Wat is er nieuw

Hoe vaak filters vervangen

Waarom wil je over zwarte kool filteren, medicijnen resten verwijderen?

Nee eigenlijk wil ik helemaal geen zwarte kool gaan gebruiken. Ik gebruik al jaren losse zwarte kool in mijn huidige 30 liter aquarium en moet zeggen het water is glashelder.

Maar de 2 filters zoals op het plaatje zitten bij mijn nieuwe aquarium 57 liter. Zijn deze te vergelijken met losse kool?

Wat ik lees is dat het zowel chemische als biologische filters zijn. En nu ik hierop google lees ik idd dat het naast goede bacterien welke oa ammoniak en nitriet omzet naar nitraat het ook zwarte kool bevat.
Wat zou ik kunnen nemen om dit filter met de tijd te vervangen, en moet dit uberhaupt vervangen worden?

Chemische en biologische filters zijn systemen om water (zoals in een aquarium of vijver) te zuiveren. Een biologisch filter gebruikt levende bacteriën om giftige afvalstoffen (zoals ammoniak en nitriet) om te zetten in minder schadelijke stoffen. Een chemisch filter gebruikt stoffen (zoals actieve kool) om opgeloste chemicaliën, medicijnresten of verkleuringen uit het water te absorberen.

Nee eigenlijk wil ik helemaal geen zwarte kool gaan gebruiken. Ik gebruik al jaren losse zwarte kool in mijn huidige 30 liter aquarium en moet zeggen het water is glashelder.

Maar de 2 filters zoals op het plaatje zitten bij mijn nieuwe aquarium 57 liter. Zijn deze te vergelijken met losse kool?
Ik heb geen ervaring met dit type filter en media, misschien overige forum leden?

Wat ik lees is dat het zowel chemische als biologische filters zijn. En nu ik hierop google lees ik idd dat het naast goede bacterien welke oa ammoniak en nitriet omzet naar nitraat het ook zwarte kool bevat.
Wat zou ik kunnen nemen om dit filter met de tijd te vervangen, en moet dit uberhaupt vervangen worden?

Chemische en biologische filters zijn systemen om water (zoals in een aquarium of vijver) te zuiveren. Een biologisch filter gebruikt levende bacteriën om giftige afvalstoffen (zoals ammoniak en nitriet) om te zetten in minder schadelijke stoffen. Een chemisch filter gebruikt stoffen (zoals actieve kool) om opgeloste chemicaliën, medicijnresten of verkleuringen uit het water te absorberen.
Ik heb geen ervaring met dit type filter en media, misschien overige forum leden?
Ik hoop het.
Mijn nieuwe bak draait goed. Waardes zijn perfect (columbo testkit) en wil dat graag zo houden zodat de vissen over kunnen. Nitrietpiek nog niet gehad maar ben nu op dag 9.

Kool raakt na verloop van tijd uitgewerkt, hoe snel dat gaat is lastig te zeggen want dat valt samen met je belasting vanuit je bak.
Als je pas op dag 9 zit kun je moeilijk zeggen of je bak goed draait of niet.

Het nadeel van die filtercasettes is dat ze relatief duur zijn en je 'moet' die wel hebben voor jouw filter vaak (meestal geen B merk verkrijgbaar bedoel ik) en zodra je ze vervangt is het ook doei bacteriekolonie. Met gewone filtermedia heb je dat niet, je vervangt soms de filterwatten en soms eens de sponzen, de biologische filtermedia die ik gebruik laat ik doorgaans met rust.

Kool raakt na verloop van tijd uitgewerkt, hoe snel dat gaat is lastig te zeggen want dat valt samen met je belasting vanuit je bak.
Als je pas op dag 9 zit kun je moeilijk zeggen of je bak goed draait of niet.

Het nadeel van die filtercasettes is dat ze relatief duur zijn en je 'moet' die wel hebben voor jouw filter vaak (meestal geen B merk verkrijgbaar bedoel ik) en zodra je ze vervangt is het ook doei bacteriekolonie. Met gewone filtermedia heb je dat niet, je vervangt soms de filterwatten en soms eens de sponzen, de biologische filtermedia die ik gebruik laat ik doorgaans met rust.
ik ga ze denk ik ook niet kopen. Wat het bevat zijn goede bacterien (ik denk te vergelijken met bacteriebooster van HS) en zwarte kool.

Dan zit ik straks met 1 leeg compartiment (ik heb de fluval flex 2.0. Bestaat uit 4 compartimenten, verwarming, 2x media en pompgedeelte.
Wat er nu in zit en er standaard bij zat zijn dus de filters zoals hier boven beschreven + 3 sponsfilters (vergelijkbaar met de juwel
M) met daarboven op filterwatten.
Is het noodzakelijk om een leeg compartiment te vulllen (ik denk het niet) maar misschien is het wel verstandig. En zo ja waarmee? Ik lees hier vaak ovet siporax?

Is het noodzakelijk om een leeg compartiment te vulllen (ik denk het niet) maar misschien is het wel verstandig. En zo ja waarmee? Ik lees hier vaak ovet siporax?

Siporax is prima om een leeg compartiment als aanvulling mee te vullen.
Volgens mij wordt er een netje meegeleverd waarin de de siporax in het compartiment kan laten zakken.

Siporax is prima om een leeg compartiment als aanvulling mee te vullen.
Volgens mij wordt er een netje meegeleverd waarin de de siporax in het compartiment kan laten zakken.

Dank je wel. Ik laat het aquarium komende weken nog even zo draaien met de media dat er inzit en tzt vervang ik het polycarbfilter door syporax welke ik plaats na de sponzen, die pakken dan als eerste het meeste vuil op

De waarden geven na dag 14 nog steeds hetzelfde aan. Planten doen het goed, groeien niet zo erg maar verslechteren ook niet. Vorig weekend wat bruine alg op de blaadjes die met een dag of 3 verdwenen. Het enige dat explosief groeit zijn blaashoornslakjes. Mega explosie die ik ga indammen met komkommer. Maar gaat dit goed met de waarden, geen pieken, geen dalen?
1000028524.jpg
1000028526.jpg
1000028525.jpg
de

Ik hoop het.
Mijn nieuwe bak draait goed. Waardes zijn perfect (columbo testkit) en wil dat graag zo houden zodat de vissen over kunnen. Nitrietpiek nog niet gehad maar ben nu op dag 9.
Let op met filterkool. Filterkool haalt ook de belangrijke meststoffen voor je planten uit het water!

Let op met filterkool. Filterkool haalt ook de belangrijke meststoffen voor je planten uit het water!
Ik gebruik het al jaren in mijn (nu nog in gebruik) 30 liter bak, eerst superfish spons incl kool, laatste jaren losse zwarte kool. Geen nadelen ondervonden, wel na maandelijks vervangen glashelder water. Maar na hierover eerder al gelezen te hebben stop ik daarmee. Maar nu de waarden in de nieuwe bak de Fluval, gaat dit goed? Ik lees bij de een dat de nitrietpiek tussen dag 5 en 12 komt, bij de ander ergens tussen dag 15 en 21. Wat is nu waar? En is de vraag of de nitrietpiek is geweest te beantwoorden zodra de nitraatwaarde is gestegen. Deze blijft ook maar hangen.

Filterkool haalt niet alle elementen uit het water. Het kan zeker wat sporenelementen eruit pakken dat wel. Wordt voornamelijk ingezet om medicijn resten uit het water te filteren, verkleuringen, zware metalen etc. Ook haalt het veel "gifstoffen" van bv koralen uit het water. Ik gebruik het zelf non stop in mijn zoutwater systemen en vervang het om de 3 wkn.

In jou geval heeft het voornamelijk effect op je waterverkleuring van wat ik lees. Je kan het blijven gebruiken als je wilt. Dan wel in een netje doen, zo hoef je die dure cartridges niet te gebruiken. Maar ik denk zelf ook dat het voor jou bak niet nodig is.

Maar waarom zou je het later pas gaan vervangen? Is het niet beter om de siporax nu al mee te laten draaien? Zodat daar een goede bacteriekolonie kan vestigen?

Ik gebruik nu in de 30 liter bak losse kool in een bakje bij de spons in de superfish pompfilter.
Toen ik de fluval kocht, die nu aan het indraaien is, zaten er naast 3 sponzen, ook twee filters bij: https://www.amazon.com/Fluval-Poly-Carb-Filter-Replacement-Cartridge/dp/B0F22JNJWY

Deze heb ik er bij gezet maar wil deze idd gaan vervangen voor sipporax. Ik kende dit niet, las er later over. Maar dat komt nog, ben nu net aan het indraaien en ik weet niet of het verstandig is als ik de polycarb filters nu ga vervangen. Het is zonde dat ik de sipporax er niet vanaf het begin erbij heb gedaan ipv de polycarb filters.

Waarden net weer getest, geen verandering. Twee weken nu hetzelfde. Ik wil de nitrietpiek :-(.

Maar waarom zou je het later pas gaan vervangen? Is het niet beter om de siporax nu al mee te laten draaien? Zodat daar een goede bacteriekolonie kan vestigen?
Ik weet niet of dat verstandig is. Kan dat geen kwaad? Of ik moet het bij de 2 filters plaatsen voorlopig. Filters gaan toch maar korte periode mee.

Ik weet niet of dat verstandig is. Kan dat geen kwaad? Of ik moet het bij de 2 filters plaatsen voorlopig. Filters gaan toch maar korte periode mee.
Als je nu indraait met bepaalde filtermedia en dit na een aantal weken gaat vervangen kan je opnieuw gaan indraaien omdat je dan een deel bacteriekolonie eruit haalt.
In principe gaan filters niet maar een korte periode mee, de media die erin zit is heel belangrijk. Daarin gaan namelijk bacteriën zitten die ammonia en nitriet omzetten in nitraat. De eerste 2 zijn giftig voor vissen, de laatste wordt eruit gehaald door je planten. Als het goed is is er hier op het forum een hele uitleg over de cyclus hiervan.

Als je nu indraait met bepaalde filtermedia en dit na een aantal weken gaat vervangen kan je opnieuw gaan indraaien omdat je dan een deel bacteriekolonie eruit haalt.
In principe gaan filters niet maar een korte periode mee, de media die erin zit is heel belangrijk. Daarin gaan namelijk bacteriën zitten die ammonia en nitriet omzetten in nitraat. De eerste 2 zijn giftig voor vissen, de laatste wordt eruit gehaald door je planten. Als het goed is is er hier op het forum een hele uitleg over de cyclus hiervan.
Het zijn koolfilters die ca 4-6 weken meegaan, net als losse kool, en zouden sws vervangen moeten worden vanwege de werking. Maar dat ga ik dus niet doen. Het zit er nu in en ik laat nu alles zo zitten idd vanwege het indraaien en voeg de siporax nog bij.

De sponzen die erbij zitten gaan langer mee, maanden/jaren en gaan 1 voor 1 vervangen worden tegen de tijd dat ze gaan sijten.

Ik zag via de 1e linklink niet het totaalplaatje. Ik heb geen ervaring met jouw filter en het aquarium (grootte + liters). Maar een Hang-on-back filter neemt geen ruimte in in in de bak.

Is het filter een hoekfilter, net als dat van Dennerle?
Ik heb ook iets gelezen van elke 2 - 4 weken het cartridge vervangen.

Hiermee kwam ik verder.
https://aquaforum.nl/threads/hoe-vaak-filters-vervangen.186661/#post-2594499

Na hier de Product details te lezen, see more.(naar beneden scrollen)

En de tank, bak zag ik via deze link (land wijzigen kwam ook even iets in beeld)

Bron:
https://a.co/d/05JvhWls
Foto bij customer revieuws.(Annie Hall)

Laatst bewerkt:
Ik zag via de 1e linklink niet het totaalplaatje. Ik heb geen ervaring met jouw filter en het aquarium (grootte + liters). Maar een Hang-on-back filter neemt geen ruimte in in in de bak.

Hiermee kwam ik verder.

En de tank, bak zag ik via deze link (land wijzigen kwam ook even iets in beeld)

Bron:
Ik heb een nieuwe bak fluval flex 2.0 57 liter waarvan ca 10 liter voor de units. Met gebogen voorkant.

Hiermee kwam ik verder.

Bron:
Ik heb een nieuwe bak fluval flex 2.0 57 liter waarvan ca 10 liter voor de units. Met gebogen voorkant.

Oude is een Superfish Zen waar nu vuurtetras in zitten. Die gaan over naar de fluval.

Oude is een Superfish Zen waar nu vuurtetras in zitten. Die gaan over naar de fluval.

Mag ik je de raad geven dat soort fancy filtermaterialen achterwege te laten en te kiezen voor blauwe filterwatten ? Je kan er eventueel een stuk fijnere filtermat voor te steken die je dan eens kan reinigen als die echt volledig verstopt begint te raken...

Mag ik je de raad geven dat soort fancy filtermaterialen achterwege te laten en te kiezen voor blauwe filterwatten ? Je kan er eventueel een stuk fijnere filtermat voor te steken die je dan eens kan reinigen als die echt volledig verstopt begint te raken...
Helemaal mee eens! Laat je niet op onnodige kosten jagen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan