Wat is er nieuw

De aquaria en hun bewoners van MarlonnekeW

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
De aanschaf van mijn nieuwe aquarium leek me een goede aanleiding om ook een foto-album te maken.

Het is een Juwel Rio125. Gisteren ben ik begonnen met inrichten en op dit moment ziet hij er zo uit.

_MG_7989_web_zpsrkwwa5bt.gif

De bodem is aquariumzand van Hornbach, waarbij ik 2 zakken zwart gemengd heb met 1 zak bruin.
De planten, die er nu in staan zijn:
-Vallisneria asiatica
-Echinodorus (soort weet ik niet)
-Pogostemon helferi
-Rotala Boshi (denk ik, zat geen kaartje bij)
-Alternathera rosaefolio
-Micranthemum Umbrosum

Het plan is nog één of twee Alternathera's toe te voegen, zodat het een wat groter groepje wordt. Verder wil ik linksvoor een lage Crypocoryne neerzetten en rechtsvoor moet nog een opvallende, wat grotere plant komen. Ik heb gemerkt dat ik nog een beetje aan een groter aquarium moet wennen, want ik dacht echt dat ik al een heel eind was met de beplanting 😉

Qua visbestand wil ik in ieder geval mijn Corydoras Panda naar dit aquarium verhuizen en waarschijnlijk ook mijn Boraras brigittae en vuurgarnalen. Wat de rest van het bestand wordt weet ik nog niet.

Omdat er in mijn nieuwe aquarium nog niet veel te fotograferen valt, zijn hier nog een paar leuke foto's, die ik het afgelopen jaar gemaakt heb.

Garnalenlunch:
_MG_45791_web_zps322a5aef.gif

Ieniemienie:
_MG_4636_web_zps76804864.gif

Bij mama/tante op de neus:
_MG_47771_web_zpsa80c9a11.gif

Japonica garnaal close-up:
_MG_6388_web_zps4e7a6b1d.gif

Baby cory:
_MG_7343_web_zps777e8939.gif

Het begin ziet er goed uit! 🙂

Mooi begin en prachtige foto's! Ben benieuwd naar het vervolg. Beloofd iets mooi's te worden :petjeaf:

Bedankt voor de complimenten!
Om foto's te maken ben ik ook super blij met mijn Rio. Mijn andere aquarium heeft een gebogen voorruit. Misschien mooi om naar de vissen te kijken, maar een ramp om te fotograferen, omdat alles vertekent. Ik kan op dat gebied niet wachten tot de vissen erin zitten!!

Ziet er al mooi uit zeg 🙂

Misschien het hout wat naar achteren doen?
Het lijkt nu net of hij tegen het raam komt.
Je zou ook op het hout wat Javamos kunnen doen, of bijvoorbeeld een Anubia (plantje) op vast kunnen maken met bijvoorbeeld visdraad.

Edit: Je maakt mooie, scherpe foto's 🙂

Bedankt voor de tip van het hout. Daar ga ik morgen naar kijken. Ik heb ook al zitten na te denken over een Anubias, maar ik wil eerst even wachten tot het hout gezonken is en die lelijke steen eraf kan 😉. In mijn andere aquarium heb ik kleine Anubiassen zitten (nana en bonsai). Die vind ik erg mooi, maar ik vraag me af of hier een grotere soort niet mooier staat.

Mooie bak en echt schitterende foto's van de garnalen!

MarlonnekeW zei:
Bedankt voor de tip van het hout. Daar ga ik morgen naar kijken. Ik heb ook al zitten na te denken over een Anubias, maar ik wil eerst even wachten tot het hout gezonken is en die lelijke steen eraf kan 😉. In mijn andere aquarium heb ik kleine Anubiassen zitten (nana en bonsai). Die vind ik erg mooi, maar ik vraag me af of hier een grotere soort niet mooier staat.

Inderdaad beter eerst even wachten tot het hout is gezonken, denk ik 🙂

Grotere soort Anubia's zou misschien wel mooier staan, maar die groeit vast ook nog.
Hangt er denk ik ook weer vanaf hoe je het hout gaat plaatsen uiteindelijk.
Zal toch wat passen en meten zijn en wat je zelf het mooiste vindt.

Bij het inrichten heb ik verschillende dingen uitgeprobeerd met het hout (o.a. ook omhoog gezet), maar ik wil heb graag 'plat' laten staan, omdat mijn cory's dan een mooie schuilplek hebben om onder te zitten. In mijn huidige aquarium heb ik een bruggetje van leisteen gebouwd en daar is altijd wel een cory onder te vinden. Dit stuk hout is hopelijk een natuurlijke vervanger hiervoor.

Ik heb net ook even naar de foto's van jouw aquarium zitten kijken (ziet er prachtig uit trouwens) en daarbij viel me gelijk de Anubias (met de mooie nerven) en de bruine cryptocoryne op. Welke soorten zijn dat?

Vandaag heb ik weer wat planten toegevoegd, het hout iets naar achteren verplaatst en twee stukken lavasteen toegevoegd.

Het ziet er nu zo uit:
_MG_8017_web_zps9puqgs0q.gif

Of ik de mosbal laat liggen weet ik nog niet. Ik heb deze ooit een keer besteld op internet voor mijn nano-bakje, maar hij was veel te groot. Hier past hij wel, maar ik vraag me af of ik een plantje op die plek niet mooier vind.

Verder heb ik nog een vraagje over één van de planten. Ik heb op twee verschillende plekken een Alternanthera rosaefolia gekocht. De eerste vond ik al erg veel op een Alternanthera reineckii 'red' lijken, maar nu ze naast elkaar staan lijken het helemaal twee verschillende soorten. Ik heb expres voor de Rosaefolia gekozen, omdat deze iets gemakkelijker zou zijn en omdat deze plant geschikt zou zijn om bij de filteruitlaat te zetten.

Ik heb er even een foto van gemaakt:
_MG_8020_web_zpslaq6n8we.gif

Is dit, zoals de kaartjes aangeven, twee keer dezelfde plant of heb ik één van de twee onder een verkeerde naam gekocht?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Inmiddels zijn de eerste bewoners verhuisd; 3 jonge corydoras panda. Het is de bedoeling dat er z.s.m. nog een 4e jonge cory bijkomt, maar die laat zich tot nu toe nog niet vangen (in tegenstelling tot zijn/haar broers/zussen, die zelf het netje inzwommen).

Samen op verkenning:
_MG_8099_web_zpsjvdo2vqd.gif

Lekker gondelen:
_MG_8097_web_zpstykwywbv.gif

Wat een prachtige foto's! 🙂

Wat een prachtige foto's.
Je bak staat er goed bij. Netjes hoor.

Bedankt! Maar ik had ook wel fotomodellen, die heel goed meewerkten 😉

Mooie foto s hoor. Die vissen zijn goed afgericht 😉.

De bak waarin ze zijn opgegroeid heeft heel lang naast mijn computer gestaan, waar ik vaak op aan het werk ben. Dat scheelt volgens mij behoorlijk veel. Het aquarium waar hun ouders in zitten, staat in een hoek en die verstoppen zich in eerste instantie als je voor het aquarium gaat staan. Het nieuwe aquarium staat nu naast de computer, dus hopelijk zijn ze straks allemaal zo goed te fotograferen 😉.

Vandaag heb ik iets heel leuks/bijzonders meegemaakt met de cory's. In mijn opgroeibak had ik drie visjes van ongeveer dezelfde leeftijd zitten, die de afgelopen maanden samen zijn opgegroeid. Het was de bedoeling dat ze samen naar de nieuwe Rio125 zouden verhuizen; twee zwommen min of meer zelf het netje in, terwijl de derde zich absoluut niet liet vangen. Omdat ik niet teveel stress wilde veroorzaken heb ik het maar even zo gelaten en vandaag was het bij de eerste poging wel gelijk raak. Vanaf dat moment heb ik mijn ogen uitgekeken. Het derde visje bleef in eerste instantie even beduusd stilliggen, maar al snel kwam ��n van de twee anderen naar hem toe en vanaf dat moment was het goed. Waar ze de afgelopen dagen allemaal nog wel eens onrustig langs de ramen zwommen (vooral het visje dat nog in de opgroeibak zat), zwemmen ze nu rustig over de bodem. Een van de twee anderen is blijkbaar favoriet, want die twee zijn sindsdien niet meer dan een paar centimeter bij elkaar vandaan geweest. Echt geweldig om te zien!

Hier zijn twee foto's van vandaag.

_MG_8177_web_zpsjjxh4jaz.gif

_MG_8188_web_zpsqmxs6use.gif

Kan je mij vertellen wat voor lens je hiervoor gebruikt? En flits je? Belicht je bij? Wil je met ons jouw camera specs delen?

Ja, hoor.
Canon Eos 5D mark II, Canon EF 100mm F/2.8 macro, belichting M-stand en in dit geval iso 800, F/8.0, 1/40, direct ingeflitst met omnibounce met de flitsbelichtingscompensatie op +1. Ik heb de opnamen in RAW gemaakt en later bewerkt (even snel de standaarddingen) in CameraRaw en Photoshop (CS6).

(ik ben in het dagelijkse leven fotograaf, vandaar dat ik dit soort apparatuur tot mijn beschikking heb).

Bedankt!!

Ik heb net ook de 4e baby cory op de foto kunnen zetten.

_MG_8197_web_zps0c9ieuzp.gif

Het was eigenlijk de bedoeling om maar 3 cory's aan de bestaande groep toe te voegen, maar deze is per ongeluk met een grote broer/zus meegelift in het netje, dus mag hij ook blijven 😉.

Wat een prachtige foto's! En leuke beestjes h� die cory's.
Ben je er al uit wat voor vissen er nog meer in komen?

MarlonnekeW zei:
Ja, hoor.
Canon Eos 5D mark II, Canon EF 100mm F/2.8 macro, belichting M-stand en in dit geval iso 800, F/8.0, 1/40, direct ingeflitst met omnibounce met de flitsbelichtingscompensatie op +1. Ik heb de opnamen in RAW gemaakt en later bewerkt (even snel de standaarddingen) in CameraRaw en Photoshop (CS6).

(ik ben in het dagelijkse leven fotograaf, vandaar dat ik dit soort apparatuur tot mijn beschikking heb).

Oke is mij volkomen duidelijk als hobby fotograaf en videoproducent met DSLR ;-) . Ik heb zelf alleen vrij korte lenzen, met mijn 35mm f1.8 wil het gewoon niet. Niet als je het onderwerp gevuld in je kader wilt hebben en tegelijk goed scherp. Ik heb wel 1 tele maar ik dacht als ik daarmee flits dat ik alleen maar glas reflectie zou krijgen. Misschien toch maar eens flitsen op afstand.

Verder schiet ik ook gewoon een RAW, zeker omdat je het soms nog wel aanpassen qua kleur en belichting en dat is makkelijker/mooier met RAW.

Bedankt in ieder geval voor je uitleg. 🙂

Mooie foto's vd cory's.

Ik schiet eigenlijk nooit RAW, toch eens doen dan en Photoshoppen.
Heb mn laatste gemaakt met de 50mm plastic fantastic op mn 1100d.
Met belichtingen en correcties. Weet wel dat het veel oefenen is en weinig licht in de kamer aan te hebben.

Ik heb wel wat idee�n over het visbestand, maar ik ben er nog niet helemaal uit. In mijn huidige aquarium heb ik een schooltje Rasbora brigittae zitten. Die kunnen in principe gewoon blijven zitten, maar van de andere kant gun ik ze ook wel weer een mooi groot aquarium. Dit aquarium is aan een grote onderhoudsbeurt toe, dus ik denk dat ik ze in ieder geval even tijdelijk naar de Rio ga verhuizen, zodat ik op mijn gemak het andere aquarium weer in orde kan maken. Als ze het naar hun zin hebben, mogen ze blijven, anders gaan ze weer terug naar hun huidige aquarium.
Wat het definitieve bestand gaat worden, hangt een beetje af van hoe dit gaat, maar ik zou in ieder geval graag nog een schooltje Barbus oligolepis (eilandbarbeel) willen toevoegen. Deze zitten meer onder/middenin, terwijl de Borarasjes vooral bovenin zitten, dus dit zou samen moeten kunnen.
Ik heb begrepen dat dwergcichliden en cory's op 80cm geen goed idee is en Goerami's wil ik niet meer, dus qua koppelvisjes blijft er dan niet zoveel meer over.

@Morsche: met een telelens schiet je helaas niets op. Je kunt weliswaar meer inzoomen, maar de minimale afstand, waarop je met zo'n lens kunt scherpstellen is vaak veel te lang (b.v. 1 meter). Dan ga je als het ware weer uitzoomen (naar voren of achteren lopen is ook gewoon zoom), waardoor je het effect van de telelens weer teniet doet.

Wat betreft RAW, dat heeft voor- en nadelen. Als je gaat photoshoppen kun je eigenlijk niet anders (heeft te maken met het feit dat jpeg een 8-bits bestand is en RAW een 16-bits bestand. Als je gaat bewerken verlies je kwaliteit en bij RAW heb je, doordat het 16-bits is, vele malen meer ruimte dan bij jpeg; bij jpeg kom je met een paar kleine bewerkingen al onder de kritieke grens). Van de andere kant word je dan 'verplicht' om je foto's te bewerken, omdat je RAW-bestanden niet kunt laten afdrukken, delen op internet enz.
Ik schiet standaard in RAW, mede omdat ik door mijn fotografieopleiding allerlei standaardverbeteringen, die de camera normaal gesproken doet, uit heb staan. Dit zal ik dus zelf handmatig moeten doen in photoshop. Veder bewerk ik eigenlijk niet eens zo veel (hooguit wat vlekjes weghalen en een eventuele kleurzweem eruit halen). Dit scheelt wel wat met de foto's, maar ik denk dat de kwaliteit van de camera een grotere rol speelt.

Edit: met de opmerking over de beroepsfotograaf bedoelde ik trouwens dat het voor mij makkelijk praten is met een fullframe camera tot mijn beschikking 😉

Zeer geslaagde foto's hoor. :petjeaf:

Bedankt!

Inmiddels heb ik ook twee volwassen cory's over kunnen zetten. De bedoeling was om het in twee keer te doen; eerst de ene helft van de groep en een paar dagen later de rest, maar daar denken de dames/heren cory's blijkbaar heel anders over. Verder dan twee ben ik niet gekomen, ondanks dat hun favoriete voer in het netje zat. Dat was opeens totaal niet meer interessant 😉.

Dit zijn de twee nieuwe bewoners:
_MG_8208_web_zpstz6dtlwn.gif

Groot en klein:
_MG_8212_web_zps1h5zvyln.gif

Alles is inmiddels goed aan het groeien, er zijn nog wat nieuwe planten bijgekomen (waaronder een Anubias) en ik heb de lavastenen vervangen voor hout, dus er is al best een verschil te zien met de eerste foto.

_MG_8250_web_zps42vj5n7f.gif

Zoals ook in mijn post over het visbestand te lezen is, zijn de plannen qua bewoners erg veranderd.
Mijn volwassen cory's gaan naar iemand die we wel mee wil kweken. De jonge cory's gaan naar mijn andere aquarium (waar de volwassenen altijd ingezeten hebben), dat ik de komende tijd nog meer cory vriendelijk wil maken. Ik wil er bijvoorbeeld dezelfde bodem in maken als in de Rio (is nu cory-vriendelijk grind van Dennerle), zodat ze lekker kunnen gondelen. Zodra dat klaar is, zal ik daar ook een foto van plaatsen.

In de Rio wil ik dwergcichilden gaan houden (waarschijnlijk Apistogramma borelli) met een passende scholenvis en heel misschien een L144. Wat ik me nu afvraag: Is de huidige inrichting geschikt voor Borelli's en waar moet deze nog aangepast worden? Waar ik het meeste over twijfel, is het stuk hout dat erin zit. Omdat het vrij open is, vraag ik me af of dit wel als schuil/broedplaats kan dienen.

Inmiddels is er weer het ��n en ander veranderd. Ik heb de inrichting van mijn Rio125 wat aangepast door ander hout toe te voegen en de planten te verplaatsen. Het ziet er nu zo uit :
_MG_8693_web_zpskwsznjts.gif

Ook zijn er wat nieuwe bewoners bij gekomen:

L144:
_MG_8741_web_zpsmdqmllph.gif

Een aantal vuurgarnalen:
_MG_8714_web_zpsrnxckrr7.gif

En tijdelijk zitten er 12 Boraras brigittae in, omdat ik de bodem van mijn andere aquarium vernieuwd heb.
_MG_8698_web_zpsc0lkfdzo.gif

Door de bodemwissel heb ik een groot aantal jonge cory's in de Rio moeten zetten. Omdat ik ze niet nog een keer wil gaan verhuizen, is het dwergcichliden plan definitief van de baan. De Boraras gaan wel terug, omdat ik de Aqua 60 geschikter voor hen vind (minder sterke lampen en vooral minder sterke stroming). Wat het visbestand dan wel gaat worden weet ik nog niet.

Het wordt in ieder geval:
10x Corydoras panda
1x L144

Voor de rest zit ik te denken aan een schooltje Barbus oligolepis en een harem Kaap lopez, maar dat zijn allemaal vissen, die in het midden/onder zwemmen, dus ik weet niet of dat wel slim is...

Mijn Crystal red garnalen gaan ook verhuizen. De eerste zitten sinds vandaag in hun nieuwe aquarium (Qubie40).
_MG_8727_web_zpseae5gu2r.gif

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan