest alleen altijd maar bij vullen
bijvullen is niet hetzelfde als verversen.
Water verdampt en de afvalstoffen blijven in de bak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan