Wat is er nieuw

Juwel Rio 180 van Zora

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
AadMec zei:
Niet twijfelen : 10 doen. Zijn geen drukke vissen!!

Ok, thanks 🙂

Het bestand kan dus prima zoals hier onder aangegeven?

Het past prima in de Juwel Rio 180?

Zora zei:
- 8x Rouwtetra ( zitten er al in)

- 4x Appelslak (zitten er al in )

- 8x Otocynclus ( waarvan er 2 al in zitten, de rest vul ik als laatste aan, ze komen er dus als laatste bij van het totale visbestand)

- 10x Corydoras paleatus

- 4x Zwaarddrager ( 1x man en 3x vrouw)
Misschien nog een 4de vrouwtje erbij, daar twijfel ik nog over.

( En misschien nog een groep Vuurgarnalen, als dat nog erbij kan).

astrid j zei:
Eens met Aad!!
Wat een leuke frisse plantenbak heb je zeg!!
Even je hele album doorgekeken, maar echt, je hebt een bak naar mijn hart!!!!! :thumbs:

Bedankt 🙂

Jouw aquarium is ook prachtig 🙂

Foto's 🙂

Op de eerste foto is de reflectie van de tv te zien, was vergeten de tv even uit te doen voor de foto's.

548712_0_82_sam_5486.jpg

746966_0_82_sam_5487.jpg

547215_0_82_sam_5489.jpg

762999_0_82_sam_5490.jpg

671989_0_82_sam_5492.jpg

318354_0_82_sam_5493.jpg

587623_0_82_sam_5497.jpg

693164_0_82_sam_5498.jpg

929629_0_82_sam_5500.jpg

Jammer vind ik alleen wel dat de foto's wat vertekenen.
In het echt zijn de kleuren wat intenser/dieper van kleur en het aquarium lijkt ook veel voller dan op de foto's wat de beplanting betreft.

Ja, mijn foto's ook, de bak is in het echt altijd net even mooier, des al niet te min heb je een bak waar je mee voor de dag kan komen, echt schitterend!!!

astrid j zei:
Ja, mijn foto's ook, de bak is in het echt altijd net even mooier, des al niet te min heb je een bak waar je mee voor de dag kan komen, echt schitterend!!!

Dankjewel 🙂

Je het is een hele mooie bak Zora en die tv links achterin is helemaal top.
Wie heeft er verder nou een tv voor de vissen in de bak staan 😀 😉.

jessicapilon zei:
Je het is een hele mooie bak Zora en die tv links achterin is helemaal top.
Wie heeft er verder nou een tv voor de vissen in de bak staan 😀 😉.

Hahaha, dankjewel 🙂

Vandaag wat water ververst.
De Rouwtetra's zijn werkelijk zo nieuwsgierig, hahaha 🙂
Ontzettend leuke vissen.

Als ik ga voeren komen ze meteen op mijn vingers af en eten van mijn vingers het voer er zo wat af 🙂

Zoals sommigen misschien al opgemerkt hadden, heb ik de Cabomba welke ik ook als drijver gebruikte, eruit gehaald.
Nam best wat ruimte in en de Limnobium werd erg beperkt qua beweging in de stroming.
Nu gaat het veel beter.
Ze drijven nu rustig over het water-oppervlak heen.
Het lijkt ook dat ze het nu beter doen met iets meer stroming/beweging.
Ik voeg ook iets meer vloeibare plantenvoeding ( Profito) toe dan wat de aanbevolen dosering is.
Van de Easylife Carbo gebruik ik de minimale dosering.
De Profito voeg ik 3x per week toe ( soms doe ik eens een extra kleine dosis op een dag dat ik het officieel niet toevoeg, dat doe ik gewoon op gevoel, zeg maar).
Ik doe dus voor Profito de maximale dosering en dat deel ik door 3, zodat de dosis over de week verdeeld is.
De Carbo gebruik ik elke dag.

Bij de planten ( ik heb overwegend moerasplanten, zoals men dat noemt), heb ik ijzertabletjes en nutriballs van Dennerle gestopt.

Alles lijkt het prima te doen, zo te zien.
De planten maken nieuwe bladeren aan en de Javavarens gaan ook goed.
De Crypto's gaan ook best goed, sommigen zijn nu bezig met oude blaadjes te vervangen voor het blijvende blad.
Het mos groeit ook prima.

Gaat gelukkig allemaal best goed eigenlijk en daar ben ik heel erg blij om :daisy:

Ben echt superblij met mijn aquarium 🙂

Bak ziet er mooi uit hoor, lekker groen.
Goed om te lezen dat het goed gaat, hopen dat het ook zo blijft! 😀

MaFlodder zei:
Bak ziet er mooi uit hoor, lekker groen.
Goed om te lezen dat het goed gaat, hopen dat het ook zo blijft! 😀

Dankjewel 🙂

Daar ga ik gewoon vanuit hoor,... dat het goed blijft gaan 🙂

Foto-update 🙂

Vanavond heb ik foto's genomen van de Rouwtetra's die gewoon uit mijn hand eten 🙂
Het zijn echt zulke leuke visjes 🙂
In mijn hand heb ik een dierlijk-voertabletje.

998513_0_82_sam_5536.jpg

Verzamelen 🙂

948249_0_82_sam_5538.jpg

Uit mijn hand eten 🙂

617557_0_82_sam_5555.jpg

Rouwtetra die op voertabletje afzwemt 🙂

863114_0_82_sam_5559.jpg

Scherpstellen met een simpele digitale camera is nog best moeilijk,... maar er is te zien hoe ze uit mijn hand eten 🙂

Mondeo zei:

Zeker weten 🙂

Eigenlijk zijn ze vanaf de eerste dag sinds ik ze heb al zo,.... super nieuwsgierig en absoluut niet schuw of bang.
Leuk om dat zo mee te mogen maken 🙂

Leuke bak met een leuk verhaal🙂 ben benieuwd na de update succes

Mooi hoor! De rouwtetra's vind ik ook prachtig. Hier in de 80cm bak eten de fantoomzalmpjes ook gewoon uit mijn hand. In het begin was het een soort griezelig maar nu vind ik het alleen maar leuk.

Kan je de waterwaarden een beetje stabiel houden? Lijkt me niet geheel onbelangrijk met zo'n mooie beplante bak als jij hebt.

Gr Robin

Bedankt allemaal 🙂

Robin-S zei:
Kan je de waterwaarden een beetje stabiel houden? Lijkt me niet geheel onbelangrijk met zo'n mooie beplante bak als jij hebt.

Gr Robin

Tot nu toe nog geen problemen gehad 🙂

Ik heb vooral makkelijke planten er in staan.
Geen hele moeilijke of veel eisende planten.

Ik maak gebruik van voedingsbolletjes en Easylife Carbo en Profito.
De Anubia's en de Javavarens zijn op hout of op steen gebonden en staan zo in het water.
Deze mogen absoluut niet met de wortels en/of de wortelstok in/onder het grind geplaatst worden.

Alles gaat zijn gangetje momenteel 🙂

Met twee weken komen, zoals het nu lijkt de volgende bewoners erbij.
Dat gaan 10x Corydoras Paleatus worden 🙂

De Rouwtetra's vermaken zich prima.
Zijn lekker actief en ik merk dat ze ook echt met elkaar bezig zijn.
Elkaar imponeren, elkaar achtervolgen/weg jagen.
Lijkt net een soort tikkertje 🙂
Ze zijn verder wel gewoon heel vreedzaam naar elkaar.

De Appelslakken gaan ook hun gangetje.
Wat ik wel merk is dat er de laatste tijd twee zijn die steeds vaker bij elkaar zitten en zo te zien lijken dat ook steeds dezelfde twee te zijn.
Dus misschien binnenkort wel de eerste eitjes 🙂
Degene waarvan ik denk dat dat het vrouwtje moet zijn, heb ik ondertussen ook al enkele keren uit het water zien kruipen en dan gaat ze een ronde maken over de klep van het interne filter.
Of ze gaat gewoon langs de rand van de oppervlakte kruipen, dus deels wel en deels niet in het water.
Misschien zoekt ze een plekje waar ze de eitjes af kan zetten?
Ik heb verder geen idee hoe ze zoiets uitzoeken, waar ze hun eitjes uiteindelijk gaan leggen.
Maar ben erg benieuwd,.. hopelijk komen er eitjes,.. zo erg leuk zijn 🙂

De twee Otocinclussen vermaken zich ook prima.
Ze zullen vast meer vriendjes willen hebben en die komen er ook wel.
Maar die komen er pas als allerlaatste bij, wil eerst meer algen in de bak hebben voor ze.

Ik zal binnenkort weer een foto-update doen 🙂

En ik ga binnenkort voor rechts-bovenin een stuk hout zoeken, welke ik aan de st.-strip vast ga maken, net zoals dat andere stukje hout wat er al in zit ( ook boven in).
Die hoek blijft wat "kaal", door de uitstroom van de interne pomp.
Het is de bedoeling dat dat stuk hout dan de leegte wat op gaat vullen.
Hopelijk vind ik een geschikt stukje hout daarvoor.
En misschien dat ik er dan wat Javamos aan vast maak, denk het haast wel.
Zal vast mooi staan zo, dan 🙂

Goh, hoe kom je erbij om de rouwtetra's hand te voeren, wat leuk!!!!
Ja, ik vind het ook leuke visjes hoor, ze laten zich goed zien, eigenlijk een minder gewaardeerd visje hier op het forum, misschien omdat ze goedkoop zijn, maar ik vind ze ook heel mooi, leuk gedrag, en goed zichtbaar in de bak.
Leuk dat jij ze ook hebt, niet veel mensen hier op het forum heeft ze in de bak, jammer want ze zijn echt prachtig en niet schuw.

Corydorasfan zei:
Corydoras Paleatus, de tanks onder de corydorassen 😀. Ziet er leuk uit!

Dankjewel 🙂

Op aanraden van het forum i.p.v. de C. panda, toch gekozen voor de C. paleatus.

Deze zouden sterker zijn dan de C. panda en omdat mijn bak nog redelijk "vers" is, leek het me verstandiger om voor de C. Paleatus te gaan.
Past qua kleuren ook mooier/beter vind ik.

astrid j zei:
Goh, hoe kom je erbij om de rouwtetra's hand te voeren, wat leuk!!!!
Ja, ik vind het ook leuke visjes hoor, ze laten zich goed zien, eigenlijk een minder gewaardeerd visje hier op het forum, misschien omdat ze goedkoop zijn, maar ik vind ze ook heel mooi, leuk gedrag, en goed zichtbaar in de bak.
Leuk dat jij ze ook hebt, niet veel mensen hier op het forum heeft ze in de bak, jammer want ze zijn echt prachtig en niet schuw.

Hoe ik daar bij gekomen ben om ze met de hand te voeren? 🙂
Ze waren gewoon erg nieuwsgierig en elke keer als ik met mijn hand in de bak moest ( onderhoud drijfplanten, of voeren vissen ofzo), raakten ze mijn hand aan.
Gewoon eens geprobeerd en ze pakken het gewoon uit mijn hand 🙂

Ik hoef maar voor de bak langs te lopen of ze achtervolgen me, haha 🙂
Zijn erg leuke visjes 🙂
Schuw/bang zijn ze bij mij zeker weten niet 🙂
Ze zijn heel nieuwsgierig en absoluut niet bang.

Ze waren zeker niet duur.
Misschien speelt de kleur ook wat mee?
Of dat ze jonge visjes op eten?
Ik zou het niet weten.

Ik vind ze juist prachtig 🙂

Er komen nog Zwaarddragers bij en ik hoef niet elke keer de jongen allemaal over te houden.
Dus dan zijn de Rouwtetra's ook wel erg handig 🙂
Ze zouden daar om bekend staan dat ze jongbroed op eten.

Ik wil juist een aquarium hebben met niet al te veel kleuren wat vis betreft.
Dan zijn de Rouwtetra's natuurlijk ook erg geschikt.
De planten en het hout maken het geheel extra mooi vind ik en ik kan dan ook niet wachten tot het bestand helemaal compleet is.
Maar dat gaat nog wel even duren,.. ik ga het rustig aan opbouwen.

Zora zei:
Corydorasfan zei:
Corydoras Paleatus, de tanks onder de corydorassen 😀. Ziet er leuk uit!

Dankjewel 🙂

Op aanraden van het forum i.p.v. de C. panda, toch gekozen voor de C. paleatus.

Deze zouden sterker zijn dan de C. panda en omdat mijn bak nog redelijk "vers" is, leek het me verstandiger om voor de C. Paleatus te gaan.
Past qua kleuren ook mooier/beter vind ik.

C. Panda is ook vrij sterk hoor, maar bij de panda kan het zo zijn dat de hele groep uitvalt zonder verklaarbare reden. C. Paleatus zijn idd een van de sterksten 😉.

Corydorasfan zei:
C. Panda is ook vrij sterk hoor, maar bij de panda kan het zo zijn dat de hele groep uitvalt zonder verklaarbare reden. C. Paleatus zijn idd een van de sterksten 😉.

Hier zijn alleen maar kleine C. panda te krijgen en dat durf ik niet aan.
Al helemaal niet in een "verse" bak.

Ben erg blij met de keuze voor de C. paleatus 🙂

Ik heb inmiddels alvast de C.paleatus op de lijst voor de bestelling laten zetten.
De medewerker heeft ook alvast de Zwaarddragers ( Zwaarddrager Groen) op de lijst voor bestelling gezet.
Ze bestellen 1x per week,.. meestal eind van de week.
In week 8 ga ik dan de nieuwe bewoners ophalen, als het water van mijn aquarium goed blijft/is 🙂

Heb aangegeven dat ik ze waarschijnlijk niet in 1x meeneem, eerst de Cory's en later pas de Zwaarddragers.
Moet maar even kijken hoe dat loopt.
Wil namelijk niet dat er een onbalans gaat komen in de waterwaardes.

De medewerker dacht dat de Zwaarddragers er ook wel bij konden.
Dus 10x C. paleatus en 5x Zwaarddrager tegelijk in de bak.

Wat denken jullie?
Zou dat goed gaan wat betreft de waterwaardes?

Je bak staat al een aardige tijd toch? Ik zou het gewoon doen, extra waterwissel doen en alles goed in de gaten houden...

SaskiaP zei:
Je bak staat al een aardige tijd toch? Ik zou het gewoon doen, extra waterwissel doen en alles goed in de gaten houden...

De Juwel Rio 180 draait ( even zo uit mijn hoofd), vanaf 20 januari.
Heb wel een ingedraaid filter ( SF Aquaflow 200 ) gebruikt en die draait nu nog steeds mee.
Blijft ook zo voorlopig.
Uiteraard draait de interne pomp van de Juwel zelf ook mee.
Verder is deel van de bodem meegekomen en het water uit de Aqua 60.

De Aqua 60 heeft ongeveer 7 weken gedraaid, toen kwam de Juwel Rio 180 🙂

Ik denk zelf dat het wel moet kunnen, maar hoor ook graag de mening van andere forum-leden.

De Juwel Rio draait momenteel prima, zonder problemen.
De vissen die er al in zitten doen het ook prima.

Je bak is niet helemaal stabiel ingedraaid en je nitriet en nitraat zullen nog wel flink gaan schommelen. dit gebeurd nu waarschijnlijk ookal omdat je snel met je vissen overplaatsen was. wat betreft kunnen ze er wel bij (niet afgaand op de rest van je bestand of dat ze qua waterwaardes passen etc), want je moet het de aankomende tijd toch even goed in de gaten blijven houden.

Zwits zei:
Je bak is niet helemaal stabiel ingedraaid en je nitriet en nitraat zullen nog wel flink gaan schommelen. dit gebeurd nu waarschijnlijk ookal omdat je snel met je vissen overplaatsen was. wat betreft kunnen ze er wel bij (niet afgaand op de rest van je bestand of dat ze qua waterwaardes passen etc), want je moet het de aankomende tijd toch even goed in de gaten blijven houden.

Het bestand past prima bij elkaar, daar heb ik speciaal rekening mee gehouden.
Heb daarbij ook hulp gehad van dit forum 🙂

Het is inderdaad wat snel gegaan, maar tot nu toe gaat het prima.
Ik hou het goed in de gaten.

Het duurt nog twee weken ( 16 dagen, kan ook 17 dagen zijn)voor ze erbij komen, dus dat is ook even iets om rekening mee te houden.
Hangt er vanaf wanneer ze binnen komen.
Denk zelf wel dat het zou kunnen, maar dat is inderdaad uiteindelijk toch een kwestie van in de gaten houden.

als het nog twee weken duurt moet het sowieso geen probleem zijn.
wel daarna weer even in de gaten houden, omdat met toevoegen van meer vis de bak meer belast wordt en de bacteriecultuur zich weer zal moeten aanpassen/groeien.

Zwits zei:
als het nog twee weken duurt moet het sowieso geen probleem zijn.
wel daarna weer even in de gaten houden, omdat met toevoegen van meer vis de bak meer belast wordt en de bacteriecultuur zich weer zal moeten aanpassen/groeien.

Klopt, en daarom twijfelde ik ook even of het wel kon.

Maar er zit vanaf nu ongeveer 17 dagen tussen voordat ze erbij komen.
Dus denk zelf ook wel dat het goed zal gaan.

Er zit bovendien nu ook al vis in, dus opbouw van de bacteri�n is sowiezo al in gang ( + extra ingedraaid filter vanaf opstart Rio 180 ).
Alleen zullen de bacteri�n tegen die tijd even een stapje harder moeten werken, als de nieuwe bewoners erbij in komen.

Ik hou het zo goed mogelijk in de gaten en denk dus zelf ook dat het wel goed moet komen.
Zeker omdat er vanaf vandaag nog ongeveer 17 dagen tussen zitten voor ze bij mij in de bak zwemmen.

Ik kijk vooruit naar nieuwe updates 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan