Wat is er nieuw

Juwel rio 180 ultimate het begin

ultimate

Active member
Lid geworden
26 mei 2014
Hallo allemaal hierbij het begin van onze Juwel rio 180.
Compleet gekocht zoals ik in dit topic verteld hebt.

We gaan dus proberen met een redelijk low budget er een mooie bak van te maken wat zeker moet lukken denk ik. Foto's zijn van foto camera en telefoon (telefoon is beetje beroerd geworden helaas)

Als eerste zijn we nu begonnen met de bak een kleur te geven dat het weer 1 geheel word.

Sorry deze foto is beroerd 😳 verder naar onder zijn ze wat beter
FH91y_XixUbUVKiPu4ofyMchdbXa8-4R.jpeg

De kast was bruin en aquarium was zwart gemaakt(was ook bruin) maar wij vonden persoonlijk wit een mooie kleur, dus daarmee aan de slag gegaan.

Zo in de grond verf gespoten en begint het er al een beetje op te lijken :koffie:

De tweede laag erop.

Hier staat de onder kast al 1 keer in de lak en zijn we het aquarium af te plakken om primer erop te verwerken. :koffie:

Na een paar lagen is dit het geworden, ik zeg dat die echt opgeknapt is.

Aquarium weer op piepschuim geplaatst om de onder kast in de laatste lak te zetten. Bewust gekozen de deksel mooie zwart te houden.

Handgreepjes weer mooie gemaakt en weer gemonteerd aan de deurtjes.

Tot zover weer even 😉

Wit....het nieuwe zwart! Ziet er goed uit!

Ziet er al mooi uit! Ben benieuwd naar de rest! 🙂

Mooi wit! Veel inricht plezier gewenst.

Toch wel de goeie lak gebruikt,he!

Goed gedaan,hoor.

Ja wij vinden hem ook echt mooie opgeknapt. Vanmiddag alvast filter materiaal gehaald en bodem. Ik zit alleen nog met het verwarming element. HT 150 dus 150watt maar de bak is 180 liter en de norm wat gehouden word is 1watt/per liter zoals ik gelezen hebt.

Kan ik beter naar een andere thermostaat op den duur kijken in verband met extra energie verbruik nu?

@Bertus wat versta je onder goede lak?

ps kan ik ergens iets aanvinken dat ik een email van een reactie krijg?

Hahahaha, die Bertus, altijd weer wat bijzonders.
Maar je bent lekker bezig , ik zou een goed verwarmingselement kopen door de tijd. Nu is het zomer dus de bak wordt warm zat , maar in de winter heb je kans dat het ding voortdurend aan staat als die niet het vermogen heeft de bak op de juiste temperatuur te houden, dus verbruikt die continue .
Nou, ik kijk uit naar de volgende vorderingen!
Veel plezier met inrichten!

Over de verwarming:
- Die 1 watt per liter is ook maar een richtlijn.
- Je bak is ingericht geen 180 liter, want bodem en andere decoratie vormen geen te verwarmen water.
- Hoe lang een verwarming aan staat alleen zegt niets, gaat ook om hoeveel stroom er dan wordt getrokken. Een 300W die 1 minuut aanstaat of een 150W die 2 minuten aanstaat maakt geen verschil qua verbruik (of maar zeer minimaal).
Oftewel: kijk het gewoon even aan, als deze verwarming in staat is het water op te warmen tot de gewenste temperatuur en het op die temperatuur te houden is er niets aan de hand. Er is op voorhand geen enkele reden om te veronderstellen dat dat niet zou lukken.

Reactie: bovenaan het topic het je een knopje topic opties met een aantal keuzes.

~ Ivo

welkom op het forum, ziet er nu al veelbelovend uit

A Bertus zit me de gek aan te steken dus 😀. Nou laat ik het dan zo stellen, het is geen waterverf Bertus 😛

Oke ik zal kijken wat de verwarmingselement doet Astrid.

Ik hang er wel een meter tussen dan kan ik het wel ongeveer zien. Dan test ik het met een zwaardere verwarmingselement die ik kan lenen dan is het verschil snel genoeg te zien maar zoals ivo ook zegt kan het verschil ook nihil zijn, word vervolgd.

Ik zie trouwens nergens topic opties staan? of kijk ik er nu overheen?

Er staat Nieuwe reactie/onderwerp instellingen/ga naar.

Of moet ik onderwerp instellingen hebben en toevoegen aan favorieten lijst?

Nou zoals gister al gezegd filter materiaal gehaald en grind voor de bodem hierbij een foto. We Hebben meer zakken grind uiteraard 😉

D4ZfAj3nUE5VH7dkuSVUsBKy1-yP-0rL.jpeg

Straks eens kijken hoe het juwel filter in elkaar moet met de sponzen. Was er net allemaal uitgehaald waar ik niet bij was.

Zo weer een update van hier.

Onder is tussen het Aquarium op de plek gezet waar die moet komen in de woonkamer.

OhWRMmCqx6-P3-nRqA8B9xN1Fwqvsax3.jpeg

En kon de groffe schoonmaak beginnen. De vorige eigenaar had het binnen filter naar de andere hoek gezet wat me toch niet aanstond en het mooier is voor ons om hem weer in de originele hoek te plaatsen. Dus hem er voorzichtig uitgesneden om hem daarna weer terug te plaatsen.

Gelijk de bak waterpas gezet.

Daarna de overtollige kit van de filter en glas afgehaald met een stanleymes

Daarna hem een keer gevuld om te spoelen van de eerste schoonmaak en waterpas checken (filter staat daar nog los) 🙂

Toen het filter er weer ingeplakt (staat nu 3 dagen te drogen) en ga vandaag weer spoelen en nog een keer schoonmaken.

Onder tussen de stenen en hout zover uitgekookt in een grote pan

Ik ga proberen hem zover klaar te hebben met de pinksterdagen om dan 3 weken in te draaien 🙂

Tot zover weer de update😉

jullie vinden het nog steeds leuk dat ik het bij hou? 😀

Ik heb net ook mijn Rio 180 in orde gestoken, staat sinds dinsdag te draaien, leuk om het eens bij iemand anders te zien 😉

Lak is mooi ingedroogd, zoals ik op de foto's zie. Ik intern juweel filter als volgt ingedeeld:

van boven naar beneden:

- Filterwatten
- Grove blauwe spons
- Grove blauwe spons

- Cirax
- Fijne blauwe spons
- Fijne blauwe spons

Maar er zijn meer mogelijkheden. Heb hier voor gekozen, zodat ik extra oppervlak voor bacteriegroei creer en als ik een spons vervang of schoonmaak, dan blijft in de andere de bacteriecultuur aanwezig.

@ Kpeters, staat jou bak ook ergens hier bij de foto album dan?

@ Bor

Bedankt voor de tip, ik heb het nu al volgende zitten van boven naar beneden:

-Filterwatten
-Actief kool
-Groene spons
-Ceramic buisjes
-Blauwe spons

Goed onder tussen draait de bak. Joepie 😀 hieronder straks zo de foto's.

Ik loop nog wel tegen een paar dingen aan.

Als eerste de temperatuur, met de lampen aan word de bak 26,5 graden (binnen in huis is het ook warm natuurlijk) ik had de thermostaat twee tikjes omlaag gezet maar met dit weer zakt dat niet zo snel.

Ik heb er een meter tussen gehad maar hij blijk in 24 uur niet 1 keer aan te slaan omdat de bak als de lampen uit zijn niet kouder als 24,3 graden worden nu dus moet nog verder afgesteld worden maar zoals ik lees dat de planten 26 graden eigenlijk teveel vinden heb ik de deksel los staan dat meeste warmte eruit kan van de lampen. De bedoeling is dat de bak overdag rond de 24,5 graden is en s'nachts rond de 22,5/23 graden. Zit ik daar een beetje goed mee?

Goed nadat de bak gevuld te hebben en het filter heb draaien was de volgende dag het water al mooi helder alleen boven op het water oppervlak zit een lichte witte waas. Is dit normaal of moet ik hier wat aan doen. De pomp heb ik zo gezet dat het oppervlak mooi beweegt en dat er lichte flow in de planten zit.

Ik heb 24uur nadat de bak gevuld was een test gedaan (test strip JBL)
Waardes zijn als volgt:

No3 = 0
No2 = 0
GH = <3D
KH = 6D
PH = 6,8
Cl 2= 0,8 mg/l

En nog een vraag, moet ik de planten nu voeden omdat er geen voedingsbodem in zit want ik lees allemaal verschillende dingen. Wat kan ik het beste doen om een mooie en gezonde planten groei te krijgen? plante voeding? en welke dan?

Goed nu verder met foto's 😉 ik neem aan dat jullie het nog steeds leuk vinden dat ik de boel update 😀

Het begon met spoelen van de bak, meerdere keren en daarna grind wassen en wassen en nogmaals wassen en maar wassen 🙂
Na het wassen ging het in het aquarium

99_0GCoYKkyBJGaPvWkf3tWBZAgB6zUu.jpeg

Na 3 zakken grind zat er een mooie bodem in en kon het beginnen om idee�n uit te werken samen met mijn vrouw.

Zo moest het gaan worden, dus borden erin en langzaam iets meer dan een kwart vullen.

Daarna mochten de planten erin en verder afgevuld. Nadat ging er een aantal dopjes Easy-life vloeibaar filtermedium voor verbetering van het water.

Daarna het filter opgebouwd.

Het bruine prut uit het los gesneden bakje gehaald en daar de Ceramic buisjes in gedaan

En actief kool afgewogen om daarna uit te spoelen. Dit heb ik in een panty kousje gedaan.

Na een paar uur een foto gemaakt van de bak en wees eerlijk, dit geeft zn kick gevoel wauw 😀

Tot zover de update

Ziet er al goed uit hoor 😀

ik had alleen persoonlijk het hout niet uitgekookt 🙂Dit kan de structuur van het hout aantasten waardoor je kans hebt dat het veel sneller gaat rotten dan het normaal zou doen.

Ook is actief kool volgens mij nergens goed voor of ik heb het in ieder geval nog nooit gebruikt. Alleen als je medicatie hebt moeten toevoegen ivm met een ziete of iets dan is actief kool een uitkomst om resten van het medicijn uit het water te filteren. Voor de rest heeft het volgens mij geen enkele toegevoegde waarde 🙂 Ik had dan eerder extra ceramic buisjes in je filter huis gedaan. Hier gaan de bacteri�n zich in nestelen die in tegenstelling tot het kool wel nuttig zijn 🙂

Het is maar een tip 😀

Voor de rest nu maar lekker in laten draaien en de snelgroeiers en de bacteri�n hun werk laten doen 😛

Dat heb je mooi gedaan, ziet er nieuw uit! :thumbs:

Actieve kool mag je er gerust in laten, is het meest misbegrepen filtermedium. 😀
De kool die je gebruikt hebt gaat wel je fosfaat gehalte verhogen. Volgende keer een ander merk nemen.

O dat het hout sneller zou rotten wist ik niet maar nu weet ik wel dat er verder geen ziektes in kunnen zitten als dat zou kunnen.
Als zoiets begint te rotten ga je snel genoeg merken/zien neem ik aan?

Inderdaad van de 1 hoor ik wel kool doen de ander niet doen en uit eindelijk bij de winkel ook gevraagd en werd het dus toch de kool. Dat er merk verschil in zat wist ik ook niet, welk word er aangeraden dan?

Maar moet ik verder nu ook niks aan de planten toevoegen?

Mooie bak
Wat voor vissen bestand komt er in??

Hoi vissen bestand moet ik nog uitzoeken samen. Eerst de bak stabiel 😉

Mooi geworden tot nu!

Ja hij is zeker mooi al gaat het met mijn snel groeiers niet zo prettig na mijn idee. Ze zien er niet echt vol uit en krijgen beetje wild groei alle kanten op heb ik het idee. Nu weet ik niet of dit aan mijn tl lampen kan liggen(zaten er al in en opdruk is van de buizen af) temperatuur te hoog? of missen ze wat

Ik denk dat ik daar beter van weekend een apart topic voor aan kan maken, niet iedereen kijkt hier natuurlijk voor de vragen 😀

Jouw bak heb je mooi omgetoverd naar een "nieuwe" bak. Ziet er netjes uit. Als je niet zeker bent van de levens duur van je lampen kan je ze misschien beter vernieuwen.
Dat de planten in het begin nog niet helemaal lekker groeien hoor je wel vaker in een nieuw opgestarte bak. Dit komt langzaam wel goed als de bak wat langer staat. Voor een snellere bacterie groei kun je een klein beetje vlokken voer erin strooien, groeien de bacteri�n sneller en is je water sneller op peil.
Ben je er al uit welke vissen hier mogen komen zwemmen?

Gr. John. :petjeaf:

John, ja hij is er echt van op geknapt vinden we. Inderdaad ik zal aankomende week als ik tijd heb even de lampen mee nemen naar de winkel om te zien welke er in kunnen/moeten. Ik heb gelezen dat er alleen juwel in kan?

Een kennis van mij heeft een T8 sylvana aquastar tropical light 10k met een daglicht erbij in zitten. Ik moet zeggen die kleuren spreken meer als in onze bak 😳 .
Vissen springen er ook mooi uit door de kleur en planten ook maar volgens mij kan die tl lampen niet in die van mij omdat ik T5 heb? fijne weet ik er echt niet van hoor.

Ja de planten, ik snap dat ze ook moeten wennen maar toch ik zal als de tl's straks aan zijn een paar foto's nemen dat jullie ook mee kunnen oordelen 🙂

Slimme tip, ik zal er wat vlok voer in strooien.

Over het vissen bestand zijn we ook helemaal nog niet uit :help: .
Ik Heb er ook nog niet veel kaas van gegeten maar Marmer bijlzalm zaten er twee bij die nog in de andere bak zitten, die komen er in ieder geval in, ik neem aan dat die ook per twee kunnen?

Verder ken ik nog niet alle namen en weet ook niet of ik alles van die bak over wil plaatsen in deze.

Ik zal binnen kort even van dat andere bakje wat foto's maken dat jullie misschien kunnen helpen ontcijferen wat er precies in zit 😉.

Verder denk ik 1 of twee algen eters, neon of kardinaal tetra's misschien corrydora's, betta (twee vrolijke zitten nog in andere bakje) ik denk in die richting z'n beetje

Maar als jullie idee�n en hoeveelheid weten alle tips en idee�n zijn altijd welkom met vis bestand.

Ik zal straks even foto's plaatsen met de tl aan van de planten. Ik mis trouwens het deksel boven op de juwel filter, is dat een ramp of maakt dat niks uit?

Zoals vanmorgen beloofd hier de foto's van de planten zoals ik in hierboven beschreven had.

Op de foto lijken ze wat groener dan in het echt.

Bij de pomp zie je na mijn mening dunner blad en aan de andere kant is het plantje bijna ingekapseld lijkt het wel.

aGPGPM0y7tKAAyYWXq0HqnUexaiXjey6.jpeg

🙂

Zo weer een update.

Het plantje links die ingekapseld was heeft het niet gered. Ik heb de dag Tl lampen eruit gehaald en mee genomen naar de aquarium zaak.

Deze kon mij vertellen dat het oude buizen waren. Er werd aangeraden een juwel Day light voorin de bak en een juwel color voor achterin.

Verder werd mij easy life carbo en profito aangeraden. Te starten om de dag carbo minimaal en profito wekelijks. Dus daar ook mee van start gegaan.

Verder heb ik nog weer de waardes gemeten strip

No3 lijkt 10
No2. 0
Gh. <3d
Kh. 6d
Ph. 6.8
Cl2. 0.8

Wanneer komt er een piek of duurt dat nog even.

Een nitriet piek hoeft niet altijd te komen. Als de bacterie huishouding goed is heb je er minder last van.
Ik heb laatst mijn bak moeten vernieuwen door lekkage en heb ook geen nitriet piek gehad. Ik had wel mijn filter nog in werking met de oude bacteri�n van de oude bak. Moest dus mijn vissen onmiddellijk overzetten in de nieuwe bak omdat ik geen reserve had. Vissen zaten een dag in een curver box wat ook niet ideaal was. Hebben het op een na allemaal overleeft.
Ik zie bij je waardes dat je chloor wat hoog is. Zorg dat je water oppervlak een paar dagen in beweging is dan verdampt de chloor sneller.

Ik heb zo vaak een nieuwe bak ingericht of een bak helemaal opnieuw gestart...

Nooit nitriet piek gehad!

Laatst me Rio 180 en 300 opnieuw gestart en Turbo bactieren toegvoegd van HS aqua omdat filter inhoud ook totaal vernieuwd heb..

Ben benieuwd na 1 uur zaten de garnalen/vissen alweer in de nieuwe aquariums en na paar dagen alles nog steeds goed geen uitval ben benieuwd komende 2 weken..

O dat hoeft dus niet eens een piek in te komen. Ik had begrepen dat je daar eigenlijk op moest wachten om van start te gaan met enkele vissen. Maar gewoon de drie weken aan houden is dan voldoende of zou het nu ook al kunnen als de cl waarde omlaag gaat?

Ik heb wel van dat spul in begin toegevoegd easy life filter medium om water sneller om te zetten(is dit het zelfde als bactozym?).

De oppervlakte heb ik vanaf het begin al in beweging door de pomp omdat ik gelezen had dat dit beter is voor opnames. Maar mijn andere waardes zijn wel goed dan? want zoals ik lees in de beschrijving van de test strips moet de Gh hoger zijn dan <3d want die gaat nog niet omhoog bij mij.

Wat kan ik er verder nu het beste aan doen?

Kan het ook al wezen dat ik al verbetering in de toppen van de planten kan zien na twee dagen? ik vind de toppen veel meer kleur hebben en voller zijn. alleen groeien ze nog steeds alle kanten op niet redelijk recht omhoog.

Vaak meet je deze piek niet omdat hij heel snel kan komen en ook weer snel kan gaan dus vaak heb je het niet eens door 🙂
Wil je het echt goed kunnen meten dan is meerdere malen per dag meten noodzakelijk maar niet iedereen kan dit i.v.m. werk of school 🙂 Vaak is het wel zo dat mocht je nitriet krijgen dit pas gebeurd als je er bewoners in plaatst omdat het aquarium dan pas vervuild word. Daarom is het ook van belang dat je de vissen steeds in groepjes toevoegd aan het aquarium zodat de bacteri�n cultuut zich steeds aan kan passen aan de bezetting. Rewken hier ongeveer 1,5 a 2 weken voor per keer. Dus een groepje toevoegen en dan 1,5 a 2 weken wachten en dan pas het volgende groepje 🙂
Ik zou minimaal 3 weken aanhouden met indraaien voor de zekerheid. Waarom zou je overhaasten als je gewoon de tijd hebt om het aquarium in te draaien 🙂
Zou je aquarium nu lek zijn en je moet alles met spoed over zetten dan is het een ander verhaal maar zou je aquarium nu gewoon lekker 3 weken laten rijpen 🙂

Ik weet niet of dit spul echt helpt. Ik heb het bij het opstarten van mijn juwel toen der tijd ook gebruikt maar voor de trofis al niet eens meer en heb geen verschil gemerkt 🙂

Je kunt beter een testkoffer aanschaffen dan de teststips te gebruiken. Deze teststrips lijken heel handig om snel even te meten maar zijn vaak niet nauwkeurig en wijken soms behoorlijk ver af van hoe de waardes in werkelijkheid zijn. Ik heb wel eens gemeten met strips en met een testkoffer en de resultaten naast elkaar gelegd. Merendeels van de waardes op de strip weken behoorlijk af van de druppeltests. Ook druppel tests kunnen afwijken maar is toch minder dan het merendeels van de strips 🙂

Het kan inderdaad dat je planten anders kleuren en verder open zijn gaan staan door het licht maar ik denk dat je pas na 1,5 a 2 weken kan zeggen hoe het er echt voor staat 😛

Inderdaad ik kan ook niet meerdere keren per dag meten. Maar je praat over groepjes, je bedoelt dan bijvoorbeeld 10 tetra's? en dan weer twee weken wachten? Ja ik laat mijn bak eerst wel netjes drie weken indraaien en hopen dat de chloor omlaag gaat.

Ja er werd mij ook al aangeraden om een druppel test koffer aan te schaffen maar vind ze nog zo prijzig ook al zullen ze dat waard zijn hoor maar misschien moet ik daar inderdaad maar eens over na denken.

Maar zal het nu onderin de planten ook weer beter gaan worden gezien over twee weken of gaat dat zo blijven? je ziet gewoon de bovenste toppen zijn echt mooier en voller 🙂

De druppel testen zijn inderdaad aan de prijzige kant. Voor een goede druppel test betaal je toch al snel een paar tientjes. In het begin teste ik ook met de teststrips, deze geven een redelijke indicatie maar zijn niet nauwkeurig.
Met groepjes de vissen aanvullen wordt inderdaad bedoeld dat je niet alle vissen in een keer moet aanschaffen. Dus bvb eerst een school van 10 en een week later weer een andere soort erbij doen. Zo bouw je je bestand langzaam op. Heeft ook als voordeel dat je nog van gedachten kan veranderen.
Je planten gaan het zeker langzaam wat beter groeien en als ze over een paar weken te lang worden, gewoon toppen en erbij planten. Zo wordt de bak ook mooier vol.

Inderdaad John dat zijn ze zeker maar aan de andere kant haal je daar ook weer dingen uit dus misschien dat ik dat als nog wel ga overwegen 🙂

Oke dan weten we hoe we een beetje van start kunnen gaan als de bak drie weken staat.

Is er ook ergens een database of dergelijks waar je kunt zien welke vis met welke vis kan en of welke laag die zwemt?

En wanneer kun je de plantjes het beste toppen? wachten tot ze bijna aan het water oppervlakte zijn of juist al eerder?

Het was wel de bedoeling die stukjes er weer bij in te plaatsen om het mooi vol te krijgen. Maar hoop eerst dat ze straks geheel mooie in kleur komen en dat dat bruine weg gaat 😉 .

Voor een database van vissen moet je maar eens gaan googlen :c dan vind je er vast wel een die je kan gebruiken. Er staan er zo veel op dat er niet echt een aan te wijzen is welke voor jouw bedoeld is.

Ben benieuwd als alles gegroeid is... denk dat de afwisseling qua kleuren wel goed gaan staan.

Nou met mijn planten onderaan gaat het slecht. Ze verkleuren naar bruin doorzichtig en verliezen stukjes. Boven in de top gaat het na mijn idee goed maar ook daar zie je soms wat bruine plekjes.
Ik zal als het vandaag lukt even wat foto's van uploaden in apart topic denk ik, of ik haal deze planten eruit en zet er nieuwe in die beter uit elkaar gestekt zijn.

Nog 1 week dan staat die drie weken dus aankomende week samen met mijn vrouw eens kijken wat we erin willen en vergelijken of het kan enz en wat we eerst doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan