Wat is er nieuw

Scubaline 240 van Jasper (JSiegmund)

• Onderwerp starter Onderwerp starter jsiegmund
  • Startdatum Startdatum
Okee, hierbij wat nieuwe foto's!

Overzichtje van de hele bak:
599464jsiegmund_0_82_dsc00006.jpg

Lily pipe outlow. Ietsjes naar beneden gedraaid om stroming aan de oppervlakte wat te beperken. Oppervlakte draait nu lichtjes, in de bak veel meer stroming.
559543jsiegmund_0_82_dsc00184.jpg

Output heb ik verplaatst m.b.v. stukje slang en wat 90 graden bochtjes. Haal er vanavond nog een klein stukje slang tussenuit wat niet meer nodig is nu de outflow weer links zit. En ik denk dat ik nog 1 90 graden bochtje gebruik om het hoekje bij de kap wat netter af te werken. De drijfplantjes camoufleren de zuignapjes dus je ziet er inderdaad vrijwel niets van.
723494jsiegmund_0_82_dsc00193.jpg

En dan nog wat plantenpracht:
629564jsiegmund_0_82_dsc00009.jpg

551787jsiegmund_0_82_dsc00179.jpg

692614jsiegmund_0_82_dsc00181.jpg

847689jsiegmund_0_82_dsc00190.jpg

334817jsiegmund_0_82_dsc00185.jpg

273753jsiegmund_0_82_dsc00188.jpg

Ben nog steeds (met hulp van zeer behulpzame forumleden) bezig om de planten wat mooier te krijgen. Dus hoewel ik er al erg blij mee ben is er nog steeds voldoende werk aan de winkel 🙂

Weet je toevallig hoe die drijfplant heet? Hij is mooi! Verder sowieso een strakke bak

Ziet er heel erg goed uit! Hoe zit het nu met de stroming in de linkeronderhoek, bij mij hoopte het vuil zich daar allemaal op toen ik de uitstroom voor en de instroom achter had geplaatst.

Zie ik nu goed dat de lily pipe alleen een opzetstukje is en geen volledige glazen buis? Waar heb je die vandaan?

@SaskiaP het drijfplantje = salvinia natans. En: bedankt 🙂

@Jadel Thanks! Waar het vuil zich gaan ophopen weet ik uiteraard nog niet. Met die glosso is het sowieso lastis stofzuigen. Wat ik af en toe doe is met een slang de voorste paar centimeter bodem wegzuigen. Die steentje vul ik dan bovenaan weer bij, want de kanten die nog niet mooi dichtgegroeid zijn "verzakken" nog heel langzaam. Als alle glosso dichtgegroeid is denk ik dat ik daar niet veel onderhoud meer kan / hoef te doen.

Lily pipe is inderdaad opzetstukje. Is ook niet van glas maar van plastic. Deze: http://www.aquaplantsonline.nl/p/6627/d ... rle+scaper

Lekker bezig zo hoor! Alles doet het goed zo te zien.
Vissenbestand is vrij eentoning, maarja dat blijf je ook wel houden met een scape en een kleine bak🙂

Update! In de tussentijd is er nogal wat gebeurd. Tijdens m'n vakantie is, ondanks goede zorg, de glosso verloren gegaan. Het spul was enorm hoog geworden en de onderste lagen waren al grotendeels vergaan, heb er toen maar voor gekozen om het eruit te halen. De Reineickii werd onderaan ook lelijk en de stammen werden veel te dik, dus ook die verwijderd. Inmiddels ben ik wel weer wat nieuwe plantjes rijker. Het staat nu allemaal in een 'het moet nog groeien' opstelling, wanneer de plantjes wat verder zijn ga ik het wel weer opnieuw indelen.

688556jsiegmund_0_82_dsc01168.jpg

Huidig plantenbestand:

Rode tijgerlotus
Hemianthus micranthemoides
Hydrocotyle leucocephala
Ludwigia repens
Ludwigia rubin
Hygrophila sp Tiger
Ammannia gracillis
Eleocharis Parvula
Echinodorus vesuvius
Cyperus helferi

Dit is dus even voorlopig, totdat de nieuwe planten aanslaan en hun definitieve vorm hebben aangenomen, dan kijken we weer verder.

Nieuwe update, weer e.e.a. aangepast. Vesuvius eruit, Cyperus gesnoeid, zoveel mogelijk aangetast blad eruit gehaald. Sterrenkruid getopt, de toppen op een andere plaats geplant en de rest eruit gehaald. De rode lotus verplaatst en daardoor meer ruimte gemaakt voor alle stekjes.

on4an2kOGlC5MRf0384k4G5evE6LSnIv.jpeg

Verder ziet de oplettende kijker de kleurtjes die ik achter de bak geplakt heb. Het is geen gekleurd karton, maar kleurfilter folie die ze in de lichttechniek gebruiken. Het zijn verschillende blauwtinten, ik wil even kijken wat het beste werkt. Vooralsnog gaat mijn eigen voorkeur naar de meest linkse maar ik wil ook even zien wat het doet met avondverlichting. Het mooie van dit spul is dat het licht doorlatend is, waardoor je ook nog wat schijnsel op de muur krijgt als ware een soort van ambilight. Ik wil ook nog eens proberen wat het effect is als ik er een LED stripje van Ikea achter leg.

Wat vinden jullie de mooiste kleur? Of zou ik nog iets anders moeten proberen, kan er alle kanten mee op!

Rode lotus

Cyperus Helferi

Pogostemon vormt al uitlopers. De meeste plantjes staan er goed bij, sommige vertonen wel wat schade.

De diverse stekjes. Meeste vormt goed wortel zag ik bij het verplanten.

Sterrenkruid

Alg, vormt zich weer wat meer. Mede daarom licht wat aangepast.

En dan nog wat leven; baby gupje en garnaaltjes aan de poets. Die guppen wilde ik helemaal niet hebben maar de ouders (precies een mannetje en vrouwtje natuurlijk) zijn als verstekeling in een bakje garnalen meegekomen.

Nog een wat betere foto van de filterfolie, met daglicht. Zo zie je meteen al dat het een heel ander effect geeft t.o.v. de belichting.

dOYoFHa5aWgXfgCEUxWtKP2q2AOOpYjV.jpeg

Heb dit even vanaf het begin zitten lezen.
Het is erg mooi geworden.
In mijn ogen een pracht van een aquarium

Bedankt hoor! In mijn eigen ogen is er nog wel wat te gaan voordat ik echt tevreden ben, maar we komen er wel 🙂

Mooie uitdaging,ga deze volgen.

grt koos..

Update! Ik heb uiteindelijk voor de folie linksboven gekozen. Resultaat:

tcCzAY6czyOLH1_2enoqHEJl0p1bcNVm.png

En met daglicht:

tcCzAY6czyOLH1_2enoqHEJl0p1bcNVm.png

Erg tevreden mee. Het resultaat is erg afhankelijk van de lichtval, dat was precies waar ik op hoopte. Met daglicht zit er zelfs een kleurverloop in, zonder extra licht wordt het meteen een stuk donkerder. Vanavond maar eens kijken wat het effect is in combinatie met mijn avondverlichting (dat valt met mijn camera helaas nauwelijks te fotograferen).

Ohja, vandaag worden de guppen en hun kroost opgehaald, dan ben ik weer bij het vissenbestand wat ik daadwerkelijk wilde hebben 🙂

Thanks! Ik ben erachter dat het kleurverloop wordt veroorzaakt door de schaduw van het aquarium op de muur. Geluk bij een ongeluk dus eigenlijk. Ga later nog eens proberen wat er gebeurt als ik er LED stripjes onder leg.

Dat ziet er goed uit!
Zijn je vissen goed getraind, of Photoshop jij dat schooltje altijd!? 😀

Haha, gewoon goede training Backplay. 3x klappen zwemmen ze naar rechts, 4x naar links 😛

Speciaal voor Backplay, 4x klappen:

hlGsgaHcTw5Rd5o67CYMKpkWQscwHGsF.png

dat ziet er erg mooi uit!
erg leuk om te zien ook, dat schooltje

Mooi hoor! Hoe bevallen je plantjes het led licht?

jsiegmund zei:
Speciaal voor Backplay, 4x klappen:

Y0HXBiWEny4nsjKeavYyZVcaIo5f8mOs.png

Nice! :thumbs:

Die van mij gedroegen zich altijd als een bende ongeregeld, als dat nog eens voorkomt ga ik de hulp van Siegmund de fish whisperer inroepen. 😀

@Zwits: Thanks, hoewel het nog lang niet is wat ik voor ogen heb. Maar goed, da's de hobby 🙂

@Boomtak: goed, volgens mij. Het is even zoeken welke plantjes goed aanslaan, maar dat heb je toch. Ik heb niet het idee dat het nu heel anders is als toen ik mijn T5 nog aan had.

@Backplay: prima, maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst 😛

Sinds lange tijd hier weer een update, maar zonder foto's. Wie mijn bemestingstopic heeft gevolgd weet al dat ik deze bak ga omgooien. De waterwaarden bleven problematisch. Zowel de stenen als bodem zijn hier verantwoordelijk voor waardoor ik heb besloten om beiden er maar uit te halen. De stenen zijn er al een paar weken uit wat al een positief effect heeft, dus ik verwacht dat het met een nieuwe bodem helemaal super moet gaan. Niet waar je op zit te wachten met een bak die net 8 maanden draait, maar het is niet anders! Dat is de hobby zullen we maar zeggen 😛

Inmiddels heb ik hier al nieuwe bodem, stenen en hout liggen voor een nieuwe inrichting. Ik neem een deel plantjes mee en verder komt er nieuw spul in te staan, weet nog niet precies wat. Om het handig te houden ga ik daar binnenkort maar een nieuw topic voor aanmaken.

Iemand die nog kalkhoudende stenen en bodem zoekt, ik wil er graag vanaf 😛

Ik was al benieuwd hoe het hier ging!
erg jammer dat het maar niet wou lukken, maar gelukkig is je filter wel gewoon ingedraaid dus scheelt dat een hoop gedoe.

laat je het hier even weten als je een nieuw topic geopend hebt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan