Wat is er nieuw

Zweefvuil

Ik heb net 2 10ppi sponzen eruit gehaald en vervangen door filterwat. Het viel me wel op dat het voorfilter met 10ppi sponzen best smerig was al na 2 weken.

Stel ik neem zo een sunsun. Hoe deel ik die in? Standaard sponzen of bijv de zwarte eruit en daar filtervlies?
IMG_2538.jpeg

Stel ik neem zo een sunsun. Hoe deel ik die in? Standaard sponzen of bijv de zwarte eruit en daar filtervlies?
Bekijk bijlage 392460
Dit systeem werkt van onder, waar het water inkomt, naar boven. Dus onderop zit de grove filtering en wordt fijner na gelang je verder in je filterkomt. Dus bovenin vind de eindfiltering plaats. Wat je overal precies in doet hangt om die filtering te bereiken van jezelf af.

Dankjewel. Ik vind de huidige voorfilter van oase met ipv 2 sponsjes filterwatten niet genoeg presteren. Ik ga de filter aanpassen naar enkel biologisch met onder spons en ga deze losse voorfilter erbij zetten. Thanks voor jullie adviezen!

Ja, ik heb ook zo'n opstelling. Met spons en watten in het voorfilter. Moet wel regelmatig watten vervangen, maar het resultaat is erg goed.

Ik heb de groffe sponzen 10ppi, voorfilter, vervangen door de standaard geleverd blauwe - 1 spons en dat deel filterwatten.

Wanneer nodig zet ik skimmertje aan. Water is zuiver.

Dankjewel. Ik vind de huidige voorfilter van oase met ipv 2 sponsjes filterwatten niet genoeg presteren.

Vind dat je wel snel opgeeft, 24 uur is niet veel tijd om het al aanwezige zweefvuil af te vangen.

Vind dat je wel snel opgeeft, 24 uur is niet veel tijd om het al aanwezige zweefvuil af te vangen.
Vind ook de watten in het standaard oase voorfilter eromheen draaien niet ideaal.
Ik wil het filter zoveel mogelijk met rust gaan laten, dat kan met een losstaand voorfilter.
Ik vind dat zweefvuil zeker in 24 uur drastisch moet verminderen, nu zelfs na bijna 72 uur is het lang niet weg.

Dankjewel. Ik vind de huidige voorfilter van oase met ipv 2 sponsjes filterwatten niet genoeg presteren. Ik ga de filter aanpassen naar enkel biologisch met onder spons en ga deze losse voorfilter erbij zetten. Thanks voor jullie adviezen!
Beste Randolph.
Eigenlijk geloof ik dat je het anders kunt/mag benaderen. Het hoofdfilter, de filterpot met filtermateriaal laat je zoveel mogelijk met rust. Het voorfilter daar kun wat meer opties verzinnen in soort spons en filterwatten bijvoorbeeld.

Goedemorgen Aquariumvrienden!

Ik heb het nu een tijd aangekeken, maar kamp helaas nog steeds met zweefvuil. Ook heb ik drijfplanten toegevoegd.
Ik heb nu de sera prefix voorfilter met het volgende gevuld:
-Filterwatten
-Sera Crystal clear watter

Hoofdfilter (Oase biomaster 350)
-Onderste mand rode spons en filtervlies
-3 manden biologisch materiaal (siporax en eheim substrat pro)
-filtervlies + seachem purigen

Uitstroom is gewoon de directe uitlaat (geen spraybar of wat dan ook) richting de andere kant van de bak.
Ik heb geexperimenteert met een lilypipe opzetstukje, maar dit veranderde helaas niets.

Is er iets wat ik nog kan doen om het te verbeteren?

Zou de oorzaak ook een te sterke stroming kunnen zijn?
Of is het gewoon een kwestie van accepteren?

Ik heb ook een groep cory's die graag door de grond heen woelen.

Als je woelende Cory s hebt dan zou dat mede de oorzaak kunnen zijn. Ik heb dat met Sluierstaarten en die zijn wat groter maar dan zie je dat ook heel vaak.

Als je woelende Cory s hebt dan zou dat mede de oorzaak kunnen zijn. Ik heb dat met Sluierstaarten en die zijn wat groter maar dan zie je dat ook heel vaak.
Is het wellicht het proberen waard om een spraybar te maken voor de gehele achterwand om de stroming te verbeteren?

Heb je de algen inmiddels onder controle?
Ook die veroorzaken vuil wat rond zweeft.

Heb je de algen inmiddels onder controle?
Ook die veroorzaken vuil wat rond zweeft.
Dat lijkt langzaam de goede kant op te gaan.

Ik verwijder 2 maal per week bladeren die aangetast zijn en voeg nog spotbehandelingen toe.

Ik zie mensen die zelf een spraybar hebben gemaakt voor over de gehele achterwand voor betere stroming overal, dus zat te denken....misschien is dit nog wel een verbeterpunt?
Het valt mij namelijk op dat baardalg vooral voorkomt op plekken waar de stroming minder lijkt te zijn. (Zeker weten doe ik het niet)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan