Wat is er nieuw

Long Scape 120cm van DaveHee

@tuinkabouter Ik heb dit eerlijk gezegd nog niet gemeten en heb hier nog weinig ervaring mee.
Ik kan de lamp eventueel nog makkelijk laten zakken als dit de PAR-waarde verbeterd
Het probleem is dat ik geen speciale camera heb met statief. Ik doe alles met m'n telefoon 😛

DaveHee zei:
@C�dric Vleminckx Een jaar lijkt misschien lang, maar kom pas net om de hoek kijken. Er is nog zoveel wat ik kan leren.

Geloof me hoor, iedereen die met aquaria is leert nog iedere dag bij 😉

En daar is deze plek precies geschikt voor.

Wat voor telefoon heb je dan???
Je maakt foto's alsof je bij Discovery aan de bak kan!

Nu we het er toch over hebben, waar blijven je foto's? We zitten 3 dagen zonder!

😀 😀 ..... :thumbs:

Canon zei:
Wat voor telefoon heb je dan???
Je maakt foto's alsof je bij Discovery aan de bak kan!

Nu we het er toch over hebben, waar blijven je foto's? We zitten 3 dagen zonder!

Al 3 dagen :S 😀 😀.

hahaha @Canon bedankt voor je compliment. Ik heb een Galaxy S6 en verbaas me er zelf ook soms over wat een pracht foto's deze kan maken.

Ik zal vandaag of morgen weer even wat nieuwe foto's maken en uploaden 🙂

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn!

Prachtige foto's weer!

Stomme vraag misschien maar geeft zo'n open aquarium last van stof en eventueel kaamlaag op het wateroppervlak of juist niet?

Bedankt allemaal 😀

Geen enkele vraag is stom, hier heb je wel gelijk in inderdaad. Qua stof valt het nog wel mee, maar de kaam laag komt meestal wel een aantal dagen nadat ik ververst heb.
Ik denk zelf dat deze ontstaat doordat m'n filter niet genoeg stroming geeft, dus deze ga ik binnenkort vervangen voor een beter filter.

Mooi hoor, ook die foto's van schuin boven. Lijkt net zo'n Lord of the Rings landschap.

Ik heb er niet zo veel verstand (wil juist een aquarium zonder planten hebben).

Maar geef je je planten nu veel voeding naast de CO2?
Vloeibaar en kleibollen ofzo?

DaveHee zei:
Bedankt allemaal 😀

Geen enkele vraag is stom, hier heb je wel gelijk in inderdaad. Qua stof valt het nog wel mee, maar de kaam laag komt meestal wel een aantal dagen nadat ik ververst heb.
Ik denk zelf dat deze ontstaat doordat m'n filter niet genoeg stroming geeft, dus deze ga ik binnenkort vervangen voor een beter filter.

Er Bestaan btw ook oppervlakte reinigers he? Wist ik niet eens, maar ik kreeg hem bij een 2e hands aquarium.

Haha aan fantasie ontbreekt het bij jou in ieder geval niet @Canon 😛

Een aquarium zonder planten kan inderdaad ook heel mooi zijn.

Nee, ik voeg verder niks toe naast de Co2.

Heb weleens wat gelezen over oppervlakte reinigers, maar gaat denk lastig worden met deze lily pipe set.
Het filter wat ik heb is ook maar een goedkoop dingetje en maakt de laatste paar dagen ook hele vreemde geluiden..
Ben bang dat hij sowieso aan vervanging toe is😛

Het is weer even geleden dus hier weer wat nieuwe foto's 😀

Vm2fBTYNjMN8G_BU95371sDij6vfv_fo.jpeg

Ik heb je andere bakken ook even bekeken! Je kan echt goed scapen man!

Ik zie dat de planten het nog goed doen. Die linksachter zijn kaal geworden aan de onderkant door gebrek aan licht of niet?

En ben je er al uit wat voor visjes je erin doet?

groeten Ruben

Erg mooie scape!
Maar voeg je naast co2 geen voeding toe?

Bedankt @Rubz. De planten doen het idd erg goed 😀 De plantjes achterin zijn niet kaal onderin, maar hebben wel wat kleinere blaadjes onderin. Ik maak hier nog wel een keer een foto van. Qua visjes zal het de hengeli worden. Ik ben alleen nog opzoek naar een visje of garnaal voor op de bodem, maar het heeft allemaal geen haast.

Danku @Aquascraper. Op dit moment voeg ik nog niks extras toe, ben ook niet heel bekend met dergelijke producten. Mocht je tips hebben dan hoor ik het graag.

Bedankt @Crash Cowboy 😀

DaveHee zei:
Op dit moment voeg ik nog niks extras toe, ben ook niet heel bekend met dergelijke producten. Mocht je tips hebben dan hoor ik het graag.
Lees op dit forum eens de topics over de Estimative Index ! De toepassing daarvan deed voor mij alles ! En je hebt geen dure producten nodig, gewoon voor een paar euro wat poedertjes: nitraat, fosfaat en sporenelementen. Ik bestel ze online bij www.aquariumbemesting.nl .

Prachtig gedaan.
Je tart de "opvatting" dat je van start af aan plantenvoeding moet toevoegen. Ben benieuwd hoe lang dat zonder voeding goed blijft gaan. Zeker omdat er ook (nog) geen bevolking aanwezig is, die zorgdragen voor wat "mest" .
Interessant.

Ik zou ook gewoon vanaf de opstart planten wel de nodige voeding geven hoor. De EI is een hele makkelijke methode die niet duur is en in mijn onderschrift kun je er iets over lezen.

jessicapilon zei:
Ik zou ook gewoon vanaf de opstart planten wel de nodige voeding geven hoor. De EI is een hele makkelijke methode die niet duur is en in mijn onderschrift kun je er iets over lezen.
Hoewel je even op zou moeten zoeken hoe sommige garnaalsoorten daarop reageren.

Ik zou het niet bij garnalen doen vanwege de vrij hoge nitraat. Bij garnalen moet je niet boven de 25mg nitraat gaan zitten.
Of je moet de helft gaan toevoegen en de helft gaan verversen. Dat zou eventueel een aangepaste EI zijn en wellicht wel kunnen bij een niet te moeilijke garnalensoort. Er zijn genoeg die de EI ook volgen en garnalen hebben. En dan met name de Japonica.

Btw, ook de co2 kan beter niet te hoog zijn bij veel garnalensoorten.

EI: helft van de 'voorgeschreven' dosering en wekelijks 30% verversen. En rekening houden met het al aanwezige nitraatgehalte in het (kraan)water.

Ik had in mijn 80cm een groeiende populatie van vuurtjes (130+ na uitvang), deze hadden dus geen last met de EI en de Co2.
Maar ik kan me voorstellen dat niet elke populatie zo goed gaat.

Klopt Ton en dat zijn ook de wat sterkere garnalen natuurlijk.
De tip van CC kan prima werken denk ik.

DaveHee zei:
Bedankt @Rubz. De planten doen het idd erg goed 😀 De plantjes achterin zijn niet kaal onderin, maar hebben wel wat kleinere blaadjes onderin. Ik maak hier nog wel een keer een foto van. Qua visjes zal het de hengeli worden. Ik ben alleen nog opzoek naar een visje of garnaal voor op de bodem, maar het heeft allemaal geen haast.

Mooi zo! Hele mooie vissen ken hem niet maar even gegoogled, wel weerder in scapes gezien. Als je toch de focus meer op je scape legt en vissen op 2e plaats komen, Dan zou ik echt zoals eerder genoemd met de EI methode van start gaan. Hoe eerder hoe beter. Ik gebruik zelf easy life profito en easy life carbo. Zeer aan te raden!!!

Over garnalen, als er aardig wat stroming is zou ik als het mijn aquarium was waaierhand garnalen proberen. Had dan nog wel even een background check gedaan.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat ik me toch maar eens moet gaan verdiepen in de EI-methode.

De bak heeft al die tijd goed gedraaid en alles is goed gegroeid, zie alleen sinds kort wat groene en bruine algen groeien.

De bak ziet er steeds mooier uit! Ben benieuwd naar hoe die er uit zal zien met de bewoners

DaveHee zei:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat ik me toch maar eens moet gaan verdiepen in de EI-methode.

De bak heeft al die tijd goed gedraaid en alles is goed gegroeid, zie alleen sinds kort wat groene en bruine algen groeien.
Ze zeggen ook wel eens: Never change a winning team ! Dus als met jouw eigen manier alles goed gaat dan kan je dat ook gewoon blijven doen hoor !

Een beetje groene en bruine alg (en aanslag op de ruiten) zie je vaak in bakken die net zijn opgestart.

Nou, en hoe is het met de plantjes?

En zwemmen er al visjes in de bak rond ondertussen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan