Wat is er nieuw

Monte carlo bakje van Joost123

Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
18 juli 2025

20250718_204213.jpg

8 augustus 2025

20250808_143332.jpg

Bakje draait nu 7 weken (waarvan 4 weken een dry start). Weekje na het afvullen één draadalg sliertje en wat groene aanslag op de ruiten. Verlichtingsintensiteit direct 30% naar beneden gezet en geen alg meer gezien 😊
CO2 via de Sodatream-fles, 2x per week 3 ML all-in-one voeding (eerste week na afvullen dagelijks 1 ML easy carbo).

De Bloody Maries hebben er zin in, heb al wat dikbuiken gezien. Rasbora's zwemmen ook vrolijk rond. Vandaag zijn de Duitse garnalenlollies binnengekomen, gelijk maar eentje in de bodem gestoken, wordt gewardeerd!

Tot nu toe tevreden.

Net de bril eens goed gepoetst en tot m'n verbazing telde ik ruim 20 (maar waarschijnlijk veel meer) jonkies. Niet gek voor een bakje van 7 weken oud.
Ze zijn nog héél klein, dat zwarte raster is dacht ik 2mm x 2mm.

photo-collage.png (1).png

Een mooie bak hoor!
En die garnaaltjes gaan inderdaad als konijnen.
Hier sinds december van 30 naar ontelbaar.

Waarom laat je dat niet lekker door de bak gaan Joost?

Waarom laat je dat niet lekker door de bak gaan Joost?
1. omdat het op deze wijze het licht minimaal tot niet tegenhoudt
2. omdat ik regelmatig een paar daagjes achter elkaar weg ben ik ik niet wil dat voer uit de automaat op de planten valt.
3. omdat ik nu makkelijk de hoeveelheid Limnobium laevigatum in de gaten kan houden. Vol = vol
4. omdat de 3D printer ook af en toe gebruikt moet worden

Bakje doet het top, al liggen de (draad)algen op de loer:

20250922_181517.jpg

Moest even een paar Sulawesi slakken tijdelijk kwijt, dus maar in dit bakje gedumpd. Irritant is dat ze het garnalenvoer iedere opeten. Maar het mooie is gezinsuitbreiding:

20250922_181451.jpg

Dit bewijst weer de slechte kwaliteit van een Action leesbril want ik zie niks
Als je niks ziet ligt dat niet aan de bril, maar moet je de ogen open doen Sjon.

Maar ik zal je een beetje helpen:

1000029549.jpg

Onkruid groeit goed. Mos op de achterwand begint nu ook lekker te gaan.
Van de week een zooitje Bloody Mary Orange Eyes toegevoegd.
Voederbuis met die 2 lelijke zuignappen is natuurlijk geen porum. Die gaat de volgende keer verplaatst worden naar de rechter zijkant.

Speciaal voor Sjon de dropchecker ook op de foto gezet.

1000029959.jpg

De plantjes groeien goed👍 bij mij deed de monte carlo helemaal niets helaas. Des te harder gaan de andere planten.

Laatst bewerkt:
Lekker groen. Binnenkort tijd om de grasmaaier uit de schuur te halen?

Twee weken best last gehad van beginnende draadalg en puntalg. Direct lichtintensiteit naar beneden gedaan, 4 amanogarnalen toevoegd en iedere dag 1,5 ml easycarbo in de bak.
Nu is alles zo goed als verdwenen.

Sulawesi slakken doen het goed. Had een maandje geleden 3 volwassen exemplaren in de bak gedaan, nu 3 jonkies. Ook de garnalen doen het super, lekker doorselecteren. De minder mooie exemplaren zijn Macmasteri voer, klinkt sneu... that's life.

Gister monte carlo voor het eerst geknipt, k*twerk maar moet gebeuren. Nu met minder fel licht zal het ook wel minder snel groeien.

Even een paar "plantenbakjes" uitgeprint voor de Limnobium laevigatum...

Bekijk bijlage 390686
Dit was een supergoed idee, maar helaas kruipt water omhoog. Heet schijnbaar capillaire werking.
Zelfs als de waterspiegel 2 cm onder de rand is, dan kruipt het er nog over heen. Gelukkig op tijd opgemerkt (vond dat er wel erg veel water 'verdampte').
Nu maar een andere oplossing bedenken...

Zuigt de print zich vol water en lekt het buiten de bak weg?

Interessant, iets om in de gaten te houden dus bij het ontwerpen van prints.
Misschien dat coaten met epoxy ofzo een optie is voor soortgelijke onderdelen/situaties.
Of in ABS printen en dan vapor smoothen met aceton dampen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan