Wat is er nieuw

Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.

...Kan verslavend zijn 😊

Kijk eens wat ik gevonden heb!
Plantje heb ik pas 3 jaar en met de sluiers gaat hij in bloei!

Bijlagen

• DSC03352.JPG
    DSC03352.JPG
    196.7 KB · Weergaven: 268
  • DSC03354.JPG
    DSC03354.JPG
    159.4 KB · Weergaven: 269
Plantje groeit als de brandweer 😊 Beetje lastig te zien want als ik wil kijken gaat de hele kudde ervoor hangen.
Wel super leuk om te zien dat ze ook samen een rondje langs de plantjes maken en soms ook met de kleinste voorop!
Nu weten de Sakura en de Red Calico ook wie er voor hun zorgt en vooral Red is nu vaak als eerste bij mij. Echt apart hoe alert die Ryukins zijn.

Net even bij de Praxis geweest. Heb er een weekje over na moeten denken maar pas als je de spullen in je handen hebt kan je wat experimenteren.
Dit moet mijn nieuwe reactor worden voor extra Biohome die ik toch erbij wil doen om straks ook een full cycle te kunnen krijgen als ze groot worden.
Dit is opgebouwd uit 110mm PVC buis. Voor elke 10cm staat 1liter en nu heb ik een 1m buis gehalveerd. Met alle stukken erbij denk ik ongeveer 14Liter ofzo.

Ik moet even heel goed nadenken hoe ik deze onderdelen ga verdraaien om bij de FX6 te passen. Ik merkte nu al dat alles boven de Y-stuk van de inlaat een luchtkamer wordt dus zou daar veel lawaai kunnen komen. Eigenlijk moet de inlaat dus laag liggen. Wellicht maak ik een liggende variant dan hoef ik geen steunen te maken of eentje die ligt met en met de Y-stukken omhoog oid.
Best kans dat ik de FX6 dan 180gaden moet omdraaien voor een andere aansluitroute.

Als ik de U zou lijmen en er een emmer (10liter) in kiep weet ik de afkort rand en kan ik hem verlagen. Ook overweeg ik om de uitlopende slang dan te gaan vervangen voor pvc en wellicht een spraybar te gaan maken. Wat ik ook wil overwegen dan is om mijn oude Eheim Jager er in te verwerken. Ik moet eens bij Dino vragen wat eigenlijk de beste temperatuur is om ze "op te fokken". Het is niet zo dat ik temperatuur laag wil houden om ze klein te houden ze moeten zich wel goed ontwikkelen (vind ik)

Voor sluiers en 500L zou 10kg Biohome nodig zijn, maar moet eens bij Richard informeren hoe dit echt zit. Als ik zie hoe weinig ze eten kan ik dit bijna niet geloven. Ik schat in dat de Eheim twinfeed ongeveer een theelepeltje per keer geeft, nu 3x daags en dan eten ze nog niet alles in 5 minuten op.

Bijlagen

• DSC03372.JPG
    DSC03372.JPG
    172.9 KB · Weergaven: 260
  • DSC03365.JPG
    DSC03365.JPG
    180.9 KB · Weergaven: 271
Laatst bewerkt:
Wat een stelletje oude wijven in jouw bak 🙂 ! Nou, zo te zien ga je er weer een prachtig stukje techniek van maken. Ik kreeg vanmorgen trouwens een compliment van manlief voor de mooie constructie in mijn bak. En hij is nog geruisloos ook!

Hoi Nina!
Ik had gisteren je draadje gelezen maar had dit weekend een krap schema. Ik zie nog wat ruimte voor makkelijker onderhoud. Zal ik morgen even uitleggen 😊 .
Mijn buizen onderdelen ga ik behoorlijk inkorten waar dat kan dan ziet het er minder lomp uit en heb ik een kleinere luchtkamer, Echter moet ik ook even goed kijken hoe ik hem wil lijmen.
Ligt ook een groot deel aan de ruimte onder de bak om hem kwijt te kunnen. Beter liggend denk ik maar neem er de tijd voor.

Nou word ik me toch een partijtje benieuwd...zowel naar dat makkelijker onderhoud als naar die buizenconstructie van je. Wel inspirerend, moet ik zeggen 🙂

Even vertraging ivm een andere telefoon.
Testje geeft wel beter beeld geloof ik 😊 en stukje woonkamer.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.59.54.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.59.54.jpeg
    29.5 KB · Weergaven: 206
Laatst bewerkt:
Mooi, ze kleuren goed bij je woonkamer. En Doitsu is zo mooi geworden, met die lange vinnen. Ik vind ze stuk voor stuk prachtig :smitten:

Hoi Nina!

Ja...was even een andere uitdaging aan het uitzoeken. Wilde graag een hoofdtelefoon om weer eens muziek te luisteren. Niet veel van gekomen de laatste jaren en mijn toren had het begeven na 25 jaar dus van scratch weer een richting proberen te vinden. Was voor bluetooth oordoppen gegaan om mee te wandelen. Viel zwaar tegen en nu budget IEM, wellicht later naar CIEM toe maar is een compleet doolhof voorlopig.

Ja had je link gelezen en wist van het bestaan af maar K1 kon ik niet in mijn potfilter verwerken dus ben voor Biohome gegaan voor de FX6.
Eigenlijk gaat het super met de visjes, enkel de Menkaburi en de Calico worden nog steeds om eitjes verzocht om te snacken en zie dit soms nog op enkele blaadjes zitten. Daarom denk ik dat de Calico wat afgeremd wordt in de groei...

Een paar weken geleden ontdekte ik planarians onder mijn plantenschaaltjes. Heb lang over de oorzaak gepiekerd en twijfel of dit uit een stripje diepvriesvoer is gekomen. Ik gebruik enkel FGS voer en medicaties en de 2 keer dat ik diepvriesvoer heb gegeven(strip moet toch ook op...van tropisch aquarium overgehouden). Had ooit eens gelezen dat diepvriesvoer vaak in open waters in Polen wordt verzameld en niet gekweekt dus niet zuiver kan zijn. Foutje bedankt... Gelukkig aten mijn Brochis splendens dit altijd op en worden vissen er niet ziek van heb ik me laten informeren.

Echter wel een probleem want Flubinol is ideaal tegen slakken en planarians maar de sluiers kunnen hier niet tegen aldus Dino.
Een kuur met Levamicil gedaan en bleek Doitsu met de neus naar beneden in de plantjes ging hangen. Nu na 2 grote WW gaat het weer redelijk goed met haar.
De Planarians zijn wel een heel stuk minder geworden en veel kleiner, dus gisteren met een potje naar FGS gegaan voor een vergadering.
Na wat opties doorgelopen te hebben toch weer voor een lichtere medicatie gegaan ipv de zwaarste optie en voor Bilocil gegaan.
Echter om een massale slakken sterfte in mijn fx6 te omzeilen heb ik de Biohome schuimfilters kompleet vervangen voor de orginele en de filterwatten ook vervangen.
De Biohome Ultimate heb ik ongemoeid gelaten. Verder de JBL401"gravelvac" geleegd van ontlasting en de FX6 goed in een sopje geborsteld en gespoeld.
Toch veel kleinere slakjes er uit gekomen. De Biohome filters waren slechte licht vervuild en zou ik denk ik ook na 12 maanden kunnen spoelen dus de 401 doet zijn werk best goed door het mechanisch vuil uit de fx6 te houden.

Heb in twijfel gestaan hoe de Biohome schuim te ontsmetten: schoonmaakazijn of een zoutbad... Heb toen maar de dosis 1ml/20L Bilocil in 3 liter vermengd en in de pan gegoten. Zout of azijn eruit spoelen lijkt me een stuk lastiger en de medicatie is niet direct levensbedreigens voor de vissen straks. Even een paar dagen in laten zitten.
Nu heb ik dus geen WW of zand kunnen koken om ook de goede bacterien niet te veel te verliezen. Ik zal dus mijn WW van 4dagen wat moeten verkorten en de 401 wat vaker moeten legen om een nitrietpiek te dempen, echter wil ik de Bilocil startup met de Biohome schuim in de fx6 gaan opstarten.

Omdat de Planarians graag in donker en rustige stroming vertoeven heb ik de plantenschaaltjes wat moeten verhogen om wat stroming eronder te krijgen en dat de medicatie daar ook komt.

Vandaag ook weer mijn Eheim Jager erin gehangen en op 20.5C ingesteld met een Inkbird. Mijn woonkamer is17C en het water net 19C dat leek me iets te krap en Dino bevestigde dit.

Bijlagen

• DSC03382.JPG
    DSC03382.JPG
    163.9 KB · Weergaven: 195
Toch overweeg ik mijn Red Calico te verkopen...
Reden hiervoor is dat ze toch niet aanslaat bij de Lemon(mannetje) en de Menkaburi(V) en Calico(V) achterna zit voor eitjes te snacken.
Ook persoonlijk heb ik de minste klik met deze vis. Wellicht omdat ik deze tegelijk met de Sakura heb aangeschaft die op die dag ook de eerste keus was.
Is nog geen vijverformaat maar wel de grootste in mijn kom en heeft echt wel 450+L nodig om lekker te zwemmen.

Ze zijn mooi gegroeid, mooi stel zo bij elkaar. Dus toch de Red Calico eruit? Het is een mooie vis, maar als ze niet bij de rest past kun je inderdaad beter op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar.

Slakken en ander klein grut zie ik nooit meer in mijn bak, want Heleentje de Anatome Helenaslak blijkt nog steeds rond te kruipen. Poelslakjes in de grote bak al lang opgegeten dus ik denk dat hij/zij zich voedt met restjes pellets, nematodes en wat er nog meer aan klein grut in mij bak rondwaart. Een tijd terug gooide ik nog wel eens wat diepvries mosselvlees in de bak op aanraden van de LFS ( die houden zo hun Helena's in leven), maar mijn Ancistrus mag niet te dik worden.

Ben nog niet zeker om Red eruit te doen hoor, maar ze doet niet wat de bedoeling was (menkaburi en Calico door Lemon te paaien zodat ze wat meer rust hebben) maar dat doen Sukaru en Doitsu ook niet...
Of het ook de short tail van haar is (heb er nu 3 van) of dat ik er nog 1 bij wil ben er niet uit. Geen haast hier.

Ik heb eens een Helena gehad maar die kroop over de poelslakjes heen (te klein?) en had die weer teruggebracht. Probeer dit eerst met de medicatie. Bilocil is ook tegen lint-,kiew- en huidwormen dus ook een preventieve behandeling. Denk dit bij de volgende WW op te gaan starten met de biohome filtermateriaal er weer in. Even goed de Nitrietpiek afwachten. hoop dat dit mee valt. Wellicht beter de filtermateriaal eerst indraaien dan medicatie anders spoel ik deze weer weg met een nood WW?

Schiet mij zojuist te binnen dat ik deze week bij iemand op het forum het onderwerp "azijn" tegen kwam. Ik weet niet meer wat hij of zij ermee schoon wilde maken, maar het advies was " natuurazijn" i.p.v. "schoonmaakazijn". Uit de tijd dat ik papegaaien hield weet ik nog dat daar biologische appelazijn werd aangeraden om preventief in het drinkwater te doen, omdat dit antibacterieel werkt.

Meisje "WaterInk" komt per direct het team versterken. Ze is door de zware selectie gekomen en heeft persoonlijk mijn goedkeuring gekregen.
Vanavond zal ze aan de overige clubleden voorgesteld worden door een plechtige doop in de grote plas. Voor alsnog moet ze even in een Argulol badje verblijven om eventuele Ankerwormjes te bestrijden. Die wil ik niet ter overname introduceren.

Tijdens de selectie uit ca 50 broertjes en zusjes was ze best gestrest en bevroor ze enkele keren met het neusje tegen het oppervlak, mondje en kieuwen stil maar oogjes keken goed rond. Ze werdt ook flink nagezeten door een broertje wat voor mij de selectie wat duidelijker maakte.
Nu moet ik haar even vasthouden om haar temperament even af te remmen voor een redelijk slechte fotosessie.

WaterInk moet er ook als een inktvlek uit zien en niet lijken op een Calico en daar is ze goed in geslaagd! Ook haar oogjes zijn beide mooi helder en mondje mooi recht.
Deze kleurstelling komt weinig voor en is in grote groep ook een uitzondering. Ook gekozen voor een wit/zwart met beetje oranje ipv zwart/oranje met beetje wit. verwachting is dat zwart ook voor een groot deel zo blijft.

Team Ryukin:
-Menkaburi (Masker)
-Lemon
-Calico
-Red Calico
-Sakura (kersenbloesem)
-Doitsu (schubloos Calico)
-WaterInk

Bijlagen

• DSC03400.JPG
    DSC03400.JPG
    135.7 KB · Weergaven: 214
  • DSC03397.JPG
    DSC03397.JPG
    138.3 KB · Weergaven: 210
Laatst bewerkt:
Wat een mooi visje! Jij hebt vast ook dat filmpje op PureGoldfish gezien... die vond ik zo mooi, maar ik kon 'm niet opslaan helaas.

Leuk dat je nu alle betekenissen van de namen erbij hebt gezet. " Sakura", kersenbloesem dus. Wist ik niet, maar nu je dat zo schrijft zie ik de overeenkomst wel. Mijn dochter speelt Guzheng, een Chinees instrument, en een stuk dat zij kent als " Drie variaties op een kersenbloesem". Het staat op youTube onder de naam " Drie variaties op een Pruimenbloesem" maar ik vind het zo mooi, dat ik de link even hier neerzet. Er is ook een stuk " Sakura", dat op een Koto wordt gespeeld.

Je krijgt er wel een rare linker pink van met die Sakura 🤣 . Wat een apart instument! Knap als je dit kan spelen! Moet er wel even aan wennen iets heel anders!

Ja ik hou die namen maar zoals ze zijn anders kan ik ze ook niet meer uit elkaar houden LOL! En voor een ander ook leerzaam😊.
Wel leuk dar er zo veel variaties zijn had ik ook niet verwacht maar kwam er achter op een koi site dat er zoveel benamingen zijn.

WaterInk gaat straks bij de rest ben benieuwd zo laat in de avond nog...

Moet even terug in de zak! had waterwissel gedaan en temperatuurverschil is bijna 2 graden.
Even een korte impressie:

Je krijgt er wel een rare linker pink van met die Sakura 🤣 . Wat een apart instument! Knap als je dit kan spelen! Moet er wel even aan wennen iets heel anders!

Ja ik hou die namen maar zoals ze zijn anders kan ik ze ook niet meer uit elkaar houden LOL! En voor een ander ook leerzaam😊.
Wel leuk dar er zo veel variaties zijn had ik ook niet verwacht maar kwam er achter op een koi site dat er zoveel benamingen zijn.

WaterInk gaat straks bij de rest ben benieuwd zo laat in de avond nog...
Mijn dochter is sinologe, heeft voor die studie een jaar in Taiwan gezeten en daar op dit instrument leren spelen.

Komt vast goed met Waterink trouwens.

Mijn dochter is sinologe, heeft voor die studie een jaar in Taiwan gezeten en daar op dit instrument leren spelen.

Komt vast goed met Waterink trouwens.
Die moest ik even opzoeken!😍
Wat een leuk beroep!! nooit zelf kunnen verzinnen!

Ze werkt als zelfstandig vertaler, ook vanuit het Mandarijn naar het Nederlands en Engels en andersom. En ze tolkt, schrijft boekrecensies voor China Nu en geeft ook les in Chinese Taal en Cultuur.

Maar het is inderdaad erg gezellig daar in die badkuip van je. Mooie vissen zo bij elkaar, hopelijk komt er nu met Waterink meer evenwicht in de groep.

Kan ze zeker ook chinees koken 😍 . Wat een bijzondere beroepskeuze!

Gek genoeg lijkt het er wel op dat de Menkaburi nu vaker met de andere grote vissen mee gaat doen ipv een rustig plekje uitzoeken. Wel merk ik dat als ze een rustig plekje heeft gevonden de anderen en sávonds bij komen hangen dus komt ze nu eindelijk in haar element.
Merk nu ook dat de kudden vaker bij elkaar kleeft als voorheen en ook sterk afwisselend. Echt fijn dat er nu minder stress in de bak is gekomen.

WaterInk zwemt overal tussendoor en lijkt ook de drukste van het stel. Is voor niemand bang.

Ze maakt wel eens "Spring rolls", maar koken is niet haar grootste hobby volgens mij 😉.Op de Middelbare school zei ze al dat " China de toekomst heeft", en daarom is ze Chinees gaan studeren. Dat was dus lang voor de komst van Ome Ali...

Grappig dat het bij vissen ook zo werkt in groepen. Vroeger had ik tamme ratten en daar scheelde het echt welk vrouwtje de leiding had, die bepaalde het gedrag van de groep. Waterink heeft dus een goede invloed!

Oei... helemaal gemist Nina!
Leuk filmpje (van je dochter?) maar toch een lastig instrument zeg. Knap!

Ben weer aan het knutselen geslagen in een poging om meer Biohome in mijn Fx6 te kunnen krijgen.
Alles nog losjes en moet nog wat boren etc
Denk dat elk potfilter dit wel op zal passen.

Bijlagen

• DSC03431.JPG
    DSC03431.JPG
    164 KB · Weergaven: 185
  • DSC03432.JPG
    DSC03432.JPG
    140.7 KB · Weergaven: 186
  • DSC03430.JPG
    DSC03430.JPG
    163.4 KB · Weergaven: 163
Klopt, ze was daar even aan het inspelen, " Variaties op een Kersenbloesem", n.a.v. je Sakura. Ik heb ook wel voorstellingen samen met haar gedaan. Zij spelen ( en zingen) en ik verhalen vertellen en Chinese liedjes zingen.

En een mooie " potfilter-extensie" zo te zien. Hoe groot zijn jouw Ryukins inmiddels? Ze zeggen dat Ryukins en Oranda's het grootste kunnen worden, dus ik ben wel benieuwd naar de groeicurve van jouw team Ryukin!😀

Wordt een jombo garnalenfilter met filterwatten pot erboven. Dan kan de mechanische filter uit de fx6 en die vol met Biohome doen. Ben nog steeds niet enthousiast voor een sump.

Ze lijken niet zo snel te groeien, Alleen Water-Ink is nu al iets groter als Calico, Maar Calico wordt nogal eens belast om eitjes af te geven denk dat dit de groei enorm afremt.

Water-Ink toen en nu

Bijlagen

• DSC03437.JPG
    DSC03437.JPG
    139.9 KB · Weergaven: 170
  • DSC03397.JPG
    DSC03397.JPG
    138.3 KB · Weergaven: 182
En een paar anderen. Red Calico wordt wel lastiger om Fin en wound repair te geven die past nog maar net in mijn hand. Lemon is net zo groot en Sakura tussen Menkaburi en Lemon in.
Calico blijft een beetje achter in de groei zie ik maar is verder wel gezond. Denk dat Red Calico zonder vinnen ongeveer 10cm hoog is nu. Hoeft niet veel groter voor mijn 530L bak hoor ben erg tevreden.

Bijlagen

• DSC03435.JPG
    DSC03435.JPG
    137.2 KB · Weergaven: 166
  • DSC03434.JPG
    DSC03434.JPG
    146 KB · Weergaven: 186
  • DSC03433.JPG
    DSC03433.JPG
    158 KB · Weergaven: 180
Dat is ongeveer maatje Pepper denk ik. Echt een mooi visje, die Water-Ink. Kuit schieten doen de dames sowieso zodra ze geslachtsrijp zijn, ze hebben de mannen juist nodig om de eitjes te kunnen uitstoten. Anders krijgen ze een soort van " legnood".

Dan is Red Calico een cm of 3 hoger dan Nicolientje, die zit nu op 7 cm hoogte zonder vinnen ( met vinnen meer dan 12 cm) en is inmiddels 22 cm lang inclusief staart. Pepper is bijna even hoog en 16 cm lang. Roodkapje zit nu op 13 cm lengte en 5 of 6 cm hoogte zonder vinnen. Ik mis Doitsu nog, groeit die ook nog een beetje?

IK zit net te kijken... Doitsu is nu net zo groot als Menkaburi! Denk dat ze ook net over de 7cm zijn maar lastig te schatten. Maar Doitsu ziet wat bleker als in het begin. Calico ook wel een beetje maar ik ben sinds kort over gestapt naar Kingyo Color plus (eerst High grow and Vitality) Dus moet hier vooruitgang in komen.

Water-Ink is echt leuk en heel aktief ze doet goed mee met de rest. Ben erg benieuwd of die kleuren echt zo blijven als Dino beweert.

Dat weet je natuurlijk nooit bij sluiers. Heel veel vissen veranderen van kleur, zwarte vlekken verdwijnen soms, en vissen met veel wit worden ook vaak witter.

Deze kwam uit een nest of 30 wat erg uniek schijnt te zijn. Dino had de hele voorraad opgekocht maar toch zouden deze redelijk kleurvast moeten blijven itt andere zwarte sluiers.
Maakt niet uit ze blijft leuk om te zien maar in het groot is wel erg leuk.

Nou ja, je hebt in ieder geval ruimte zat in die bak van je, je past er zelf nog wel bij. Ik zie dat trouwens helemaal voor me, jij met een duikbril en snorkel tussen je Ryukins:))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan