Heey,
Ik heb een aantal dagen geleden gepost over mijn ramirezi-vrouwtje die werd aangevallen.
Nu ben ik bang dat ze misschien last heeft van flagellaten, maar ik weet dit absoluut niet zeker!
Wat is je bakmaat?
Rio 180, 101x41x50, 180L
Wat zijn je waterwaarden ?
pH 6,0
gh 5
kh 2
NH4/NH3 0
NO2 0
NO3 0-10
PO4 0,5
Cu 0
Fe 0,25
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Juwel bioflow 3.0, 600L/h
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Meestal een paar liter per week. Ik weet dat het weinig is, maar NO3 en PO4 is altijd 0 tenzij ik zelf toevoeg en ik ben bang dat ik teveel voedingsstoffen weghaal... Ik ververs meer bij onderhoud, gisteren ongeveer 50L
Om welke vis(sen) gaat het?
mikrogeophagus ramirezi
Wat zijn de medebewoners ?
1x black molly
12x roodkopzalm
11x neon tetra
8x corydoras
8x marmerbijlzalm
1x mikrogeophagus ramirezi
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd?
Gisteren gesnoeid, twee weken geleden twee corydorassen en 4 roodkopzalmpjes toegevoegd en een bosje rode cabomba.
Wat is het ziektebeeld?
Ramirezi-vrouwtje is erg schuw, reageert amper nog op het mannetje (waar deze nogal boos om wordt) en werd steeds door hem aangevallen. Ze kleurt regelmatig zo donker dat ze bijna zwart is en verstopt zich constant (soms kleurt ze weer normaal). Een oog begint een melkachtige waas te vertonen, maar dit oog lijkt niet beschadigd van buitenaf. Vanmorgen had ze een witte, dunne sliert als ontlasting en ze eet niet veel. Toen ze door de man werd aangevallen, ging ze steeds op bladeren liggen. Ze hadden eerst nog een nestje, maar nu lijkt het alsof ze met rust wil worden gelaten.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen?
Mannetje apart gezet en grote schoonmaak
Hoelang heeft de vis het al?
Ongeveer een week
Heb je de vis al lang?
een maand en een dag
Heb je een foto van de symptomen?
Behalve de kleur zijn de symptomen niet erg duidelijk. Het oog krijg ik niet goed op de foto en de ontlasting ook niet... Dit is het beste wat me tot nu toe is gelukt:
Ze wordt soms nog donkerder, op dit moment is ze lichter.
Zo zag ze er 2 weken geleden uit toen alles nog normaal was:
Ik dacht aan flagellaten omdat:
- Plotselinge verandering in gedrag (schuw/afstandelijk tegen mannetje, gaat niet meer naar territorium en wordt aangevallen)
- Er is iets met het oog aan de hand, maar nog niet duidelijk genoeg om te zie nwat
- Weinig eetlust en grijpt steeds mis wanneer ze wil eten
- Witte, dunne en slierterige ontlasting (kan ook door weinig eten?)
- Donkere kleur
Ik twijfel omdat:
- Niet mager
- Op dit moment zwemt ze nog actief rond
- Kleur wisselt
- Water en voeding is in orde
- Andere vissen zijn in orde (hoewel een bijlzalm wormen heeft gehad en een neon tetra erg rode kieuwen heeft)
Denken jullie dat ik moet ingrijpen of moet ik het nog even aankijken?
Ik heb een aantal dagen geleden gepost over mijn ramirezi-vrouwtje die werd aangevallen.
Nu ben ik bang dat ze misschien last heeft van flagellaten, maar ik weet dit absoluut niet zeker!
Wat is je bakmaat?
Rio 180, 101x41x50, 180L
Wat zijn je waterwaarden ?
pH 6,0
gh 5
kh 2
NH4/NH3 0
NO2 0
NO3 0-10
PO4 0,5
Cu 0
Fe 0,25
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Juwel bioflow 3.0, 600L/h
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Meestal een paar liter per week. Ik weet dat het weinig is, maar NO3 en PO4 is altijd 0 tenzij ik zelf toevoeg en ik ben bang dat ik teveel voedingsstoffen weghaal... Ik ververs meer bij onderhoud, gisteren ongeveer 50L
Om welke vis(sen) gaat het?
mikrogeophagus ramirezi
Wat zijn de medebewoners ?
1x black molly
12x roodkopzalm
11x neon tetra
8x corydoras
8x marmerbijlzalm
1x mikrogeophagus ramirezi
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd?
Gisteren gesnoeid, twee weken geleden twee corydorassen en 4 roodkopzalmpjes toegevoegd en een bosje rode cabomba.
Wat is het ziektebeeld?
Ramirezi-vrouwtje is erg schuw, reageert amper nog op het mannetje (waar deze nogal boos om wordt) en werd steeds door hem aangevallen. Ze kleurt regelmatig zo donker dat ze bijna zwart is en verstopt zich constant (soms kleurt ze weer normaal). Een oog begint een melkachtige waas te vertonen, maar dit oog lijkt niet beschadigd van buitenaf. Vanmorgen had ze een witte, dunne sliert als ontlasting en ze eet niet veel. Toen ze door de man werd aangevallen, ging ze steeds op bladeren liggen. Ze hadden eerst nog een nestje, maar nu lijkt het alsof ze met rust wil worden gelaten.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen?
Mannetje apart gezet en grote schoonmaak
Hoelang heeft de vis het al?
Ongeveer een week
Heb je de vis al lang?
een maand en een dag
Heb je een foto van de symptomen?
Behalve de kleur zijn de symptomen niet erg duidelijk. Het oog krijg ik niet goed op de foto en de ontlasting ook niet... Dit is het beste wat me tot nu toe is gelukt:
Ze wordt soms nog donkerder, op dit moment is ze lichter.
Zo zag ze er 2 weken geleden uit toen alles nog normaal was:
Ik dacht aan flagellaten omdat:
- Plotselinge verandering in gedrag (schuw/afstandelijk tegen mannetje, gaat niet meer naar territorium en wordt aangevallen)
- Er is iets met het oog aan de hand, maar nog niet duidelijk genoeg om te zie nwat
- Weinig eetlust en grijpt steeds mis wanneer ze wil eten
- Witte, dunne en slierterige ontlasting (kan ook door weinig eten?)
- Donkere kleur
Ik twijfel omdat:
- Niet mager
- Op dit moment zwemt ze nog actief rond
- Kleur wisselt
- Water en voeding is in orde
- Andere vissen zijn in orde (hoewel een bijlzalm wormen heeft gehad en een neon tetra erg rode kieuwen heeft)
Denken jullie dat ik moet ingrijpen of moet ik het nog even aankijken?