Wat is er nieuw

Malawi Cichliden.

Geachte lezers en lezeressen,

Na een fijn weekend Texel te hebben doorgebracht met heel veel regen ☔
Ben zondag middag thuis gekomen .
En vandaag maandag wederom aantal stenen gekocht zie foto.
En de ruiten beetje schoongemaakt vandaar een stoffig geheel is .

Bijlagen

• 15 sept Malawi.jpg
    15 sept Malawi.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 23
Hallo allemaal,
Update betreffende Malawi Cichliden bak !
Ik heb vandaag 10 Malawi Cichliden gekocht.
Labidochromis caeruleus Yellow 1m 2v
Pseudotropheus socolofi albino 1m 2v
Pseudotropheus demasoni 1m 3v
Als dit goed gaat dan over week of 2 komen er meer.

Neem aan dat die nog niet in de bak zitten?
Bak draait nog onvoldoende lang voor zo'n belasting of heb je geënt met filter materiaal uit een andere bak?

Zeker wel als de vis zit er in terwijl de bak nog maar een week of 2 draait?

Ja nitriet en ammoniak mogen misschien nu wel 0 zijn maar heb je daadwerkelijk een piek gemeten?
Zou maar zorgen dat je dagelijks test en klaar bent om 50 tot 90% water te wisselen want die ammoniak en nitriet piek zul je nu wel heel snel gaan krijgen.
Advies is niet voor niets 4 weken indraaien en rustig aan het bestand toevoegen.

Ja nitriet en ammoniak mogen misschien nu wel 0 zijn maar heb je daadwerkelijk een piek gemeten?
Zou maar zorgen dat je dagelijks test en klaar bent om 50 tot 90% water te wisselen want die ammoniak en nitriet piek zul je nu wel heel snel gaan krijgen.
Advies is niet voor niets 4 weken indraaien en rustig aan het bestand toevoegen.
Ik begrijp en waardeer je bezorgdheid.
Maar met ervaring en wetende dat Malawi Cichliden erge sterke vissen zijn die veel kunnen hebben.
Ik heb er alle vertrouwen in anders zou dit niet doen !
Mijn ervaring is meer dan 50 jaar ook met Cichliden.

Goeden morgen alle,
Een filmpje gemaakt op 17 sept van mijn Malawi bak.

Bijlagen

• Vissen bestand 17 sept.mov
    48.4 MB
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien, ik heb jaren geleden ook een Malawi aquarium gehad en heb alle drie soorten hierboven gehad. Van de Demasoni's ook veel jongen gehad waarvan er zelfs enkelen overleefden. Mijn favorieten waren de Aulonocara's.

Ik deel de zorgen van Catfishfeak wel enigszins. Maak het niet te gek met de bezetting, voor een Malawi biotoop is je bak niet heel groot en het zijn enorme smeerpoetsen. Het voordeel van Malawi's is wel dat ze met het Nederlandse kraanwater tevreden zijn dus veel verversen is geen bezwaar en zou ik zeker doen. Gehannes met wisselende pH enzo heb je toch niet.

Leuk om te zien, ik heb jaren geleden ook een Malawi aquarium gehad en heb alle drie soorten hierboven gehad. Van de Demasoni's ook veel jongen gehad waarvan er zelfs enkelen overleefden. Mijn favorieten waren de Aulonocara's.

Ik deel de zorgen van Catfishfeak wel enigszins. Maak het niet te gek met de bezetting, voor een Malawi biotoop is je bak niet heel groot en het zijn enorme smeerpoetsen. Het voordeel van Malawi's is wel dat ze met het Nederlandse kraanwater tevreden zijn dus veel verversen is geen bezwaar en zou ik zeker doen. Gehannes met wisselende pH enzo heb je toch niet.
Dank voor je reactie,
Er zitten nu tien in en volgende week komen er tien bij.
Ik heb 350 liter onhoud gaat wrel wat af door stenen en zand.
A.s. zondag ververs ik een deel dat gebeurd welke zondag.
En ik wil graag paar Aulonocara's. er bij hebben.

Goeden avond allemaal,
Vandaag Keizerbaars gekocht 19 stuks.
aulonocara maleri (geel)
aulonocara hansbaenschi (blauw/rood)
aulonocara marmalade cat ob (gevlekt met rood/roze)
Morgen komt een foto of zo .
Nu is het licht uit en morgen pas aan.

Dus je had er al 10 Mbuna's in zitten en zet er nu 19 Aulonocara's bij? Het lijkt me wel druk, eerlijk gezegd

Dus je had er al 10 Mbuna's in zitten en zet er nu 19 Aulonocara's bij? Het lijkt me wel druk, eerlijk gezegd
dank je voor de opmerking,

Sorry geen 19 maar 9 Aulonocara's.
Later komen er algeneters er bij om de alg tussen de rotsen te eten.
Dat is te veel van het goede .
Later komen er foto's en filmpjes.

Ik hoop echt dat je geen ammoniak en nitriet piek gaat krijgen want dat is veel te veel veel te vroeg....
En zeggen ach heb taaie vissen gekocht betekend niet dat er geen onherstelbare schade aan de kieuwen ontstaat.

Ik hoop echt dat je geen ammoniak en nitriet piek gaat krijgen want dat is veel te veel veel te vroeg....
En zeggen ach heb taaie vissen gekocht betekend niet dat er geen onherstelbare schade aan de kieuwen ontstaat.
Ik begrijp je bezordheid,

Dit is niet de eerste keer dat de vissen redelijk snel in gaan.

Dan neem ik aan dat je nu dagelijks amoniak en nitriet aan het testen bent?

Even nog test gedaan of water nog goed is 0.0 🙂

Hier een paar foto's betreffende Malawi Cichliden die net voer hebben gehad.
Later komt een filmpje.

Bijlagen

• IMG_20250924_091457.jpg
    IMG_20250924_091457.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 16
  • IMG_20250924_091440.jpg
    IMG_20250924_091440.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20250924_091437.jpg
    IMG_20250924_091437.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 16
  • IMG_20250924_091432.jpg
    IMG_20250924_091432.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 16
Zow gelukt film kleiner gemaakt .

Goeden avond allemaal,

Even een updatje.
Ziet foto aanpassing steen weg .
Water nog steeds 0.0 nitriet en amonia 🙂
Morgen water verversen eerst ruit schoonmaken voorfilter pomp sponsjes uitwassen .

Bijlagen

• IMG_20250925_191455.jpg
    IMG_20250925_191455.jpg
    938.4 KB · Weergaven: 12
Ik bedoel het op geen enkele manier als een waardeoordeel, ieder het zijne en wat het belangrijkste is dat jij er zelf van geniet, maar: een aquarium zonder ook maar één enkele plant erin, ik kan er niet echt aan wennen... Wat niet wegneemt dat ik het leuk vind om te volgen hoe het met je visjes gaat!

Ik bedoel het op geen enkele manier als een waardeoordeel, ieder het zijne en wat het belangrijkste is dat jij er zelf van geniet, maar: een aquarium zonder ook maar één enkele plant erin, ik kan er niet echt aan wennen... Wat niet wegneemt dat ik het leuk vind om te volgen hoe het met je visjes gaat!
Dank je voor de reactie waardeer je schrijven 🙂
Planten heeft weinig zin in deze bak en wel hierom wil meer alg hebben op de stenen.
De vissen slopen de planten omdat ze dat leuk vinden denk ik ¿¿?

Ik heb zelf een Malawi bak van 450 liter gehad en mijn ervaring is dat bijvoorbeeld Valisneria en Anubias best te doen zijn. Valisneria tussen de stenen planten zodat ze er niet zo gemakkelijk uitgerukt worden helpt ook en een paar Anubias kun je gewoon tussen de stenen klemmen. En dan nog kan het zijn dat de boel gemolesteerd wordt, daar heb je wel gelijk in. Het hoeft ook niet veel te zijn maar een bak helemaal zonder planten voelt voor mij zoiets als een volledig betegelde voortuin, maar ja: dat is heel persoonlijk, natuurlijk. Veel mensen WILLEN een volledig betegelde voortuin, bij ons moet je je nog net niet door de struiken wringen om bij de voordeur te komen 😆
Smaken verschillen gelukkig.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Malawi bak van 450 liter gehad en mijn ervaring is dat bijvoorbeeld Valisneria en Anubias best te doen zijn. Het hoeft ook niet veel te zijn maar een bak helemaal zonder planten vind ik zoiets als een volledig betegelde voortuin, maar ja: dat is heel persoonlijk, natuurlijk. Veel mensen WILLEN een volledig betegelde voortuin, bij ons moet je je nog net niet door de struiken wringen om bij de voordeur te komen 😆
Smaken verschillen gelukkig.
Hahaha.
Ik begrijp wat je bedoelt op de boerderij waar ik werk doen wij aan tegel er uit plantje er in.
Maar in dit geval lijkt mij het beste om GEEN planten in mijn aquarium te doen.

Normaal ben ik voor om meer groen en minder bestrating te doen waar dan ook !!!

Goeden morgen allemaal,

Een filmpje terwijl de Cichliden aan het eten zijn .

Bijlagen

• VID_20250928 moef.mov
    62.2 MB
Laatst bewerkt:
Goeden morgen allemaal,
Bovenstaande bericht kan men wegdenken omdat film kan niet afgespeeld kan worden denk ik.
Dus heb ik film in gif gezet.
Mag ik u presenteren etende Cichliden !!!!!

Bijlagen

• Etende Malawi Cichliden.gif
    Etende Malawi Cichliden.gif
    39.3 MB · Weergaven: 8
Leuke video Fred en de eerste kan ik wel kijken hoor.
Dank , blij dat je het kan zien.
Ik had wel even een nitriet piek maar dat is opgelost 🙂
De vissen blijven wegduiken als ik er aan kom .
Maar ik leer ze zodra een geel busje te zien krijgen komt er eten.
Of het Malawi dieprvies is of wat dan ook zo leer ik ze het geel busje zien etenstijd is.

Dat lukt zonder dat busje ook wel hoor, ze hebben gauw genoeg door wie de catering verzorgt. Ik had vroeger Malawi's die letterlijk uit je hand kwamen eten.

Dat lukt zonder dat busje ook wel hoor, ze hebben gauw genoeg door wie de catering verzorgt. Ik had vroeger Malawi's die letterlijk uit je hand kwamen eten.
Hoe lan g duurde het bij jou dan voor dat ze tam waren ?

O oke dat is wel leuk al uit de hand eten .
Voorlopig is het nog instinct van weg wezen en denk wel op den duur leren ze mij kennen.
Maar ik vind ze wel schitterend gaan beetje veranderen van kleur .
Zal nog keer een foto plaatsen over een een week.

Dat uit de hand eten deden ze niet allemaal hoor, maar wel de paar brutaalste. Ik heb nu zelf ook net nieuwe visjes in mijn bak en die schieten ook nog alle kanten op als je te nadrukkelijk bij de bak gaat staan, maar uiteindelijk leren ze dat er ook altijd iemand bij de bak staat als ze gevoerd worden en na verloop van tijd komen ze juist hoopvol naar de voorkant als ze iemand zien, want je weet maar nooit of die niet wat eten in de bak gooit. Uiteindelijk kon ik de vissen van links naar rechts door de bak lokken door mijn hand voor de voorruit heen en weer te bewegen als een dirigent. Heb nog nooit anders meegemaakt dan dat ze dat uiteindelijk vanzelf gaan doen. Nooit bewust moeite voor gedaan, het ging altijd volkomen vanzelf.

Dat uit de hand eten deden ze niet allemaal hoor, maar wel de paar brutaalste. Ik heb nu zelf ook net nieuwe visjes in mijn bak en die schieten ook nog alle kanten op als je te nadrukkelijk bij de bak gaat staan, maar uiteindelijk leren ze dat er ook altijd iemand bij de bak staat als ze gevoerd worden en na verloop van tijd komen ze juist hoopvol naar de voorkant als ze iemand zien, want je weet maar nooit of die niet wat eten in de bak gooit. Uiteindelijk kon ik de vissen van links naar rechts door de bak lokken door mijn hand voor de voorruit heen en weer te bewegen als een dirigent. Heb nog nooit anders meegemaakt dan dat ze dat uiteindelijk vanzelf gaan doen. Nooit bewust moeite voor gedaan, het ging altijd volkomen vanzelf.
Geweldig dit 🙂
Bedankt voor je bericht 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan