Wat is er nieuw

Malawi Cichliden.

Leuke video Fred en ik denk dat zoiets via YouTube hier ook wel kan hoor :DD

Beste graspol
Zie in uw aquarium een zekere platte opbouw van stenen die niet omhoog gaan qua inrichting.
Er zijn er maar weinig liefhebbers ( van een malawi bak) die het aandurven om links of rechts met enkele maas keien ( 3-4) door de waterlijn durven te gaan, dat geeft een diepte werking aan de bak die ik niet kan uitleggen maar een bijzonder effect geeft.

Daarbij gebruikt u scherpe stenen en maas keien, die laatste kan ik waarderen omdat in uw bak ook scherpe stenen liggen, en dat is in het nadeel van malawi's die elkaar niet verdragen en tussen de stenen willen verschuilen maar zich aan scherpe stenen kunnen verwonden, er zijn in de natuur maar weinig stenen die zo scherp zijn als die u gebruikt.

Daarbij moet u rekening houden met de opbouw van stenen en het feit dat de ruimte tussen de stenen groot genoeg is om voor welke Malawi vis dan ook daar tussendoor kan bewegen en daar zich even te verschuilen, dat kan met te kleine stenen en tussenruimte's later een probleem worden wanneer de vissen groter worden.

Leuke video Fred en ik denk dat zoiets via YouTube hier ook wel kan hoor :DD
Dank je jessicapilon.
Op eigenwebsite zetten is makkelijker voor mij .
En ik vind het leuk werk in eigenwebsite zetten.

Beste graspol
Zie in uw aquarium een zekere platte opbouw van stenen die niet omhoog gaan qua inrichting.
Er zijn er maar weinig liefhebbers ( van een malawi bak) die het aandurven om links of rechts met enkele maas keien ( 3-4) door de waterlijn durven te gaan, dat geeft een diepte werking aan de bak die ik niet kan uitleggen maar een bijzonder effect geeft.

Daarbij gebruikt u scherpe stenen en maas keien, die laatste kan ik waarderen omdat in uw bak ook scherpe stenen liggen, en dat is in het nadeel van malawi's die elkaar niet verdragen en tussen de stenen willen verschuilen maar zich aan scherpe stenen kunnen verwonden, er zijn in de natuur maar weinig stenen die zo scherp zijn als die u gebruikt.

Daarbij moet u rekening houden met de opbouw van stenen en het feit dat de ruimte tussen de stenen groot genoeg is om voor welke Malawi vis dan ook daar tussendoor kan bewegen en daar zich even te verschuilen, dat kan met te kleine stenen en tussenruimte's later een probleem worden wanneer de vissen groter worden.
Geachte frog,

De reden is waarom de stenen niet hoger gestapeld is, dat ik ruimte wil behouden voor de Alonocara's die zwemmen graag de bak rond.
En wat te kleine stenen betreft dat valt wel mee .
Waar ik wel op moet letten is de tussen ruimte bij de stenen of die groot genoeg zijn.

Beste @graspol61
Ik heb je topic compleet doorgespit. Je hebt een erg leuke combinatie van vissen. Mijn zwager heeft ook een bak (Juwel Vision 260) met Malawi vissen, geel en blauw. Een JBL Cristalprofi e1502.

Erg herkenbaar met jouw beeld dat ze ook graag tussen de rotsen vertoeven. Goede keuze qua filter trouwens!

Voer je alleen korreltjes? Ik herinner me dat ik vroeger (naast regelmatig artemia en zo) ook vaak speciale "malawi-mix" voerde, plakken van een mix van erwten, garnalen en spirulina, zoiets. Zou goed voor de vissen en de kleuren versterken en ze zijn er gek op. Ook stukjes komkommer, broccoli en andere groenten lusten ze goed. Hoe meer afwisseling hoe beter.

Hallo allemaal,

Even een kort filmpje van de nieuwe aanwinst.
Aulonocara jocobfreibergi dus 1m 2v heel jong nog !

Bijlagen

• Aulonocara jocobfreibergi eten.mp4
    59.3 MB
Een foto bij nacht van het aquarium.
Vissen zijn in rust en slapen dromen sommige hebben nachtmerries 🙁

Bijlagen

• Aquarium bij nacht.jpg
    Aquarium bij nacht.jpg
    623.8 KB · Weergaven: 11
Goede morgen allemaal,

Wederom een update betreffende Malawi bak 🙂
1 foto gemaakt na het bijzetten van enkele stenen .
En 1 1 filmpje gemaakt van den Cichliden.

Bijlagen

• 17 oktober Malawi 2.jpg
    17 oktober Malawi 2.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 16
  • 17 oktober Cichliden film.mp4
    50.3 MB
Ik vroeg me af of je bak niet erg vol wordt. Dat komt omdat ik vroeger bang was mijn Malawi bak te overbevolken, uit angst voor problemen door territoriaal gedrag. Pas onlangs las ik over de omgekeerde strategie: bewust overbevolken, of althans dicht bevolken, met het idee dat het voor een vis niet meer te doen is een territorium te handhaven als het maar druk genoeg is, waardoor agressie juist afneemt. De individuele vis geeft het op omdat het geen doen meer is nog een territorium te verdedigen. Dat kan blijkbaar ook werken. Daarmee moet je natuurlijk wel extra alert zijn op je waterkwaliteit en veel verversen.

Papaguiness
Reageer even op Uw bericht, overbevolken lijkt mij niet de oplossing, dat geeft enkel stress waardoor het gedrag kan ontstaan dat de bewoners continue elkaar het leven zuur maken.

Als vissen in dit geval Malawi-vissen met veel te veel ( soorten) zijn ontstaat er enorme stress, het gaat bij Aquariumhouden meer om minimalisatie en gedrag van de vissen en niet zeg maar een probleem weghalen door meer vissen in het aquarium te laten rondzwemmen.
Malawi-vissen zijn muilbroeders en met heel veel vissen gaat het gedrag, ofwel de voortplanting niet werken.Ook zal de situatie ontstaan dat het een heel onsamenhangend geheel wordt en een malawi bak een zenuwachtig gedrag gaat laten zien.

lang geleden ook een malawi-bak in de woonkamer, met enkel bevolkt met cyrtocara moori ( die naam zal wel veranderd zijn) met daarbij in de middenlagen een Dimidiochromis compressiceps.
Bij malawi neem je qua geslacht een man en meerdere vrouwen, mijn comperessiceps had er 3 want de man wil continue nageslacht, met maar een vrouw gaat de vis die continue vissen in de bek heeft erg vermageren, en legd het loodje.

Ik vroeg me af of je bak niet erg vol wordt. Dat komt omdat ik vroeger bang was mijn Malawi bak te overbevolken, uit angst voor problemen door territoriaal gedrag. Pas onlangs las ik over de omgekeerde strategie: bewust overbevolken, of althans dicht bevolken, met het idee dat het voor een vis niet meer te doen is een territorium te handhaven als het maar druk genoeg is, waardoor agressie juist afneemt. De individuele vis geeft het op omdat het geen doen meer is nog een territorium te verdedigen. Dat kan blijkbaar ook werken. Daarmee moet je natuurlijk wel extra alert zijn op je waterkwaliteit en veel verversen.
Geachte Papaguiness en frog,
Dank voor jullie bezorgdheid!

Er zitten nu 22 Cichliden in een bak van 330 liter.
Ik heb aantal stenen bijgezet tbv rots te laten doen onstaan.
De vissen zijn redelijk rustig naar elkaar af en toe zwemmen ze achter alkaar aan.
De ene jaagt de adere weg en de andere jaagt de ene weer weg.
Ze eten bijna uit mijn hand .
En voor de rest zie ik het wel maar weet wel wat ik doe .

Met veel vissen zal de agressie meer onderling verdeeld worden maar ja of dit goed is dat weet ik niet maar je leest wel vaker dat als er agressie is dat dit soms komt door een te kleine groep. Aan de andere kant zou ik denken dat te weinig ruimte ook weer tot irritatie en agressie kan leiden dus ik denk dat je een beetje moet uitvogelen wat een goed bestand is.

Met veel vissen zal de agressie meer onderling verdeeld worden maar ja of dit goed is dat weet ik niet maar je leest wel vaker dat als er agressie is dat dit soms komt door een te kleine groep. Aan de andere kant zou ik denken dat te weinig ruimte ook weer tot irritatie en agressie kan leiden dus ik denk dat je een beetje moet uitvogelen wat een goed bestand is.
John daar heb ik over nagedacht.
Dit is een aantal wat past in de bak (klinkt eigenwijs).
Filtering gaat met een grote oase 600 pomp.
Elke week ververs ik het water liter of 40 soms meer soms minder.
2 tal stromings pompen die er voor zal zorgen water overal door stroomt maar niet te vissen moeten ook rust punt hebben.
Eten gaat erg goed bodem is redelijk schoon, het is alleen wachten op alg 🙁

Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid, ik heb dat zelf ook nooit gedaan, hè. Ik had vroeger een Malawi bak van meer dan 400 liter en had een stuk minder vissen dan @graspol61 nu heeft. Ook nu in mijn veel kleinere plantenbak ben ik veel voorzichtiger; je hoort vaak de norm van 1cm vis per liter water, ik kom nog niet eens aan de helft daarvan en dat houd ik ook zo. Ik wou alleen aangeven dat ik dacht: zo, die douwt er ook een hoop vis in, en in dezelfde periode daar toch ook heel andere opvattingen over las. Het idee is dat je het gewoon onmogelijk maakt een territorium te vormen en daarmee de belangrijkste reden voor agressie wegneemt. Dat je daarmee ook natuurlijk gedrag de kop in drukt, zoals @frog hierboven aangeeft, is natuurlijk ook waar, ik weet gewoon niet wat beter of belangrijker is. Het ging mij er vroeger juist om om het natuurlijk gedrag van de vissen mogelijk te maken, maar ik heb de waarheid niet in pacht dus ik ga niet beweren wat juist is en wat niet. Ik zou zelf ook veel meer verversen dan @graspol61 aangeeft, want waarom niet tenslotte. Bij Malawi's gaat het er vooral om het water schoon te houden, voor de rest is het kraanwater in de meeste Nederlandse regio's toch al best ok voor Malawi soorten, moeilijk doen met waterwaardes is niet nodig dus ik zou gewoon wekelijks de helft verversen.

Er zijn vaak meer wegen die naar Rome leiden en veel zal ook afhangen van de bak en inrichting en van de vissoort.

Papaguinnes en graspol61
Ga heel erg mee met jou motivatie, graspol61 topicstarter heeft een bak met veel te veel vissen, die nogmaals in een stress omgeving zitten.En dan rondom 40 liter per week verversen, dat gaat het niet worden, helaas.En daar gaat een filter helemaal na wekelijkse schoonmaak helemaal niets aan toevoegen.
Totaal geen balans in vissenbestand, maar goed topicstarter geeft zelf aan dat het goed gaat.

In het malawi-meer vergaan schepen, zo groot is dit meer alleen aan de kust is er veel waterbeweging dus waarom met stromings-pompen werken als je een vissenbestand hebt wat in het midden van het meer zich bevind waarbij ik twijfels hebt over dit bestand.
Nog steeds geen alg,, te weinig licht boven de bak.

Voor alle duidelijkheid, ik heb dat zelf ook nooit gedaan, hè. Ik had vroeger een Malawi bak van meer dan 400 liter en had een stuk minder vissen dan @graspol61 nu heeft. Ook nu in mijn veel kleinere plantenbak ben ik veel voorzichtiger; je hoort vaak de norm van 1cm vis per liter water, ik kom nog niet eens aan de helft daarvan en dat houd ik ook zo. Ik wou alleen aangeven dat ik dacht: zo, die douwt er ook een hoop vis in, en in dezelfde periode daar toch ook heel andere opvattingen over las. Het idee is dat je het gewoon onmogelijk maakt een territorium te vormen en daarmee de belangrijkste reden voor agressie wegneemt. Dat je daarmee ook natuurlijk gedrag de kop in drukt, zoals @frog hierboven aangeeft, is natuurlijk ook waar, ik weet gewoon niet wat beter of belangrijker is. Het ging mij er vroeger juist om om het natuurlijk gedrag van de vissen mogelijk te maken, maar ik heb de waarheid niet in pacht dus ik ga niet beweren wat juist is en wat niet. Ik zou zelf ook veel meer verversen dan @graspol61 aangeeft, want waarom niet tenslotte. Bij Malawi's gaat het er vooral om het water schoon te houden, voor de rest is het kraanwater in de meeste Nederlandse regio's toch al best ok voor Malawi soorten, moeilijk doen met waterwaardes is niet nodig dus ik zou gewoon wekelijks de helft verversen.
Geachte frog,

Ik doe zowiezo niet moeilijk met waardes water en zo.
Te veel doemscenario's hoeft van mij niet ieder bak is anders houd daar rekekening mee.
Ik vind het wel fijn dat jullie op letten betreft welzijn voor de vissen.
Ik bel zelf bewust van je haalt ze in huis afhankelijk van mij in dit geval 100% of meer ga ik er voor .

Goeden avond allemaal,

Ik heb vandaag 2 Ancistrus Temmincki Albino gekocht .
1 m 1 v .
2 foto's heer en madam.
Filmpje van mevr. tijdens ramen kuisen. :koffie:

Bijlagen

• Ancistrus Temmincki Albinom.jpg
    Ancistrus Temmincki Albinom.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 10
  • Ancistrus Temmincki Albinov.jpg
    Ancistrus Temmincki Albinov.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 10
  • VID_20251021_190120Ancistrus Temmincki Albino.mp4
    41 MB
Goed morgen allemaal,

Een filmpje gemaakt van mijn vissen die spelen(eten) met een algtabletje 🙂

Goed morgen allemaal,

Een vraagje ik wil toch stukje hou in mijn Malawi aqurium doen voor de algeters !
Maar welk hout heeft het minste invloed op water waarde ?

Ik gebruik meestal spiderwood en dat heeft zover ik werk geen invloed. Ik denk dat je ook wel behoorlijk wat hout moet hebben om iets te merken aan de waterwaarden.
Dat is met blad net zo. Een catappablad heeft op een grote bak amper invloed en om invloed te merken moet je ook flink wat blad toevoegen.

Even terzijde:
https://aquaforum.nl/threads/hoe-worden-catappa-bladeren-gebruikt.182971/

Ik gebruik meestal spiderwood en dat heeft zover ik werk geen invloed. Ik denk dat je ook wel behoorlijk wat hout moet hebben om iets te merken aan de waterwaarden.
Dat is met blad net zo. Een catappablad heeft op een grote bak amper invloed en om invloed te merken moet je ook flink wat blad toevoegen.

Even terzijde:
https://aquaforum.nl/threads/hoe-worden-catappa-bladeren-gebruikt.182971/
Hallo jessicapilon,
Dank je voor de reactie.
Ik heb catapablad in het aquarium gelegd en gelijk ging algeneter er aan knabbelen of zo .
En eergistere heb ik spiderwood gekocht is nu in een emmer antidrijf aan het worden.
Zal binnenkort een foto maken en hier opzetten .

Dat inwateren ka soms weken duren Fred dus trek maar een potje geduld open :DD

Goed morgen allemaal,

Een filmpje gemaakt van den algeneter die korreltjes aan het eten is .

Bijlagen

• algeneterv31 oktg.gif
    algeneterv31 oktg.gif
    58.1 MB · Weergaven: 9
Goeden avond allemaal,

Zo stukje hout in Malawi aquarium geplaatst .
Spiderwood omdat deze het minste verandering aan het water ozu bewerkstellingen .
2 foto's

Bijlagen

• 2 nov Malawi hout 1.jpg
    2 nov Malawi hout 1.jpg
    910.8 KB · Weergaven: 11
  • 2 nov Malawi hout 2.jpg
    2 nov Malawi hout 2.jpg
    904.8 KB · Weergaven: 11
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug