Wat is er nieuw

Juwel Rio 180 van Zora

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Jornoo zei:
Ik kijk vooruit naar nieuwe updates 😉

Die komen er zeker weten 🙂

Binnenkort zal ik even weer een foto-update doen.

hoe heten die gele slakken in je aquarium?? ik ben namelijk opzoek naar slakken, die niet graag een plant lusten 😀

Waarom zou je slakken willen? Voor je het weet heb je een plaag

Jornoo zei:
Waarom zou je slakken willen? Voor je het weet heb je een plaag
deze slak krijg je niet snel een plaag van, en ze eten andere slakken eitjes en algen op

Als je ze niet voert eten ze je planten op.

ricky14 zei:
hoe heten die gele slakken in je aquarium?? ik ben namelijk opzoek naar slakken, die niet graag een plant lusten 😀

Dat zijn Appelslakken 🙂

Deze keer een update met foto's 🙂

Ik ben geslaagd in mijn zoektocht naar een mooi stuk hout en Javamos.
Dat stuk hout heb ik vlakbij het interne filter geplaatst ( zie foto's hier onder), zodat die "lege ruimte" nu wat opgevuld is.
Door de stroming van het interne Juwel filter, bleef er een lege plek ontstaan en dat stoorde me een beetje.
Nu is daar geen sprake meer van en is mijn aquarium wat inrichting betreft helemaal klaar/compleet 🙂

Het plaatsen van het stuk hout, heeft in totaal bijna twee uren geduurd.
Dat is inclusief het vastbinden van het Javamos ( met visdraad).
Ik wou eerst het hout vastmaken aan de st.-strip van het aquarium.
Maar elke keer was dat niet naar mijn zin,.....het stuk hout bleef haken in een plant, of het stak te ver uit naar boven zodat de kap er niet meer op kon.
Uiteindelijk is het hout vastgezet met twee zuignappen en visdraad, zodat het hout op zijn plek blijft.

Verder heb ik om te voorkomen dat de Limnobium een eigen leven gaat leiden in het aquarium, visdraad gespannen met zuignapjes.
Nu blijft het Limnobium ook mooi op alle plekken liggen.

Ik ben superblij en supertrots met dit resultaat 🙂

Nu rustig aan het beoogde/geplande visbestand opbouwen en dan nog meer genieten van het aquarium dan dat ik nu al doe 🙂

943686_0_82_sam_5600.jpg

Totaaltje

138131_0_82_sam_5610.jpg

249685_0_82_sam_5617.jpg

558161_0_82_sam_5621.jpg

846755_0_82_sam_5624.jpg

553518_0_82_sam_5625.jpg

345725_0_82_sam_5627.jpg

Jong Poelslakje die mee-lift op het schild van een Appelslak.

477419_0_82_sam_5630.jpg

ricky14 zei:
hele mooie bak!

Dankjewel 🙂

Ben er zelf ook heel blij mee 🙂

Vind het alleen zo jammer dat de foto's een wat vertekend beeld geven.
In het echt lijkt het anders/voller zeg maar.

Update met foto's 🙂

585173_0_82_sam_5644.jpg

429526_0_82_sam_5647.jpg

682521_0_82_sam_5648.jpg

887913_0_82_sam_5649.jpg

452154_0_82_sam_5650.jpg

378366_0_82_sam_5651.jpg

798856_0_82_sam_5653.jpg

217594_0_82_sam_5660.jpg

144895_0_82_sam_5662.jpg

293713_0_82_sam_5666.jpg

Weer een prachtige jungle 🙂 maar ik wacht natuurlijk nog wel op een totaaltje 🙂

Pardon: ik zie dat je een paar dagen terug een totaaltje hebt geplaatst! Het ziet er inderdaad 'af' uit!

SaskiaP zei:
Weer een prachtige jungle 🙂 maar ik wacht natuurlijk nog wel op een totaaltje 🙂

Pardon: ik zie dat je een paar dagen terug een totaaltje hebt geplaatst! Het ziet er inderdaad 'af' uit!

Ik zou net typen dat ik een dag ervoor of zo al een totaaltje had geplaatst, haha 🙂

Thanks 🙂

Ben er dan ook heel erg blij mee en ben ook erg trots op het aquarium 🙂

Nooit verwacht/gedacht dat het zo iets moois kon gaan worden 🙂

Wat ik alleen zo jammer vind, is dat de foto's altijd zo vertekenen.
Althans, bij mij wel.
In echt echt lijkt het veel mooier/voller dan op de geplaatste foto's 🙂

Gisteren zag ik enkele opstart-wormpjes rondkruipen op het glas van het aquarium.
Zo nieuwsgierig als mijn Rouwtera's zijn,.. volgen ze dus ook mijn vingers als ik voor de bak sta.
Dus ik bewoog mijn vingers langs het glas, richting de wormpjes.
Hap, hap deden ze, en weg waren de wormpjes 😀
Ideaal dus,..zulke nieuwsgierige vissen 🙂

Seabait zei:
Ziet er super uit en je maakt mooie foto's!

Dankjewel 🙂

Alleen jammer dat de foto's soms "vertekenen".
In het echt lijkt het toch anders.

Ben heel erg blij met mijn aquarium en ben er ook erg trots op 🙂

Erg mooie bak! Ik kies zelf meestal ook voor deze planten met hout en een donkere bodem 😛
Een ander leuk slakje in de bak is de Afrikaanse renslak. Blijven ook van je planten af ;-)

aqua1992 zei:
Erg mooie bak! Ik kies zelf meestal ook voor deze planten met hout en een donkere bodem 😛
Een ander leuk slakje in de bak is de Afrikaanse renslak. Blijven ook van je planten af ;-)

Dankjewel 🙂

Deze Neritina heb ik gehouden in de Aqua 60 ( Deze heeft plaats gemaakt voor de Rio 180 ).
Omdat de eitjes moeilijk te verwijderen zijn heb ik er voor gekozen ze niet mee te nemen naar de Rio 180.
Ik heb nu Appelslakken en ze bevallen me prima 🙂

Ik zou misschien nog een bepaalde slaksoort willen hebben, maar weet de naam niet meer.
Is een Torenslak meende ik, maar dan met hoorntjes/gewei.

Heb nu zelf de Appelslak en de gewone Torenslak.
En ik denk enkele Poel- en Posthoorn slakjes,... deze zie ik soms ook rondkruipen.

Super mooie foto's van een hele mooie bak :thumbs:

Je bak staat er erg mooi bij!

Met een week zwemmen de nieuwe bewoners al in mijn aquarium 🙂
Kan niet wachten tot het zo ver is.

Er vanuit gaande dat de waterkwaliteit wel goed is, maar die is nu prima.
Uiteraard ga ik eerst testen voordat de nieuwe bewoners opgehaald gaan worden.

Nog een kleine foto-update.
Er is verder niks veranderd, maar heb gewoon wat foto's gemaakt 🙂

352684_0_82_sam_5696.jpg

771877_0_82_sam_5693.jpg

387649_0_82_sam_5695.jpg

411589_0_82_sam_5694.jpg

ziet er goed uit hoor!
begint al wat wilder te lijken.

Je drijfplanten voegen met hun wortels echt een extra waarde toe. Mooi hoor

Zwits zei:
ziet er goed uit hoor!
begint al wat wilder te lijken.

Dankjewel 🙂
Ik merk ook echt dat de planten beginnen met groeien.
Deden ze al, maar nu gaan ze echt de hoogte in en worden mooier/voller.

SaskiaP zei:
Zie je, het promoten werkt 😉

Ben erg blij met alle reacties, maar het was niet mijn bedoeling om mijn eigen album aan te prijzen bij andere mensen.
Maar inmiddels is dat al besproken, dus ik weet nu ook waarom de reactie werd geplaatst 🙂

Richvio zei:
Je drijfplanten voegen met hun wortels echt een extra waarde toe. Mooi hoor

Ja, vind ik ook 🙂

Op de rechterkant houd ik ze met visdraad op hun plaats.
Alleen met water verversen is dat wat lastig.
De Limnobium blijft er elke keer in vasthaken als ik de bak weer vul, of als hij deels leeg loopt ( tuinslang).
Visdraad elke keer los halen zou kunnen, maar ik heb er twee en die hangen op een bepaalde manier.
Ik kijk nog wel even wat het makkelijkste wil,... komt vanzelf wel goed 🙂

Vanmorgen even een kleine "blunder" gehad :stom:

Tijdens een waterwissel was het grote stuk hout wat rechts boven hangt d.m.v. twee zuignapjes en visdraad, naar beneden gezakt omdat het waterpeil zakte.
Had ik nooit opgemerkt.
( De verlichting gaat pas in de middag aan en het was nu dus nog uit).
Dus toen ik klaar was met vullen vond ik dat het "opeens" zo gek leek in de bak.
Er klopte iets niet.
Toen ik nog eens keek viel het me ineens op,... het hout was gezakt.
De zuignapjes waren naar beneden gezakt door het gewicht van het hout, vanwege de waterwissel.

Na wat gepruts,.... want het moet natuurlijk net zo hangen en niet anders 😀 ,.... hangt het hout nu weer goed.

Ik weet nu dus dat ik na elke water wissel ( 1x per week, indien alles goed is), dat stuk hout weer goed moet hangen.
Op zich niet erg, maar ik vind dat gepruts niet zo leuk.
Ben nog al kritisch wat dat betreft.
Duurt vaak wel even voordat ik vind dat het goed hangt 😀

En ik moest de visjes ook even "klieren",.. want het licht moest heel even aan om te zien of het hout wel goed hing.
Gelukkig staat de verlichting niet meteen op scherp als deze aan gaat, maar dat gaat langzaam aan.
Dus het viel ook wel weer mee eigenlijk voor de vissen.

Geef niks hoor, als ik met onderhoud bezig ben, doe ik het licht ook aan, je moet toch zien waar je mee bezig bent, in al die jaren nooit enig nadeel van ondervonden.

astrid j zei:
Geef niks hoor, als ik met onderhoud bezig ben, doe ik het licht ook aan, je moet toch zien waar je mee bezig bent, in al die jaren nooit enig nadeel van ondervonden.

Dan doe ik het licht de volgende keer ook gewoon aan.
Ik deed het dus niet aan vanwege de vissen omdat ik dacht dat ze anders wat uit hun ritme kwamen, of van slag zouden zijn.

Maar ik had de waterwissel ook gewoon in de middag kunnen doen natuurlijk als de verlichting aan is.
Mag dan wel even een zonnebril op doen, haha,.. want die verlichting is best fel als de kleppen open zijn.

Ja, dat is waar, ik doe alleen de achterste verlichting aan en dek het even af met een plaat van de bak, dan kijk je er niet zo in idd.
Ik schuif die achterste lichtbak zover mogelijk naar achteren, zodat ik wel vrij spel heb in de bak om onderhoud te plegen. Het is even uitvogelen hoe je dat het makkelijkst doet.

astrid j zei:
Ja, dat is waar, ik doe alleen de achterste verlichting aan en dek het even af met een plaat van de bak, dan kijk je er niet zo in idd.
Ik schuif die achterste lichtbak zover mogelijk naar achteren, zodat ik wel vrij spel heb in de bak om onderhoud te plegen. Het is even uitvogelen hoe je dat het makkelijkst doet.

Jij hebt een Rio 300,.. ik een Rio 180 😀
Jij hebt als ik het goed heb 2x een set van 2 tl balken.
Ik heb 1x een set van 2 tl balken.

Ik kan niet de ene balk wel en de andere niet aan doen.
Ze gaan tegelijk aan.

Dat schuiven doe ik ook en ik haal de kleppen er altijd even af.

Dat felle is op zich niet zo'n ramp hoor,... moet dan alleen even zorgen dat ik niet te veel in dat licht kijk.
Net wat je zegt,.. het is even een kwestie van wennen en zien wat het beste werkt 🙂

Oh ja, dat is waar ook, stom advies van iemand die jaren zelf een rio 180 vision gehad heeft 😳
Maar ook toen deed ik de bak gewoon aan hoor, ik had daar reflectoren op, dus dan keek ik er ook niet zo in.
Bij deze bak heb ik de reflectoren er weer af gehaald, omdat ik last van draadalg kreeg, gelukkig gaat alles goed zonder die dingen, maar ik moet het licht ook een beetje afdekken hoor, als je erin kijkt wordt je stekeblind, zie je nog niks hahaha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan