Wat is er nieuw

Hulp gezocht, alle vissen sterven aan onbekende oorzaak

TJZuidewind

Member
Lid geworden
3 oktober 2020
Leeftijd
30
Ik heb mijn aquarium nu meer dan een jaar staan, zonder echte problemen. Totdat ik twee weken terug tien kardinaal tetras en tien koper zalmen kocht. Na het introduceren van de dieren begonnen mijn oudere kardinalen dood te gaan. Na enig onderzoek dacht ik dat de oorzaak mogelijk bij de koper zalmen lag, verhouding die ik had gekregen was 3 vrouw op 7 man wat mogelijk voor agressie zorgde. Ik dacht dat mijn kardinalen dood gingen door stress dus heb de zalmen terug gebracht, maar paar dagen na het weg brengen begonnen ook die nieuwe kardinalen dood te gaan. Ik heb een recent dode vis mee genomen naar de exotische dieren speciaalzaak maar daar konden ze niks raars zien. Ze hadden aangeraden om te behandelen met eSHa gdex en hexamita dus heb alle vis uit de tank gehaald en ben begonnen met behandelen. Nu na drie dagen gaan er nog steeds dieren dood en mijn laatste tetra heeft erg veel moeite met recht zwemmen alsof het evenwichtsorgaan niet goed werkt.
Nitraat is minder dan 10, nitriet/amonia/chloor allemaal 0, temperatuur gewoon tussen de 23 en 25 graden.

Ik ben op het moment echt radeloos wat het kan zijn en hoop de laatste paar vissen nog te kunnen redden. Ik hoop dat iemand hier een idee heeft wat er aan de hand is, wat het ook is het heeft geen effect op garnalen.
Ik weet dat ik de dieren in quarantaine had moeten plaatsen maar daar is het ondertussen te laat voor.

Het klinkt als...

Maar eerst foto's, maten bak, verlichting etc..

Okay, die aanvulling heb je die misschien met winkelwater en al in je aquarium losgelaten ??

Iig moet de temperatuur iets hoger voor kardinalen. En dit klinkt idd als een nare ziekte. Zie je verder wat aan de vissen? En de vragen van scalari

Ik heb mijn aquarium nu meer dan een jaar staan, zonder echte problemen. Totdat ik twee weken terug tien kardinaal tetras en tien koper zalmen kocht. Na het introduceren van de dieren begonnen mijn oudere kardinalen dood te gaan. Na enig onderzoek dacht ik dat de oorzaak mogelijk bij de koper zalmen lag, verhouding die ik had gekregen was 3 vrouw op 7 man wat mogelijk voor agressie zorgde. Ik dacht dat mijn kardinalen dood gingen door stress dus heb de zalmen terug gebracht, maar paar dagen na het weg brengen begonnen ook die nieuwe kardinalen dood te gaan. Ik heb een recent dode vis mee genomen naar de exotische dieren speciaalzaak maar daar konden ze niks raars zien. Ze hadden aangeraden om te behandelen met eSHa gdex en hexamita dus heb alle vis uit de tank gehaald en ben begonnen met behandelen. Nu na drie dagen gaan er nog steeds dieren dood en mijn laatste tetra heeft erg veel moeite met recht zwemmen alsof het evenwichtsorgaan niet goed werkt.
Nitraat is minder dan 10, nitriet/amonia/chloor allemaal 0, temperatuur gewoon tussen de 23 en 25 graden.

Ik ben op het moment echt radeloos wat het kan zijn en hoop de laatste paar vissen nog te kunnen redden. Ik hoop dat iemand hier een idee heeft wat er aan de hand is, wat het ook is het heeft geen effect op garnalen.
Ik weet dat ik de dieren in quarantaine had moeten plaatsen maar daar is het ondertussen te laat voor.
Ik vermoed dat je met een teststrip test (omdat je het over chloor hebt, iets wat al jarenlang niet meer in het water zit in nl) ik zou even je NH3/NH4 en je NO2 met druppeltests testen.

Het kan ook old tank syndrome zijn waar je nieuwe vissen aan zijn overleden en vervolgens door verkeerde waterwaardes door die dode vissen, de rest is overleden.

Wat is je verversbeleid van deze bak? en hoeveel ververs je per keer en hoeveel liter is je bak? en wat is je filter op deze bak en wat doe je daar aan onderhoud aan?

@Scalari een foto van de bak: Het is ongeveer 120 liter, verlichting zijn twee 38W t8 tl-buizen die er een halve meter boven hangen, filter is een Mini External Canister Filter SUNSUN 602B.
IMG_20200113_190142_resized_20201210_114628751.jpg

Nee ik heb geen winkelwater uit de zak in het aquarium gedaan.

@Norion Het is wel meer rond de 25 graden dan 23, maar ze doen het al meer dan een jaar goed op de temperatuur dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Hoogstens voor de nieuwe vissen maar die gingen niet als eerste dood. Verder is er extern niks aan de vissen te zien, sommige zijn erg stil en zien er "buiten adem" uit, andere zwemmen wel rond maar blijven niet in evenwicht, hangen scheef/ zwemmen rechtop met vooral hun borstvinnen, anderen zijn spontaan dood.

@Nicolientje-W Het probleem met die theorie is dat mijn oude kardinalen als eerste dood gingen, toen een deel van de nieuwe kardinalen en toen de rest van de tank. Ik ververs water elke twee weken, één derde. Filter doe ik relatief weinig aan, heb vooral biologisch filtermateriaal erin zitten, etensresten en dergelijke zuig ik eruit tijdens het water verversen. Het probleem met slechte water waardes is naar mijn idee ook dat er ook garnalen in de bak zitten, die in principe meer last zouden moeten hebben van ammonium spikes en deze dieren hebben lijken helemaal nergens last van te hebben.

@Albert.K Bedankt voor het filmpje, ze vertonen inderdaad wel vreemd gedrag. Ik geef ze momenteel een behandeling tegen bacteriële infecties en meer, maar het lijkt op het moment nog relatief weinig te doen.

Ik kan helaas weinig betekenen voor wat betreft je probleem. Hoop dat het allemaal goed komt. Maar: mooie bak zo! Cool systeem. 🙂

En die bladeren die in de bak hangen, zouden die voor giftige stoffen kunnen zorgen?

achterin de bak zie ik een rare zweem blauw/groen... blauwalg? Dat zou ook je inwoners kunnen vermoorden

Het is soms heel raar maar garnalen zijn in sommige opzichten stukken sterker dan vissen, dus die theorie dat de garnalen dan allang hadden moeten omvallen gaat lang niet altijd op.

Zoals ik me al afvroeg test je volgens mij met teststrips die wijken meer dan 50% af en zijn uitermate onbetrouwbaar, zou in ieder geval investeren in een druppeltestkit

"Filter doe ik relatief weinig aan" : Of altijd aan, of nooit aan. af en toe aan is vragen om problemen.
en
"Zoals ik me al afvroeg test je volgens mij met teststrips die wijken meer dan 50% af en zijn uitermate onbetrouwbaar, zou in ieder geval investeren in een druppeltestkit" Die opmerking is niet zo relevant.. De teststrips zijn juist uitermate geschikt om snel een "indruk" "te geven. Pas als je op kritische waarden komt, of een tech aquarium zijn nauwkeurige metingen aan te bevelen.

Een bacteriële besmetting of gifstoffen uit je filter, dat even heeft stilgestaan ga je ook met een druppeltest waarschijnlijk niet vinden.

Sterkte in ieder geval!

Filter relatief weinig aan en 1x per 2 weken 1/3 verversen. Weet niet wat voor systeem je voor ogen heb maar ik vermoed toch dat je biologisch evenwicht hapert.

20 vissen in 1 keer toevoegen zal ook verwerkt moeten worden.

Kuurtje gdex zal ook invloed hebben op de vissen met ws al weinig afweer/imuunsysteem. Nu nog een kuurtje bacterieel eroverheen zal wellicht ook geen goed doen.

Ik lees dat je alle vissen nu apart behandel? Waar zitten ze nu in? Filter of luchtsteem erbij? Verversen?

Het aquarium heb je hier medicatie in gedaan?

"Filter doe ik relatief weinig aan" : Of altijd aan, of nooit aan. af en toe aan is vragen om problemen.
en
"Zoals ik me al afvroeg test je volgens mij met teststrips die wijken meer dan 50% af en zijn uitermate onbetrouwbaar, zou in ieder geval investeren in een druppeltestkit" Die opmerking is niet zo relevant.. De teststrips zijn juist uitermate geschikt om snel een "indruk" "te geven. Pas als je op kritische waarden komt, of een tech aquarium zijn nauwkeurige metingen aan te bevelen.

Een bacteriële besmetting of gifstoffen uit je filter, dat even heeft stilgestaan ga je ook met een druppeltest waarschijnlijk niet vinden.

Sterkte in ieder geval!

Vreemde redenatie. Als je iets wil meten is een indicatie genoeg. Tech aquarium of niet staat hier geheel buiten. Het biologisch gedeelte is hetzelfde verhaal. Je wilt zeker weten dat watertje goed is zeker als vissen dood neer vallen. Als een test afwijkt hoe kun je dan de conclusie trekken "kritieke waardens"

@Norion De Epipremnum is 100% veilig, en de palm ook, deze kan je zelfs onder water groeien als je zou willen. En ook hierbij geld dat ik deze set-up al een jaar heb staan zonder problemen. Qua alg, misschien dat de belichting niet zo geweldig is, maar waarschijnlijk zie je stenen/schaduw of zoiets. Ik heb al dik een halfjaar 0 alg in mijn aquarium gehad.

@Nicolientje-W Klopt ja garnalen zijn vaak wel beter bestand tegen temperatuur schommelingen, in ieder geval de soort die ik heb. Maar over het algemeen zouden die net zo snel/sneller last moeten hebben van ammonia dan de vissen. Ik ben zeker dat het niet aan mijn water waardes lag maar aan een ziekte die via een nieuwe vis is meegekomen.

@Format_z Met relatief weinig bedoel ik uiteraard onderhoud/schoonmaken. Het filter zelf staat altijd aan 24/7.

@michelle1 Ik heb de vissen nu in een 40L aquarium zitten met eenzelfde filter met aged filter medium. Ik heb de vissen hierin behandeld om de garnalen te beschermen, al ben ik bang dat de hele bak ook alsnog behandeld moet worden. Medicatie zegt de eerste drie dagen niet te verversen, dus kan vandaag een 50% water verversing doen op dat aquarium. Het zou een klein aquarium zijn voor wat er in de bak zat, maar ik heb momenteel nog maar 5 vissen over. Ik ben bang dat de behandeling mogelijk al te laat is maar we zullen zien. Ik weet wel dat ik hierna een volledige quarantaine bak op ga zetten.

@Gino88 Dankje 🙂

Filter relatief weinig aan en 1x per 2 weken 1/3 verversen. Weet niet wat voor systeem je voor ogen heb maar ik vermoed toch dat je biologisch evenwicht hapert.
Zo ongeveer doe ik het ook, in pricipe raak ik het filter niet aan of er moet zichtbaar minder water uitkomen, en dan nog doe ik alleen de grove blauwe en de fleece of schoonmaken of vervangen..
Is dat niet de juiste manier dan ?

Waar behandel je ze mee? Naam medicatie. Sommige medicatie dood alle bacterieen, dus ook die je nodig heb om biologisch stabiel te zijn. Dan is de kans dat het toegevoegde filter "dood"is. In quarantaine gaat het om goede beluchting. Heb je veel of grote vissen in quarantaine zul je tussendoor moeten verversen en moeten bij doseren omdat in de dagen van behandeling de NH3/4 en NO2 hoog kan oplopen en dit icm medicatie problemen gaat geven.

Ja nu je aquarium even goed en veel blijven verversen zodat je eventuele ziekte zaken richting het riool stuur.

Erg jammer dat je nog maar 5 vissen over heb 🙄

Bij action kun je heel goedkoop een curver halen en voor de volgende keer eerst de vissen in quarantaine kan een hoop ellende voorkomen. Bouw ook je bestand rustig aan op. Eerst eens 10 van die en wat weken later 10 van die.

Zo ongeveer doe ik het ook, in pricipe raak ik het filter niet aan of er moet zichtbaar minder water uitkomen, en dan nog doe ik alleen de grove blauwe en de fleece of schoonmaken of vervangen..
Is dat niet de juiste manier dan ?

Foutje van mij. Ik las het als filter meer uit dan aan. Dus stekker eruit en erin :help:

Medicatie staat in het begin maar hierbij nog een keer: eSHa gdex en hexamita. Eerste is tegen parasieten en de tweede is tegen bacteriën en schimmels. Ik denk niet dat het parasieten zijn gezien de snelheid waarmee ze dood gaan maar ze kunnen samen toegediend worden zonder negatieve effecten. Ik houd er inderdaad rekening mee dat de goede bacteriën zo ook overlijden dus ik houd de waardes goed in de gaten. De vissen zijn niet erg groot, twee otocinclus, één honing gourami, één glas meerval en één goby (Dat zijn inderdaad niet de juiste groep groottes maar dat waren ze wel).

Foutje van mij. Ik las het als filter meer uit dan aan. Dus stekker eruit en erin :help:

Ja euh ik doe ook maar wat op basis van ervaringen uit het verleden, dat kan ook fout uitpakken hè

Maar jij kunt weinig fout doen hooooooooooRRRRRRRRRRR

Medicatie staat in het begin maar hierbij nog een keer: eSHa gdex en hexamita. Eerste is tegen parasieten en de tweede is tegen bacteriën en schimmels. Ik denk niet dat het parasieten zijn gezien de snelheid waarmee ze dood gaan maar ze kunnen samen toegediend worden zonder negatieve effecten. Ik houd er inderdaad rekening mee dat de goede bacteriën zo ook overlijden dus ik houd de waardes goed in de gaten. De vissen zijn niet erg groot, twee otocinclus, één honing gourami, één glas meerval en één goby (Dat zijn inderdaad niet de juiste groep groottes maar dat waren ze wel).
Even googlen en je lees al dat Gdex een wormen middel is en hexamita zoals de naam al zegt voor flagelaten. Vind het een vreemde keus van LFS. Ze zien niets geks aan de dode vis en geven je dit mee. Wormen kuurtje nog enigzins iets wat ik me kan indenken maar de Hexamita totaal niet.

Parasieten heb je in verschillende vormen, wormen, flagelaten, bacterieen en schimmels zijn allerlei verschillende zaken. Er is niet 1 middeltje wat alles aanpakt "dood".

Mosterd na de maaltijd maar voor een volgende keer laat je niet zo maar iets aan praten. Eerst zoveel mogelijk trachten te bepalen wat er aan de hand kan wezen en dan kijken naar een geschikt medicijn als dit nodig is. Alle medicatie heeft weerslag op je vissen. Je kunt een wormenmiddel gebruiken maar als de vis geen last heeft van wormen dan werkt het averechts. De vis moet toch de stoffen in zijn lichaam verwerken en word daar weer iets zwakker van en de oorzaak is nog niet opgelost.

Als je ze al de kuren heb gegeven zou ik ze nu eruit halen en ze een tijde op gewoon veel vers water zetten. Geef ze even rust en kijk het aan.

Als je nog wil investeren koop dan een flesje voogle en doe dit in hun verse watertje. Dit helpt ze misschien weer wat weerstand op te bouwen. Geen garantie want ik denk dat de visjes al veel te lijden hebben gehad maar je kunt ook niet aan de gang blijven met kuurtjes medicatie.

Succes en ik ga duimen dat je visjes het redden en dat je voorlopig even gevrijwaard blijft van zulks ellende 👍

Ja euh ik doe ook maar wat op basis van ervaringen uit het verleden, dat kan ook fout uitpakken hè

Maar jij kunt weinig fout doen hooooooooooRRRRRRRRRRR

Euhhh ja ik doe ook maar wat maar ik trek geen stekker uit me filter s nacht ivm lawaai. Ik breek gewoon de stokjes. Is effectiever 😉:DD Geloof er niets van dat het bij jouw fout uit kan pakken

Vreemde redenatie. Als je iets wil meten is een indicatie genoeg. Tech aquarium of niet staat hier geheel buiten. Het biologisch gedeelte is hetzelfde verhaal. Je wilt zeker weten dat watertje goed is zeker als vissen dood neer vallen. Als een test afwijkt hoe kun je dan de conclusie trekken "kritieke waardens"
Misschien dat ik het niet duidelijk heb geschreven. Het gaat hier niet om het "fijntunen" van de waterwaarden, maar om de oorzaak van de sterfte te achterhalen. Bijvoorbeeld: of je NO2 nu 1,0 of 2,0 is maakt niet uit, de waarde is flink te hoog en zou een oorzaak kunnen zijn van sterfte. En of je NO3 nu 10 is of 50 maatk niet uit voor deze vissen. Maar de aanwezigheid van nare bacteriën ga je ook met druppels niet aantonen.

Misschien dat ik het niet duidelijk heb geschreven. Het gaat hier niet om het "fijntunen" van de waterwaarden, maar om de oorzaak van de sterfte te achterhalen. Bijvoorbeeld: of je NO2 nu 1,0 of 2,0 is maakt niet uit, de waarde is flink te hoog en zou een oorzaak kunnen zijn van sterfte. En of je NO3 nu 10 is of 50 maatk niet uit voor deze vissen. Maar de aanwezigheid van nare bacteriën ga je ook met druppels niet aantonen.
Maar als ik je nu vertel dat ik in een opstartende kweekstelling met bioloog een NO2 van 0 meette met de teststrip en met de druppeltest een NO2 van 2, lijkt mij toch een significant verschil, die strips zijn gewoon ronduit onbetrouwbaar

Maar als ik je nu vertel dat ik in een opstartende kweekstelling met bioloog een NO2 van 0 meette met de teststrip en met de druppeltest een NO2 van 2, lijkt mij toch een significant verschil, die strips zijn gewoon ronduit onbetrouwbaar
Dat is géén 50% aanwijking nee. Dat heb ik nog nooit meegemaakt met teststrips. Bij mij geven de teststrips eerder iets teveel aan.
De enige waarde die bij mij wel 50% kan afwijken is de kH waarde, maar die is toch niet zo kritisch in de meeste gevallen.

Dat is géén 50% aanwijking nee. Dat heb ik nog nooit meegemaakt met teststrips. Bij mij geven de teststrips eerder iets teveel aan.
De enige waarde die bij mij wel 50% kan afwijken is de kH waarde, maar die is toch niet zo kritisch in de meeste gevallen.
Ja ik vind eigenlijk dat je iets te simpel denkt, omdat jij die ervaring hebt, ga je er eindeloos tegenin tegen iedereen die andere ervaringen hebben, misschien iets minder stellig de boel brengen en ruimte laten voor andere ervaringen?

Ja ik vind eigenlijk dat je iets te simpel denkt, omdat jij die ervaring hebt, ga je er eindeloos tegenin tegen iedereen die andere ervaringen hebben, misschien iets minder stellig de boel brengen en ruimte laten voor andere ervaringen?
Sorry, maar als er gesteld wordt dat strips onbetrouwbaar zijn is een niet erg genuancieerde uitspraak waarbij er juist stellig de boel gsbracht wordt.
En er zijn teveel mensen die de strips of niet goed gebruiken (niet op de goede manier afschudden) of ze te vochtig hebben bewaard, en daarom verkeerde conclusies trekken. En dat is jammer. Maar natuurlijk mag iedereen zelf bepalen welke middelen hij effecief wil inzetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan