Wat is er nieuw

Problemen in de bak

Ard

Member
Lid geworden
15 januari 2025
Leeftijd
59
Mijn bak een juwel primo 70, draait nu bijna een jaar. De eerste 8 maanden: geen probleem. Goede indraaiperiode gehad van 2 maanden, daarna stapsgewijs visjes gekocht. In de bak zitten: 3 pauwooggrondels, 6 pareldanio's en 5 corydalis pygmeus, 5 japonica garnalen en een onbekend aantal neocaridina's. Of beter: zaten. Inmiddels heb ik nog maar 1 pygmeetje over en 3 pareldanio's. De grondels doen het uitstekend.
Ik heb 8 uur licht per dag (standar verlichting van de Juwel) en filter over een aquel turbo 500.

Ik voer eens per 2 dagen: het voer gaat schoon op. Wel leg ik regelmatig een blad in het aquarium wat door de garnalen verorberd wordt.
Sinds een aantal weken heb ik diverse problemen. Ineens heb ik een dikke kaamlaag die ik dagelijks kan wegscheppen. Verder beginnen er ineens klein plukjes baardalg te ontstaan. Een aantal planten willen iet meer (o.a. de valisneria) willen niet meer en worden bruin. De anubissoorten worden zwart. Het enige dat het nog goed doet zijn de diverse soorten cryptocorynes.
Verder blijken waterwaardes te stijgen. De PH is in 4 maanden tijd gestegen van 8,5 naar 8,5. De KH van 8 naar 10, de GH van 4 naar 6
NO2 is zo goed als 0
Ik doe wekelijks een waterwissel van tussen de 10 en 20% waarbij ik ook de bodem stofzuig.
Wat kan ik doen om e.e.a. weer te verbeteren?

Mijn bak een juwel primo 70, draait nu bijna een jaar. De eerste 8 maanden: geen probleem. Goede indraaiperiode gehad van 2 maanden, daarna stapsgewijs visjes gekocht. In de bak zitten: 3 pauwooggrondels, 6 pareldanio's en 5 corydalis pygmeus, 5 japonica garnalen en een onbekend aantal neocaridina's. Of beter: zaten. Inmiddels heb ik nog maar 1 pygmeetje over en 3 pareldanio's. De grondels doen het uitstekend.
Ik heb 8 uur licht per dag (standar verlichting van de Juwel) en filter over een aquel turbo 500.

Ik voer eens per 2 dagen: het voer gaat schoon op. Wel leg ik regelmatig een blad in het aquarium wat door de garnalen verorberd wordt.
Sinds een aantal weken heb ik diverse problemen. Ineens heb ik een dikke kaamlaag die ik dagelijks kan wegscheppen. Verder beginnen er ineens klein plukjes baardalg te ontstaan. Een aantal planten willen iet meer (o.a. de valisneria) willen niet meer en worden bruin. De anubissoorten worden zwart. Het enige dat het nog goed doet zijn de diverse soorten cryptocorynes.
Verder blijken waterwaardes te stijgen. De PH is in 4 maanden tijd gestegen van 8,5 naar 8,5. De KH van 8 naar 10, de GH van 4 naar 6
NO2 is zo goed als 0
Ik doe wekelijks een waterwissel van tussen de 10 en 20% waarbij ik ook de bodem stofzuig.
Heb je nieuwe stenen in je aquarium gebruikt misschien? Sommige kunnen je waterwaarden flink beïnvloeden.

Laatst bewerkt:
Ik vermoedt gebrek aan voedingsstoffen in de waterkolom. En vraag me af of de Aquael turbo wel genoeg is voor je bak.

Aquael turbo 500 ligt hier op zolder, heb deze in een 60 L gehad en probleem wat ik ermee had is dat de spons snel vol komt te zitten waardoor de stroming minder werd, wat een deel van je problemen kan verklaren. De doorstroming is niet goed.
Daarnaast mag je gerust 30% per week water wissel doen.
Wat voor grondels heb je?
Heb je ook een foto van je aquarium? (totaal plaatje) en wat is de temperatuur.

Heb je een goede foto van de bak en de planten met problemen?

Weet je wat de waarden zijn van Nitraat (No3) en fosfaat (PO4) en wat voeg je aan plantenvoeding toe?

Ik heb ook een Juwelbak (Rio 350) en die heb ik (mbv bakpapier) tot de helft gedimd, en daarnaast nog drijfplanten erin, en dan doen planten het goed en algen niet. Standaardverlichting van de Juwel is zonder CO2 toediening in de meeste gevallen te fel.

Ik heb de Aquael turbo 500 met succes gebruikt op een zwaar bezet Home 80 bakje. Ik kon daar op een bepaald moment de Heterandria formosa bij wijze van spreken stapelen en ik voerder dagelijks (teveel) nauplien. Teveel omdat het lastig doseren was.
Ik had wel een extra kamer met filtermateriaal aangeschaft, dus in totaal had het filter 3 lagen filtermateriaal (inclusief de spons). Ik heb echt nooit problemen gehad met een spons die snel dicht zat.

Bakje was bewust erg donker gemaakt en met namen beplant met traag groeiende, verschillende soorten Anubias.

Edit: spons gebruikte ik als voorfilter.

Heb je nieuwe stenen in je aquarium gebruikt misschien? Sommige kunnen je waterwaarden flink beïnvloeden.
nee.niks aan veranderd

Weet je wat de waarden zijn van Nitraat (No3) en fosfaat (PO4) en wat voeg je aan plantenvoeding toe?

Ik heb ook een Juwelbak (Rio 350) en die heb ik (mbv bakpapier) tot de helft gedimd, en daarnaast nog drijfplanten erin, en dan doen planten het goed en algen niet. Standaardverlichting van de Juwel is zonder CO2 toediening in de meeste gevallen te fel.
NItraat en fosfaat weet ik niet. Dar heb ik geen tests voor. Ik voeg regelmatig easy life plantenvoeding toe

Aquael turbo 500 ligt hier op zolder, heb deze in een 60 L gehad en probleem wat ik ermee had is dat de spons snel vol komt te zitten waardoor de stroming minder werd, wat een deel van je problemen kan verklaren. De doorstroming is niet goed.
Daarnaast mag je gerust 30% per week water wissel doen.
Wat voor grondels heb je?
Heb je ook een foto van je aquarium? (totaal plaatje) en wat is de temperatuur.
De temperatuur is 25 graden. Ik heb er pauooggrondels in. DE aqueal loopt inderdaad vaak vol. Daarom knijp ik eens per week de spons uit in afgezogen aquariumwater
Foto zal ik vanmiddag maken

Ik heb de Aquael turbo 500 met succes gebruikt op een zwaar bezet Home 80 bakje. Ik kon daar op een bepaald moment de Heterandria formosa bij wijze van spreken stapelen en ik voerder dagelijks (teveel) nauplien. Teveel omdat het lastig doseren was.
Ik had wel een extra kamer met filtermateriaal aangeschaft, dus in totaal had het filter 3 lagen filtermateriaal (inclusief de spons). Ik heb echt nooit problemen gehad met een spons die snel dicht zat.

Bakje was bewust erg donker gemaakt en met namen beplant met traag groeiende, verschillende soorten Anubias.

Edit: spons gebruikte ik als voorfilter.
Ik had ok een kamer met extra flgermateriaal. Daardoor kon ik de spons echter niet meer gebruiken vanwege de hoogte van de bak.
Grappig dat je zegt dat je de bak donker hebt gemaakt. Ik heb doorlopend het gevoel dat de bak niet licht genoeg is...

NItraat en fosfaat weet ik niet. Dar heb ik geen tests voor. Ik voeg regelmatig easy life plantenvoeding toe
Beste Ard, ik zou daar druppeltesten voor aanschaffen, losse of een Colombo koffer
Ik had ok een kamer met extra flgermateriaal. Daardoor kon ik de spons echter niet meer gebruiken vanwege de hoogte van de bak.
Grappig dat je zegt dat je de bak donker hebt gemaakt. Ik heb doorlopend het gevoel dat de bak niet licht genoeg is...
Ik heb ff gezocht naar de kleur van de lamp
Deze is 6500 K.

https://aquariumcoenen.nl/webwinkel/aquaria-meubels/aquaria/juwel-aquarium-primo-70-2-0/

Zou de temperatuur naar 23 graden zetten, spons eraf, zwarte kapje op de bodem en tussen zwarte kapje en filterhuis filterwatten. in het filterhuis dan een sponsje en wat eheim mech of lavasplit waar bacterieen op kunnen hechten. Watten dan wekelijks vervangen en spons enkel schoonspoelen wanneer doorstroming minder wordt.

Ik vermoedt gebrek aan voedingsstoffen in de waterkolom. En vraag me af of de Aquael turbo wel genoeg is voor je bak.
HEb je een tip voor een andere?

Gevonden.
Een tip @Ard afkomstig van @Cornelius, waarvoor dank.

Profito heeft geen Nitraat en Fosfaat. Dit kun je als poeders bestellen bij aquariumbemesting.nl.

HEb je een tip voor een andere?
Je kan met poeders gaan werken van aquariumbemesting.nl. Dat is ook het goedkoopste en als je baardalg hebt dan duidt dat denk ik op een gebrek aan co2 maar we wachten de foto af.

NO2 is zo goed als 0
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je easycarbo gebruikt?
Vallisneria is daar niet zo erg gelukkig mee.

Ik heb ook een Juwel en heb ongeveer de helft van de verlichting mbv bakpapier en heb drijfplanten (pistia en grof hoornblad) om het licht nog wat verder te dimmen. Icm plantenvoeding van aquariumbemesting gaat de bak nu goed.

Ik lees dat de led dik 600 lumen heeft dus dat is net 10 lumen per liter en dat is al vrij weinig.

Waarschijnlijk heeft hij er dan 2, standaard Juwel heeft er toch wel iets meer licht boven dan 10 lumen/l.

Klopt. Ik heb alleen de standaard verlichting

NO2 is zo goed als 0
Hierbij wat foto's

Bijlagen

• 20251104_101823.jpg
    20251104_101823.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 13
nieuwe poging

Bijlagen

• 1000028008.jpg
    1000028008.jpg
    193.5 KB · Weergaven: 26
  • 1000028009.jpg
    1000028009.jpg
    179.2 KB · Weergaven: 25
  • 1000028010.jpg
    1000028010.jpg
    124 KB · Weergaven: 27
  • 1000028011.jpg
    1000028011.jpg
    204.9 KB · Weergaven: 27
  • 1000028013.jpg
    1000028013.jpg
    164 KB · Weergaven: 28
Ik vindt het meevallen en zie wel wat problemen bij de Anubia maar die wil graag beschut staan en heeft snel last van teveel licht. Ik neem aan dat deze niet met de wortelstok in de bodem staat.

Ziet er nog best leuk uit. Als je de anubias eruit kan halen deze even inspuiten met easycarbo en 30 seconden weer terugplaatsen (als je dit te lang laat zitten verbrand het blad), Anders het water even laten zakken (b.v. in emmers opvangen en daarna terug) en inspuiten. Dan ben je zo van de alg af, wel ervoor zorgen dat je doorstroming goed is en temp naar 23, 25 is te hoog en vinden je pygmaeus ook niet fijn.

Eerlijk gezegd, vind ik wat ik van de javavaren zie er ook niet echt gezond uit zien.

Ik vindt het meevallen en zie wel wat problemen bij de Anubia maar die wil graag beschut staan en heeft snel last van teveel licht. Ik neem aan dat deze niet met de wortelstok in de bodem staat.
Dat klopt.

Juwel verlichting te licht ?¿?? Eerder andersom zou ik denken. Je plantenvoeding is niet goed zo. Plantedbox all in one gebruiken. Geen gedoe poeders enz. Zelf zou ik over stappen op een goed extern filter waar je ook medium in kwijt kan zoals bio home.

Poeders is niet echt een gedoe en een fles is zo aangemaakt hoor en voordeliger en je kan gericht sturen.
Maar met deze led zul je niet teveel licht hebben maar de hoeveelheid voeding moet er wel op afgestemd zijn.

Juwel verlichting te licht ?¿?? Eerder andersom zou ik denken. Je plantenvoeding is niet goed zo. Plantedbox all in one gebruiken. Geen gedoe poeders enz. Zelf zou ik over stappen op een goed extern filter waar je ook medium in kwijt kan zoals bio home.
Als je geen CO2 gebruikt, komt er teveel licht van Juwel balken af. Als je wél met CO2 werkt, is het vaak aan de lage kant.

Eerst zorgen dat je doorstroming op orde is anders gaat je plantenvoeding niet overal aankomen. en ligt het volgende probleem.. blauwalg om de hoek te wachten. Daarna kijken of je nog steeds een probleem hebt.

Als je geen CO2 gebruikt, komt er teveel licht van Juwel balken af. Als je wél met CO2 werkt, is het vaak aan de lage kant.
Dat is wat te algemeen. Het ligt er ook aan hoe hoog je bak is. Ik heb een Lido 200 en een 1.20( de hogere) van Juwel gehad met originele led-verlichting en geen Co2. Geen enkel probleem met mijn planten. Bij lagere aquaria zal het eerder problemen geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan