Wat is er nieuw

Mijn Trofis 1800 - het Amazone eiland (themigeco)

• Onderwerp starter Onderwerp starter themigeco
  • Startdatum Startdatum
T

themigeco

Guest
Beste aquarianen,
Na menig aanraden om een foto album te starten heb ik besloten om hier mijn verhaal te vertellen en daarbij jullie te laten zien hoe de tot nu toe korte maar krachtige aanvang van deze hobby is begonnen.

In oktober afgelopen jaar kreeg ik te horen niet meer te kunnen werken, dit ivm gezondheidsredenen, verschrikkelijk.

Toch werd mij geattendeerd het rustig aan te doen en misschien zelfs op zoek te gaan naar een hobby.
Laat ik nu net een van de, gauw al, intensievere uitgekozen hebben.

Zo liepen we samen een dag door een electronicazaak om vervolgens de naastgelegen Xenos binnen te lopen;
'Kom, laten we een goudvis kopen en hier de kom meenemen!'

Nog voordat ik de kom in handen had, had ik al gegoogled hoe en wat betreft goudvissen en de kom-habitat.
Juist ja, kom terug gezet, gauw die winkel uit, naar huis en marktplaats aan.

Onwetend als we waren maar wel wetend wat we (toen) wouden een tweedehands superfish 40 Aangeschaft.

Eerst wat stenen van de oever bij de Maas gekookt en gebroken, die er in gedaan..
Kreeg alleen een beetje een haaienbek idee, beetje puntig, nee.

woulhuqd4bu.jpg

Dus vervolgens wat dragonstones gekocht bij Robert Knops voor een leuke prijs,
En wat voorgrond plantjes.
Resultaat ;

uup7h9ogckd.jpg

Na 2 weken indraaien ( ondertussen een druppel testkit aangeschaft )
5 garnaaltjes, 14 tetra's en 4 Otto's toegevoegd.
Mijn partner wou nog graag een Betta er bij, goh wat zijn die mooi, maar al gauw vonden we de bak vol genoeg.

Toen gingen we drie dagen naar het noorden des lands om uit te waaien, bij terugkomst keken we elkaar aan en zeiden op een Piet Bovenkerk ( Johnny Kraaijkamp sr. ) manier ;
"Klein he!!"

Dusssss,
Wederom marktplaats aan en een oud juwel 180 beesie op de kop getikt.
Ons al iets beter verdiept weer in waardes, indraaien, filtratie, en CO2.
Met als eindresultaat :

oiouywdr5hy.jpg

En na 2,5 week indraaien waren de waardes stabiel genoeg om onze tetra familie met 50/60 stuks uit te breiden en aan deze bak, samen met de oude bewoners toe te voegen.

ysjixn83gua.jpg

De weken verstreken, kerstmis was nabij en onze interesse in de hobby werd minder en minder, ik denk omdat er gewoonweg iets sprekend ontbrak.

De Otto's zaten maar wat te zuigen, de tetra's zaten maar wat te zwemmen en de garnalen die waren druk bezig op de bodem, met hun plantsoenendienst.

We keken elkaar weer aan ( doen we vaak ja ) en wisten weer, hoe laat het was.
' ja maar als we nu gaan kijken voor groter, gaan we gelijk ook grooooot, anders blijven we bezig '

Door een leuk aanbod bij een kweker, konden we Stendker Discusvissen van 5/6 cm voor een hele leuke prijs kopen, dit dus ook gauw gedaan en ze voor nog maar tijdelijk even in de 180 liter geplaatst.

Denkende ' daar zaten ze 3 keer zo klein '

Ja maar wel zonder bijvisssen.
Wel moet ik zeggen dat deze het ondanks de intrek in Tetra ville het goed deden, ze aten gauw, en gulzig en zwemde heel fijn door de bak.

zslu3du4yra.jpg

Maar goed;
Ik zag groen licht, en met mijn verjaardag voor de deur was dit heerlijk nieuws, eindelijk een grotere bak, een top pomp en interactievere vissen.
Dat was ons doel.

In de buurt hier stonden op marktplaats veel leuke aanbiedingen, maar ik was eigenlijk op zoek naar een nog draaiende, zodat we het indraaiproces konden versnellen.

Mijn familie attendeerde me op een kennis die twijfelde om zijn bak weg te doen,
Maar wou zijn vissen mee verkopen, dit wou ik niet.
Naar over en weer email contact te hebben gehad, werden zijn vissen verkocht en kon ik zo de bak met een mooie gezonde ingedraaide filter overnemen.

Eureka!

De filter een heel klein beetje gereinigd en de bak rustig opgezet met water, wat stenen, hout en planten (niet definitief )

iuxgzv5v9do.jpg

2rgbwtll53x.jpg

Binnen een 3 aantal uren had de pomp het mistige water kraak helder weten te maken.
Ongelofelijk.

ctlct4abb75.jpg

Gaande die week op zoek gegaan naar stenen, die gekocht, getoetst op kalk, degene die bruisde weggegeven en de tuin mee gedecoreerd.
De andere de bak in met nog een lading grind en de CO2 van mijn vorige bak aangesloten.

Na anderhalve week een minieme nitriet piek waargenomen, ik strooide namelijk wat beetjes voer er in om de dag.
En na 2 weken besloten de eerste bewoners toe te gaan voegen.

Gekozen voor de Corydora's aeneus, ze bleken het na 1 dag al zo naar hun zin te hebben dat ze dachten, Lets reproduce!

In de tussentijd de discusvissen uit mijn hand leren eten! Wat een leuke voldoening en interactief gebeuren, dat maakt het nog leuker.

wnxsafxwehe.jpg

dbllcjszlnb.jpg

Het sterrenkruid , doet het met goed licht en die beetjes CO2 wel heel goed, ook dit geeft behoorlijke voldoening en maakt de hobby interessant en leuk.

5t3Gj4RlzCMVD-jFebmLcdCTPAtJ_ImZ.gif

zkbx6t6jiqf.jpg

Vervolgens kregen we een leuke aanbieding voor onze voeten gegooid vanuit discuspassie te Heythuysen;
Een mooi showkoppel en een flinke andere jepperd, en voor een leuke prijs van ons.

hp34i7km4dn.jpg

ae77vewte2c.jpg

86yulchcimq.jpg

Buiten nog wat kleine veranderingen zoals een bubbel blue led strip, en led verlichting in de kap, plus nog 2 L-nummers, kunnen we stellen dat we verzadigd zijn en blij zijn met de inrichting, het bestand ( Oja! De tetra's afgeslankt naar 50 ) en de bak.

a16xdycw1pm.jpg

Veel groter kunnen we niet meer, onze woonkamer bestaat uit twee delen, en achter de schuifdeuren ( waar de bak nu voor staat, handig , want zo kun je achter er gemakkelijk bij ) is namelijke de eetkamer met een vrij 'holle vloer' want daaronder zit de tank voor de olie.
( we wonen in T�ddern, over de grens in Duitsland bij Sittard )
Dus we zijn 'klaar'

Wel houd ik jullie hier op de hoogte van vorderingen en/of veranderingen. Met foto's natuurlijk!

Binnenkort de installatie van de superfish 150 cm retroled + tc420.

Groet!
Mike

Nou welkom en wat vervelend dat je nu al met je gezondheid zit zeg.
Maar goed, je hebt een leuke hobby gevonden en ook daarmee al de nodige fasen doorlopen zie ik wel.
Het ziet er goed uit en ik wens je succes toe met de bakken en natuurlijk ook met je gezondheid.

Ziet er erg mooi uit is snel gegaan van klein naar super 🙂 Sterkte met je gezondheid!

welkom tjonge wat een verhaal zeg herken het wel die mededeling het is beter dat u niet meer gaat werken uw gezondheid laat dat niet meer toe en tja daar staan/zit je dan
goed dat je een hobby hebt gezocht en gevonden en als dit de eerste aanraking met de aquahobby is dan :petjeaf: voor het resultaat eesten twee bakjes waren al mooi ingericht
de laatste is nog wat kaal maar zit nog in de opbouw denk ik
veel plezier met de hobby en sterkte gewenst

groet

jaap

Jeetje, zo kort in de hobby en meteen aan de prachtige discussen.
Wat zijn ze mooi zeg...

Dankjulliewel voor de lovende en lieve woorden,
Doet me deugd,

Onlangs de sterrenkruid planten al kunnen stekken na een 2 aantal weken,
Helaas doen de Javavarens het iets minder, misschien omdat ze buiten water gekweekt zijn?
Ze zitten ook een beetje onder de bruine alg, opstartalgen is mij verteld?
De stenen waren hier ook mee bedekt, maar bekijk gerust dit filmpje over de onlangs aangeschafte L106
En je zult zijn geweldige poets capaciteiten zien.

http://youtu.be/krux6HI-85M

Ook heb ik nog wat foto's voor jullie van de discus vissen die steeds meer aan het genieten zijn van hun bak.

njJDgu_-1UqGmTaPpg1ee9NTG5500A2E.jpeg

njJDgu_-1UqGmTaPpg1ee9NTG5500A2E.jpeg

Zie ook dit mysterieus avond filmpje van de grootste in de bak (23 cm)

https://youtu.be/-YOpIK0WEZE

Dat ziet er lekker kleurrijk uit 🙂

Dankjulliewel voor de lieve en leuke reacties allemaal.
Goed nieuws ook, over een aantal maanden mag ik langzaam aan weer beginnen met werken!

Ondertussen is het vissenbestand compleet, even een overzicht;
- 8 jonge Stendker discus vissen ( verschillende kleurslagen )
- een Solid turqouise koppel
- een Diamond blue koppel
- en een grote (...) snakeskin

+

- 9 corydora's aeneus
- 50 kardinaal tetra
- Ramirezi koppel
- L106 koppel

De planten groeien 50/50 , het sterrenkruid als kool, eveneens de amazonekikkerbeet (limnobium laevigatum)
Dus als er ge�nteresseerden zijn, let me know en stuur me even een berichtje.

De javavaren helaas niet, naar mijn idee 'krimpt' die zelfs. En ik heb last van algen.. Zowieso bruine alg, maar ook een andere, zie onderstaande foto, graag zou ik van jullie willen horen welke dit zou kunnen zijn, en wat ik er tegen doen kan.

Morgen ga ik ook een JBL proflora M603 aanschaffen, zal dit ook een steentje bijdragen in de bestrijding?

Ook geef ik jullie even mijn waterwaarden:

Ch 0
Ph 6.5
Kh 5
GH 8
No2 0
No3 0.25

Deze alg, op het javavaren blad:

unqbbxpokzr.jpg

Overzicht:

fddk6sbfdnb.jpg

O, en zie ook gerust dit filmpje;

[video]https://www.youtube.com/watch?v=eTK4WDeexUE[/video]

Wat fijn dat je binnenkort weer mag beginnen met werken!

Bak ziet er top uit! Hopelijk lost de Co2 je algprobleem op.

Groeten, Niwla

Goed nieuws dus voor je. Mooi om te horen.
Maar dat op het Javavaren, is dat niet gewoon wat bruine plekjes in het blad zelf??
ik kan het moeilijk zien namelijk.
Bij een kh van 5 en ph 6.5 lijkt me de co2 prima op orde.

Goed dat je weer aan het werk kan; beter dat je er een virusje bij hebt gekregen: het z��r hardnekkige Aquarium Virus.

:thumbs:

Wat een pracht vissen!

Nou mensen de tc 420 is binnen!
Morgen ga ik beginnen aan het aansluiten van de led verlichting en het progammeren van de verlichting met als doel een mooie zons op en ondergan te cre�ren, met eventueel nog andere features..

Will keep you updated!

'k Ben erg benieuwd welke pomp je hebt staan op een van je foto's?

Mooi geworden trouwens, goed te horen dat het met je gezondheid langzamerhand beter gaat!

Groet,
Ben.

benvo zei:
'k Ben erg benieuwd welke pomp je hebt staan op een van je foto's?

Mooi geworden trouwens, goed te horen dat het met je gezondheid langzamerhand beter gaat!

Groet,
Ben.

Beste Ben,

Dankjewel voor je compliment.
De pomp is van het merk Fluval, type FX6.

Groet
Mike

Nou,

Na het inschakelen van technische hulptroepen, mijn pa,
Heb ik samen met hem bij mij thuis aan tafel de laptop opgestart, en de tc420 aangesloten,
Ik heb het hele programma geschreven voor de Witte Led balk, de rode (zon) en de blauwe (maan)

Iedere lichtbron overlapt de andere als deze van 100, over de dag heen naar 0% afzwakt.
Ik ben heel erg blij ermee, en de discussen zo te zien nu in de avond , ook al.
Ze zijn een stuk actiever en het lijkt alsof het ondergaande zonlicht, wat voorheen fel TL licht was er voor zorgt dat ze het een stuk aangenamer achtten in mijn bak.

Hier een kort fotoverslag;

qo5nrit3pzb.jpg

bkehh8vvaw8.jpg

iNoMLdan8osSQb7CRKmiWKA0Vs5hki8o.jpeg

5buwwhw6ial.jpg

Heerlijk zo'n bak, je zou d'r haast zelf in willen gaan liggen.
en altijd leuk, zo'n uitgebreid verslag.

De Otto's zaten maar wat te zuigen, de tetra's zaten maar wat te zwemmen
😀 😀
Tja, dat is 'hun dingetje' zeg maar🙂 Wat doen de discussen dan? Sjoelen? 😉 (toegegeven, dat is makkelijker in 180 dan in 60cm)

Hahah Alexej inderdaad!

ik heb onlangs weer een nieuw filmpje kunnen schieten waar ik heel tevreden over ben :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=5V64Yv8vJSY[/video]

Ik had trouwens ook nog een vraag betreft de grote discus,
deze is niet heel actief en eet nog steeds niet, ofja, heel weinig.
De verkoper, attendeerde me wel dat deze betreffende flinke dame meestal heel lang nodig had om te wennen, maar aangezien het nu al 3, bijna 4 weken duurt maak ik me toch langzamerhand zorgen, de andere doen het heel goed, en ik zou graag jullie mening daar eens over willen horen.

Groet!
Mike

Hey Mike,

Mooie Discussen!
Ik ben van plan ze ook te gaan houden, samen met kardinalen&corydoras&ramirezi.
Wat voer je de vissen; eten alle vissen mee van je Discusvoer of voer je nog apart bij?

Meestal wordt een alg probleem door je waterwaardes veroorzaakt, miss is je nitraat of fosfaat gehalte wat laag.
Ik heb ook nogal wat problemen met alg (bruine alg, draadalg, blauw alg).
Gebruik je naast CO2 nog plantenvoeding?

Ik ben zeker geinteresseerd in de drijfplantjes maar zie dat je in Limburg woont, en dat is een beetje ver rijden voor me 😀

Max_Aquarium zei:
Hey Mike,

Mooie Discussen!
Wat voer je de vissen; eten alle vissen mee van je Discusvoer of voer je nog apart bij?

Meestal wordt een alg probleem door je waterwaardes veroorzaakt, miss is je nitraat of fosfaat gehalte wat laag.

Ik ben zeker geinteresseerd in de drijfplantjes maar zie dat je in Limburg woont, en dat is een beetje ver rijden voor me 😀

Hey!

Wat gaaf! Ga je hier dan ook een verslag plaatsen van je aanschaf?
Ik ga je dan geheid volgen!

Het gekke is, het nitraat en fosfaat gehalte zijn stabiel en niet hoog, maar ook niet laag.
Ik begin sterk te denken dat het aan het voederen ligt, daar ik ook jonge discussen heb, en die vaak gevoerd moeten worden,
Brengt ons op je volgende vraag;
Ik voer ze vanalles, van vlok tot granulaat en van runderhart tot verscheidene diepvriesbisters.

Bijvoorbeeld: rode en zwarte muggenlarven, Artemia, mysis, krill etc.. Ze lusten het allemaal, sinds kort eten ze ook ingevroren mosselvlees, deze blisters hebben een sponsachtige structuur, en hier doen ze lang over, das wel iets wat ik bij discussen belangrijk vind, een oogwenk en het eten zit al in hun maag haha..

De andere, de tetra's voer ik bij met kleiner soort granulaat, en aventoe snoepen ze heel gulzig mee van de mysis, de cory's geef ik vaak algentabletjes, maar ook zij eten vaak mee bij de discussen, veelal wat 'verkleint' raakt en naar de bodem valt.

De Lnummers eten voornamelijk alg, maar zie ik soms ook nog wat mossel eten, verder zie ik hun sowieso niet zo vaak dus hun dieet is nog soms een vraagstuk.

Oh en de drijfplanten kan ik ook voor je opsturen hoor als je interesse hebt.
Gaat altijd heel goed.

Groetjes
Mike

Wat een mooie bak zeg! En wat een mooie spullen en informatie over je aquarium. Vind dat je leuke filmpjes hebt gemaakt. Heb alles doorgelezen en hoop voor je dat het ook goed gaat met je gezondheid.

Ik ben ook een aquarium aan het starten en heb net als jou ook mijn javavaren moet weg gooien. Denk idd dat deze dan vaak boven water gekweekt worden.

Onwijs gave bak en mooie discussen! Wat mss handig is om te weten voor je corydoras; algentabletten zijn niet echt voor deze vissen. Deze tabletten zijn vaak plantaardig, waarbij corydorassen het beter doen op dierlijke voeding. Nu zullen ze dit wel meekrijgen van je diepvriesbisters, maar wellicht kun je ze ook tabletten gaan voeren van dierlijk materiaal (weet niet hoe vaak je dit voert natuurlijk).

Sander-fish zei:
Wat een mooie bak zeg! En wat een mooie spullen en informatie over je aquarium. Vind dat je leuke filmpjes hebt gemaakt. Heb alles doorgelezen en hoop voor je dat het ook goed gaat met je gezondheid.

Ik ben ook een aquarium aan het starten en heb net als jou ook mijn javavaren moet weg gooien. Denk idd dat deze dan vaak boven water gekweekt worden.

Bedankt voor je bericht!
Weg gooien zelfs!? Ik ben nu toch nog stiekem aan het hopen dat hij een 'doorstart' maakt, aangezien mij vertelt is dit een van de sterkere planten schijnt te zijn..
We zullen zien.. Misschien ook hierbij wederom; geduld.

Ik ga je volgen hoor, ben benieuwd naar de vorderingen!
Succes
Mike

Killerfish zei:
Onwijs gave bak en mooie discussen! Wat mss handig is om te weten voor je corydoras; algentabletten zijn niet echt voor deze vissen. Deze tabletten zijn vaak plantaardig, waarbij corydorassen het beter doen op dierlijke voeding. Nu zullen ze dit wel meekrijgen van je diepvriesbisters, maar wellicht kun je ze ook tabletten gaan voeren van dierlijk materiaal (weet niet hoe vaak je dit voert natuurlijk).

Hey Mike bedankt voor je compliment, altijd leuk!
En bedankt voor de tip, ik moet zeggen zodra ik zon tabletje er in gooi ze doen alsof ze nooit gevoederd worden.
Ze eten hoe dan ook veelal de rode muggenlarven en zoals ik al eerder zei ook het granulaat van de discus en de tetra, ze zetten bijna iedere dag eieren af.. Dus denk dat hun dieet wel bevalt hahah..

themigeco zei:
Hahah Alexej inderdaad!

ik heb onlangs weer een nieuw filmpje kunnen schieten waar ik heel tevreden over ben :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=5V64Yv8vJSY[/video]

Ik had trouwens ook nog een vraag betreft de grote discus,
deze is niet heel actief en eet nog steeds niet, ofja, heel weinig.
De verkoper, attendeerde me wel dat deze betreffende flinke dame meestal heel lang nodig had om te wennen, maar aangezien het nu al 3, bijna 4 weken duurt maak ik me toch langzamerhand zorgen, de andere doen het heel goed, en ik zou graag jullie mening daar eens over willen horen.

Groet!
Mike

Ademen zo altijd zo snel? Dat is niet goed. Ze horen rustiger te ademen. Misschien een zuurstof steentje toevoegen?
Qua voer zou ik de runderhart skippen. Daar hoor je veel slechte verhalen over. Je zou JBL premium gala vlokvoer kunnen proberen. Samen met granulaat van dr. Bassleer om ze aan te sterken. Dat werkt erg goed!

Ps je L106 is geen algen eter, maar een vlees eter. Daarom zie je zo op de mossels. Geef ze daar maar 1 extra van 😉

Deel de mening van Nick, ze ademen duidelijk te snel. Staat je uitlaat op de oppervlakte zo niet direct doen dit zal je helpen en uiteraard goed blijven verversen.

themigeco zei:
Max_Aquarium zei:
Hey Mike,

Mooie Discussen!

Hey!

Wat gaaf! Ga je hier dan ook een verslag plaatsen van je aanschaf?
Ik ga je dan geheid volgen!

Het gekke is, het nitraat en fosfaat gehalte zijn stabiel en niet hoog, maar ook niet laag.
Ik begin sterk te denken dat het aan het voederen ligt, daar ik ook jonge discussen heb, en die vaak gevoerd moeten worden,
Brengt ons op je volgende vraag;
Ik voer ze vanalles, van vlok tot granulaat en van runderhart tot verscheidene diepvriesbisters.

Bijvoorbeeld: rode en zwarte muggenlarven, Artemia, mysis, krill etc.. Ze lusten het allemaal, sinds kort eten ze ook ingevroren mosselvlees, deze blisters hebben een sponsachtige structuur, en hier doen ze lang over, das wel iets wat ik bij discussen belangrijk vind, een oogwenk en het eten zit al in hun maag haha..

De andere, de tetra's voer ik bij met kleiner soort granulaat, en aventoe snoepen ze heel gulzig mee van de mysis, de cory's geef ik vaak algentabletjes, maar ook zij eten vaak mee bij de discussen, veelal wat 'verkleint' raakt en naar de bodem valt.

De Lnummers eten voornamelijk alg, maar zie ik soms ook nog wat mossel eten, verder zie ik hun sowieso niet zo vaak dus hun dieet is nog soms een vraagstuk.

Oh en de drijfplanten kan ik ook voor je opsturen hoor als je interesse hebt.
Gaat altijd heel goed.

Groetjes
Mike

Ja, hier ben ik een fotoalbum van aan het bijhouden (zie linkje onder mijn naam).

Aah oke, dus je voert elke dag iets anders dus?

Wat betreft de drijfplanten, wat zou je ervoor willen hebben en hoeveel is dat dan? 😀

Mooie bak hoor ziet er goed uit.

Wauw, wat een verhaal!

Is dit de eerste keer dat je vissen gehouden hebt? Hoe je alleen die eerste twee bakjes ingericht hebt, prachtig!

Hoe je aquarium er nu bij staat is ook heel bijzonder. Ik vind het wel wat hebben.
Fijn om te horen dat je binnenkort weer wat kan werken 🙂

Veel plezier met je nieuwe hobby! 😀

blablabla zei:
Wauw, wat een verhaal!

Is dit de eerste keer dat je vissen gehouden hebt? Hoe je alleen die eerste twee bakjes ingericht hebt, prachtig!

Hoe je aquarium er nu bij staat is ook heel bijzonder. Ik vind het wel wat hebben.
Fijn om te horen dat je binnenkort weer wat kan werken 🙂

Veel plezier met je nieuwe hobby! 😀

Dankjewel voor het compliment, ik moet zeggen dat voordat ik ook maar een bak in bezit had ik allerlei inrichting filmpjes had bekeken op YouTube, Iwagumi voornamelijk, schitterend, maar niet altijd even haalbaar en praktisch bruikbaar voor iedere vis..

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de huidige inrichting, wellicht dat ik t.z.t. De stenen wat van bovenaf gezien in een halve maan ga positioneren, en daardoor nog meer zwemruimte cre�er.

Ik ga nu ook gelijk eens jouw bakkie checken.
Groet!

100% tevreden ben je nooit. Er is �ltijd wel iets wat er te verbeteren valt. Dat maakt de hobby ook leuk 🙂

Ik blijf je volgen, ben benieuwd naar je idee�n.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan