Wat is er nieuw

Scubaline 240 van Jasper (JSiegmund)

• Onderwerp starter Onderwerp starter jsiegmund
  • Startdatum Startdatum
Nou ja, dat van dat zuur wist hij in ieder geval wel, want werd gewaarschuwd voor m'n vingers 😉

Heb nog een paar zaken opgemerkt.
Je voegt nu 50 bellen/min toe. Dit mag je gerust verdubbelen, en kijk dan eens naar de kleur van je ei.
Nu CO2 zeker 3h voor de lichten aangaan aanzetten.
Je filter doet maar 900L/h, wat aan de krappe kant is.
De voedingsstoffen en CO2 moeten overal geraken, en stroming is daar de belangrijkste factor.
Een filter of een stromingspomp erbij zetten kan je hierbij helpen.
Meer als 10% per week wisselen.

Wil je niet in de kosten jagen, maar als je een aquarium wil zoals je voorbeeld foto zal je met bepaalde zaken toch rekening moeten houden.
Als je het geduld hebt zou ik nog even wachten met vissen tot je planten in orde zijn.
Je hebt nu nog ruimte om te experimenteren, wat je met vissen erin minder hebt.
Eens je vervuiling erbij krijgt van je vissen, zal er meer ammonium geproduceerd worden en troep ontstaan die een festijn zijn voor algen als je planten het niet goed doen.
Je bent goed op weg, en zou spijtig zijn mocht dit fout gaan.

Thanks voor de tips hoor, stel ik zeker op prijs. Overigens realiseer ik me ook wel dat een bak zoals op de foto's hoog gegrepen is, als ik al een beetje in de buurt kan komen is dat prima. Qua kosten ga ik iig niet meteen al je tips opvolgen, maar wil zeker wat opties bekijken. Meer en vroeger co2 toevoegen is alvast makkelijk 🙂

Meer dan 10% wisselen: hoeveel dan en wederom met osmose?

Minstens 30% per week, en om de paar weken 50%. Bezetting speelt wel een grote rol.
Hoeveel % osmose hangt er wat vanaf of je er makkelijk aan geraakt, en wat voor bewoners je wil.
Als je nu 50/50 doet zit je aan een aanvaardbare waarde voor de planten en de meeste vissen.

Ok, zal dan toch inderdaad een osmose apparaat moeten scoren. Iedere keer nieuwe cans gaan halen wordt wel een wat prijzige bedoeling.

Inmiddels de aqua medic reactor ge�nstalleerd. Voorlopig gebeurt er met het eitje nog niet zoveel, maar dat was misschien ook niet te verwachten. Zal in de komende dagen de CO2 toevoer langzaam aan wat hoger zetten, wil ook niet teveel wijzigingen tegelijkertijd maken. De algengroei lijkt wat af te nemen, dus dat is wel een goed teken. Het groen doet het verder prima; er groeien volop nieuwe scheuten. Heb alleen behoefte aan wat leven om de bodem schoon te gaan maken, want daar ligt wel een hoop troep op heb ik het idee.

Update! Bewoners!

Afgelopen zaterdag naar LFS geweest. Water opnieuw getest, was perfect nu. Daarom toch maar besloten om wat bewoners te nemen. Ik noem ze: de onderhoudsploeg, want dat is de voornaamste reden waarom ik ze alvast genomen heb. Het zijn 6 corydorasjes, 4 algeneters en 2 vuurgarnalen. Die laatste waren om eens te kijken hoe dat zou gaan. Niet geheel onterecht blijkt nu, want ��n heeft de overgang niet overleeft, die trof ik gisteren dood aan. Was vanaf het begin al weinig beweeglijk, dus ik denk eigenlijk dat die al niet in beste staat het zakje in gegaan is. De andere ben ik momenteel even kwijt, maar heeft zichzelf gisteren wel een paar keer laten zien. Maar even in de gaten houden dus. Uiteindelijk zou ik een leuke populatie garnaaltjes willen. Levert dat nog problemen op in combinatie met de cory's?

Hoe gaan jullie winkels hier mee om trouwens; zo'n dier wat eigenlijk vrijwel direct al overlijdt? Krijg je dan een nieuwe?

Ben er verder heel erg blij mee overigens; die algeneters hadden inmiddels een feestmaal. De corydorasjes vegen de bodem mooi schoon, alles ziet er stukken beter uit nu. Ze zwemmen aan de zijkanten van de bak regelmatig naar boven en beneden; is dat normaal gedrag? Even wennen aan de afmetingen van hun nieuwe verblijf? Foto's volgen asap.

jsiegmund zei:
Update! Bewoners!

Afgelopen zaterdag naar LFS geweest. Water opnieuw getest, was perfect nu. Daarom toch maar besloten om wat bewoners te nemen. Ik noem ze: de onderhoudsploeg, want dat is de voornaamste reden waarom ik ze alvast genomen heb. Het zijn 6 corydorasjes, 4 algeneters en 2 vuurgarnalen. Die laatste waren om eens te kijken hoe dat zou gaan. Niet geheel onterecht blijkt nu, want ��n heeft de overgang niet overleeft, die trof ik gisteren dood aan. Was vanaf het begin al weinig beweeglijk, dus ik denk eigenlijk dat die al niet in beste staat het zakje in gegaan is. De andere ben ik momenteel even kwijt, maar heeft zichzelf gisteren wel een paar keer laten zien. Maar even in de gaten houden dus. Uiteindelijk zou ik een leuke populatie garnaaltjes willen. Levert dat nog problemen op in combinatie met de cory's?

Hoe gaan jullie winkels hier mee om trouwens; zo'n dier wat eigenlijk vrijwel direct al overlijdt? Krijg je dan een nieuwe?

Ben er verder heel erg blij mee overigens; die algeneters hadden inmiddels een feestmaal. De corydorasjes vegen de bodem mooi schoon, alles ziet er stukken beter uit nu. Ze zwemmen aan de zijkanten van de bak regelmatig naar boven en beneden; is dat normaal gedrag? Even wennen aan de afmetingen van hun nieuwe verblijf? Foto's volgen asap.

cory's en garnalen zijn geen probleem. en ja, dat doen cory's wel vaker als ze net in een nieuwe bak zitten. houden ze vanzelf mee op zodra ze eenmaal gewend zijn.

als ik een dood visje heb die ik pas kort heb aangeschaft meld ik het meestal de volgende keer dat ik weer vissen haal. garnalen mjah, das weer een ander verhaal.

ik zou je toch aanraden om minimaal 10 garnalen erin te doen, liever nog meer. zitten graag met soortgenootjes.

zit er wel mooi uit misschien is het ook een idee om rechts achterin een flinke plant weg te zetten.
en zonde van het garnaaltje.

Klopt Zwits, dat ga ik ook doen. Maar ik had links en rechts gelezen dat ze nogal gevoelig zijn. En bij mijn LFS rekenen ze idiote prijzen voor garnalen, dat scheelde ook. Wilde daarom eerst eens kijken hoe 2 het zouden overleven, dus toen er daarvan al eentje ten onder ging was ik licht verbaast. Heb al een afspraak om komend weekend een zakje van 25 vuurtjes te gaan halen (marktplaats), dus gezelschap is onderweg 🙂

Zojuist weer een ander mysterie opgelost. Sinds mijn nieuwe reactor werd het CO2 bolletje alleen maar verder donkerblauw. Aantal bellen flink verhoogd, gebeurde maar weinig. Het viel me ook op dat bij een wat lager aantal bellen er in de reactor geen gas te zien was. Vandaag voor de zekerheid alle slangetjes maar eens vervangen, zowel CO2 als reactor zijn 2e handjes namelijk. En hopla, ineens volop belletjes in de reactor. Zelfs bellentellertje even onderwater getest op lekken. Ik vermoed dus dat de slangetjes die erbij zaten poreus waren en lekten. Jammer van de CO2, maar nu is het opgelost.

Fotootjes maak ik wanneer het licht aan is, nu is het alweer aardig donker.

Hierbij wat fotootjes!

Overzichtje van de bak:
529536jsiegmund_0_82_dsc00024.jpg

Garnaalje tussen het glosso:
854697jsiegmund_0_82_dsc00033.jpg

Algeneter tegen het raam geplakt:
526194jsiegmund_0_82_dsc00029.jpg

Techniek:
192854jsiegmund_0_82_dsc00031.jpg

CO2 is inmiddels super, bolletje gaat richting lichtgroen. Volop slakjes, dus binnenkort maar eens wat Helena's erin. Algen zijn vrijwel helemaal verdwenen 🙂 Zo meteen nog maar eens waterwaarden meten. Osmose apparaat is ook onderweg (wederom marktplaats). Kortom: gaat lekker!

Kleine update! Vandaag de stap gemaakt en een schooltje genomen. Het zijn kegelvlek barbeeltjes geworden. Heb het idee dat ze het al prima naar hun zin hebben 🙂 Ze zijn wel wat lastig om niet bewogen op de foto te krijgen :S

752166jsiegmund_0_82_dsc00055.jpg

153256jsiegmund_0_82_dsc00056.jpg

369888jsiegmund_0_82_dsc00050.jpg

En heb 2 Helena's meegenomen tegen mijn slakkenplaag. Nu zal 2 geen oplossing zijn voor het probleem, maar meer hadden ze er niet. Hopelijk kan ik er binnenkort nog wat bij scoren, eten hebben ze inmiddels meer dan genoeg :S

Mooi schooltje!

gaat niet heel hard met helena's hoor, zeker niet met 2. maar beetje geduld hebben en dan ben je het snel de baas. ik had een erg hardnekkige plaag met hele kleine slakjes (schijf/schijt slakjes 😛).. duurde een maand (met 6 helena's) en ik zoog ze weg met schoonmaken maar langzaam maar zeker zijn ze verdwenen. keek later in het filter, zaten daar ook wel 30 kleine helena's in 😛

Thanks! Nee ik verwacht ook geen wonderen van die Helena's. De slakjes doen verder ook weinig kwaad dus ik ga gewoon eens kijken hoe het zich ontwikkelt. Wel apart dat je er zoveel in je filter vond, waarom weten ze daar niet uit te blijven?? Vanavond tijdens waterwissel ook maar eens kijken wat er inmiddels allemaal in mijn filter zit (nog geen Helena's natuurlijk)

In mijn filter zaten ook slakjes, dus die helena's konden er prima overleven (en eventueel uitbreiden).. tja hoe komen slakken in het filter.. opgezogen toen ze op de aanzuiging zaten of misschien eitjes opgezogen.

Tijd voor een kleine update! Eigenlijk valt er niet zoveel te melden, wat op zich prima nieuws is 🙂

Overzichtje:
141919jsiegmund_0_82_dsc00085.jpg

Vooraanzicht:
449776jsiegmund_0_82_dsc00084.jpg

Gezond groen:
367867jsiegmund_0_82_dsc00086.jpg

Nieuw LED:
385949jsiegmund_0_82_dsc00087.jpg

Bovenaanzicht:
641894jsiegmund_0_82_dsc00088.jpg

De planten doen het zo goed dat ik soms belletjes zuurstof naar boven die opstijgen. Ben begonnen met wat bijvoeden (Ferrdrakon) en sindsdien lijken de kleuren allemaal ietsjes uitgesprokener (maar kan ook verbeelding zijn). De T5 heb ik vervangen door extra LED, die gaan dus niet meer aan. Waterwaarden blijven prima, de GH en KH dalen nog steeds lichtjes nu ik waterwissels met osmose water doe. Visjes voelen zich ook wel thuis volgens mij. Ik ga nog kijken of ik wat grootbladerige drijfplanten kan toevoegen, dat vinden de barbeeltjes fijn begreep ik. Iemand nog suggesties wat daar goed voor te gebruiken is?

Enige wat ik nu nog wil oplossen zijn wat groene algen die zich hechten aan mijn stenen en links en recht op wat planten zitten.
198757jsiegmund_0_82_dsc00089.jpg

Wat zijn dit voor LED lampen?
Ideaal dat dit zo aan de oude lampen gemonteerd kan worden!

Dit zijn de strips van Kitelight (https://www.kitelight.nl/). Werkt inderdaad goed, hoewel de beugeltjes wat mij betreft nog wel iets robuuster hadden mogen zijn voor de prijs die je er voor betaalt. Vandaar ook die tie-wraps, puur uit voorzorg als ik er eens per ongeluk eentje los stoot. Die clipjes voor de TL's hebben ze nog niet zo lang geloof ik, simpel maar doeltreffend. Ik heb nu in totaal het volgende boven de bak hangen:

2x 52cm SMD wit
2x 92cm SMD wit
2x 52cm RGB

Dat is relatief veel, maar ik heb ook planten die om voldoende licht vragen. Als je goed zoekt kun je dezelfde stripjes en controller ook goedkoper inkopen via China, die moeite heb ik niet genomen.

Bedankt. Ga mij eens verdiepen wat ik precies nodig ga hebben.
Kwa prijzen vind ik dit nog redelijk schappelijk voor een bijna kant en klaar systeem.

Zal met mijn 120cm bak ook wel op dezelfde setup als die van jou komen.

Ik heb 't een tijd lang gedaan met de 4x 52cm. Zolang je niks in je bak hebt staan wat veel licht nodig heeft heb je daar genoeg aan. En je kunt ook aanvullen met 1 extra 92cm.

Update met wat groenfoto's 🙂

Haargras
436164jsiegmund_0_82_dsc00095.jpg

Glosso
398736jsiegmund_0_82_dsc00096.jpg

Reineickii
681981jsiegmund_0_82_dsc00097.jpg

Eleocharis en helferi
988321jsiegmund_0_82_dsc00098.jpg

Nieuw overzichtsfotootje. Sinds ik Ferrdrakon toevoeg en vanaf vandaag ook nitraat en fosfaat is er wel goed verschil te zien in de plantengroei, gaat een stuk harder en de boel blijft ook wat beter groen. Ik denk er nog over na om de echinodorus vesuvius te verplaatsen en voor de reineckii te zetten, lijkt me wel mooi qua contrast, want nu zie je bijna niet dat het twee verschillende soorten zijn. Misschien vanavond maar eens kijken hoe dat staat 🙂

123647jsiegmund_0_82_dsc00100.jpg

mooi hoor, je bodem begint al aardig bedekt te raken!

Thanks. Ben er ook blij mee. Inmiddels wat spulletjes besteld om de outflow te verplaatsen naar rechtsvoor zoals me werd aangeraden. Meteen maar een lily pipe bijgedaan omdat dat mooi staat 🙂 Algen zijn nu ook redelijk onder controle zo lijkt het, door betere waterwaarden na toevoegen van fosfaat en nitraat. Inmiddels nog wat nieuwe bewoners geintroduceerd: stuk of 30 mini japonica's. Die kunnen zich mooi rond eten aan de draadalgen.

Wauw, wat een originele en leuke bak,zeg 🙂
Met origineel bedoel ik dan de inrichting 🙂
Erg leuk gedaan 🙂

Thanks! Nog een nieuw en wat lichter overzichtsplaatje:

589243jsiegmund_0_82_dsc00113.jpg

Japonica garnaaltjes op de grond en in de waterpest:
367798jsiegmund_0_82_dsc00115.jpg

412587jsiegmund_0_82_dsc00119.jpg

Helena bezig met een poelslakje op de thermometer:
652194jsiegmund_0_82_dsc00118.jpg

Mooie frisse heldere bak!

ik denk dat een (lichtblauwe) achtergrond toch echt niet zou misstaan.. geen plannen om er wat achter te maken?

Jazeker wel. Ik heb er nu alleen folie op zitten, dat maakt het wel heel makkelijk om met een stuk karton een kleurtje toe te voegen. Moet alleen nog een keer nadenken over de juiste kleur en het dan gewoon proberen. Momenteel meer bezig met het stabiel krijgen van alles 🙂

Wauw! Wat een gave bak!

Groeien je planten een beetje goed onder het led licht ? Zie niet goed op de foto's of alles mooi groen is etc 😛

ps. lfs wesdijk toevallig 😛

@xWitte_voetjes thanks! Een doorkijkbak ben ik dan weer jaloers op 🙂

@KevinK LED doet het prima. Ik had eerst T5 met aquamedic plant growth lampen. Ben toen overgestapt naar alleen nog LED en kan niet zeggen dat de boel nu minder groeit. Planten zijn nog niet helemaal top, maar dat meer met andere factoren qua voeding en CO2 te maken. Over LED dus zeer tevreden.

Inmiddels tel ik minstens 4 zwangere mini japonica's, dus ik denk dat er gezinsuitbreiding aan zit te komen 🙂 Dit zijn drie van de gelukkige moeders:

816422jsiegmund_0_82_dsc00157.jpg

469532jsiegmund_0_82_dsc00154.jpg

Snelle update. De volgende dingen aangepast:

- outflow is van linksachter naar rechtsvoor gegaan en voorzien van lily pipe
- verwarming verplaatst van rechts naar links, rechterkant is nu mooi clean
- waterpest vervangen voor salvinia natans; een echt drijfplantje; daardoor een wat cleanere look

Fotootje met het licht op avondstand, beter foto volgt ws morgen:
587154jsiegmund_0_82_dsc00174.jpg

Thanks! Nog een kleine update; ik had de tip niet helemaal goed begrepen of onthouden; in en outflow moeten aan dezelfde kant. Nu hangt de outflow dus linksvoor ipv linksachter.

Ik ben wel benieuwd naar hoe je de inflow naar voren hebt verplaatst en de lily pipe aangesloten hebt, het lijkt op de foto alsof je geen slangen aan de zijkant hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan