Wat is er nieuw

Mijn slakkenbak (Rio 180L) door Mascha

Happer heeft zich met een spruit laten verleiden om toch een keer op de foto te willen 😀
169381_0_82_img_3517.jpg

Daarna mocht ik ook meteen zijn volgegeten buikje zien
178835_0_82_img_3513.jpg

Wat een schatje

Leuk dat ie het zo goed doet! 🙂

Ja, het is echt jammer dat hij uiteindelijk niet kan blijven. Ik denk dat ik dan op zoek ga naar een klein blijvende soort. Het is toch wel erg leuk om hem rond te zien scharrelen.

Wat een pech. Mijn guppen hebben denk ik kieuwwormen. In de afgelopen dagen zijn er ineens een paar dood gegaan. Er waren en aantal guppen die ik er minder goed uit vond zien, die ik een zoutbadje had gegeven, die leven allemaal nog. Juist 2 anderen zijn dood gegaan. Ze vertonen alle symptomen van kieuwwormen. De waterwaarden zijn goed (ph 7.2, kh 6, gh >6, NO2 onmeetbaar, NO3 10). Ik denk dat ik weet welke guppen de bron zijn geweest, dit zijn een paar damesguppen uit een winkel.
Ik heb al mijn grote appelslakken en zo veel mogelijk baby's uit de bak gehaald en apart gezet en ben begonnen met Mycopur. Nu maar hopen dat het helpt. In de bijsluiter staat echter niet na hoeveel tijd de kuur herhaald moet worden ivm uitkomende eitjes. De temp. in mijn bak is 25 graden. Iemand een idee?

Okay, dank je. Dan zal ik dat aanhouden. Ik wil morgen met een vis naar een winkel waar ik vertrouwen in heb gaan om te vragen of zij kunnen onderzoeken wat het precies is. Ik kon vandaag uit mijn werk enkel bij de bouwmarkt terecht en die hadden allen maar Mycopur. Ik lees daar niet zo veel succesverhalen over.

Ben vanochtend bij de aquariumzaak hier in de buurt geweest. Ze hebben een afstrijkje gemaakt van de gup die ik mee had genomen, maar konden geen parasieten zien. Nu gaven ze wel aan dat het bij een gup ook moeilijk is, omdat die zo klein zijn (en daarmee het afstrijkje ook). Ik moest de kuur waar ik al mee begonnen was afmaken, kreeg wel het advies om extra bacteri�n toe te voegen. 🙁 Op hoop van zegen dan maar...

Helaas blijft alles tegen zitten. We zitten nu op de 3e en laatste dag van Mycopur kuur. Ik heb geen idee of dit voldoende gaat zijn voor de vissen. Omdat er in de bijsluiter stond dat lagere dieren er niet tegen konden, had ik alle appelslakken die ik kon pakken, overgezet in het kleine aquarium bij de babyguppen. Ondanks dat de babyguppen en de poelslakjes in die bak het perfect doen, zijn al mijn appelslakken daar juist ineens dood??? Terwijl de baby appelslakken die ik niet kon vinden bij start van de kuur in de grote bak nog allemaal rondkruipen. Al mijn mooie grote appelslakken zijn dus dood, ik heb geen idee waar het aan kan liggen. Ik hoop van harte dat de baby appeltjes in de grote bak het goed blijven doen. En dat de vissen genezen zijn na deze kuur.

Het is nu duidelijk dat de kuur niet geholpen heeft. De vissen schuren nog steeds, er zijn er weer 2 dood gegaan en sommigen zien er niet goed uit. 🙁 Morgen ga ik alle vissen uitvangen en in de aparte bak zetten om ze daar opnieuw met een ander middel te behandelen. Het lastige is dat ik niet precies weet wat ze hebben, in de winkel konden ze geen uitsluitsel geven. Ik wil niet riskeren dat de appelslakjes die deze kuur hebben overleefd, de volgende niet overleven. Dan heb ik niets meer ;(
In de grote bak wil ik een waterwissel doen van 80 %. De appelslakken doen het daar goed en dat moet zo blijven. Over een paar dagen verwacht ik dat het volgende eiertrosje uit zal komen. Deze baby slakjes verdienen een goede start in een gezonde bak. Ik hoop dat ik de overgebleven guppen kan redden. iemand tips, alles is welkom..

Wat een ellende. Sterkte ermee.

Getsie wat een drama, ik kan je niet helpen, maar sterkte!

Wat vervelend....
Ik hoop dat het met de guppen die je nog hebt goed komt... En ze waren zo mooi 🙁

Dank jullie wel. Ja het is echt heel naar. Vanochtend weer 3 dode vissen eruit gehaald. Ik heb ze net allemaal uitgevangen en ga zo naar de winkel om esha 2000 te halen. Ik heb anders geen idee wat ik moet doen.

Volgens mij werkt dat middel niet meer als ik het goed heb. Open anders een topic met de vraag wat het kan zijn en wat je kan doen.

Als het wormen zijn moet je eens Levamisole 10% proberen gaan. Dat kun je bij de veearts krijgen omdat ze dit bij kippen en geiten gebruiken.
Ik heb het eens gedaan toen een vis de wormen uit de kont had en ook flink schuurde. Binnen een dag zijn ze er dan vanaf.
Maar ja of het wormen zijn is natuurlijk de vraag.

Precies, het is inderdaad de vraag WAT het is. Ik heb vandaag opnieuw een vis laten onderzoeken. Ze kunnen onder de microscoop niets vinden. Ik heb uitgebreid moeten omschrijven wat ik zie en heb Exit van esha meegekregen. In de winkel dachten ze dat esha 2000 niet zou helpen. Ik heb alle vissen nu en de 40 liter bak zitten. Ben heel de ochtend met emmers aan het sjouwen geweest en heb 80 % van het water van de grote bak ververst. In de kleine bak heb ik de Exit druppels gedaan.

Nu ik dat over de camallanus wormen lees en zie, denk ik dat dit het wel eens goed zou kunnen zijn John. Ik heb inderdaad bij een van de vrouwenguppen waar alle ellende mee begon van die rode stekeltjes gezien. Ik ga vanmiddag nog Levamisol halen bij de dierenarts. Dank je wel.

Heel de stad door geweest. Eerste dierenkliniek had het niet.. Bij de tweede gelukkig wel. Nu maar afwachten... :engel:

Het werkte hier heel snel en dat waren ook ervaringen van andere leden zoals je hebt kunnen lezen.

Hoop dat het werkt voor je 🙂

Het middel heeft al bij enkele leden heel goed geholpen tegen wormen. Hier is geen sprake van resistentie namelijk nog.

Vanochtend weer 2 dode guppen, maar die waren er gisteren al heel slecht aan toe. Van een paar guppen heb ik het idee dat het beter gaat. Maar er zijn er 2 die er nog steeds slecht aan toe zijn. Ik houd voorlopig de vissen in de kleine bak, al is dit eigenlijk te klein voor ze. De appelbaby's doen het nu zo goed, ik wil daar geen risico mee lopen.

Normaal werkt het vrij snel dus na 1 dag zou dat wel effect moeten hebben denk ik.

Goed nieuws: geen dode vis meer sinds een dag �n de rest lijkt op te knappen. 🙂 Ze zien er veel beter uit, eten goed en zwemmen lekker rond. Ik hoop echt dat we het nu achter de rug hebben! Bedankt nog voor het meedenken en alle medeleven!

Nou misschien dus goed eraan gedaan om dat middel in te zetten.
Mooi dat het geholpen heeft in ieder geval.

Fijn dat het weer goed gaat! 🙂
Ik reageer niet veel,maar volg je topic wel hoor 😉
Dus ehh, mogen we weer een update? 😀 :engel:

Er zijn tot op heden geen slachtoffers meer gevallen onder de vissen gelukkig. Ik denk dat we het gehad hebben, maar ze zitten voor de zekerheid nog niet terug in de grote bak. Met de grote bak gaat het heel goed. De planten gaan goed: javavaren is aan het vermeerderen, valisneria is aan het vermeerderen, anubias krijgt veel nieuw blad en de drijfplanten vullen het oppervlak. Met de paarse appelslakbaby's gaat het ook heel goed. Ze groeien hard. Al met al valt er momenteel niets te klagen, hahaha.

De vissen zitten nu terug in het grote aquarium en het gaat nog steeds goed gelukkig! Happer (de Pterygoplichthys pardalis) is in de 4,5 week dat hij bij mij is, gegroeid van 10 naar 14 cm! Ik had begrepen dat ze snel konden groeien, maar jeetje een cm per week! Ik vind het zo jammer dat hij uiteindelijk niet kan blijven.

Even een update (met foto's) van mijn bak. Het gaat erg goed. De planten groeien mooi, ik moet regelmatig snoeien en heb al een aantal stekjes weg kunnen geven. De vissen zwemmen vrolijk rond en laten enkel nog natuurlijk gedrag zien. Ik heb van de week 10 mannenguppen naar andere huisjes gedaan, omdat de man-vrouw verhouding wat scheef ging. Nu is het lekker rustig voor de vrouwen. Happer, de pleco is ook verhuisd naar een groter aquarium elders. Ik heb nu een L148 besteld, maar zal wel een Chaetostoma cf thomasi krijgen 😀
Ik heb hier gelezen dat dit vaak zo is, dus ik ga er maar vanuit dat dit ook in mijn geval zo zal lopen.
De appelslakbaby's zijn al gemiddeld een halve cm groot. Ze zijn mooi donkerpaars van kleur. Mocht er iemand interesse hebben, dan hoor ik het wel 😛
en dan nu de foto's...
totaalplaatje
618164_0_82_dscn5388.jpg

de appelslakjes
752446_0_82_dscn5389.jpg

Flamemos brug
698134_0_82_dscn5395.jpg

Javavaren
291144_0_82_dscn5396.jpg

De boom
377857_0_82_dscn5398.jpg

Drijfplantjes
548857_0_82_dscn5399.jpg

en wat guppen..
491667_0_82_dscn5405.jpg

569977_0_82_dscn5401.jpg

mooi hoor masha
ik kom zelf om in de paarse appelslakjes en blauwe heb ik ook in overvloed de witte en de roze zijn hier erg schaars aan het worden
ben nu aan het proberen of deze op kleur te kweken kijken wat daaruit komt

Ik had zelf juist heel veel witte en roze. Heb nu nog een paar roze, maar die zijn nog te klein om zich voort te planten. Hopelijk over een tijdje weer.. 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan