Wat is er nieuw

Planten bemesting fout?

• Onderwerp starter Onderwerp starter frankyman
  • Startdatum Startdatum
F

frankyman

Guest
Beste Forummers,

Ik ben niet een druk postend lid, maar ik lees hier wel vaak mee 🙂

Ik zal eerst even een link plaatsen naar het topic over mijn bak :

Frank's Lido

Mijn bak zag er dus aardig goed uit, en bemestte mijn planten met profito en ik heb een co2 set.

Een tijdje geleden heb ik besloten over te gaan op de dosator van Dennerle, icm het V30 planten voeding middel.

de reden hier toe was dat ik een drukke tijd voor de boeg had, veel van huis was en + een vakantie.

automatische planten voeding leek mij dus ideaal!

echter nadat ik vorige week thuis kwam van vakantie, zag mijn bak er niet zo goed meer uit...

Zie onderstaande foto's :
IMG_4861_zpssl1mpgmi.jpg

IMG_4862_zpslw2prni6.jpg

IMG_4863_zpsj9kvf7ea.jpg

Dit is even ingezoomd op een aantal plekken in de bak.

kan dit aan de plantenvoeding liggen? Ik ben bij de LFS geweest, en die zeggen het niet te herkennen..

Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag !🙂

Ik ken het systeem niet moet ik zeggen. weet je de waterwaarden ook?
Algen krijg je in de regel door een tekort. Hoeveel uur heb je de verlichting aan?? Ook heb je een behoorlijke kaamlaag. Is je filter verder goed onderhouden en is de uitstroom op orde?

Ik zag in je topic dat het algenprobleem al langer bij jou aanwezig is. Daarom ben ik wel benieuwd naar de huidige waarden.

Filter is in orde en heeft goede stroming, oppervlakte van het water is ook gewoon in beweging...

Het is niet echt een witte kamlaag, maar hij lijkt meer groen te zijn ( soort alg ) ?

De algen problemen in het andere topic waren na de opstart gelukkig verdwenen, en dit lijkt een ander soort algen probleem..

Ik zal vanavond even kijken of ik nog test strips heb om de water waarden te meten.

Vaak zie je wel dat in een kaamlaag ook algen kunnen vormen. Heb je de algen alleen vlak onder het oppervlak of ook op de lage planten?

Bedankt voor je hulp!

ik ben inderdaad bang dat het de 2e kamlaag uit je link is, aangezien bellen ook onder de kamlaag blijven liggen.

De dosator is trouwens het volgende ding: dosator dennerle

De waterwaarden ( gemeten met een stripje ) luiden als volgt:

no 2 : 0
no 3 : 0
GH: >7
KH: 10
ph: 7,6-8 (lijkt mij wat hoog )

Morgen staat er weer een water wissel op het programma, zou het kwaad kunnen 50% te wisselen?

lees dat die laag ontstaat door overvoeren, is dat alleen overvoeren in de vorm van voer voor de vissen, of door een teveel aan voedingsstoffen aan de planten?

Nou ,dat klopt niet.
No3 = 0.
Zal toch naar waar 10 of 15 moeten.

En hang er een luchtsteentje in, die de kaamlaag uiteen drijft, krijg je een opening.

En werkt je filter wel goed?

Zoals Bertus al aangeeft is de no3 niet goed en met deze waarden is je co2 ook bijna niks. Al zijn teststrips meer een indicatie hoor.
Ik zou dus de co2 hoger zien te krijgen en ook de no3 verhogen. Jammer dat je de po4 niet kan meten nu maar je hebt tekorten en dat geeft dan algen vaak.

Je voeding is nitraat en fosfaatvrij lees ik en die zijn juist ook erg belangrijk:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... 71239#more

Luchtsteentje gaat er in! En het filter werkt goed!

ik lees trouwens dat profito ook geen nitraat en fosfaat bevat?

Ik ga morgen een grote waterwissel doen en dat dennerle ding er uit gooien!

Zit me toch meer te verdiepen in de EI methode, om te voorkomen dat ik tekorten heb, is dit een goed idee?

Nitraat en fosfaat kan je zelf ook toedienen, he.
Vloeibaar.

Klopt, echter zat het in profito ook niet, en heb ik het dus nog nooit ' apart ' toegevoegd.

Ik probeer te achterhalen wat dit veroorzaakt kan hebben namelijk 😉

Voor deze middelen kun je lid Backplay een pb sturen of kijken bij aquariumbemesting.nl
Ook kun je eventueel hier voor de EI poeders kopen. Ik werk ook met de EI en dat bevalt me prima verder.

Net een grote water wissel gedaan, en de hele dag al het luchtpompje aan, kamlaag lijkt nu zowaar verdwenen te zijn...

In de EI methode ga ik me even rustig inlezen dit weekend !

we wachten af..

Dit weekend me ingelezen in de EI methode, en ik ga hier op overstappen, om zo te zorgen dat eventuele te korten weg genomen worden.

Op de site van aquariumbemesting.nl heb ik een weekschema gegenereerd voor een 100 liter aquarium ( bruto 120 l - planten + bodem? ) leek mij wel goed?

Wil je de poeders gebruiken of de kant en klare??
Je mag mij indien je dat wil wel een pb sturen als je vragen hebt hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan