Wat is er nieuw

Mijn 525L Onderwaterparadijs (Max_Aquarium)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Max_Aquarium
  • Startdatum Startdatum
Re: Aquatlantis Fusion 525L aquarium (Max_Aquarium)

Voor de vissen maakt het niet zoveel uit. Zeker niet met die controllers, dan gaat het gelijdelijk.

En het is een tijdelijke maatregel. Totdat je visbestand op het gewenste aantal is.
En als je dan wat fosfaat en nitraat gaat meten.
Je kunt ook de profito iets verminderen. Dit omdat de vraag naar sporen ook minder is.
Het overschot gaat toch naar de algen.

@ Marcel : Ok�, bedankt voor je tips! Maar de CO2 behoefte van de planten gaat dus niet omhoog wanneer je deze poeders toevoegt?

De CO2 behoefte van de planten zal zeker toenemen als je Nitraat en Fosfaat gaat toevoegen.

Maar ik weet eigenlijk niet welke vissen en hoeveel je nog van plan bent om toe te voegen.
Maar zoals ik al zei, heb ik geen toevoeging van Nitraat en Fosfaat meer nodig.
Ik heb best aardig wat vissen erin zitten. Maar ook weer niet een erg overdreven plantenbak.
Ik voeg wekelijks 30ml profito toe, en voeg CO2 toe. Verder niets.

Dus je moet even een afweging maken wat je uiteindelijk wil bereiken. Als je een plantenbak wilt met weinig vissen, zul je zeker Nitraat en Fosfaat toe moeten voegen. Maar met meer vissen en iets minder planten hoeft het niet.

Om de algen nu wat te verminderen kun je even wat minder licht voeren en de dosis profito iets terugschroeven.

Uiteindelijk moet je toch tot een werkend evenwicht komen. Waarin alles voldoende aanwezig is.

@ Marcel : er komen nog 8 albino Maanvissen in en 1 Ancistrus temminicki gold in.

Visbestand ziet er dan als volgt uit:
-30 Kardinaaltetra's
-10 Corydoras sp. (Cw010) gold stripe
-8 Maanvissen albino
-2v/1m Apistogramma Macmasteri
-1 Ancistrus temminicki gold

Ik ga de verlichting met 1 uur verkorten, Profito van 50mL per week naar 30mL per week, totdat alle vis erin zit, dan weer naar 50mL per week.

Co2 zit ik nog steeds over te twijfelen aangezien dit prijzige set's zijn.. Misschien weet iemand hier een wat goedkopere maar toch goede Co2 set?

Gister een waterwissel gedaan. Even wat aan de inrichting gedaan, was namelijk toch nog niet helemaal tevreden. Vind nu dat het er veel beter uitziet, ben benieuwd naar jullie mening.

Vandaag de Ancistrus temminicki gold opgehaald, is nu echter nergens meer te bekennen. Misschien zie ik hem morgen wel als ie een beetje bijgekomen is 😀

De foto's:
994952_0_82_2511_1.jpg

Apistogramma Macmasteri man

851391_0_82_2511_2.jpg

Totaaltje

363317_0_82_2511_3.jpg

188241_0_82_2511_4.jpg

Rechtse hoek

538727_0_82_2511_5.jpg

Kleinste Corydoras aan het chillen 😀

362127_0_82_2511_6.jpg

812673_0_82_2511_7.jpg

493165_0_82_2511_8.jpg

481662_0_82_2511_9.jpg

Verstoppertje spelen 😛

884215_0_82_2511_10.jpg

496863_0_82_2511_11.jpg

465597_0_82_2511_12.jpg

284255_0_82_2511_13.jpg

Ziet er mooi uit!

@ Marcel : Dank voor je compliment 😀

En ja hoor, heb m vandaag gespot!:

594146_0_82_ancistrus_1.jpg

912738_0_82_ancistrus_2.jpg

Nice..

groet koos.

@ Koos : Dank voor je compliment!

Ik ga deze week de Maanvissen ophalen 😀

Mooie Ancistrus.
Ik denk dat ik ook maar eens een bijzondere ga kopen in de toekomst.

Ben benieuwd naar de maanvissen.
Ik heb nog een grote man in de aanbieding, vreet alles op! :sorry:

Prachtige vissen allemaal en je bak ziet er ook goed uit!

Dank voor jullie complimenten! 😀

@ Marcel : De Ancistrus komt nu steeds meer tevoorschijn, zijn gedrag is ook leuk om naar te kijken! Ik heb zelf de Maanvissen al gezien, deze had ik besteld maar moesten eerst nog een paar weken in quarantaine bij de winkel. Dit omdat ze bij een kweker uit Zuid Amerika kwamen, en ze eerst wilde testen op eventuele ziektes. Gelukkig is dit niet het geval en kan ik ze deze week komen ophalen 🙂

@ John : Dankje! Ik doe mijn best haha. Zo'n leuke hobby!

Update 😀
De Maanvissen zijn er. Ook een waterwissel gedaan vanmiddag, vandaar een beetje ''mist'' in de bak.

116832_0_82_3_dec_1.jpg

Met z'n allennn 🙂

274294_0_82_3_dec_2.jpg

Totaaltje voorste 2 lichten aan

479162_0_82_3_dec_3.jpg

467588_0_82_3_dec_4.jpg

211823_0_82_3_dec_5.jpg

437522_0_82_3_dec_6.jpg

Totaaltje alle lichten aan

881918_0_82_3_dec_7.jpg

112177_0_82_3_dec_8.jpg

Mooi hoor.
Hoe wissel je het water dan precies? bij mij blijft het altijd kraakhelder.

Heel mooie bak en erg mooie manen!

@ John : Ik hevel het af met een slang, neem gelijk de rotzooi mee van de bodem en dit wil nog wel eens omhoog ''waaien''.

@Mascha : Dank voor je compliment! Heb juist ook voor de albino Maanvis gekozen omdat ik die nog nooit tegen ben gekomen, keer iets speciaals 🙂

Mooie ontwikkelingen, leuk om te zien.
Ben je uiteindelijk die controllers gaan gebruiken ? Heb de led 1 of 2 en hoe bevallen die.
Kun je ze dimmen op een gewenst tijdstip?

Zit ook over deze led te denken, maar......
Dus noem het voorwerk...

Ik ken je budget niet met CO2 e.d. Maar op zich...
Kijk eens op brouwmarkt.nl
Marktplaats kan natuurlijk ook, maar let op de houdbaarheidsdatum van de fles.

Die gouden cory"s kende ik niet....en die maanvissen ook niet..
Dus ik blijf je volgen, je bent goed bezig!

Ziet er erg mooi uit!

Die albino maanvissen zijn zeker erg bijzonder. Ik heb alleen een albino maanvis als ik hem flink laat schrikken 😳

Maar dat trekt snel weer bij.

Nu alles lekker laten groeien. Zowel vis als plant.
Dus meerdere keren per dag kleine beetjes voeren (afwisselen met soort voer) en regelmatig water verversen. Dat schijnt goed te zijn bij vissen in de groei.

@ eric79 : Dank voor je complimenten. Ik heb nog geen controllers, de lichten zijn nu aangesloten op tijdschakelaars. Led licht bevalt zeker, je hebt veel meer lichthoeveelheid, ook de kleuren van planten en vissen komen veel mooier uit. Leuk dat je mijn album blijft volgen!

@ Marcel : Haha, dan trekt ie wel heel wit weg 😀
Ik voer nu 1x per dag. 3x in de week diepvries artemia, 2x in de week voertabletjes en 2x vlokvoer (dit elke dag afwisselend). Ik ververs om de week water voor ongeveer 30%.

Max,

Hoe gaat het met de manen?

Ik ben benieuwd naar de foto's :foto:

Ik heb ook al wat tips gegeven in je andere topic over het mistige water. Ik hoop dat het daarmee goed komt.

@ Marcel : Dank voor je antwoord 🙂 Ik zal binnenkort weer eens wat foto's maken, miss als het water weer wat helderder is haha

Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Zoals CC al aangeeft zou de EI een goede methode zijn om tekorten te voorkomen. Ipv de helft verversen kun je ook 1/4 doen maar dan moet je de toevoeging ook halveren.
Als je co2 overweegt dan kun je ook op MP kijken. Zelf heb ik daar alle 3 sets gekocht voor nog geen 100 euro per stuk. Dan is het nog betaalbaar denk ik.

@ John : Ok�, ik ga nu eerst maar het nieuwe externe filter aanschaffen 😉

Hier alvast een foto van de manen. Zijn lekker aan het smullen van de artemia 🙂
888938_0_82_1412_1.jpg

Hier een foto van het totaal zoals het er nu bijstaat, dit bedoelde ik dus met het mistige water :S
774668_0_82_1412_2.jpg

Zo dat is wel heel wazig,laatste keer het filter te grondig schoon gemaakt?

Ja dat is een flinke bacteriebloei.

Zie net het topic van je Max,zal vast goedkomen!

Ahhh kijk die maantjes eens lekker smullen! Ze zien er erg leuk uit.
Jammer van het water. Maar dat komt wel goed met een goed filter.
Zoals jezelf al zegt. Eerst een extra filter. Dan de zaak tot rust laten komen.
Niet teveel verversen en de filters niet verschonen.

Ja, ik denk dat het idd een flinke bacteriebloei is.
Het filter werkt toch niet optimaal en heb net een nieuw extern filter besteld (JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e1501).

Heb gelijk ook 1L Sera Siporax buisjes besteld en fijn filterschuim voor het standaard filter, die boxjes haal ik er dan uit en doe er dan fijn filterschuim voor in de plaats. De standaard filter werkt dan als extra stroming en wat filtering en opslag van de 2 verwarmingen.
De Sera Siporax komt in een mandje van het nieuwe externe filter voor een betere bacteriehuishouding (allemaal tips van @biljoenblik, thanks daarvoor 🙂 )

Levertijd is 1-2 dagen, ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte 🙂

Dat is idd bacteriebloei. Teveel onderhoud gedaan. Pomp waarschijnlijk en een flinke waterwissel?? Je hebtnatuurlijk nog een opstartende bak en dan is nog niet alles optimaal. Dit trekt vanzelf wel weer weg als het goed is.

Hele bijzondere vissen. Persoonlijk niet mijn smaak, maar wel erg leuk om zo bij elkaar te zien. Apart ook dat ze toch een beetje kleuren als albino's. En de Sagittaria subulata is lekker aan de wandel gegaan zie ik... Persoonlijk zou ik die van je vooruit weghalen en wat verder naar achteren zetten.

Zo, de JBL Cristalprofi Greenline e1501 is binnen! Ik heb hem vanmiddag aangesloten, vond het wel moeilijk om aan te sluiten maar lukte uiteindelijk wel.

De pomp doet het goed, stroomt hard, weinig tot geen geluid (stiller dan ik dacht zelfs) en alle planten bewegen mooi mee met de stroming, super!

Nu maar afwachten totdat het water weer een beetje helderder wordt, daarna de blauwe sponzen in de standaard filter doen (na 3 weken ofzo).

726364_0_82_1712_1.jpg

261679_0_82_1712_2.jpg

481589_0_82_1712_3.jpg

441821_0_82_1712_4.jpg

@ Bart : Klopt ja, was niet slim van me, had denk ik teveel water verwisseld en idd de pomp ook verschoond, overkomt me niet nog een keer haha 😀

@ Geert80 : Dankjewel. Heb juist voor iets aparts gekozen, ben niet zo van dat standaard gebeuren 😉 Vind het wel wat hebben als je iets hebt wat andere niet in hun bak hebben! Dat plantje doet het idd goed en maakt veel nieuwe uitlopers, ook naar achteren toe. Weet niet of ik hem nu nog zomaar kan verplaatsen ivm de wortels.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan