Wat is er nieuw

Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.

De menkaburi lijkt nog steeds schrik te hebben voor de Fancy. Als ze een beetje probeert rond te zwemmen wordt ze al vrij snel lastig gevallen.
Ik weet echt niet goed wat ik ermee moet doen. Verkopers nemen hem niet graag terug en voel er weinig voor om deze te moeten cullen...

Begin er steeds meer een hekel aan te krijgen dat ik deze bak zo niet in balans kan krijgen.

Je kunt 'm ook zolang apart zetten en een goed huisje voor 'm zoeken. Het is op zich een leuke vis, hij is gezond en actief, alleen geen 100% Ryukin. Je kunt hem ook op het forum zetten in de rubriek "aangeboden". Je hebt er dan misschien meer controle over waar hij terechtkomt. Alleen heb je dan geen man voor het moment.

Morgen even kijken naar een vijver planten bakje mischien kan hij daar even in en kan ik zien of de Menkaburi hersteld. Die zwemt nu wel redelijk rond maar wordt nog flink gestalkt en gaat soms tuimelen on te ontwijken...
Baal hier best van want vind hem echt wel leuk... Voor hem heb ik de Panda en Oranda ook ingeruild voor Ryukins.
Wil ook niet te snel beslissen. Soms gaat het ook weer even normaal. Kan er geen fatsoenijk filmpje van maken wat als ik in de buurt kom gaan die snoetjes tegen het glas. Ze eten overigens enorm nu kan ze makkelijk 4x per dag voeren. Gelukkig eet de Menkaburi wel supergoed.

Vandaag de Hydra stream2 binnen gekregen. Lijkt me super om die inline te zetten maar struikel een beetje op het onderhoud en het water er uit te krijgen dan.
Wat me ook een beetje weerhoud is dat je vaak bij dit soort innovaties eerder slechte berichten leest dan goede. Mens eigen mischien maar toch.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk verschillende reviews te lezen en vergelijk dan de beschreven situatie met de mijne. De Hydra schijnt in ieder geval ook goed te zijn tegen algen, las ik ergens.

Kan je het gedrag van je vissen niet met een webcam ( op afstand dus) filmen? Een soort candid camera effect dus. Ik vraag me namelijk af of dat verstijven geen onderdeel is van het paringsritueel. Ik lees dat zoiets uren kan duren. Nicolientje gaat trouwens iedere twee weken aan de leg heb ik het idee, terwijl Pepper nog geen uiterlijke geslachtskenmerken heeft...

Idd wel een mooi draadje ja. Had ik al eerder doorgespit. Echter lijkt na enkele maanden dat er toch problemen komen...
Toch les ik ook dat voor een zwaar belaste bak met weinig planten zoals bij goudvissen dit best een aanwinst kan zijn, Echter realiseer ik me ook dat ik een Hydra moet zien als een extra tool om een biologisch filter meer te ontlasten en niet hier volledig afhankelijk van te worden. Als ik de 4-daagse waterwissel grote waterwissel blijf aanhouden (en dus niet uitstel omdat je een Hydra hebt) zou het bij een sluierbak een aanwinst zijn denk ik. Toch twijfel ik een beetje om die Stream ertussen te koppelen maar ben ook aan het puzzellen hoe dit aan een fx6 zou moeten met nog makkeljjk onderhoud hieraan.
Ook als ik hem van de 401 naar de fx6 koppel is het nog even puzzellen hoe die open moet zonder een overstroming door hevelwerking.

Visjes zwemmen nu lekker vrij rond. Calico zwemt soms wat verloren rond tussen zijn hele grote vriendjes, Lemon wil alleen maar zwemmen en drukt soms Menkaburi omhoog maar lijkt meer spelen en Fantail gaat weer zijn eigen gangetje en zwemt bij iedereen mee.
Wellicht zie ik toch te veel in mijn vakantie! toch voor de zekerheid een vijverplantbakje gekocht waar hij in af kan koelen zonder een quarantaine bak erbij moet.

Ook een Suferfisch waterskimmer erbij gezet die meteen al het beetje schuim wat ik had opzuigt. Werkt best stil! Enigst minpunt is dat die ook drijvend voer aantrekt en komt ook tussen skimmer en glas te zitten. Als ik dit aftape kunnen de visjes wel aan de open zijden de korrels vinden. Voordeel is weer dat er minder de fx6 en gravel401 ingezogen wordt.

Bak is echt wel makkelijk in onderhoud!

Mooie oplossingen weer! En Calico gaat vast wel groeien, die is binnen de kortste keren net zo groot als je andere visjes. Ik ben heel benieuwd wat straks je ervaringen met die Stream zullen zijn.

Gaat een stuk rustiger als bij de Fantail en blijkbaar minder stress. Weten we ook weer dat de Lemon een mannetje is. Nu wel aan de vinnen te zien maar haast geen paaipukkels op de kieuwen.

Laatst bewerkt:
Calico is aan het snacken 🤣 👍

Prachtig filmpje, heel mooi om te zien hoe dat gaat. Dus je hebt nu twee mannen in je bak...

OP dit moment eten ze super behalve de Fantail maar wat langzamer. Had hem vanmiddag even terug gezet maar ging meteen achter de Menkaburi aan dus maar weer ingegrepen...
Met zijn 3en gaat het nu super relaxed kan niet beter wensen dus de Fantail moet wel verhuizen.
Ja even afwachten wat de Calico is. Hoop een vrouwtje. Baal er wel een beetje van dat het geslacht toch een gok blijft bij aankoop. Met inruilen komt een hoop gedoe bij en kost altijd geld.

De Superfisch skimmer had gisteren een motor stop. Beetje onverwacht en ook na schoonmaken kom hij niet lekker op gang komen. Na enkele pogingen draait hij weer maar moet nog afwachten wat het doet.
Wat wel minder is dat deze ook de langere drijvende poeps meezuigt in de skimmer.
De bodem begint weer schoon te worden van de eitjes. Zie ook bijna geen bevruchte eitjes wat niet echt verkeerd is vind ik. Wellicht zijn de blaadjes te dun en te zacht om de eitjes te bevruchten?
Wel grappig om te zien dat de ontlasting nu bijna wit is.

Arme Fantail, ik heb wel een beetje te doen met 'm 😉 . Hopelijk vind je een goed plekje voor hem. Het is dat ik hier al twee sluiers heb rondzwemmen, want anders mocht-ie wel hier komen. Maar ik vermoed dat onze Pepper toch een manneke is, hij volgt Nicolientje trouw, en zij zit hem ook achter z'n kont aan. Hij krijgt nu ook wat langere voorvinnen, dus ik heb goede hoop.

Ik weet niet of die eitjes echt aan blaadjes moeten hangen om uit te komen, volgens mij maakt dat niet uit. Er zijn toch ook zat sluiers die in volkomen kale bakken gehouden worden.

Vanochtend hangt de Menkaburi met zijn kop naar beneden, weer in een hoekje. Gisteren zwom ze vrolijk rond.
Zag wel dat een boel eitjes beginnen te vlokken en de bak ruikt iets dus een grote waterwissel gedaan en haar even apart gezet en fantail weer even terug.
Hoop dat ze weer een beetje hersteld. Moet dus echt wel een vrouwtje bijkomen anders gaat het echt niet goed vrees ik...
Geloof dat morgen FGS open is dus moet actie nemen denk ik...best wel wat zorgen om dit goed te krijgen voor alle visjes daar wordt ik niet erg enthousiast van.

Ja echt jammer van Fantail. Hij kan er ook niks aan doen had hem ook liever gehouden. Al is het geen echte ryukin toch vind ik hem erg leuk, echter heb ik voor hem ook de Panda en Oranda afgegeven...

Homvocht heeft echt veel invloed op de nitrietwaarde, dat lees ik overal. Ik hoop dat je hier een oplossing voor vindt. Beterschap met Menkaburi in ieder geval...

Homvocht, dat bevat zaadcellen. Zaadcellen blijven maar een beperkte tijd in leven, dus als ze doodgaan levert dat afbraak van levend materiaal=ammoniak/nitriet op. Ik vraag me af of het alleen gedrag is wat de zaadlozing triggert, of ook feromonen, want dan zou Fantail in zijn plantenbakje ook vrolijk bij kunnen dragen aan de "feestvreugde". Hoe doet Dino dat trouwens zelf? Hij heeft zat vissen zitten, die zullen toch ook eieren leggen/zaad lozen?

Denk dat daar het grootste deel wordt opgegeten bij Dino Hoor. En water verversen...
Vandaar dat ik al dacht dat 2 grote waterwissels om de dag nodig is om het water weer fris en minder troebel te krijgen!
Menkaburi in het mandje gaat weer wat beter en eet goed. De anderen lijken ook weer wat rustiger te worden. Toch is het nog best wennen hoe hun leefritme is. Hoop dit toch wat beter op orde te krijgen.

Gelukkig wat onderdelen van mijn oude bak kunnen verkopen. De Eheim Barracuda staat nu voor kleingeld op MP maar geen hond reageert echt maf. De losse onderdelen hebben niet veel haast.
Echt raar dat de kopers op MP de prijs bepalen en niet de verkoper...

Ja, dat bedoel ik dus. Ik ben nog niet bij Dino geweest, maar ik zag dat Maurits in Krommenie (Mauie's Viskwekerij) bijvoorbeeld een doorlopende sump onder zijn bakken heeft, en ook hier in de LFS lijkt er een continu filtersysteem te zijn. Als ik naar een filmpje kijk wat in de FGS is gemaakt, zie ik wel een doorlopend buizenstelsel met afzuigopeningen, verschillende luchtsteentjes en filteruitlaten. En ik zie hier en daar ook eitjes op de bodem liggen. Maar hij is handelaar, geen kweker. Dus ik denk dat bij hem alles zoveel mogelijk wordt afgefilterd. En hij heeft complete bare tanks, dat zal ook schelen.

Hij heeft ook sponsfilters in de bakken hoor, en voor de spons een aftap in de bodem. Als ik er kom is hij ook altijd met WW bezig.
Dinsdag wilde ik Fantail omruilen maar kon niets vinden waar ik echt iets voor voelde. Wel een leuke Wit/grijs Calico zonder schubben en sluierstaart en een roze (wit met licht oranje/rode vlekjes) shorttail die was erg groot maar wil graag niet nog eens een short tail erbij en ik heb al een grijs/oranje Calico. Fantail mogt daar wel blijven maar met lege handen naar huis gegaan.
Toch twijfel ik nog over deze 2 visjes die waren toch wel leuk. Een kleine schub en pigmentloze Ryukin had ik bijna meegenomen maar had 2 totaal verschillende ogen. Als je een hoofdprijs mag betalen wil ik ook een AAA meenemen...

De Lemon en Menkaburi gaan nu fijn samen en ze zwemt er lekker op los en krijgt soms wat aandacht van Lemon maar ze stoort zich niet aan het duwen wat niet zo lang duurt.
Calico begint nu ook een beetje mee te zwemmen met Lemon maar is toch veel op zichzelf nu hij nog zo klein is.

Net de plantjes in andere potjes gedaan maar schrok een beetje van de stank uit het zand wat er in zat meteen als je de glazen potjes boven water tilt. Een overweging naar kunstof planten is ineens niet zo vreemd om de het water nog minder te belasten. Moet hier eens in verdiepen.

Dat klinkt naar plantendelen die in de potjes liggen te rotten, weet je meteen waarom je bak na een paar dagen begint te ruiken 😉 . Mijn Javavarens mogen niet in het zand, de wortelstokken klem ik tussen de stenen en onder het hout. Die stinken dus ook niet. Als je plant een moerasplantje is, moet het rhizoom ook boven het zand liggen. Desnoods leg je ze los in de bakjes met een paar grotere keitjes erbovenop om ze klem te zetten.

Fantail zit bij Dino gelukkig goed, hopelijk komt er daar straks ook weer een koper voor. En hij krijgt regelmatig nieuwe voorraad vanuit Hong Kong als ik afga op zijn website/FB account. Daar zit volgens hem de beste kweker van Ryukins...

Bij mij gaat het ook nog goed, Pepper heeft volgens mij toch hele kleine paaipukkeltjes op zijn kieuwdeksels. Nicolientje zit hem achter zijn kont, ze wil weer haar eitjes kwijt😛

De Fantail noemt hij een mislukte Ryukin. Als je er op naleest zouden deze bij een goede kweker gecult worden omdat de rug net niet hoog genoeg is maar dat is ook meteen het verschil geloof ik.
Zelf vond ik het een erg leuk visje dus heb ik hem ook zo lang mogelijk proberen te houden. Ik denk ook niet dat hij hier de hoofdprijs voor vraagt hoor. Hij heeft zelf ook geen fantails.

Leuk dat Nicolientje op mannenjacht gaat!😍 moet hier ook gebeuren veel handiger!

Geloof dat een bodem altijd stinkt als je het naar boven haalt, maar in een pot kan het vuil minder makkelijk weg (eitjes, voer en poep) en moet ook nog in het zand omgezet worden in compost voordat de plantjes het lekker gaan doen. Daar was ik bij de vorige bak snel 6maanden verder. Dan is het elke 5weken een emmer eruit knippen. En ze spelen regelmatig in de plantjes is ook leuk tijdverdrijf.
Ik heb wel moeite om een leuke schaal oid te vinden die niet te hoog is. Bij een pot zou ik die wellicht ook met kleikorrels kunnen vullen ipv zand?

Dino heeft idd echt veel leuke visjes en hoop er nog 2 te vinden die ik net zo leuk vind als ik nu heb maar twijfel of 5 volwassen Ryukins niet te veel wordt voor 500Liter. Niet alleen voor de ruimte (ze kunnen nu ook even lekker alleen hun gang gaan lijkt me ook stress verlagend) maar twijfel ook of de fx6 tw zwaar wordt belast. Gelukkig gaat het nu goed dus de druk bij mij is nu ook wat minder.
Twijfel ook nog een beetje over die 2 die ik zag wat op zich ook goed is wellicht toch die wit/grijze schubloze calico sluier Ryukin doen.

De Superfisch skimmer blijkt nogal eens een motor stop te hebben wat ik niet zo makkelijk kan oplossen en zuigt ook wel eens wat vuil mee. Eigenlijk moet ik hier een alternatief voor vinden.
Ik zou mischien een dunne slang op de uitlaat kunnen zetten en koppellen aan mijn 401. Of meteen een Eheim erin zetten. Wat wel echt opvalt is als de skimmer werkt dat de golven van de fx6 weel groter worden en de hele bak halen. Nu is het nog net iets te rustig.

Ook merk ik dat er toch schuim tussen de tafel en bak moet komen. bij het leegpompen hoor ik de bak regelmatig "zetten" en geeft me geen rust.
De styreen platen heb ik al op maat dus probeer dit ASAP te regelen met de buren. Best onhandig...

Ook de Eheim twin feeder gebruik ik nog niet optimaal. Die bedien ik nog handmatig zodat ik iedere keer evenveel geef en vind het leuk om ze te zien eten.
Ik denk dat ik zo ook zuiniger ben met het voer.

Dus een kale bak maar nog steeds te verbeteren! 😉

Nou, dan heeft Fantail tot nu toe mazzel gehad. Hopelijk vindt-ie een leuk nieuw huisje.

Ryukins zijn samen met de Oranda's de grootste sluiers, volgens mij kunnen ze echt enorm worden. Misschien is 5 stuks toch redelijk veel. Ik las ook ergens dat juist Ryukins niet altijd even vredelievend zijn. Die grijs-witte schubloze zou nog wel een aparte zijn om er bij te zetten, maar je zou eigenlijk het geslacht moeten weten.

Toen ik Pepper zag, zat hij als enige calico bij een telescoopoog en een stuk of wat hele dikke Oranda's, die om beurten achter zijn kont aanzaten, zelfs al was hij nog heel jong. Daarom heb ik hem meegenomen, in de hoop dat het een mannetje was. Het lijkt er op dat dit inderdaad zo is :DD

Ik hoop dat je het probleem met het leegpompen kunt oplossen, je buren kun je maar beter te vriend houden...

Ik wilde vanochtend een WW doen maar heb wat vertraging. Calico mag blijven ze kan ook eiers strooien😍
Menkaburi duikt nu ook de bosjes in maar die is lekker aan het snacken. Wel leuk om te zien dat ze er alle tijd voor neemt.
De potten worden vervangen door schaaltjes. Per toeval kwam ik bij de Xenos een paar tegen die wel functioneel zijn en ook wel aardig uit zien. Nog 50% korting ook!
Toch nog iets verzinnen voor dat fruitnetje.

Wel apart dat je Pepper zo gevonden hebt! Heel anders als in de mensenwereld LOL!👍

Bijlagen

• DSC03268.JPG
    DSC03268.JPG
    134 KB · Weergaven: 171
Mooi hoor, dan heb je ook de goede combinatie : 1 man en 2 vrouwen. Kunnen de dames elkaar aflossen en heeft hij steeds wat te doen 😛 . Ik ben heel erg benieuwd hoe groot ze uiteindelijk worden, als ik naar de foto van die enorme Oranda kijk die al meerdere malen in diverse topics is geplaatst...

Mooie bakjes trouwens, past qua kleur wel bij je interieur.

Hehe, Denk ik dat het goed gaat, doe ik na de Legsessie van de Calico een WW want er was rust in de bak. half uur later begint Menkaburi spontaan eitjes te strooien. Volgens mij had zet het niet eens in de gaten...
Ze snacken goed echter de Calico zwemt nu schuin naar rechts en de linker buikvin hangt een beetje maar werkt nog wel. Net boven de aansluiting van de buikvin lijkt 1 schub iets verder open te staan.

Mischien is die gekneusd en gaat het binnenkort weer wat beter. Twijfel of ik dit moet behandelen.

Goed in de gaten houden, bij twijfel behandelen met Fin- & Woundrepair. Met zoveel homvocht en eitjes stijgt je ammoniak- en nitrietgehalte, en dan hebben ze een ontsteking snel te pakken vrees ik...

Gaat weer super met Calico! Ze zwom met 2 dagen weer normaal rond dus viel gelukkig mee van de buikvin die een beetje weigerde.
Toch weer wat aanpassingen gedaan aan de bak. De Superfisch skimmer werkt slecht. Vuil wat opgezogen word blokkeert makkelijk de rotor of de rotor hapert vanzelf. Na een keer of 5 uit de bak trekken was ik het al beu en ging ermee knutselen. Als eerste trok ik de motor er uit en dichtte die plek met een stukje spons. Het orginele snoer heb ik doorgeknipt en bleef een gat in de onderdeksel die ik aan de binnenkant heb afgedekt met een plaatje en de spons drukt die mooi aan. Toen een slang aan de uitstroombuis gedrukt en op de aanzuig van de 401 gekoppeld. Werkt best goed alleen slang zit de visjes een beetje in de weg. Een nieuwe mod is dan maar om de slang door de vlotter te steken. Nu worden poep en blaadjes ook hier afgevoerd recht de 401 in bij de rest van de gravelvac afval en raakt de skimmer niet meer verstopt. De pallets blijven mooi tegen de spijlen hangen en de visjes komen daar echt vaak kijken of er wat te snoepen is dus al het drijvend voer wordt goed genuttigd en komt niet in de filters terecht.

Toch ook een T stuk en kraantjes tussen moeten zetten om af te regelen. Eigenlijk moet een 701 erop denk ik want de klok werkt toch het fijnst als de skimmer kraan even dicht staat maar dit is al best luxe zo hoor!
Ik moet er eigenlijk nog een T stuk en aftapkraantje tussen zetten voor de plantengieter is goed voor de plantjes 😉

Plantenbakjes er in gezet. De kleurtjes zien er in de bak best bleekjes uit en ze staan nog even willekeurig op hun plek. Ik wilde ermee beginnen toen de buurman belde of ik de zuignappen nog nodig had om de bak op te tillen. Moest dus vrij onverwacht de bak leeg maken en we konden toen samen even schuim onder de bak leggen. NU hoop ik dat bij een WW het gekraak weg is🙄 De bak lijkt zich iets te zetten door drukverschillen en de hoeklprofielen die op de tafel rusten knarsen verontrustend. Zonder schuim rust al het gewicht op die hoekprofieltjes en nu wordt dit over de bodem verdeeld en op de profieltjes dus knarsen kan niet meer...tot een WW dit tegenspreekt natuurlijk.

Snoeren nog steeds niet weggewerkt. Ik wacht hiermee tot ik zeker weet dat alle mods gedaan zijn. Wil ook onder de plank een keukenradio hangen met DAB. Deze die ik nog had werkt echt niet meer goed op die plek met al dat staal en een dikke bak water erboven. Kan ik er later nog een box bijzetten dat geluid bevalt me best goed.

Visjes hebben het nu prima naar hun zin en zijn echt nieuwsgierig. De menkaburi wordt zelfs wat brutaal: toen ik de skimmer aan het terugzetten was wilde ze mijn hand wegduwen om te proeven of er al eten tegen de vlotter zat! Regelmatig hoor ik daar ook een dikke smak tegen en ze lijken met eten nu echt onverzadigbaar!

Ben ook blij dat de bak daar staat en is echt een aanwinst bij het woongedeelte en eetgedeelte. En het zicht blijft enorm ruim zo.

Bijlagen

• DSC03281.JPG
    DSC03281.JPG
    136 KB · Weergaven: 150
  • DSC03280.JPG
    DSC03280.JPG
    188.9 KB · Weergaven: 143
  • DSC03278.JPG
    DSC03278.JPG
    173.7 KB · Weergaven: 146
De Hydra Stream2 is ook binnen maar twijfel die tussen de 401 en fx6 te koppelen...

Het wordt steeds mooier bij jou. Gelukkig voelt Calico zich beter, ze is ook flink gegroeid zie ik.

De Fantail noemt hij een mislukte Ryukin. Als je er op naleest zouden deze bij een goede kweker gecult worden omdat de rug net niet hoog genoeg is maar dat is ook meteen het verschil geloof ik.
Zelf vond ik het een erg leuk visje dus heb ik hem ook zo lang mogelijk proberen te houden. Ik denk ook niet dat hij hier de hoofdprijs voor vraagt hoor. Hij heeft zelf ook geen fantails.

Leuk dat Nicolientje op mannenjacht gaat!😍 moet hier ook gebeuren veel handiger!

Geloof dat een bodem altijd stinkt als je het naar boven haalt, maar in een pot kan het vuil minder makkelijk weg (eitjes, voer en poep) en moet ook nog in het zand omgezet worden in compost voordat de plantjes het lekker gaan doen. Daar was ik bij de vorige bak snel 6maanden verder. Dan is het elke 5weken een emmer eruit knippen. En ze spelen regelmatig in de plantjes is ook leuk tijdverdrijf.
Ik heb wel moeite om een leuke schaal oid te vinden die niet te hoog is. Bij een pot zou ik die wellicht ook met kleikorrels kunnen vullen ipv zand?

Dino heeft idd echt veel leuke visjes en hoop er nog 2 te vinden die ik net zo leuk vind als ik nu heb maar twijfel of 5 volwassen Ryukins niet te veel wordt voor 500Liter. Niet alleen voor de ruimte (ze kunnen nu ook even lekker alleen hun gang gaan lijkt me ook stress verlagend) maar twijfel ook of de fx6 tw zwaar wordt belast. Gelukkig gaat het nu goed dus de druk bij mij is nu ook wat minder.
Twijfel ook nog een beetje over die 2 die ik zag wat op zich ook goed is wellicht toch die wit/grijze schubloze calico sluier Ryukin doen.

De Superfisch skimmer blijkt nogal eens een motor stop te hebben wat ik niet zo makkelijk kan oplossen en zuigt ook wel eens wat vuil mee. Eigenlijk moet ik hier een alternatief voor vinden.
Ik zou mischien een dunne slang op de uitlaat kunnen zetten en koppellen aan mijn 401. Of meteen een Eheim erin zetten. Wat wel echt opvalt is als de skimmer werkt dat de golven van de fx6 weel groter worden en de hele bak halen. Nu is het nog net iets te rustig.

Ook merk ik dat er toch schuim tussen de tafel en bak moet komen. bij het leegpompen hoor ik de bak regelmatig "zetten" en geeft me geen rust.
De styreen platen heb ik al op maat dus probeer dit ASAP te regelen met de buren. Best onhandig...

Ook de Eheim twin feeder gebruik ik nog niet optimaal. Die bedien ik nog handmatig zodat ik iedere keer evenveel geef en vind het leuk om ze te zien eten.
Ik denk dat ik zo ook zuiniger ben met het voer.

Dus een kale bak maar nog steeds te verbeteren! 😉
Het simpelste antwoord op de meeste van je problemen. Een bioloog met vlies voorfiltering.

Yep, wijs maar aan waar ik hem neer kan zetten EN hij moet stil zijn.
Een ander nadeel van een bioloog is dat je een opvoerhoogte hebt dus ook meer stroomverbruik. Bij een potfilter is dit lager. Lijkt muggezifterij maar is permanent verbuik.

NU neemt een aparte potfilter het mechanisch gedeelte over en een grotere de biologisch.

Wat doe jij eigenlijk met het zand wat je opzuigt?

Een ander nadeel van een bioloog is dat je een opvoerhoogte hebt dus ook meer stroomverbruik. Bij een potfilter is dit lager. Lijkt muggezifterij maar is permanent verbuik.

NU neemt een aparte potfilter het mechanisch gedeelte over en een grotere de biologisch.

Onder de bak.
Als je werkt met een gesmoorde overloop en een noodoverloop) hoor je die niet draaien.
1 fluval fx6 verbruikt 41w voor 3500lph volgens wat ik terugvind. Een Jebao dcp5000 opvoerpomp doet 5000lph met 40w en je kan er eindeloos veel meer biologische media mee van water voorzien.

Welk zand die ik waar opzuig?

Waarom zuig je het zand eigenlijk op? Bij mij staan de filters inmiddels op de bodem, en zuigen ze het vuil netjes weg. In plaats van carboncartridges zitten er nu filterwatten in. De Powerhead pakt wat zweefvuil mee, en mijn bak is kraakhelder. Bij mijn WW gebruik ik een bodemzuiger, maar die neemt geen zand mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan