Wat is er nieuw

Ramirezi met flagellaten?

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Heey,

Ik heb een aantal dagen geleden gepost over mijn ramirezi-vrouwtje die werd aangevallen.
Nu ben ik bang dat ze misschien last heeft van flagellaten, maar ik weet dit absoluut niet zeker!

Wat is je bakmaat?
Rio 180, 101x41x50, 180L
Wat zijn je waterwaarden ?
pH 6,0
gh 5
kh 2
NH4/NH3 0
NO2 0
NO3 0-10
PO4 0,5
Cu 0
Fe 0,25
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Juwel bioflow 3.0, 600L/h
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Meestal een paar liter per week. Ik weet dat het weinig is, maar NO3 en PO4 is altijd 0 tenzij ik zelf toevoeg en ik ben bang dat ik teveel voedingsstoffen weghaal... Ik ververs meer bij onderhoud, gisteren ongeveer 50L
Om welke vis(sen) gaat het?
mikrogeophagus ramirezi
Wat zijn de medebewoners ?
1x black molly
12x roodkopzalm
11x neon tetra
8x corydoras
8x marmerbijlzalm
1x mikrogeophagus ramirezi
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd?
Gisteren gesnoeid, twee weken geleden twee corydorassen en 4 roodkopzalmpjes toegevoegd en een bosje rode cabomba.
Wat is het ziektebeeld?
Ramirezi-vrouwtje is erg schuw, reageert amper nog op het mannetje (waar deze nogal boos om wordt) en werd steeds door hem aangevallen. Ze kleurt regelmatig zo donker dat ze bijna zwart is en verstopt zich constant (soms kleurt ze weer normaal). Een oog begint een melkachtige waas te vertonen, maar dit oog lijkt niet beschadigd van buitenaf. Vanmorgen had ze een witte, dunne sliert als ontlasting en ze eet niet veel. Toen ze door de man werd aangevallen, ging ze steeds op bladeren liggen. Ze hadden eerst nog een nestje, maar nu lijkt het alsof ze met rust wil worden gelaten.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen?
Mannetje apart gezet en grote schoonmaak
Hoelang heeft de vis het al?
Ongeveer een week
Heb je de vis al lang?
een maand en een dag
Heb je een foto van de symptomen?
Behalve de kleur zijn de symptomen niet erg duidelijk. Het oog krijg ik niet goed op de foto en de ontlasting ook niet... Dit is het beste wat me tot nu toe is gelukt:
852372merethe_0_82_20140516_17.jpg

471196merethe_0_82_20140516_17.jpg

Ze wordt soms nog donkerder, op dit moment is ze lichter.

Zo zag ze er 2 weken geleden uit toen alles nog normaal was:
768197merethe_0_82_20140503_17.jpg

Ik dacht aan flagellaten omdat:
- Plotselinge verandering in gedrag (schuw/afstandelijk tegen mannetje, gaat niet meer naar territorium en wordt aangevallen)
- Er is iets met het oog aan de hand, maar nog niet duidelijk genoeg om te zie nwat
- Weinig eetlust en grijpt steeds mis wanneer ze wil eten
- Witte, dunne en slierterige ontlasting (kan ook door weinig eten?)
- Donkere kleur

Ik twijfel omdat:
- Niet mager
- Op dit moment zwemt ze nog actief rond
- Kleur wisselt
- Water en voeding is in orde
- Andere vissen zijn in orde (hoewel een bijlzalm wormen heeft gehad en een neon tetra erg rode kieuwen heeft)

Denken jullie dat ik moet ingrijpen of moet ik het nog even aankijken?

En als ik voer geef, hapt ze wel naar het oppervlak maar niet naar het voer... Ze lijkt slechtziend/blind

Hmmm,de ontlasting kan duiden op darmparasieten of iets in die geest.
Ik kan zo op de foto,s dat niet uitsluiten.
Terecht dat je vraagt of je moet ingrijpen.
Heb je mogelijkheid om de vis(sen) apart te zetten?

Ik vind dat ze er uitstekend uit ziet, ze heeft een mooi roze buikje wat onweerstaanbaar is voor het mannetje, ze ziet er mooi uit , geen zweren op haar lijfje, dus tja, uit de foto kan ik niks bijzonders opmaken, ook geen dik oogje of zo.
Mooi visje.

Misschien zou je zinkende korrels moeten voeren, wat voer je ze eigenlijk?

Kan je proberen de vis te vangen en dan in net of potje tegen het venster houden? En zo zien of je een duidelijkere foto krijgt van het oog...

Wel niet zo ideaal aangezien het visje al schuw is en stress zijn gezondheid niet zal bevorderen.
Maar als je denkt dat er iets specifieks aan het oog is, dan kan het zo misschien herkend worden door een mede-forumlid?

Ik heb een 20L bakje staan, maar die is heeeeeel vies en er zit nog een kuur in van een bijlzalm die wormen had (die ik zo uit de winkel kreeg). Ik kan hem dus wel klaarzetten maar dat gaat wel tijd kosten! (en die heb ik nu bijna niet 🙁 ) Ik zat ook te denken of ze misschien die wormen heeft gekregen, maar ik was volgens mij al klaar met de behandeling voordat dit vrouwtje erin zat en de symptomen lijken ook niet op elkaar. Het vreemdste vind ik nog wel dat ze nu alleen kan eten wat ik tussen de drijfplantjes strooi omdat ze daar willekeurig naar hapt. Alles wat voorbij drijft pakt ze niet. Daardoor lijkt ze dus blind...

Verder heb ik nog een emmer waar ik een verwarmingselement in kan stoppen maar dat lijkt me niet genoeg?

Ik zou het morgen kunnen proberen te fotograferen met beter licht en een goede camera (ipv mijn telefoon). Alleen is dat oogprobleem ook zonder foto al moeilijk te zien, alleen als je vanaf een bepaalde hoed kijkt met veel licht erop, daarom zag ik het ook pas vandaag. Misschien is het iets beginnends? Ik baal ervan dat ik geen betere foto's heb dus ik zal mrogen het een en ander uitproberen.

Of ze lust niet wat je voert, mijn ramirezies eten ook graag van de grond, of wat op planten terecht komt.
Maar ik zie geen verdikking zo bij het oog.
Wat voer je zoal?

Er is inderdaad ook geen verdikking te zien, alleen een grijze waas en die is ook niet duidelijk. Ik voer ze Tetramin vlokken (4 soorten), Spirulinawafels, Pleco tablets, Tropisch granulaat, Dennerle color booster granulaat en verschillende soorten diepvriesvoer. Vorige week at ze van alles mee. Ze eet nu nog wat ze tussen de drijfplanten kan vinden en ze hapt zand van de grond af.

Temperatuur van de bak is...?
Voeg je plantenvoeding/easycarbo toe?
Hoe lang heb je ze nu?

Kan hoor dat ze toch op de 1 of andere manier een beschadiging heeft opgelopen aan haar oog en hierdoor haar zicht minder word. Als het andere oog nog goed is zou ze er wel mee moeten kunnen leven denk ik. In de natuur zou zo'n visje het niet lang uithouden maar ik denk met een beetje goede zorg ze het wel moet kunnen redden.
Maar ook wormen kan nog steeds een optie zijn hoor. Witte ontlasting is hier wel een symptoom van. Ook kan het wel komen van minder eten maar dan zou het visje toch wel af moeten vallen. Door wormen lijkt de buik gevuld terwijl er bijna niks aan voeding in zit.
Maar de vis op de foto's ziet er inderdaad niet heel erg slecht uit hoor.

@Joooke:
Ik zou de vis niet uit het aquarium halen om foto's te maken. Je zegt zelf al dat de stress het alleen maar erger kan maken dus waarom zou je dit willen? Ik denk niet eens dat het oog de ergste zorg is. Ik zou namelijk eerder willen weten of de vis last heeft van wormen dan dat zij aan 1 kant blind word. Wormen is iets wat je echt moet behandelen en hier zijn medicijnen voor, voor een beschadigd oog niet en dit is ook niet meer te verhelpen.

Mocht het toch blindheid zijn dan zal ze hier toch me moeten leren leven maar denk dat dit wel went.

Tevens kun je een emmer ook wel tijdelijk gebruiken als Quarantaine bak zolang er maar een verwarmings element in zit dit is het voornaamste 🙂
Misschien een klein bruissteentje erin als extra beluchting en om het water in beweging te houden is ook wel lekker mocht je er voor kiezen de vis te behandelen tegen wormen.

P.s. Wel zou ik als tip mee willen geven een Q bak gelijk weer schoon te maken als deze niet meer nodig is. Daarna wel weer zorgen dat je alles in huis hebt om hem weer aan de gang te krijgen mocht het nodig zijn 🙂

Dat zandhappen is trouwens niks om je zorgen om te maken is normaal gedrag voor ramirezi's maar eigenlijk wel voor bijna elke (dwerg) cichlide 🙂

Ik was de temperatuur vergeten te vermelden! Die is 27 graden.
Het visje ziet er nu op zich niet heel slecht uit, maar ik wil niet te laat zijn als het toch niet in orde is.
Ik heb voor de zekerheid (omdat ze me toch verzwakt lijkt door stress en minder eten) de temperatuur wat hoger gezet (30 graden), twee eetlepels zout toegevoegd en wat catappabladeren erin gelegd. Ik voeg Sera florena plantenvoeding toe en zo nu en dan PO4 oplossing. Verder gebruikte ik eerst veel Easycarbo maar sinds ik de ramirezi's heb ben ik ermee aan het afbouwen. Heb het de afgelopen paar dagen niet meer toegevoegd (ipv vloeibare koolstof probeer ik via een lage pH meer CO2 in het water te krijgen). Ik zou het liefst geen plantenvoeding toevoegen (scheelt een fortuin) maar ik heb nu al constant algen.
Is er geen mogelijkheid om het oog nog te herstellen als het nog niet ernstig is?
Dat ze van de grond eet toont aan dat ze nog wel voer wilt maar ze pakt het niet tenzij het tussen drijfplanten hangt.
Ik weet niet zeker hoe lang ik het mannetje heb, ik denk minstens twee en maximaal 3 maanden en het vrouwtje heb ik een maand.
De Qbak wil ik schoonmaken maar hij moet flink geboend worden en ik heb door examens weinig tijd ervoor. In de vakantie krijgt hij een grote schoonmaak.

Het meest opvallende symptoom vind ik trouwens dat ze zich totaal anders gedraagt in vergelijking met toen ik haar kocht. De twee gingen eerst heel goed samen en hingen de hele dag rond in hun territorium maar nu zwemt ze constant alleen rond terwijl het mannetje volgt.

Ik heb het trouwens al een tijdje over dit visje, want eerst dacht ik dat alleen agressie het probleem was.
Hier staat wat er vorige week aan de hand was met het gedrag en er staan wat meer foto's op:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1509397

Wat is dat voor iets dan die Po4 oplossing? Voegt dit Po4 toe of verwijderd dit het noujuist?
Zoals Ivo in je andere topic ook al aangeeft zou het dus inderdaad ook een beginnende pop eye kunnen zijn wat dan weer terug te lijden is naar het minder verversen. Een pop eye kan namelijk ontstaan door vervuiling. Ik zeg hiermee niet dat je aquarium vuil is begrijp me niet verkeerd 😛

Catappa bladeren kan volgens mij nooit verkeerd maar of ze zout wel zo lekker vinden weet ik niet dit moet ik aan de kenners over laten 🙂 wat betreft de plantenvoeding heb je al wel eens gedacht aan Bio Co2? Is zeer goedkoop en voegt volgens mij niks toe aan het aquarium waar de ramirezi's eventueel last van zouden kunnen krijgen. Met easy carbo is dit gevaar namelijk wel aanwezig en weet niet of dat ook geld voor de overige vloeibare plantenvoedingen.

Een beschadiging aan het oog is onomkeerbaar maar een pop eye is wel weer te genezen. Buikwaterzucht (wat ivo aan gaf in je andere topic) is in veel gevallen niet te behandelen. Erz ijn maar weinig gevallen bekend waarbij de vis genezen is.

Wel duidelijk is in ieder geval dat het vrouwtje zichzelf niet helemaal lekker vind maar wat nu echt de reden is, is denk ik toch moeilijk te achterhalen. Witte stip is duidelijk zichtbaar net als een bacteri�le infectie maar wormen is een ander verhaal.
Ik weet niet hoe andere forumleden hier over denken maar is het misschien geen idde de vis toch maar preventief te behandelen? Ik ben hier normaal geen voorstander van maar ik denk als dat je helemaal niks doet het er ook niet beter op word 🙁
Soms kun je het wel zien als bijvoorbeeld de kieuwen van de vis verder naar buiten staan of als de vis snel ademt, ook is witte ontlasting een symptoom evenals een soort wit sliertje dat constant uit de anus van de vis steekt. maar ook al heeft de vis geen van deze symptomen dan nog kan ze wormen hebben alleen dan in een beginnend stadium.
Blijft toch altijd een lastig iets vind ik. Het behandelen valt nog wel mee alleen de goede prognose stellen is en blijft lastig

Ja, maar de kleur is goed, haar buikje ziet goed rose alsof ze er klaar voor is om te paaien, ik zou het nog even aankijken en geen stappen ondernemen.

Ook juist heldere kleuren,kunnen duiden op een ziekte.Donker of opmerkelijk helder,erg lastig oordelen afgaande van de foto,s.

wil naar mijn mening nog niks zeggen niet lullig bedoeld hoor 🙂 Maar vissen die zich niet goed voelen willen ook wel eens kweken om ervoor te zorgen dat nageslacht onstaat en de soort voortbestaat. Wel heb ik al eens gehad dat een vrouwtje van mij de eieren ofzo niet kwijt kon. Die werd met de dag dikker en is hier uiteindelijk ook aan overleden. de legbuis was duidelijk zichtbaar en in het begin was ze ook volop bezig met poetsen en baltsen met het mannetje maar op een gegeven moment kroop ze ook steeds vaker weg en werd ze steeds dikker. op een dag vond ik haar dood en heel haar buik open gescheurd 🙁
Ik weet bijvoorbeeld dat kippen legnood kunnen hebben maar weet niet of dit voor vissen net zo geld......

De PO4 oplossing is voor extra fosfaat, want zonder toevoeging is deze stof zo goed als afwezig in mijn aquarium en ik wil een kleine hoeveelheid voor de planten hebben. Dat is trouwens dus ook de reden dat ik zo weinig ververs: altijd te kort aan voedingsstoffen voor planten! Ik weet niet of het niet-verversen schadelijk is zolang het water niet zeer vervuild is en er geen zieke vissen inzitten (het lijkt me logisch dat je dan wel vaak verschoont). Ik heb een klein CO2 dingetje hangen maar die is eigenlijk voor kleinere bakken. Een groter systeem kan ik niet betalen 🙁 Ik ga proberen deze zomer een systeempje te maken met suiker en gist.
Ik baal ervan dat een oogbeschadiging niet te genezen is... het moet in dat geval niet verergeren, ik wil niet dat ze ehlemaal blind wordt!! Buikwaterzucht geeft verder andere symptomen toch? Zoals opzwellen (dennenappel) en uitpuilende ogen? Hoe ernstig kan de schade oplopen bij een medicijnkuur? Als ik de vis preventief behandel moet ik denk ik wel weten waarmee en waarvoor.
Haar buikje is trouwens al zo roze sinds ik haar heb en ze heeft ongeveer 3 weken geleden een nestje gehad. Je zou alleen denken dat als ze wil voortplanten ze een plekje zou zoeken en meer interesse zou tonen naar het mannetje.
Flagellaten zijn trouwens niet hetzelfde als wormen toch? Niet dat het perse flagellaten zijn hoor, maar omdat ik het daar zelf op vond lijken.

Ik vind zelf het oog op de bovenste foto niet helemaal jofel uit zien.

Ik herken het ergens van onze borellii een jaar geleden. Die had eenzelfde 'waas' over beide ogen, bij ��n oog sterker dan bij het andere. We moesten toen weg (weekje weg) en hebben briefje voor Anja achtergelaten. Bij terugkomst mannetje foetsie. Nooit meer teruggevonden. Achteraf bleek dat Anja heel lang had gedacht hem eruit te halen en er een eind aan te maken.

Hou het goed in de gaten dus. 't is ook niet makkelijk, want als ik me terecht herinner dat popeye zowel op zichzelf kan staan als een voorloper (vooraankondiging) van buikwaterzucht kan zijn, OF het is juist helemaal niks heb je al drie zeer uiteenlopende mogelijkheden.

~ Ivo

Nee is inderdaad niet hetzelfde 🙂
Voor flagellaten kun je Colombo Flagellex gebruiken.
Voor in en uitwendige wormen colombo Dactycid.

Je kunt beide medicijnen tegelijk gebruiken zodat je een volledige kuur geeft tegen zowel flagellaten als eventuele uitwendige en inwendige wormen 🙂
Wel geef ik het advies even af te wachten wat andere forumleden hier van vinden want zoals eerder gezegd ben ik geen voorstander van preventief behandelen maar aangezien het nu zo moeilijk te beoordelen is weet ik niet wat wijsheid is.
Wachten kan er voor zorgen dat het erger word maar ook kan het inderdaad zijn dat het vrouwtje gewoon een stuk schuwer is geworden nu het mannetje zo dominant is geweest, dus kan gedrags verandering verklaren. Her verklaard alleen niet het weinige eten en de wittige ontlasting.

Ook zijn die roze buikjes er tegenwoordig in gekweekt dus vaak ook zichtbaar ook al zijn ze helemaal niet in de paar stemming.

Mascha&Ivo zei:
Ik vind zelf het oog op de bovenste foto niet helemaal jofel uit zien.

Ik herken het ergens van onze borellii een jaar geleden. Die had eenzelfde 'waas' over beide ogen, bij ��n oog sterker dan bij het andere. We moesten toen weg (weekje weg) en hebben briefje voor Anja achtergelaten. Bij terugkomst mannetje foetsie. Nooit meer teruggevonden. Achteraf bleek dat Anja heel lang had gedacht hem eruit te halen en er een eind aan te maken.

Hou het goed in de gaten dus. 't is ook niet makkelijk, want als ik me terecht herinner dat popeye zowel op zichzelf kan staan als een voorloper (vooraankondiging) van buikwaterzucht kan zijn, OF het is juist helemaal niks heb je al drie zeer uiteenlopende mogelijkheden.

~ Ivo

Is ook zo vind bij dit soort gevallen een goede prognose stellen erg moeilijk dus om nu te bepalen wat te doen is net zo moeilijk. Niks doen kan verkeerd zijn maar iets doen kan ook verkeerd uitpakken.....

Tevens is en blijft de ramirezi een zwak visje. Over wildvang zul je mij niet zoveel horen zeggen maar de kweekvariantjes zijn naar mijn mening erg zwak en snel vatbaar vootr allerlei kwaaltjes en ziektes 🙁

Ik ben het helemaal met je eens over hun zwakte. Ik heb een jaar geleden een koppeltje gehad en die waren binnen een maand overleden aan TBC. Heb deze soort daarna een hele lange tijd niet aangedurfd en nu weet ik weer waarom 😛
Volgens mij verkopen ze hier in de buurt wildvang. Is dat verstandiger de volgende keer dat ik vissen haal?

Ik vind dat 'zwak' altijd zo makkelijk. Het is een visje met een flinke gebruiksaanwijzing en zeker niet de makkelijkste soort. Dat is zeker waar. En ja, er is belabberde nakweek op de markt. maar ik heb ook goede en duidelijk gezonde exemplaren het maar kort zien volhouden waar niet aan de eisen wordt voldaan. Dus 'zwak'? Mij te makkelijk. Vind het eerder 'zwak' als naar het visje te wordt gewezen maar niet aan de eisen is voldaan (*). Maargoed, je kunt altijd een keer pech hebben.

Het enige voordeel dat wildvang mijns inziens biedt is dat je er zeker van bent dat je geen visje uit een slechte nakweek strain hebt. Van zijn eisen ben je niet af.

~ Ivo

(*) waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier aan de orde is.

Met zwak bedoel ik ook slechte nakweek, het lijkt me niet dat een zwakke diersoort de natuur overleeft. Volgens mij komen de ramirezi's die ik heb niet van de beste kweker af want ik kreeg eerst een soort halve kweekvorm van de winkel mee (die is geruild).

Ik heb trouwens wel eens gehoord dat de eisen bij wildvang juist veel strakker zijn. Ze zouden minder goed tegen bijv. temperatuurschommelingen kunnen dan de gekweekte soorten. Klopt dit?

De PO4 oplossing is voor extra fosfaat, want zonder toevoeging is deze stof zo goed als afwezig in mijn aquarium en ik wil een kleine hoeveelheid voor de planten hebben. Dat is trouwens dus ook de reden dat ik zo weinig ververs: altijd te kort aan voedingsstoffen voor planten! Ik weet niet of het niet-verversen schadelijk is zolang het water niet zeer vervuild is en er geen zieke vissen inzitten (het lijkt me logisch dat je dan wel vaak verschoont??????

Dus, jij zegt,ik ververs maar niet???

Tekort voor de PLANTEN?
Als jij niet ververs raakt de voeding uitgeput, en het water vervuilt.

In vers water zitten de mineralen,waar de planten op groeien.

Zou toch maar weer gaan verversen,want dit is natuurlijk kul,he.

De zwakte bij jouw vissen,die veroorzaak jij zelf,door geen schoon water te geven.

Sorry! Toen ik deze bak startte ververste ik 30% per week maar toen kreeg ik dus TBC en vertelde iemand me dat ik veel te veel ververste en dat er daardoor geen evenwicht zou ontstaan. Toen ben ik dat gaan minderen en het gaat sindsdien een stuk beter, maar ik ben dus verkeerd ge�nformeerd. Verder heb ik trouwens geen zwakte onder mijn vissen hoor, alleen dit probleem met de ramirezi's, de andere zieke vissen heb ik zo gekocht.
Ik wist niet dat belangrijke elementen in kraanwater zitten, ik dacht dat die er voor een groot deel worden uitgefilterd (en dat daarom plantenvoeding nodig is). Misschien dat ik daarom algen heb...
Bedankt voor het advies, ik zal meer verversen.

Maar wat ik me nu wel afvraag is om wat voor vervuiling het dan gaat? niet NO3, NO2 en fosfaat enzo toch, want daar heb ik dus juist te weinig van. Bedoel je dan met vervuiling bacteri�n enzo?

Heb inderdaad laatst ramirezi's gehad die bij stress nog net zo fel gekleurd waren als normaal.Alsof ze niet van kleur konden veranderen en het er in gekweekt was.Dus klaar om te paaien hoeft het zeker niet altijd te zijn.

Op de bovenste zie ik een ramirezi waarbij de vrouw misschien wel een roze buik heeft, maar vind het beestje er gestresst uit zien. En het uitspugen van eten kan soms ook duiden op kieuwwormen. Soms kunnen ze het ook allebei hebben. Vaak door stress.
Maar als je het zeker wilt weten kun je misschien een afstrijkje laten maken van de vis.

Heb zelf het idee dat ramirezi's er gevoeliger voor zijn om wormen te krijgen.Ik kuur ze twee keer per jaar.

Ik denk dat ik het nog heel even aankijk en zodra het ook maar een beetje erger wordt ga ik ingrijpen. Welke medicijnen kan ik het beste gebruiken tegen flagellaten, wormen en kieuwwormen? Het is de eerste keer dat ik medicijnen in het aquarium stop en ik zou de schade zo beperkt mogelijk willen houden, dus alle tips zijn welkom 🙂

Ik denk niet dat een advies uitbrengen over welke medicijnen je moet gaan gebruiken nu van toepassing is.
Niemand weet hier wat er precies aan de hand is, dat is nog niet duidelijk.
TBC kan iedereen in de bak krijgen, heeft helemaal niks met verversen te maken.
Ook daar heeft niemand een echt antwoord op hoe TBC in een bak terecht komt.

Merethe zei:
Maar wat ik me nu wel afvraag is om wat voor vervuiling het dan gaat? niet NO3, NO2 en fosfaat enzo toch, want daar heb ik dus juist te weinig van. Bedoel je dan met vervuiling bacteri�n enzo?
Jawel. NO3, fosfaat. Dwergcichliden vragen een uitmuntende waterkwaliteit waarbij je gerust alles wat geen water is als 'vervuiling' kan zien. Kunst is eigenlijk alles zo laag mogelijk te houden.

~ Ivo

waterkwaliteit - Heems sinds 1822 - www.heems.nl -

Er zit een heel groot verschil in de waterwaarden van kraanwater en van het
water ... kunnen we maken met het nitraat (NO3) en met het fosfaat (PO4) gehalte
.
www.heems.nl/aquawater.htm

Maar in dat geval is mijn bak toch juist niet vervuild?
TBC wordt trouwens door de meeste vissen meegedragen, net zoals een groot deel van de mensen TBC draagt, maar het komt zelden tot uiting.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan