Wat is er nieuw

Mos aquascape 2022 van Cornelius

Druk, druk, druk. (mantelzorg) En dat zie je (ik) aan mijn mosbakje.
Te weinig onderhoud, te weinig waterwissels, te vaak voeding vergeten en veels te laat met snoeien: resultaat is een grote verwilderde bende en hier en daar een algje.
Mosjes zijn wel gezond, maar eigenlijk lukt het me niet om er genoeg tijd in te steken voor op dit moment. Ik denk dat ik het ga verkopen en als ik weer in rustiger vaarwater kom weer een nieuw mosbakje ga opstarten.

Hierbij wat pics
20230810_213937.png

Het vergt idd tijd zo'n bakje. Maar wel veel wijzer geworden denk ik 😉👍.

Wat jammer. Ik snap het wel dat je het wil verkopen, maar toch jammer van dit project!

Ik vind het nog altijd een prachtbakkie, Corné.

Als ik had geweten dat je er misschien van af zou willen had ik een plekkie vrijgehouden voor die mooie stukjes hout met mosjes.

Maar ik mag niet klagen. Zelfs al mochten ze voor altijd verdwijnen zitten er bij mij in de 440L een paar succesvol aangehechte plukjes Fox die je zo vriendelijk aan mij hebt gedoneerd. Als ik je ooit ergens mee kan helpen op het gebied van onze hobby hoef je maar een gil te geven. :]

resultaat is een grote verwilderde bende
Vind het nog best meevallen hoor maar snap dat dit niet is wat jij wilt zien.
Heel veel sterkte met de mantelzorg! Dat doet veel met je.

Prachtige bak! En wat een engelengeduld! Ik was op zoek naar inspiratie en vind de mossoorten in je bak erg aansprekend, maar schrok van de prijzen. Ik experimenteer wel met mijn christmas mos hier😅. In ieder kan het niet laten om je te complimenteren met je mooi en uitdagend project en je sterkte wensen met zoveel ballen in de lucht houden.

Ik heb wel een vraagje. De oto's woelen die dat mos niet los? Hier zie ik ze niet op het mos, maar ik heb ze pas een week en weet nog niet of het gedrag wat ze nu laten zien alles is.

Prachtige bak! En wat een engelengeduld! Ik was op zoek naar inspiratie en vind de mossoorten in je bak erg aansprekend, maar schrok van de prijzen. Ik experimenteer wel met mijn christmas mos hier😅. In ieder kan het niet laten om je te complimenteren met je mooi en uitdagend project en je sterkte wensen met zoveel ballen in de lucht houden.

Ik heb wel een vraagje. De oto's woelen die dat mos niet los? Hier zie ik ze niet op het mos, maar ik heb ze pas een week en weet nog niet of het gedrag wat ze nu laten zien alles is.
Veel medehobbyisten zijn meer dan gewillig snoeisels voor weinig (of niks) te delen. Vraag even rond!

Oto's houden van vlakke oppervlakken. Je zal ze niet snel op mos zien.

Dank je wel.

Ik had er een tijdje 2 oude oto's inzitten en ik heb nooit gezien/bemerkt dat ze het mos kapot maken o.i.d.
Maar die waren er pas vrij laat bijgezet toen er genoeg te eten voor ze was, en alle mosjes waren toen al goed vast gegroeid

Prijzen van de reguliere mosjes zijn vrij normaal. Soortjes zoals Fissidens word al wat duurder, zoals de bekendste Fissidens fontanus.
Andere variëteiten zoals Fox betaal je de hoofdprijs. Gelukkig heb ik een aantal moskwekers in mijn netwerk.
Maar als je wat wilt hebben geef je maar een PM

Dank je wel.

Ik had er een tijdje 2 oude oto's inzitten en ik heb nooit gezien/bemerkt dat ze het mos kapot maken o.i.d.
Maar die waren er pas vrij laat bijgezet toen er genoeg te eten voor ze was, en alle mosjes waren toen al goed vast gegroeid

Prijzen van de reguliere mosjes zijn vrij normaal. Soortjes zoals Fissidens word al wat duurder, zoals de bekendste Fissidens fontanus.
Andere variëteiten zoals Fox betaal je de hoofdprijs. Gelukkig heb ik een aantal moskwekers in mijn netwerk.
Maar als je wat wilt hebben geef je maar een PM
Wat een onwijs symphatiek aanbod. Als ik er klaar voor ben, zal ik je zeer pm-en voor wat adressen om dat mos een keer aan te schaffen. Ik vind het nu nog zonde om iets aan te schaffen wat waarschijnlijk gedoemd is te mislukken.Ik heb nu bijv. wat mos geprobeerd vast te maken op hout. Dat ging helemaal niet goed en ik heb nu een houtje in de bak met meer draad dan mos aan de uiteindes 😊.

Geinspireerd door jouw filmpje en na andere youtubefilmpjes te hebben gezien over drystart heb ik vandaag wat mos uit mijn eigen bak gesnoeid en dat gaat zo de blender in. Ik begin eerst met een steentje smeren en kijk hoe dat gaat. Jij gebruikt, volgens mij, een mix van yoghurt. Wat zijn volgens jou de voordelen van yoghurt? Dit omdat op sommige filmpjes er gezegd wordt dat yoghurt kan gaan schimmelen. Ik kan natuurlijk ook gewoon 2 steentjes insmeren, 1 met en 1 zonder en dan zelf zien wat er gebeurt🤗.

Ik heb nog wel meer vragen zoals bijv bij welke lengte mos je echt moet snoeien (in een filmpje geef je aan dat het anders te zwaar wordt en dat het mos los laat), maar misschien dat ik een eigen topic maak van mijn project en zo informatie verzamel. In ieder geval bedank voor je aanbod, ben er heel blij mee.

Laatst bewerkt:
het grootste voordeel van yoghurt is dat het plakkerig word en de mosjes niet wegdruipen van je hardscape. En bijkomend voordeel is dat in sommige yoghurt bevat de bacterie Lactobacillus acidophilus. En deze bacterie is een heel goed middel
om schimmel tegen te gaan (fungus). Springstaartjes gebruiken kan natuurlijk ook, maar die moet je er weer allemaal uitvissen als je de bak gaat afvullen.
Ik heb ik een DIY geschreven op dit forum: Yoghurt methode

Wat betreft snoeien; mos moet je niet te groot laten worden. Kans bestaat dat de onderkant gaat rotten en dat het los gaat komen.
En snoeien geeft compactere groei en houd het mos gezond. Grote soorten snoei ik altijd als het een cm of 5 is. Kleine soortjes als het 1.5cm is. Beetje op gevoel.

Prachtige bak 👍

Helaas, geen zeewaterbak. Dat is mij te ingewikkeld.
Garnaaltjes kweken goed, word al best druk in het bakje. Maar wel leuk als die knalrode garnaaltjes :smitten:

Helaas, geen zeewaterbak. Dat is mij te ingewikkeld.
Ik denk dat je mij na vele jaren redelijk kent en ook mij lukt het hoor. Je kan het zo moeilijk maken als je wil maar je kan het ook simpel houden😉
Maar een ding kan ik je garanderen. Je moet er geen hout of mosjes in willen doen:DD:DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan