Wat is er nieuw

Suus d'r Juwel Rio 180 (Susanne)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor de complimenten!

Ik heb trouwens een co2 fles die ongeveer 4 maanden meegaat, weet ook niet hoe men bij een jaar kwam.

Gaat het bij de Rode Fantoomzalmen om de visjes op foto 3, 4, 5 en 6? Dat zijn namelijk geen Rode maar Gele fantoomzalmen, de Hyphessobrycon Roseus. Dit is zeg maar het kleine neefje van de Rode en de Zwarte fantoomzalm.

Ik had al mn twijfels, bedankt voor de bevestiging. Maar blijf het heel mooie vissen vinden. 😉 Alleen toch wel vrij druk, dus houd het voorlopig toch bij de 11 die ik heb.

Het zijn inderdaad mooie vissen en je ziet ook niet veel zalmpjes in dit formaat (rond de 3cm). De meeste zijn toch wat groter.
Zijn ze druk qua zwemmen of naar elkaar toe? Als ze druk zijn qua zwemmen zou het kunnen dat ze nog moeten wennen (ik heb ze ook en bij mij hangen ze meer dan dat ze echt zwemmen). Als ze druk naar elkaar toe zijn, dan wil de school uitbreiden soms juist helpen om ze rustiger te krijgen.

Maar in ieder geval veel plezier en succes ermee!

Denk vooral naar elkaar toe, dan zitten ze elkaar ineens achterna. Maar soms zwemmen ze inderdaad ook wel wat druk, maar dus vooral door het achter elkaar aan zitten.

Hoeveel heb jij er en hoe groot is jouw aquarium? Ik heb er dus 11 op 180 liter.

Dat plezier gaat zeker lukken, vind het een geweldig mooi en leuk visje!

Gelukkig lijkt het nu eindelijk goed te gaan met de bijlzalmen, de laatste 4 leven nog steeds.

Fijn dat het met de Bijlzalmen weer goed gaat!

Als het vooral druk gedrag naar elkaar toe is, dan zou ik kijken of je er nog een aantal bij kunt halen. Ik had er 10 (sinds vandaag helaas 9) in een 80cm/125L aquarium, maar dat moeten er eigenlijk ook meer zijn.

Hoeveel in totaal (dus inclusief de 11 die ik al heb) raad je aan in mijn geval?

Dat vind ik lastig, maar je zou er b.v. eerst 4 kunnen toevoegen en dan kijken hoe het gaat en of je verschil merkt. Mocht je dan de groep nog steeds te klein vinden, dan kan je er altijd later nog een paar toevoegen. Toen ik mijn schooltje aanvulde, heb ik niets gemerkt van extra territoriaal gedrag naar de nieuwkomers toe, dus wat dat betreft is het geen probleem om het met een paar visjes per keer te doen.

Ga ik doen dan, dankje voor je advies!

Ik ga morgen of van het weekend nog meer plantjes toevoegen die ik gratis heb gekregen via de aquariumvereniging waar ik lid van ben. Ga denk ik de indeling dan toch weer een beetje aanpassen, maar heb altijd foto's van hoe het nu is voor het geval dat. 😉 Heb alleen de pluk javamos er vast in gegooid omdat die wat kwetsbaarder is dan de andere planten en ook mijn favoriet is van de nieuwe planten, dan krijgt deze in ieder geval vast genoeg licht en co2 etc.

En wat ik over heb gaat net als afgelopen verenigingsavond weer mee naar de vereniging om er anderen blij mee te maken. 🙂

T ziet er netjes uit hoor! Heel fris. Misschien nog een ideetje om er een mooi stuk hout bij te zetten? 🙂
Je planten staan er prachtig bij 😀

Dankjewel voor de complimenten! Maar eh, er staat aan de rechterkant al een groot stuk spiderwood in het aquarium. 😉 Of bedoelde je nog een tweede stuk? Twijfel wel erg over het huidige stuk, vind hem heel mooi, maar achteraf wel erg grof. Maar denk dat ik het na het toevoegen van de nieuwe planten eerst maar weer even met rust laat, is toch altijd aardig stressvol voor de bewoners.

Ja, ik bedoelde links 🙂 Maar ik zou indedaad eerst maar eens kijken hoe het eruit komt te zien zodra je de nieuwe plantjes hebt staan. 🙂

Eerlijk gezegd mis ik inderdaad ook wat aan de linkerkant, maar ga inderdaad eerst maar eens de nieuwe plantjes plaatsen en dan kijken hoe het er dan uit ziet. Misschien nog een klein dun stukje spiderwood erbij, maar daar moet ik dan nog even goed naar zoeken.

Bedankt John en guppy! Nou hopen dat het me lukt om de bak mooi te houden. 😉

Ben benieuwd naar het eindresultaat 🙂 😉

Ik ook Rennie haha.

Zo ben alweer flink bezig geweest, de foto's volgen later. Heb ook de halve kokosnoot weer opnieuw bekleed met mos, er zat veel bruin mos tussen en het mos was erg vies. Het is nog niet klaar, maar vind het nu voor de vissen en garnalen wel weer even genoeg. Het was aardig stressvol voor ze, wil niet dat ze straks het loodje leggen van de stress. Ben net zo blij dat het zo goed gaat met de bak en zeker met de bijlzalmen.

Susanne zei:
Bedankt voor de complimenten!

Ik heb trouwens een co2 fles die ongeveer 4 maanden meegaat, weet ook niet hoe men bij een jaar kwam.

benvo zei:
Susanne zei:
Ik had eerst de colour lamp van Juwel aan de achterkant van het aquarium, maar dit vond ik echt niet mooi, mijn hele achterwand werd roze. Heb nu het advies gekregen om hem aan de voorkant te proberen, dus dat heb ik nu gedaan. Nu afwachten totdat om 10.00 uur het licht aan gaat. Als ik het dan nog steeds niet mooi vind dan ruil ik hem om voor een nature. Deze hebben ze bij de bak bij de aquariumvereniging ook en deze vind ik mooi qua verlichting. Het is sowieso beter dan alleen de daylight, die is wel heel wit en steriel.

Gisteren heb ik op de verenigingsavond easylife profito gekocht, ga eerst de halve dosis gebruiken en dan kijken wat dit doet. Kan altijd nog de hele dosis toevoegen, maar met garnalen doe ik dat liever niet als het niet nodig is.

Ik ga waarschijnlijk binnen nu en niet al te lange tijd co2 toevoegen. Kan via iemand van de vereniging een nieuwe set overnemen voor maar �50 en dan hoef ik alleen maar eens per ongeveer 1 jaar de fles bij te laten vullen en dan ben ik klaar. Ben heel benieuwd wat dit voor mijn planten gaat doen!

Je bak is mooi!

Ik ben erg benieuwd hoe groot die CO2 fles dan wel niet is?
Zelf gebruikt ik een 1,5 kg fles die zo'n 4 maanden meegaat en een 2 kg. fles waarmee we ongeveer 5 maanden vooruit kunnen.
Ook in een, weliswaar stevig beplantte, Rio 180.

Groet,
Ben

Ik ben ook benieuwd 🙂

Het is niet heel anders hoor, maar toch wel een beetje. 🙂 Zoek de verschillen zeg maar. 😉

Hier zijn ze dan:

aVCyI9LNzUpqXz3V3xg7N40_agOcFmE2.jpeg

Dankje, heel leuk om te horen!

Maar idee�n en suggesties blijven welkom, al is het natuurlijk niet gezegd dat ik er ook wat mee doe als het de inrichting betreft. 😉 Maar als het om het welzijn van de dieren gaat ben ik altijd bereid bij te leren!

De laatste 4 bijlzalmen leven nog steeds, dus ga nu toch weer denken aan nieuwe, wil het toch nog 1 keer proberen omdat ik weet dat ze zich met meer fijner voelen.

En de vloeistof van de co2 is mooi lichtgroen, lijkt allemaal prima dus! Alleen blijft mijn ph 7 a 7,5, iemand een idee hoe dit kan i.c.m. de co2 en wat ik nog kan doen om de ph naar beneden te krijgen? Geen ingrijpende of dure dingen, heb geen zin om mijn hele bak weer op de kop te moeten gooien en het budget is ook niet zo groot.

Waarom zou je je Ph naar beneden willen hebben? Vooropgesteld dat alles goed gaat in je bak zie ik eigenlijk geen reden om iets te willen veranderen?

Groet,
Ben.

Dacht dat het beter voor de vissen was om je ph tussen de 6,5 en 7 te hebben?

Dankje Ludger!

Je zou een bio-co2'tje kunnen proberen?

Je ph-hoeft zeker niet voor alle vissoorten naar beneden hoor! Ligt eraan. Eerst even goed opzoeken welke het w�l willen en welke het liever ni�t willen. Daarna kan je bijvoorbeeld een stuk hout erin doen, dit is zuur dus zal je ph laten dalen. Kan je eventueel wel een beetje licht getint water van krijgen. Catappa bladeren en eikenproppen kunnen ook. De ph-bodems zijn na een jaar al uitgewerkt en ook prijzig voor dit formaat. Ik zou eerst beginnen met het opzoeken!

blablabla zei:
Je zou een bio-co2'tje kunnen proberen?

Heb ik nu, zal binnenkort weer eens meten. Heb wel een zwaar po4 tekort, zal van het weekend eens kijken of ze dit bij de plaatselijke dierenwinkel hebben.

Maar ik wil wel over naar gewone co2, dan hoef ik niet elke 5 dagen nieuwe te maken en dan kan ik het als het licht uit is ook uitzetten.

algeneter12 zei:
Je ph-hoeft zeker niet voor alle vissoorten naar beneden hoor! Ligt eraan. Eerst even goed opzoeken welke het w�l willen en welke het liever ni�t willen. Daarna kan je bijvoorbeeld een stuk hout erin doen, dit is zuur dus zal je ph laten dalen. Kan je eventueel wel een beetje licht getint water van krijgen. Catappa bladeren en eikenproppen kunnen ook. De ph-bodems zijn na een jaar al uitgewerkt en ook prijzig voor dit formaat. Ik zou eerst beginnen met het opzoeken!

Bedankt voor de tips, zal er eens naar kijken! Bedoel je trouwens geen elzenproppen? Ik heb er trouwens al een ph verlagende bodem is, het garnalenkies van Dennerle, maar het werkt niet echt geloof ik. Maar zit ook nog wat te klooien met de co2, als dit permanent is, dan zal het zich misschien wel stabiliseren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan