Wat is er nieuw

Mijn 525L Onderwaterparadijs (Max_Aquarium)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Max_Aquarium
  • Startdatum Startdatum
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Max_Aquarium zei:
@ Crash Cowboy : Je beweert dus dat CO2 toevoegen een must is bij de EI? Omdat je anders een van de voedingselementen voor de planten mist? Of kun je ook door de aanbevolen hoeveelheid Easy Carbo en Profito de EI volgen? EI houdt als ik het goed begrijp dus in dat je overschot aan plantenvoeding geeft en vervolgens elke week 30% van je water vervest?

@ Biljoenblik : Ik heb idd 4 stekkers (zijn ook 4 LED balken). Zou dan idd het best zijn om voor en achter apart te schakelen. En dan achter hele dag aan en voor vanaf s'middags.

Dat denken wel meer mensen. Maar op advies van mijn LFS heb ik juist de voorste lamp heel de dag aan, en de achterste 6 uur erbij.
De reden hiervoor is eigenlijk best logisch. Vooraan staan de laagste planten, dus daar komt het licht al erg moeilijk. En de achterste planten zijn doorgaans erg hoog, dus die vangen toch wel genoeg licht.

Ik heb daarom mijn lichtschema ook aangepast.
Voorste lamp van 10:00 (1 uur fade-in) tot 22:00 (+ 1 uur fade-out).
Achterste lamp van 13:00 (1uur fade-in) tot 19:00 ( +1 uur fade-out).

Vooral het uit faden 's avonds is heel erg mooi. (zit nu ook te genieten van het uitzicht).

Dan heb je dus 2x easy led control 2 nodig. En 2 nieuwe adapters.
Of 2x easy led control 1 plus 2 splitters en 2 nieuwe adapters.
Iedere adapter moet hetzelfde voltage hebben als de oude, maar 2x het vermogen in Ampere.
Kijk op conrad voor goede adapters.

@ Crash Cowboy : Ik heb het stuk gelezen. De EI zonder CO2 is volgens mij bijna het tegenovergestelde. Weinig verversen (1x per maand), licht max. 10 uur per dag aan (met gebruik van plantenvoeding). Lijkt me makkelijk!

@ biljoenblik : Dankjewel voor de tip! 😀 Zal ernaar gaan kijken.

Verder zijn de meeste planten in de tussentijd hard gegroeid, op een paar Echinodorussen na. Sommige planten wat bruin blad, echter niet allemaal. Nog steeds de helft Easy Carbo en hele Profito.

Een van de 2 stukken hout begint witte slijm of schimmel te geven en is nog steeds niet gezonken (het stuk met de leistenen erop). Deze witte zooi trekt over de bodem heen, heb het er net een heel eind van de bodem af gehaald, maar van het hout krijg ik het niet af. Moet ik het hout laten liggen of beter om het weg te halen?

Heb er nu ook tijdelijk een klein pompje bijgehangen uit mijn andere/oude aquarium om ervoor te zorgen dat het water weer wat sneller bijtrekt.

Zou het misschien ook al werken als ik er een paar vuurgarnaaltjes bij gooi om de alg wat bij te houden? Of is dit niet verstandig ivm de nitrietpiek?

Update 😀

Alg is er veel in de bak, vooral groene draden aan sommige planten (denk opstartalg).
Sommige planten lijden daar echt aan, sommige helemaal niet en blijven maar groeien en uitlopers vormen.

Hoop dat het alg op den duur verdwijnt.

Verder nog steeds witte waas over 1 stuk hout, lijkt schimmel of slijm ofzo..
Weet niet of ik dit stuk wel moet laten liggen of beter eruit kan halen?

Even wat foto's

748526_0_82_25102015_1.jpg

356762_0_82_25102015_2.jpg

487685_0_82_25102015_3.jpg

674622_0_82_25102015_4.jpg

417941_0_82_25102015_5.jpg

542145_0_82_25102015_6.jpg

663713_0_82_25102015_7.jpg

Hoi Max,

Begint er al goed uit te zien.
Ik zou ivm de algen eens wat waterwaarden gaan meten. Dan weet je wat er tekort is.
Je hebt er nog geen vis in, dus nitraat en fosfaat zal wel laag zijn.
Zo af en toe wat voer verkruimelen vinden de bacterien fijn, en geeft ook wat nitraat en fosfaat. Niet teveel!

@ biljoenblik : Dankje voor je reactie. Ik zal deze week het water gaan testen! Algen zie je namelijk met de dag groeien..

Net even de waterwaardes gemeten:
Ph 7,5
Kh 7
Gh 8
Nh3 0,0 mg/l
No2 0,0 mg/l
No3 0,0 mg/l
Po4 0,0 mg/l

Wat ik wel raar vind, is dat de nitriet piek niet te meten is?? Zit inmiddels al op de 3e week..
Nitraat en Fosfaat aan de lage kant, miss naar de hele dosis Easy Carbo en Profito overstappen? :S

Verder een prachtige bloem uitgekomen uit de Echinodorus Devils Eye! Die doet het zo super goed, groeit kei hard, vooral ten opzichte van de andere planten :smitten:

Verder zie ik in de bak dat de planten ineens overnieuw uit gaan schieten, ze maken nieuwe bladeren aan.

Heb deze week nieuwe tijdklokken gekocht en ingesteld. Voorste 2 lampen van 13:30u-23:30u. De 2 achterste lampen van 17:00u-23:30u.

538821_0_82_bloem.jpg

Nitraat en fosfaat krijg je daar niet mee omhoog. Zou op aquariumbemesting.nl even wat poeder bestellen Kno3 en po4. En dit toevoegen naar een waarde van no3:10 en po4:1

@ bartman : Kan ik deze poeders gebruiken in combinatie met de Easy Carbo en Profito of is dat niet aan te raden? Wat bedoel je precies met no3:10 en po4:1?

wat de nitriet piek betreft lang niet iedereen meet deze om de 1 of andere rede
kan best nog komen bij jouw hoor soms duurt het wat langer
zelf heb ik hem ook nog nooit gemeten zelfs bij de laatste nood opstart ivb problemen met de dekvloer niet
binnen 1 dag de boel in een andere bak over moeten zetten
toen dacht ik echt nu zullen we het krijgen maar noppes (gelukkig maar)
alles heeft het overleefd dus ik bedoel maar

groet

jaap

@ flipper34 : Ok�, maar de vis mag er na 4 weken al rustig aan in.. Neem aan dat de nitrietpiek dan al geweest is.

Max_Aquarium zei:
@ bartman : Kan ik deze poeders gebruiken in combinatie met de Easy Carbo en Profito of is dat niet aan te raden? Wat bedoel je precies met no3:10 en po4:1?

Als er nog geen vissen in de bak zitten is het logisch dat fosfaat en nitraat 0 zijn.
Je kunt dit aanvullen met poeders. Maar als er vis in komt vormt het ook.
Of het voldoende is, moet blijken.
Ik voeg geen nitraat en fosfaat meer toe. Door de vissen ontstaat voldoende.

Max_Aquarium zei:
Net even de waterwaardes gemeten:
Ph 7,5
Kh 7
Gh 8
Nh3 0,0 mg/l
No2 0,0 mg/l
No3 0,0 mg/l
Po4 0,0 mg/l

Wat ik wel raar vind, is dat de nitriet piek niet te meten is?? Zit inmiddels al op de 3e week..
Nitraat en Fosfaat aan de lage kant, miss naar de hele dosis Easy Carbo en Profito overstappen? :S

Verder een prachtige bloem uitgekomen uit de Echinodorus Devils Eye! Die doet het zo super goed, groeit kei hard, vooral ten opzichte van de andere planten :smitten:

Verder zie ik in de bak dat de planten ineens overnieuw uit gaan schieten, ze maken nieuwe bladeren aan.

Heb deze week nieuwe tijdklokken gekocht en ingesteld. Voorste 2 lampen van 13:30u-23:30u. De 2 achterste lampen van 17:00u-23:30u.

538821_0_82_bloem.jpg

In een bak zonder vis krijg nagenoeg geen nitriet.
Dit kan pas komen als er vis in komt. Dan ontstaat ammonia, nitriet en nitraat.
De bacterien mits voldoende, zorgen dat ammonia en nitriet niet meetbaar zijn. Dit zijn wel tussen producten als de kolonie niet voldoende is.

Ik zou er alvast een paar sterke vissen in doen. En dit de komende weken uitbreiden.

@ biljoenblik : Dankjewel voor je duidelijke reacties! 🙂 Dan volg ik je advies op en ga dus geen poeders toevoegen. Ga deze week dan alvast een school kardinalen halen denk ik. Ben nog aan het nadenken over het verdere visbestand.

De EI kan ook zonder co2 en in de artikelen en posten hier kun je daar genoeg over vinden.
Ik zou me ook goed in de EI eerst inlezen zoals CC al aangeeft.

@ John : Zal ik zeker gaan doen. Ik merkte wel op dat de EI methode zonder CO2 precies het tegenovergestelde werkt; minder licht, niet zo vaak water verversen..

Vandaag een flinke school kardinaal tetra's (30 stuks) gehaald, d.m.v. de druppelmethode erin gezet, werkt perfect. Ga ik vaker gebruik van maken. Ze zijn nu lekker de boel aan het verkennen en tot nu toe doen ze het super en zijn ze al mooi op kleur.

Ook gelijk een plantenschaar van JBL gehaald en een nieuwe Rode Tijgerlotus, nog wel aan de kleine kant. Hoop dat ie snel aanslaat! Ook een halve kokosnoot aangeschaft en met visdraad wat mos op de kokosnoot gemaakt. Mooi schuilplekje!

Volgende week ga ik een schooltje Corydoras sp. (Cw010) gold stripe (10 stuks) halen. Super mooie visjes ook!

Verder nog even aan het bekijken wat er nog past bij mijn visbestand.

Een paar foto's
115273_0_82_kardinalen_1.jpg

386753_0_82_kardinalen_2.jpg

736899_0_82_kardinalen_3.jpg

638423_0_82_kardinalen_4.jpg

224714_0_82_rode_tijgerlotus.jpg

288189_0_82_kokosnoot_met_mos.jpg

Ziet er weer mooi uit.
Leuk he als het aquarium tot leven komt, met zo'n school kardinalen.

Ik wil uiteindelijk ook een grote school kardinalen erbij.
Maar mijn maanvis eet deze nu op. Dus die moet eerst de geest geven.
Maar tot die tijd geniet ik van de maanvis en overige vissen.

Corydoras zijn echt heel erg leuk. Ik heb 2 soorten. Ze zien er heel grappig uit door hun vorm.

Edit

Die tijgerlotus heeft graag wat kleibollen bij de wortels. Verder moet je hem compact houden, door snoeien. De lotus (waterlelie) wil eigenlijk drijfbladeren maken. Dus moet je de bladeren die te hoog worden weg knippen.
Minimaal 1 blad overhouden, dan overleeft hij het wel en maakt kleinere bladeren.

Re: Aquatlantis Fusion 525L aquarium (Max_Aquarium)

@ Marcel : Dankje Marcel 🙂 Ik geniet van mijn aquarium en de vissen!

Corydorassen zijn zeker leuk, ook door hun gedrag. Ik ga denk ik ook voor wat Maanvissen kijken, in de albino vorm. Het moet wel lukken als je de Maanvissen ook klein aanschaft.

Bij jou zou het eventueel kunnen om voor grotere kardinalen te kijken, zag vandaag namelijk, in de winkel waar ik mijn vis heb gehaald, dat ze niet alleen kleine kardinalen hebben maar ook tussenmaten en wat grotere maten.

Wat betreft de Rode Tijgerlotus; ik heb 2 kleibolletjes bij de wortels gestopt. Moet ik er dus 2 bladeren vanaf knippen, en er 1 van overhouden?

Max_Aquarium zei:
@ Marcel : Dankje Marcel 🙂 Ik geniet van mijn aquarium en de vissen!

Corydorassen zijn zeker leuk, ook door hun gedrag. Ik ga denk ik ook voor wat Maanvissen kijken, in de albino vorm. Het moet wel lukken als je de Maanvissen ook klein aanschaft.

Bij jou zou het eventueel kunnen om voor grotere kardinalen te kijken, zag vandaag namelijk, in de winkel waar ik mijn vis heb gehaald, dat ze niet alleen kleine kardinalen hebben maar ook tussenmaten en wat grotere maten.

Wat betreft de Rode Tijgerlotus; ik heb 2 kleibolletjes bij de wortels gestopt. Moet ik er dus 2 bladeren vanaf knippen, en er 1 van overhouden?

Nee hoor. De lotus pas knippen als de bladeren te groot / hoog worden.
Lees ook dit: http://www.heems.nl/de-tijgerlotus-nymphaea-zenkeri/

Ik heb grote kardinalen gekocht. Waren duur voer geworden. 😳 Zelfs een otocinclus is niet veilig. :help:

@ Marcel : Ok�, dankje voor de link.

Dan heb je wel hele grote manen 😀 Ik heb gelezen dat als je kardinalen en maanvissen vanaf kleins af aan samen houdt, dit wel goed gaat. Het later toevoegen van de kleintjes zal dit soort gevolgen hebben hahah

Deze week wat plantjes gesnoeid. De draadalg lijkt een stuk minder te worden. Wel ligt er wat rotzooi op de bodem, maar weet niet zeker of het al verstandig is wat water en rotzooi af te hevelen.. Miss beter over een weekje.

Verder net ff wat foto's gemaakt in de HD functie op de iPhone (welke er volgens mij een stuk beter uitzien dan de vorige foto's zonder HD):

617684_0_82_511_1.jpg

377959_0_82_511_2.jpg

996534_0_82_511_3.jpg

184752_0_82_511_4.jpg

488866_0_82_511_5.jpg

164835_0_82_511_6.jpg

583914_0_82_511_7.jpg

928994_0_82_511_8.jpg

252554_0_82_511_9.jpg

997147_0_82_511_10.jpg

Zo heb je de lens een keer gepoets, of is je aquarium nu echt zo helder? :!

Dat van die troepjes op de bodem wordt vanzelf minder, als de bodem bacterien actiever worden. Ik had in begin ook na iedere voer beurt troepjes en poepjes 😳
Maar nu heb ik dat haast niet meer. Ze worden denk ik afgebroken.

@ Marcel : Haha dankje, ja het water is afgelopen dagen ook een stuk helderder geworden. Idd wat je zegt, bij mijn vorige aquarium werd dat ook steeds minder. Denk dat ik volgende week, voordat ik weer wat nieuwe vis haal, even een waterwissel ga doen en de bodem even schoonmaak.

Update 😀

Vandaag het schooltje Corydoras Aeneus Peru, Gold stripe gehaald (wat een dure visjes zeg, maar zeker elke cent waard).
Zijn nog jonkies en dus nog niet op kleur.. Ben benieuwd of ze net zo mooi worden als op de eerste 2 foto's!
Verder nog een mooie Javavaren op hout gekocht (zie foto's).

857814_0_82_corydoras_1.jpg

128182_0_82_corydoras_2.jpg

166769_0_82_corydoras_3.jpg

788919_0_82_corydoras_4.jpg

743585_0_82_corydoras_5.jpg

595961_0_82_corydoras_6.jpg

892925_0_82_corydoras_7.jpg

227553_0_82_corydoras_8.jpg

183531_0_82_corydoras_9.jpg

241354_0_82_corydoras_10.jpg

118623_0_82_corydoras_11.jpg

148782_0_82_corydoras_12.jpg

683848_0_82_corydoras_13.jpg

Wat een mooie corydoras zijn dat!
Daar ga je echt plezier van hebben.
Ik heb zelf de schwartszi en simillis. Ze zijn heel erg leuk en zien er grappig uit.
Vergeet ze niet af en toe tablettenvoer te geven. Liefst geen groenvoer.
Wat ze ook heel erg lekker vinden zijn rode muggenlarven.

@ Marcel : Dank voor je compliment 🙂 Die Corydorassen zijn ook erg leuk, ik ken ze! Ik ga morgen weer naar de winkel om de Apistogramma's en drijfplantjes op te gaan halen. Ook haal ik wat levend voer (watervlooien), misschien wat diepvriesvoer en wat tabletten voor de Corydorassen. Ik heb wel al tabletten maar daar zit alg en vis in. Heb gelezen dat de Corydoras liever vlees/vistabletten heeft.

De Maanvissen zijn besteld, dit duurt echter wel nog een paar weken aangezien ze van veraf komen.

Ik zal morgen wel weer wat foto's plaatsen 😀

Daar zijn ze dan!
(Sorry voor de vieze bodem, maar ik gebruik nu tijdelijk dubbele dosis Easy Carbo tegen de hoeveelheid algen, die vallen nu allemaal op de bodem)

567759_0_82_apisto_1.jpg

163649_0_82_apisto_2.jpg

224158_0_82_apisto_3.jpg

711473_0_82_apisto_4.jpg

777488_0_82_apisto_5.jpg

898945_0_82_apisto_6.jpg

515263_0_82_apisto_7.jpg

Ja, mooie bak!

Leuke vissen, ik kende die gouden niet eens...weer wat geleerd...

Succes met je strijd tegen de alg, maar volgens mij ben je goed op weg...
die rode lotus, geeft die wel nieuwe bladeren zo met het knolletje onder het grind, de meningen zijn wel eens verdeeld, maar bij mij groeide hij niet als hij onder het grind zat met zijn bolleke... ;-)

ik zou zeggen, ga zo door!

@ eric79 : Dank voor je compliment 🙂 Wat betreft de goude Corydoras, dat zou wel eens kunnen kloppen.. Veel mensen kennen deze soort nog niet aangezien het de nieuwste soort van de Corydoras is (Corydoras Gold Stripe cw10).

De strijd tegen de alg duurt al lang, maarja, de aanhouder wint zullen we maar zeggen 😀

De Rode Lotus maakt bij mij wel nieuwe blaadjes aan, maar is nog niet hard gegroeid verder. Maar ik denk dat dit wel goed gaat komen!

Max,

Algen kunnen er inderdaad een rommeltje van maken.
Maar algen geven ook aan dat er iets niet goed is in de bak.
Er zal een gebrek aan voeding zijn. Bijvoorbeeld nitraat, fosfaar, CO2 of sporen.

Sporen geef je al met profito. Nitraat en fosfaat moet je maar eens gaan meten.

CO2, daar zou ik een dropchecker voor nemen. Dat is een continue test. Deze bijv.
http://www.devisvoerwebwinkel.nl/access ... ano-detail
Met een flesje indicator erbij, doe je daar een leven lang mee.
In mijn optiek wat betrouwbaarder dan pH en KH met tabellen.

Ik zal binnenkort mijn topic ook eens updaten.

@ Marcel : Heb gister toevallig waterwaarden gemeten:

pH 7,5
KH 8
GH 8
NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 0,0
PO4 0,0

Nitraat en fosfaat idd 0,0. Miss komt dit nog wel als er wat meer vis in zit..

Wat betreft de dropchecker; is dat wel nodig aangezien ik geen CO2 toedien?

Max,

Het ziet er naar uit dat je planten wel wat basis elementen tekort komen. Nitraat en fosfaat.
Algen profiteren hiervan omdat zij aan zeer weinig genoeg hebben.

Als je de planten echt aan het groeien wilt krijgen zal er wel voldoende nitraat en fosfaat moeten zijn.
Meestal als je een goede visbezetting hebt, dan heb je wel voldoende.
Maar dat is nu nog niet het geval. Je zou wat nitro en fosfo kunnen toevoegen.
Je kan poeders bestellen voor als je ook de EI methode wilt gaan volgen. Dan heb je veel nodig in de toekomst en zijn poeders voordeliger.
Maar als je slechts in het begin wat wilt toevoegen, kun je ook kant en klaar van easylife oid kopen.
Ik gebruik het slechts sporadisch.

Je CO2 zit nu op een natuurlijke lage waarde. Dit is niet erg aangezien de planten door gebrek langzaam groeien. Echter als zij voldoende voeding hebben, dan wordt de vrasg naar CO2 ook hoger.
Je kan ook aan bio CO2 denken voor in het begin.

Maar als je bivenstaande niet wilt of kunt doen, dan kun je ook met het licht gaan spelen.
Dus een algenpauze inlassen. Tijdens die pauze kan het CO2 toenemen en de voedingsstoffen ook een beetje.
De algen zouden dan in het nadeel zijn. Althans dat is een theorie.

@ Marcel : Het is dus zo als ik nitraat en fosfaat toe zou voegen, dat dan de vraag naar CO2 ook stijgt?

En met zo'n algenpauze; vinden de vissen dat wel fijn?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan