Wat is er nieuw

Mijn slakkenbak (Rio 180L) door Mascha

Mascha

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Inmiddels is mijn Rio 180 ingedraaid en vind ik dat ik best tevreden mag zijn over de waterwaardes en het feit dat de planten goed aanslaan. De appelslakken hebben het goed naar hun zin. Ze zitten er nu precies 1 week in en er wordt al volop gepaard. Vandaag zijn er 14 guppen bijgekomen, omdat het toch wel leuk is om ook iets te zien zwemmen.
Hier de eerste 'echte' foto's. Het is nog niet hoe ik het hebben wil, maar daar wordt aan gewerkt.

Een overzichtsfoto
357693_0_82_dscn4448.jpg

Parende appeltjes
833456_0_82_dscn4426.jpg

Deze appelvrouw kan zelfs 'gewichtheffen'
233118_0_82_dscn4441.jpg

Kleurtjes bij elkaar
553691_0_82_dscn4435.jpg

Een witte uit eigen kweek
581219_0_82_dscn4447.jpg

Re: Mijn slakkenbak (Rio 180L)

Mooie bak en slakken!

Idd een erg mooie bak. Die slakken en dat riviertje met blauwe steentjes zijn heel mooi 🙂

Je boompje vind ik ook etg geslaagd 🙂

Dank jullie wel. Voor het riviertje wilde ik eigenlijk glassteentjes, maar kon er niet aan komen. Deze zijn te klein, waardoor de slakken ze meesleuren. De rivier is dus overstroomd, hahaha. Er komt nog een brugje over te staan. Het bakje flame-mos (links) moet ook nog op een 'boom' komen.

leuke vrolijke bak!

Mooi!! Ik vind appelslakken echt zo leuk om te zien.

Leuk gedaan trouwens met dat "boompje" zo.

Wisten jullie dat mannen appelslakken ook vechten om een vrouwtje? Ik had er wel eens over gelezen, maar heb het vanavond voor het eerst mogen aanschouwen.
Er waren 2 slakken aan het paren, toen er een 2e man vond dat het zijn beurt was. Hij duwde tegen het andere mannetje net zo lang tot hij genoeg grip had op het vrouwtje, om vervolgens hel hard heen en weer te gaan draaien. Hierbij duwde hij steeds hard tegen het andere mannetje aan. Vervolgens begon hij hem ook te bijten. De aanvaller heeft gewonnen... De ander heeft los moeten laten om zichzelf te beschermen. Was mooi om te zien en toch best heftig voor een stel slakken.

Dat is iets wat mij niet bekend was en ik heb het ook nog nooit gezien zelf.

Vechtende appelslakken, ik heb het op film vast kunnen leggen:
http://youtu.be/tRyNJLACC5o

Hier ook nog wat foto's van mijn appeltjes...
Deze bekijkt zichzelf graag van alle kanten
234267_0_82_img_3405.jpg

Gezellig samen eten
455472_0_82_img_3397.jpg

Klaar voor de start... Ze vinden het heerlijk om naar beneden te 'zeilen'
455472_0_82_img_3397.jpg

Mooi roze
688647_0_82_img_3402.jpg

Mooi hoor 🙂

Dit had de 3e foto moeten zijn... Kan het bericht niet meer bewerken?
636734_0_82_img_3396.jpg

Mooie foto s hoor.

Leuke foto's en dat boompje is prachtig. Blijft die gewoon zo staan?

Had geen idee hoe slakken paren, maar weet ik dat ook weer. Grappig om te zien.

Om die boom zit met een touwtje, wat vast zit onder de steen die ervoor ligt. Anders ging het hout drijven. Dit werkt gelukkig prima en is niet zichtbaar. Ik wil wel nog wat lijmresten er afhalen (witte vlekken). Ik gebruik voortaan gewoon garen, want die onderwaterlijm is me erg tegengevallen.

De eerste eiertros is gelegd 😀
Een donkerpaars vrouwtje heeft haar eitjes afgezet.
725832_0_82_img_3439.jpg

735676_0_82_img_3441.jpg

Baby's !!! :stars: Nu heb ik mij (door alle info over het welzijn van..) laten verleiden om toch wat vrouwtjes guppen bij mijn mannenguppen te zetten. Ik heb de vrouwen nu 2 dagen en zag net de eerste baby gupjes al rondzwemmen... Dat belooft wat, hahahaha. Ik heb nu 9 vrouwen en 7 mannen, waaronder 3 koppels blue endler. De rest heeft gele en blauwe kleuren en zijn 'gewone' guppen.
De slakken hebben dus de eerste eieren gelegd en 1 van de guppen maar direct een bevalling achter de rug. Babyboom...

haha nou succes ermee! Verkoop je ook (jonge) appelslakken?
Ik zoek een paar lichte exemplaren namelijk voor in de vijver.

Zeker, zodra ik weer kleintjes heb, verkoop ik ze via marktplaats. Maar ik zal jou ook op de hoogte houden. En witte appelslakken heb hoe dan ook een paar voor je, die zijn al een cm of 3 � 4.

oke leuk om te horen!

'lelijke' exemplaren zijn hier ook welkom hoor 😛 Ze zijn vooral voor extra schoonmaak 😉

Zo ziet het er nu uit.... Ook een witte appel in de boom trouwens.. :stars:
914215_0_82_dscn4562.jpg

😳 😛

zijn wel aardige guppen hoor. Die raak je wel kwijt.

Er komen elke dag weer baby gupjes bij (sinds ik de >100 guppen uit het <40L aquarium in het mijne erbij heb gezet). Ik heb het idee dat ze niet of nauwelijks opgegeten worden door de volwassen guppen. In hun vorige aquarium, waar ik ze in kreeg, zaten echter bijna geen kleintjes. Daar zaten ze zo dicht op elkaar dat ze volgens mij wel steeds alle baby's opaten.
De eerste worp in mijn aquarium van mijn eigen guppen bestond maar uit 5 kleintjes, maar die zijn er allemaal nog en inmiddels 10 dagen oud. Ik denk dat ik in totaal zo'n 30 baby's rondzwemmen nu en er staat in elk geval nog 1 vrouwtje op bevallen. als er iemand interesse heeft???

Wel een kleurrijke bedoeling 🙂

Zeker kleurrijk, maar ook veel te vol. Ik heb al een deel uitgevangen en in een aparte bak zitten. Ik houd degenen die ik zelf het mooist vind, de rest gaat weg. Maar ook daar zitten hele mooie tussen. Kan ze gewoonweg niet allemaal houden en zeker niet omdat die kleintjes ook allemaal nog groot worden.

Nee. En het gaat steeds sneller he 😀 wel mooie vissen hoor :thumbs:

Wauw wat een mooie bak Mascha :smitten:
Ook goed dat je die vissen hebt gered!

De slakkeneitjes zijn al uitgekomen, lekker snel.
Ik denk dat er nu zo'n 50 baby gupjes rondzwemmen, maar ik heb ook zo'n 40 volwassen guppen verkocht.
Hier wat foto's van een paar van mijn mannenguppen:
924713_0_82_img_3482.jpg

755483_0_82_img_3492.jpg

451975_0_82_img_3494.jpg

823871_0_82_img_3503.jpg

Wow... wat heb jij prachtige guppen 🙂

Dank je! Ik ben dan ook erg benieuwd wat er van de baby gupjes gaat komen. Ik hoop dat daar ook een paar bijzondere tussen zitten.

Wat een prachtige guppen idd! :O 🙂
Ben benieuwd naar het nageslacht!

Ik ben ook erg benieuwd ik ga dit zeker volgen

Ps. Je heb ook een paar hele mooie slakken

Zo mooi om te zien! De Pterygoplichthys pardalis die ik vond op de bodem van het zwaar vervuilde gratis aquarium dat ik pas op heb gehaald, begint zich duidelijk op zijn gemak te voelen. De eerste dagen lag hij enkel verstopt op dezelfde plek. Nu zwemt hij heel de bak door op zoek naar eten. Ik mag nog niet te dichtbij komen, dan gaat hij verstoppen. Krijg hem dus niet foeragerend op de foto helaas. Maar dat zal ook nog wel komen. De kinderen hebben hem trouwens Happer genoemd..

Helaas heeft vanochtend mijn 2e pomp het begeven. Ik heb nu toch maar een nieuwe gekocht. 😡
Met de baby's gaat het gelukkig wel goed.
De baby appeltjes zijn steeds beter te zien. Hier zie je goed hoe klein ze nog zijn in verhouding tot mama (paarse appelslak).
665246_0_82_img_3505.jpg

De gupjes zijn wat moeilijker op de foto te krijgen..
517747_0_82_img_3512.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan