Wat is er nieuw

Rio 125 van ButternutSquash

Lid geworden
11 april 2014
Om de evolutie naar de definitieve layout van mijn bakkie te laten zien leek het mij leuk om een fotoalbum topic aan te maken. En uiteraard ook voor de toekomst!

Binnenkort zal ik wat betere fotos gaan maken van details en visjes met mijn DSLR. Ik hoop dat jullie het mooi vinden!

De eerste 2/3 weken
341698butternutsquash_0_82_aquarium_opstart_4.jpg

Week 4
884242butternutsquash_0_82_aquarium_4_weken_oud.jpg

Week 5 (na beetje snoeien en schuiven)
592654butternutsquash_0_82_aquarium_5_weken_oud.jpg

Huidige en definitieve layout
864297butternutsquash_0_82_4_aquarium_verbouwing.jpg

Echt mooi met al die planten!

Erg leuk om de groei zo achter elkaar te zien!

Ziet er heel mooi uit!! Nu nog zo houden.... ik had in het begin ook een prachtig beplante bak, helaas niet lang hihihi, daarom nu een plantloze malawibak.

Nice, wat zit/ komen er voor vissen in?

Heel mooi zo'n plantenbakkie, en een mooie diversiteit aan planten!
Leuk gedaan hoor!

Bedankt allemaal!

Ik ga mijn best doen om de planten zo goed mogelijk te onderhouden, het is wel de bedoeling dat het lekker groen en dichtbegroeid blijft! Als ze het zo blijven doen als nu zie ik het met vertrouwen tegemoet!

Het is een gezelschapsbak met een school hengeli en een klein groepje corydoras.

Wauw 😱
Wat moet erin?

Hier wat foto's van mijn visjes

Ik heb er onlangs een paar Corydoras Sterbai als gezelschap bij de andere cory's bij gedaan. Kwam deze soort toevallig tegen bij de LFS en ik vind ze persoonlijk nog mooier dan julii en Trilineatus en daarnaast vind ik het ook leuk dat ze een omgekeerd patroon van elkaar hebben, grijs met witte stippen of wit met grijze stippen ^_^

Sterbai
659775butternutsquash_0_82_corydoras_sterbai.jpg

143748butternutsquash_0_82_sterbai_in_de_plantjes.jpg

Trilineatus (links) en Sterbai (rechts) naast elkaar
658225butternutsquash_0_82__mg_7713.jpg

Hengeli
165732butternutsquash_0_82_rasbora_hengeli.jpg

654512butternutsquash_0_82_hengeli_met_plantje.jpg

Hij kijkt beetje boos haha

241374butternutsquash_0_82_vooraanzicht_hengeli_boos_gezicht.jpg

Altijd als de cory's in de bodem aan het rommelen zijn zwemmen er een paar Henegeli achteraan voor de restjes!

739311butternutsquash_0_82_hengeli_en_sterbai.jpg

Prachtige bak hoor!
Je planten doen het goed volgens mij.
Komen er nog meerdere vissen in behalve de Hengeli's en de Cory's?

Dankjewel!

Morgen moet er al weer wat gesnoeid worden 😉

Ik zou er nog graag garnalen bij hebben maar voorlopig blijft het even hierbij aangezien ik al een vrij grote groep Hengeli's heb en ik de bak niet wil overbelasten. Ik denk eigenlijk dat ik er nog een bak bij wil gaan nemen en dan eentje Zuid Amerikaans en eentje Azi� ga inrichten. (De huidige bak wordt dan opgesplits.) Maar dat is toekomst muziek!

Nog een paar foto's (sorry voor de weerspiegeling!)

996989butternutsquash_0_82_aquarium_6_weken_3.jpg

191337butternutsquash_0_82_aquarium_6_weken_4.jpg

173514butternutsquash_0_82_aquarium_6_weken_5.jpg

353821butternutsquash_0_82_aquarium_6_weken_1.jpg

Bij de aanschaf van mijn cory's zat trouwens ook een knol (rode lotus?) was perongeluk erbij gevangen en in het transport zakje terecht gekomen >_<. Heeft iemand enig idee of deze nog wat kan gaan doen?

Er zit een heel klein plukje blaadjes aan en heb hem maar in de bodem gezet maar weet niet echt of ik er iets van kan verwachten...

197897butternutsquash_0_82_rode_lotus_knol.jpg

kans is groot dat dat knolletje gewoon een mooie lotus wordt.
Geef hem maar de tijd.. kan zo 2 / 3 maanden duren.. maar zolang hij niet rot is heb je kans op een mooie lotus.

Verder staat je bak er erg mooi bij!

Ziet er mooi uit.
Wat is dat precies voor bodembedekking als ik vragen mag?

Beetje te grof, voor Corydoras,lijkt mij.

Is dat die PH verlagende bodem?

Mooie foto's van die school Hengeli's.

Seabait zei:
Ziet er mooi uit.
Wat is dat precies voor bodembedekking als ik vragen mag?

De bodem is Dupla Ground 2-4mm afgerond decoratief bodemsubtraat. Omdat het erg licht/luchtig is kunnen de wortels van de planten goed grip vinden en is de doorstroming in de grond ook beter. (heb ik mij laten vertellen 😉 )

Bertus zei:
Beetje te grof, voor Corydoras,lijkt mij.

Is dat die PH verlagende bodem?

De cory's lijken er geen bezwaar tegen te hebben, alle baardharen zijn nog mooi intact en ze kunnen er ook in graven, met hun baardharen duwen ze met gemak korrels opzij en omhoog. Ik zie ze dan ook regelmatig met hun kop de bodem in duiken zonder problemen.

Voor zover ik weet is het niet PH verlagend... (alleen kalkvrij en waterneutraal)

@bor: Dankje! ze zaten zo mooi met zijn allen op 1 plek dat ik er gebruik van moest maken 🙂

Mooie bak hoor, hij oogt ook een stuk groter dan 80cm.

Prachtig gedaan, vind ook de bodemkleur er mooi bij staan. :thumbs:

Ik was er al bang voor maar het stuk hout links stond toch niet stabiel genoeg. Het maakte alles bijzonder lastig om bij te houden. Dus heb ik het hout neergelegd en wat verplaats zodat alles stabiel staat en de planten makkelijker te onderhouden zijn zonder dat ik bang hoef te zijn dat het hout omvalt.

Daarnaast wilde ik wat meer open ruimte cre�ren in het midden. En ik vind de grote en kleine Anubias mooi staan tegenover elkaar. Ik zit er aan te denken om in plaats van de groene een rode cabomba te plaatsen.

Na het verplaatsen van het hout:
315522butternutsquash_0_82_aquarium_7.jpg

Na een week:
De Pogostemon helferi heb ik hier al 1 stekje verplaatst.
272962butternutsquash_0_82_aquarium_7.jpg

Weer een week later na het snoeien(Zie ook de groei van het nieuwe blad van de linker Anubias!)
Nu mag alles weer lekker groeien, vooral links en rechts achterin hoop ik op een volle bos!
346344butternutsquash_0_82_aquarium_8.jpg

Cory's maken gebruik van nieuwe open ruimte
188317butternutsquash_0_82_img_3440.jpg

Kiekeboe!
443514butternutsquash_0_82_img_3451.jpg

Rechts
246419butternutsquash_0_82_img_3446.jpg

Links
394561butternutsquash_0_82_img_3443.jpg

Oja en ik heb sinds kort bio co2, op de meest eenvoudige en goedkoopste manier met luchtslang in elkaar gezet om te kijken hoe het bevalt en of het werkt. Het bestaat uit 2 reactorflessen van 1,5 L, een glazen potje als wasfles, een terugslag ventiel en ik heb een donkere kunststof dop van een spuitbus gebruikt als diffuser (de opp daarvan was iets minder dan 1% dus leek mij prima om mee te beginnen.) Ik heb een continue test die nu mooi groen is. PH was de laatste keer dat ik het gemeten heb 6.8.

Wasfles potje (Neem weinig ruimte in, staat zeer stabiel en de grotere deksel maakt gaatjes maken lekker makkelijk ;))
447114butternutsquash_0_82_img_3431.jpg

Reactor flessen staan achter de kast.
226342butternutsquash_0_82_img_3432.jpg

Je bak staat er echt mooi bij hoor!
Hopelijk wordt mijn bak ook nog zo mooi vol en kleurrijk!
Hoe doen je planten het op de co2?
Ik heb ook co2 installatie maar nog niet aangesloten.

Dankje!

Leuk om te zien wat een verschil er kan zijn met dezelfde bak 😉! Ik zou ook wel graag over willen naar een externe filter! Jou hout is trouwens echt super! Wordt echt een miniatuur boom met dat mos! (Vind sterrekruid ook erg mooi!)

Zie nog niet heel veel van het Co2 pas net een kleine week mee gestart. Maar tot nu toe groeit alles erg goed.

Toch maar weer wat posten.

De Anubias links voor kreeg bruine vlekken op zijn bladeren, ik vermoed dat die teveel in het licht stond ik heb hem een paar dagen apart gezet op een minder verlichte plek en de bladeren kregen weer hun normale groene kleur terug. Helaas heeft 1 blad en de bloem het niet gered. Nu staat hij verder naar achter beschut onder het Belgisch groen. Ook werden de crypto's zo groot dat ik besloten had het hout ertussen weg te halen zodat ze meer de ruimte hebben. Rechtsvoor is er Rotala wallichii bij gekomen, staat op een verhoogd stukje bodem tussen twee stukken hout in. En omdat de nieuwe toppen van de cabomba achtige plant het niet zo mooi deden (en ik het blad eigenlijk toch te dun/fijn vond) is die vervangen door een Limnophilla sessiliflora. Laat het zo verder groeien tot de achterwand zo ver mogelijk dicht zit.

Het visbestand is ook iets veranderd nu zit er in de bak:
12 x Rasbora Hengeli (of espei?)
3 x Trichogaster chuna - gold (1m2v)
7 x Corydoras Sterbai
en een paar Japonica garnalen

Hier zijn nog een paar overzichtsfoto's van de situatie. Ze zijn helaas wel wat wazig...

De anubias en het hout tussen de crypto's zijn weg
222484butternutsquash_0_82_aquarium_9.jpg

De Anubias is weer terug!
646996butternutsquash_0_82_aquarium_9.jpg

De Echinodorus in het midden vind ik eigenlijk nog een beetje misplaatst, net als het stukje gras in het midden voor. Ik denk erover om die weg te halen als de rest wat voller is gegroeid en misschien de Pogostemon Helferi wat uitbreiden...

Goed bezig

Ik vindt deze heel erg mooi worden.

Martin de Deugd
Dordrecht

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan