Wat is er nieuw

MauriceM´s verslaving.

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaridiot
  • Startdatum Startdatum
A

aquaridiot

Guest
Na uitgebreide en intensieve begeleiding ende behandeling van de meest gerenomeerde experts van de verslavingszorg heb ik met pijn in mijn hart in goed overleg met de begeiders aldaar besloten de strijd te staken.

Het is TE zwaar het is TE moeilijk en gaat gepaard met zoveel psychisch leed dat doorgaan met de afkickprocedure onmenselijk geacht wordt.

Het is die verslaving die eenmaal hooked nooit meer overgaat ik schaam mij diep maar ik ben niet sterk genoeg het spul is sterker dan ik de kick niet weerstaanbaar. Ik zal er zeer waarschijnlijk nooit meer vanaf komen. Ik capituleer en smeek de goden om mijn ziel genadig te zijn.

Geen opiaat kan eraan tippen, geen drank overtrefd het, tabak verbleekt bij haar uitwerking de suiker industrie verbijt zich in het aanzien van haar totale greep op je wezen. Waarachtig zelf de producenten van koffie en GTST zouden zonder blikken of blozen met haar ruilen.

En dus keer ik mijn aangezicht af van het licht. Wetende dat ik in zonde leven moet en laat mij meevoeren op haar grillige stromen. Verzet is absoluut zinloos. Zo moet ik na een jarenlange grimmige strijd geleverd te hebben nederig erkennen.

Het aquavirus, lieve mensen, is als de aller schoonste dame ondanks al haar nukken en onhebbelijkheden kan ik niets anders dan de nodige offers brengen ten einde mezelf aan haar eindeloze schoonheid te mogen laven.

Kortom. Ik ga weer beginnen.

Ai en weer een mens welk de strijd tegen de verslaving heeft verloren en zijn dagen moet slijten met bakken water om zich heen.

Tja Peter soms zijn dingen helaas niet anders.

Maar waar hebben we het eigenlijk over.

Het bakje waar het om gaat is een oudgediende. Voor mijn 10e 0f 11e verjaardag heb ik het van mijn ouwelui gekregen.

Daarvoor had ik al jaren visjes in allerlei al dan niet daarvoor bedoelde bakjes maar dit was de eerste �echte�. Ik heb diverse andere aquaria gehad variend van 54 Ltr. tot bijna 700 Ltr. Maar deze heb ik nooit afscheid van willen nemen. Al heb ik in de loop der tijd een ruit ververst en een andere lichtkap erop geknutseld.

80x30x40 Meer meet het niet een beetje ondiep voor het mooie maar zo werden die toen door Juwel gemaakt nog zonder filter overigens.

Zelfgemaakte lichtkap met sinds net op gescharrelde T5 buizen erin 2x24 Watt helaas niet onafhankelijk schakelbaar maar bon. Dat maakt samen 48 of precies 0,5 Watt per liter dat moet voldoende zijn. Geen reflectoren.

Buiten zijde achter en zijkanten zwart geschilderd ivm met de geringe diepte wil ik niet nog meer (zeker optisch) diepte verliezen door een achterwand.

Kwa filtering zit ik eraan te denken om een HMF erin te gaan gebruiken.

Er zal een zandbodem inkomen waarschijnlijk good old metselzand altijd tevreden over geweest.

Kwa �biotoop� Denk ik aan een lekkere, �jungle bak�. DWZ een volle plantenbak die niet persee zo keurig netjes aangeharkt is als het N.B.A.T ideaal maar meer een enigzins georganiseerde chaos. Met 1-3 vissoortjes, ik ben wat dat betrefd duidelijk een less is more type liefhebber. Eventueel wat garnalen (nog geen ervaring mee) Het water dat dat hier zo uit de kraan komt is daar ook wel geschikt voor.

Of een kleine Tangayika bak met een kolonietje schelpenbewoners en eventueel een Julidochromis koppeltje erin moet ik wel het water wat harder maken maar dat kan. En wat Vallisneria.

Na ja dat kan allemaalnog veranderen ooknatuurlijkmisschien wordt het weleen takkenbak. Zover is het nog lang niet en ik heb geen haast de verhuurder heeft ook nog wilde plannen hier dus.... Bare with me.

succes met de verslaving, ben benieuwd welke variant je kiest!

Of een bak met paddestoelen :daisy:

John.

Mjaaa rood met witte stippen ?

Plantenbak jungle style zegt u?

Wat te denken van iets als:

j4N64W0VKmr-r8tuAcnZWQQQ-0Bw0f14.jpeg

(in het groot)

Ben benieuwd wat het gaat worden.
Zelf heb ik de metselzandbodem ingeruild voor een filterzandbodem en ben hier zeer te spreken over in mijn plantenbak (volgens N.B.A.T. ideaal)

Zoiets Mascha, flink dichtbegroeid, maar niet aangeharkt ala NBAT zeg maar. Met wat visjes natuurlijk ookniet teveel Ik ben in de loop der jaren erg gecharmeerd geraakt val bakjes met een wat lagere bezeting.

Of iets heel nieuws voormij en me aan de Tangs gaan wagen.Maar daar is 80 cm misschien weer wat krap voor ik heb nog een opknapper van een Meter in de opslag en een een ongebruikte 350 liter die daar met de tijd meer geschikt voor zijn. Voorlopig komen die er zeer zeker niet de verhuurder heeft wilde plannen in aantocht een 80 cm is nog wel verplaatsbaar en dat zal een paar keer nodig zijn het komende jaar. En ik wil gewoon voorlopig weer wat �meters� maken.

Na ja ik kan nog beslissen.

ook mooi spul Ronald maar metselzand is me eigenlijk altijd goed bevallen en heb ik nog liggen. Donkerbruin/zwart van de Hornbach is ook nog een optie.

De hierboven door ons getoonde foto betreft een bak van 80x35x35, kregen we vanavond te horen van Tomek. Een belangrijk weetje.

Mocht je kiezen voor Tangs, dan een voorbeeldje van hoe je ook met andere steen (niet zijnde A. breuksteen) kan werken:

aI8ozcimKXd1Yh-m1YYii-d7R37HHCcp.jpeg

aI8ozcimKXd1Yh-m1YYii-d7R37HHCcp.jpeg

Negeer even het feit dat hierin Malawi Mbuna's zwemmen.
De Tang biotoopplaten die ik ter beschikking heb laten ook een vele malen veelzijdiger beeld zien dan je zomaar zou afleiden uit het eindeloos gebruikte A. breuksteen.

~ Ivo

Tja keuzes, keuzes, keuzes...Probleem met mij is eigenlijk dat ik in zowat alle aquaria �stijlen� wel charmes kan ontdekken maar voor nu neig ik toch naar een junglebakje voor een keienbak vind ik het formaat toch wel krap.

Tuurlijk het breuksteen is een beetje doodoener maar dat kan ik gratis bemachtigen.

Any hoe first things first :

Ik heb er zelf een filter voor geknutseld naar het ID van een HMF ik heb het fotografisch talent van een aardbei in winterslaap en een camera die je nog moet aanzwengelen dus ik sta niet garant voor de kwaliteit maar ik hoop dat ze ter illustratie van mijn verhaal voldoen. Eerst de plaatjes maar.

GBhiQD5Ur2BlK_ukfgglYONqYCWlQaQO.jpeg

Totaaltje met links het filter wel een beetje blauw zo maar daar had ik een truc voor. De slang die je ziet is de uitstroom dit is even om het id te testen die maken we natuurlijk nog netjes.

Dat blauwe is geen gezicht natuurlijk er bestaat ook zwart schuim maar dat kon ik hier in de buurt niet te pakken krijgen. Opgelost door er zwart plastic, redelijk fijn, gaas voor te plaatsen. Om een of andere reden lijkt het op de foto�s meer blauw door te schijnen dan in het echt. In het echt valt het blauw bijna geheel weg.

Zo ziet dat er dan van boven uit.

Nog eens zonder.

En Met verschil is zo duidelijk te zien zoals gezegd in het eggie is het verschil nog groter hoe dat komt geen ID.

Maar een HMF. Wat is dat nu eigenlijk ?

HMF staat voor Hamburger Matten Filter. Ontwikkeld waarschijnlijk in de regio Hamburg,Duitsland. Waar het ook vrij populair is met name bij kwekers.

In feite is het niets meer dan een stuk filterschuim van ,meestal, verticaal wordt geplaatst en waar een waterstroom door geleid wordt met behulp van een luchthevelof zoals ik heb gedaan een pomp(je).

Het is een filtertype dat vooral biologish zijn werking heeft met betrekking daarop zijn er eigenlijk 2 zaken van wezenlijk belang.

1. De doorstroomsnelheid IN het medium (de mat).
2. De oppervlakte van de mat.

De Doorstroom snelheid is de belangrijkste opdat de baccies het meest efficient hun werk kunnen doen. in De praktijk is gebleken dat tussen de 5 en 10 CM/M ideaal is. Zoals zo veel in onze hobby is dta geen wet van meden en perzen maar aan te raden is om daar liever ONDER uit te komen dan BOVEN.

Uitgaande van 2 keer de inhoud van je bak per uur. Mocht het zo zijn dat je op meer circulaties per uur uitkomt om aan de juiste doorstroom te komen (ideaal 7,5 CM/M) is de doorstroom leidend zeg maar.

De dikte van de mat is voor de werking niet heel interresant omdat naar verluidt de Bio werking plaats heeft in de eerste 1-2 CM van het medium. Men past wel dikkere matten toe maar dat is meer met het oog op stevigheid. Voor de effectiviteit schijnt het niet uit te maken. Ik heb 2 CM genomen domweg omdat ik dat makkelijk te pakken kon krijgen.

De exacte formules zijn online wel te vinden maar hier staan ook handig ecalculators op. Wel in het Duitslands

www.deters-ing.

Tot slot nog enkele voor, en eerlijk is eerlijk, nadelen.

Voordelen: -Makkelijk en goedkoop zelf te bouwen.
-Zeer weinig onderhoud.
-Overige techniek is erachter weg te werken.
-Geen lekkende potten of lossende slangen.(zo
�verloor� ik al eens 300 Ltr.

Nadelen: - Kost wat ruimte in de bak.
- Het wegwerken.

Tot zover de theorie (in een notedop). De praktijk ? We gaan het meemaken !!

Bij jungle bakken denk ik toch vaak aan meer drijfplanten. Ben zeer benieuwd wat u ervan zal maken, uw schrijfstijl bevalt mij alvast wel, deze topic zal door de gezzzmol gevolgd worden.

Ga ik volgen ! Ik ben benieuwd wat je gaat maken ... En verslaafd zijn we allemaal hier haha !

Druk, druk, druk... Met tussendoor 2 verhuizingen waarom zowel mijn zus EN mijn ouders het na jaren wachten en zoeken voor elkaar krijgen om binnen een maand beide eindelijk een aangepaste (gehandicapten) woning te krijgen zal mij wel altijd een raadsel blijven maar zweten was het wel.

Goed, zijn ze toch voor de feestdagen onder de pannen en das ook wat waard.

Gisteren had ik tijd om zand te wassen. Vanmiddag/vanavond de laatste hand aan het filter leggen en de bodem erin.

Dit weekeinde eventjes een oude kameraad op zoeken die heeft al een goed half jaar geen vissen meer maar volgens mij had ik bij het laatste bezoek nog wat restanten Fosfo en Nitro staan...

Kost je een 6 pak Palm, errug he, en een gezellige avond maar dan heb je ook wat.

Avondje bij mijn zusje geweest. Die heeft eoa nanotje staan tjokkievol met Hygrophilia Polysperma zo een beetje een derde geconfisceerd en nog een paar mooie stenen uit mijn kelder opgegraven. Plantjes tijdelijk benoemd tot drijvers en de keitjes inmiddels keurig geboend.

De rest en pics komen morgen wel.

Had ik een mooi GROOT stuk hout tevoorschijn getoverd eventjes kijken wat ie doet in de regenton gemikt 10 minuten later had ik erg sterke thee...

Wat anders verzinnen dan maar de komende weken zal ik dat stuk in de week zetten en dan hopen dat het na een week of 3 over is een beetje verkleuring vind ik niet erg maar het wordt geen zwart water bak.

Zelf heb ik ook een groot stuk kienhout in me bak en had bij het weken van het hout hetzelfde probleem.

Had het stuk eerst afgespoeld met de tuinslang en vervolgens in een flinke emmer gezet met een power head pompje met een staafje met filterwatten.
Heb het 2 weken lang laten weken en dan elke dag de emmer geleegd en het water ververst.

Na 2 weken was het gelige helemaal uit het water. Bij het plaatsen in de bak ook geen last meer van gehad.

Bak draait ondertussen 2 maanden is glashelder.

Had de power head met filterwatten.
ook nog een weekje gebruikt bij het indraaien van de bak om het ergste vuil weg te zuigen.

Misschien heb je hier iets aan.

Hey Mck Dat is indd waar ik op hoop is echt een GROOT stuk hout voor dit formaat bak waar ik mijn inrichting soort van omheen wil bouwen we gaan het zien als het niet werkt gaat ie de kachel in.

rzHaQ6859Uk8SqtLIwbwc5q4d51umQwO.jpeg

Zo stekken geplant en zo voorlopig maar een week of 2-3 laten draaien.

Hygrophilia gaat er waarschijnlijk ook weer uit op den duur. Maar het is een prima plantje om mee in te draaien normaal gezien.

Het gras links, ik denk Cyperus Helferi ? Heb ik gekregen van een bevriend stel bij hun wil het niet echt lekker (de bruine punten) ze hebben vrij weinig licht en geven geen voeding bij hopelijk krijg is ze wel aan de gang ik vind het een erg leuk plantje namelijk.

Wat ik precies wil ben ik nog niet helemaal uit maar ik wil gaan proberen het aantal soorten beperkt te houden.

Speel nu met verschillende ID tjes voor de inrichting.

Als hoofdbewoner voor deze bak wil ik gaan voor Betta Smaragdina. Die leven in het wild in het (Noord)Oosten van Thailand met name in rijstvelden de bijbehorende reservoirs, ondergelopen grasland etc.

Nu lijkt mij wel aardig om de bak zo in te richten dat een beetje dat ID ontstaat. Niet persee een echte biotoop maar iets wat je daar wel doet denken aan een stukje ondergelopen grasland.

Ik denk er nu over na om de bak hoofdzakelijk met de Cyperus te beplanten misschien wel voor 75-80%.

Met 1-2 �open� plekjes� zodat er 2 met iets van een drijvertje er boven of de cyperus laten luivelen.

een verdwaalde lotus erbij eventueel nog een crypto tje erbij misschien nog iets van een bodembedekker

Maar goed daar kan ik gerust nog over nadenken eerst dit maar een week of 2-3 zo laten draaien dan zien we wel weer.

Nu zijn dat een hoop woorden uitleg voor diegenen die meer visueel ingesteld zijn zal ik eens kijken of in vanavond of morgen een schetjs kan fabrieken.

Dat heb je mooi gefabriekt Maurice,ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Ik ook met mij weet ik het nooit ik vertrek gerust richting Barcelona om uiteindelijk toch in Athene te eindigen BV.

Maar goed de stromen der aquariumgoden zijn grillig je kunt je verzetten maar het is beter om je maar mee te laten drijven.

De cyperus deed het erg slecht, als in begon compleet af te sterven navraag hier blijkt dat het een laqstige klant is en eigenlijk niet geschikt voor aquarium gebruik.

De Hygro�s gaan zoals verwacht als een raket in dit tempo zal de eerste dit weekend de oppervlakte wel halen !

Licht iets gedempt door de voorste buis een kokertje te geven gemaakt uit hetzelfde gaas als ik voor het filter gebruikt heb scheeld naar schatting ongeveer 20 % van het totaal en heeft de kleur ietsje meer naar het gele verlegd.

Cyperus is eruit en denk eraan die te vervangen voor een smalbladige Vallisneria of iets anders wat de indruk geeft van een �gras�.

Verder loopt het goed, buiten de Cyperus geen afstervende plantendelen aan de Hygro te ontdekken een heel bescheiden kaamlaagje gevormd maar mag eigenlijk geen naam hebben.

De bio Co2 loopt gewoon in een mooi stabiel tempo door. 200 Gr. suiker 1 Ltr lauw water. 1/3 zakje 2,3 gram ongeveer bakkers gist kamertemp varieerd tussen de 17 en 22 graden maar nog geen wezenlijk verschil in productie opgemerkt

Geen ienimini spatje algen te bekennen ook geen bruine.

Bakje is inwendig 54x54 MM.

Zit er wel aan te denken de bodem donkerder te maken. Met hulp van wat donkerbruin zand. Een beetje een operatie wel maar beter nu dan wanneer er beestjes in zitten. Of het geheel helemaal gestabiliseerd is.

Hopelijk zal ik op de foto�s dan ook wat minder van dat hinderlijke spiegeleffect hebben.

Ik ben nieuw op 't forum,
en zie .... jeeeh, ...
een mooie HMF!!!

Dat is de verslavingsdoos!!
Als je er al naar kijkt , voel je je reeds gefilterd...

Kick...,

groeten,
Vliegvis

Hahahha ja so far so good eigenlijjk ben er al licht positief over.

Nou, een leuk begin hoor, ik ben benieuwd naar je hout.

Ik ook...

Hout staat in de week nu [aar keer water alververst afgifte wordt stilaan minder

In de bak zelf begint het zand ietsjes te verkleuren en iets aanslag op de ruiten begint heeeel voorzichtig te ontwikkelen.

Mooi geeft iig aan dat het biologisch systeem zich ontwikkeld.

We zijn vandaag een week op weg tijd om eens wat druppels erop los te laten.

PH 7
KH 5
GH 8
NO2 0,3 mg/l

Volgens de CO2 tabel zit ik dan een beetje op de grens van groen en geel iets aan de lage kant.

Dat kan goed kloppen ik zie ook de eerste vorzichtige draadjes draadalg verschijnen. Beweging aan het oppervlak is al pratisch nul.

Bakje iets vergroot zit nu tussen PH 6,5-7 dat zou prima moeten zijn.

Camera uitgeleend dus tot na de kerst geen verse pics. Toch een kleine opdatering.

Een laag donkerbruin zand van de welbekende Gammelconcurent aan de bodem toegevoegd. Dat zal zich in de loop der tijd wel vermengen met het gewone zand maar das ook de bedoeling wachten hoe dat uitpakt.

10 stekjes van een rode Myriophyllum gekregen van een bevriende liefhebber du ser ook maar bijgezet.

Draadalgvorming is inmiddels tot stilstand gekomen de Hygro�s groeien vrolijk verder.

De eerste assimilatie gezien in de Hygrophilia�s

Licht iets verkort nu 9 uur 0,5 Watt/L Precies.

Filter iets aangepast viel op dat de HMF geen kampioen zweefvuilverwijderen is mini Eheimpje (de kleinste compact opvoerpomp) ingepakt met filterwatten lijkt goed effect te sorteren.

En jawel het eerste diertje is ontdekt een ieninimi klein slakje. zonder mijn lenzen (morgen nieuwe afhalen) kan ik het niet identificeren..

Tegenvaller,mijn ID voor de inrichting was om het geheel op te bouwen rond een GROOT stuk hout dat ik heb liggen.

Net echter het hout uit de week gehaald en het bleek min of meer rot als je kunt er met je vingers stukken afbreken en met je duim hele laagjes afpoetsen. 2e keus stuk idem dito.

Ongeschikt dus.

Nu maar eerst een bakkie en dan es wat gaan schuiven met het 3e keus stuk

Jammer van het hout, ben benieuwd naar het 3de keus stuk.

ja, zou ik graag ook weten. Hoe gaat het ermee?

groeten,
Vliegvis

Goed goed ik ben druk geweest. Planten groeien uitsteekbaar.

Bewoners zijn inmiddels een 5 tal otocinclussen die ik zelden of nooit zie.

En sinds donderdag een koppel wilde Betta Smaragdina.Die zich al erg thuis voelen. Vanaaf eindelijk weer een avondje op het honk ik zal eens wat plaatjes zien te maken hang on.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan