Wat is er nieuw

De aquaria en hun bewoners van MarlonnekeW

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
Ziet er goed uit en prachtige foto's zeg!

Hele mooie foto s hoor.
Je kunt zien dat je dat vaker doet 😀.

Erg mooie bak :thumbs:

Hier in de Dubai ook corydoras met kaapse lopez zitten. Gaat hier prima samen en de vissen leven mooi naast elkaar. De lopez zijn ook niet alleen op de bodem of er vlak boven te vinden: ze zitten soms ook helemaal bovenin de bak.

Mss is de rasbora hengeli een mooie scholenvis. Zwemt meer middenin en is een mooie kleurrijke vis. Ik zit erover te denken dat ik er hier ook een 10-tal voor in de bak wil halen, waarbij mijn huidige school borarasjes vooral bovenin de bak vertoeft.

Bedankt voor alle complimenten!!

Naar de Rasbora hengeli heb ik ook gekeken en dat is inderdaad ook een mooi alternatief. Het probleem is alleen een beetje dat ik de Barbus oligolepis echt helemaal geweldig vind. Ik weet alleen niet goed wat ik hier dan nog bij kan zetten. Het lastige van de Rio is dat de stroming best sterk is en dat deze niet of nauwelijks aan te passen is. De meeste oppervlakte vissen (Goerami's, Betta's enz.) houden juist niet van stroming, dus die vallen dan eigenlijk al af.

Nou heb ik eigenlijk altijd een externe filter op mijn bakken gehad, maar kun je de uitstroom van de interne pomp niet naar het oppervlak richten om de stroming te verminderen?

De uitstroom staat op het oppervlak gericht, maar is ook lastig te stellen, omdat hij erg dicht bij de achterwand zit (ik heb de achterwand zelfs een stukje moeten uitsnijden om alles passend te maken).
Juwel heeft ook b.v. geen sproeibuizen, die erop passen. Ik zou wel een minder sterke pomp kunnen kopen, maar eigenlijk vind ik een goede circulatie ook wel belangrijk. Het visbestand op deze situatie aanpassen is dan misschien toch makkelijker.

MarlonnekeW zei:
De uitstroom staat op het oppervlak gericht, maar is ook lastig te stellen, omdat hij erg dicht bij de achterwand zit (ik heb de achterwand zelfs een stukje moeten uitsnijden om alles passend te maken).
Juwel heeft ook b.v. geen sproeibuizen, die erop passen. Ik zou wel een minder sterke pomp kunnen kopen, maar eigenlijk vind ik een goede circulatie ook wel belangrijk. Het visbestand op deze situatie aanpassen is dan misschien toch makkelijker.
Met een stukje slang en een losse spraybar (van Eheim of JBL bijvoorbeeld) kun je volgens mij aan het Juwel uitstroompijpje wel iets in elkaar friemelen.

Ik zal eens op onderzoek uitgaan, wat er allemaal aan spraybars te koop is en of ik die aan het Juwel uitstroompijpje kan bevestigen.

Wat misschien ook een oplossing is om i.p.v. de Kaap lopez voor een harem Epiplatys dageti te kiezen, maar hier lees ik tegenstrijdige berichten over. Op sommige plaatsen staat dat ze liever geen stroming hebben, terwijl ik ook al gelezen heb dat ze zich graag in de nabijheid van stromend water ophouden. Met drijfplanten en het door laten groeien van de Vallisneria kan ik waarschijnlijk wel een stuk oppervlak met minder stroming cre�ren. Zou dat genoeg kunnen zijn voor de Epiplatys dageti?

Dat is prima hoor. Met Vallisneria kan je goed stukken met stilstaand/weinig stromend water cre�ren.

Dat is fijn om te horen. Nu maar wachten tot alles gaat groeien 😉.

Maar het wordt nog lastiger, want na 1,5 week hectisch langs de ramen heen en weer schieten, lijken mijn Boraras brigittae het steeds meer naar hun zin te hebben in de Rio. Een paar visjes beginnen (sinds vandaag) weer erg mooi op kleur te komen en ze zwemmen nu ook rustig in het midden van de bak tussen de planten.

Ga ik nu visjes, die het prima naar hun zin hebben in het grote aquarium, weer in een kleiner bakje zetten (waar ze waarschijnlijk ook weer super van in de stress raken)?

Toch maar eens nadenken over een bestand met de Rasbora's...

Weer even een update:
Mijn nieuwste bewoner is inmiddels helemaal gewend. Hij/zij is lekker actief en kan het prima vinden met de cory's en de garnalen.

_MG_8777_web_zpsomjerkoc.gif

Met de cory's gaat het ook prima. Ze zijn inmiddels al flink gegroeid.

_MG_8788_web_zpsmxqfou09.gif

De Borarasjes hebben het helaas nog steeds niet naar hun zin en gaan definitief naar mijn andere aquarium verhuizen, zodra deze weer helemaal stabiel is.
Qua visbestand lijkt het erop dat ik er eindelijk uit ben. Ik heb besloten om de komende week een scholenvis toe te voegen die in de middenlaag zwemt (en niet een barbeel-soort), zodat het niet te druk kan worden op de bodem. Het gaat nog tussen twee soorten; de Gele fantoomzalm (Hyphessobrycon roseus) en de Rode fantoomzalm (Hyphessobrycon/Megalamphodus sweglesi). De eerste soort heeft als voordeel dat ze wat kleiner blijven, waardoor ik een iets grotere school kan nemen. Bij de tweede soort is het verschil tussen mannen en vrouwen veel beter te herkennen (ik heb ooit een schooltje gele fantoomzalmen gehad, dat voornamelijk uit mannen bestond en ik weet uit ervaring dat dit niet goed gaat). Ik ben er dus bijna 😉

Als over een tijdje de planten gegroeid zijn en er meer drijfplanten in de bak zitten, wil ik kijken of hierdoor de stroming voldoende wordt afgeremd en of ik nog een bovenlaag bewoner kan toevoegen.

Prachtige foto's! Ik vind het juwel filter ook veel te hard stromen/blazen. Wat ik zelf altijd doe is wat filterwat om de uitstroom binden met een elastiek..die vervang ik dan elke week..
Je kan het ook om de pomp zelf binden en geen uitstroom pijpje gebruiken.

Iemand hier op het forum gaf mij ook de top om een spaybar en een stukje slang of e.d. te gebruiken..dat wil ik nog eens proberen. De citroentetra is trouwens ook erg mooi 😛

Bedankt voor de tip met de filterwat! Daar ga ik zeker naar kijken.

De citroentetra had ik ook op mijn lijstje staan (best hoog zelfs), maar in de winkel werd deze afgeraden omdat hij toch wat groter zou worden dan b.v. de fantoomzalmen en dan zou 80 cm toch te klein zijn (?).

Prachtige foto's en mooie bak.

Ik heb 2 vrouwtjes Kaap Lopez zitten die je voor weinig op zou kunnen halen. Hoef je er alleen 2 mannen bij te zetten 😉 Je woont in de buurt zie ik...
Ik woon in Rotterdam zevenkamp. Kunnen ook evt afspreken bij Verduijn cichliden ofzo, dan kun je de mannen er gelijk bij halen hihi...

Mijn ervaring is dat de Kaap Lopez vooral bovenin de bak te vinden zijn. Maar dat kan komen door de dominante bezetting die ik beneden in de bak heb. De mannetjes zijn op onverklaarbare wijze doodgegaan, maar de vrouwtjes doen het erg goed. Ik wil er alleen geen mannen meer bij nemen omdat ik mijn bestand toch wat te fors vond worden.

Ik heb er een advertentie van staan, je kunt daar even kijken...
Of pb mij even als je interesse hebt.

Ben erg jaloers op de foto's, ze zijn prachtig.. haarscherp. Vooral die met die garnaaltjes die aan het eten zijn en die ene die op die andere zit... zo leuk.

Bedankt voor het aanbod, maar ik ben helaas nog niet zo ver dat ik er Kaap lopez bij wil/kan zetten. Ik blijf het erg mooie vissen vinden en ze staan zeker nog steeds hoog op het lijstje, maar het plan is om eerst een schooltje voor de middenlaag aan te schaffen en dan te kijken hoe alles zich ontwikkelt (waar zwemt iedereen, waar is nog plaats, hoe gaat het met de stroming enz.). Het zou bijvoorbeeld kunnen dat als ze een beetje door de hele bak zwemmen, het mooier is om de school uit te breiden en het bij drie (Zuid-Amerikaanse) soorten te houden, dan nog een harem van een andere soort toe te voegen. Dit is mijn eerste 'grotere' aquarium en ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat het (zonder veel ervaring) best wel lastig is om in te schatten hoe het daadwerkelijk gaat als je een bepaalde soort aan het aquarium toevoegt. Vandaar dat het allemaal niet zo snel gaat. Voordat iedereen gewend is en de planten gegroeid zijn (want dat is nog wel nodig), zijn we waarschijnlijk alweer een aantal weken/maanden verder, dus het komt qua timing nu niet goed uit.

Ik hoop dat je een goed huis voor de Kaap lopez dames kunt vinden!

MsFelix zei:
Mijn ervaring is dat de Kaap Lopez vooral bovenin de bak te vinden zijn. Maar dat kan komen door de dominante bezetting die ik beneden in de bak heb.

Grappig, die van mij denken dat ze corydoras zijn en zitten altijd op de bodem 😀

Die van mij ook, zitten veelal rond de bodem, maar zijn soms ook wel bovenin te vinden

MarlonnekeW zei:
Bedankt voor de tip met de filterwat! Daar ga ik zeker naar kijken.

De citroentetra had ik ook op mijn lijstje staan (best hoog zelfs), maar in de winkel werd deze afgeraden omdat hij toch wat groter zou worden dan b.v. de fantoomzalmen en dan zou 80 cm toch te klein zijn (?).

Bij mij werkt dat wel met de filterwatten..gewoon een beetje kijken hoe dicht de de laag voor de uitstroom moet zijn..heb meestal maar een beetje maar dan gaat het gewoon net iets beter. Als de planten wat groter zijn zie je het nauwelijks in de bak.

En wat betreft de grootte van de vissen..ik lees veel dat ze vanaf 60 cm kunnen. Dat vind ik wel wat klein. Een bak van 80 cm is natuurlijk alweer een stukje groter. Ligt misschien ook een beetje aan de medebewoners.

Vind de danio choprae ook erg mooi, die blijft kleiner.

Fijne typefouten van me trouwens in het vorige bericht haha.

Ik ben gelijk even met wat filterwatten aan de slag gegaan, maar jeetje wat maakt zo'n klein beetje watten veel verschil! Er is nu nog wel voldoende stroming, maar deze is veel rustiger geworden. Dat was vooral goed te zien bij het voeren. I.p.v. dat dit door de hele bak 'wervelde' zakt het nu rustig naar de bodem. Het voordeel is dat de Borarasjes nu veel meer tijd hebben om te eten. Ik ben heel benieuwd of ik ook verschil in gedrag ga zien.

In ieder geval heel erg bedankt voor de tip!!

Wat betreft de Citroentetra. Ik vind het zo lastig om in te schatten welke informatie nu klopt en welke niet. Vanochtend was ik me nog even aan het inlezen over de Rode fantoomzalm en daarbij kwam ik een bericht tegen dat ze super druk zijn bij het voeren en dat andere bewoners de grootste moeite hebben om ook wat eten te bemachtigen. Ze werden zelf kleine piranha's genoemd. Dan ga je toch weer twijfelen of je zo'n vissen wel in je aquarium wil hebben. Maar uiteindelijk zal ik toch een keer de knoop moeten doorhakken en dan hopen dat ik de juiste keuze gemaakt heb 😉.

Het was duidelijk een probleem met de stroming, want ik begin eindelijk weer mijn 'oude' Borarasjes terug te krijgen. In het begin zaten ze nog heel veel bij de zijruit, maar inmiddels zie ik ze ook met z'n allen dwars door het aquarium zwemmen (en niet meer langs de voorruit, zoals ze eerst deden). Het tempo waarin ze zwemmen is ook veel rustiger geworden.

Mooi dat het heeft gewerkt! Een spraybar etc. zal misschien nog wel mooier zijn maar ja, daar moeten we ook maar tijd voor hebben ;-)

Ik heb vroeger zelf de rode fantoomzalm gehad..ik had er verder geen problemen mee eigenlijk. Ik geef vaak wel een combinatie van voer..iets dat zinkt maar ook iets dat blijft drijven. De Rasbora eten ook vaak van de oppervlakte. Ik geef de Rasbora vaak een beetje Artemia quick. Dat blijft goed drijven.

Een spraybar zou ook kunnen, maar ik denk dat dit veel meer opvalt dan een beetje watten om de uitstroom. Veel spaybars zijn groen, waardoor ze heel erg opvallen tegen een donkere achterwand en dat vind ik niet mooi. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar volgens mij kun je door te kiezen voor een dunnere of juist dikkere pluk watten ook nog wat vari�ren met hoeveel de stroming gedempt wordt. Ik vind het voorlopig een prima oplossing 😉.

De Boraras brigittae zitten sinds vandaag weer in mijn Aqua60 en hier hebben ze het duidelijk veel beter naar hun zin. Het eerste 1,5 uur zaten ze nog tussen de planten verscholen, maar inmiddels zwemmen ze vrolijk door het voorste (open) gedeelte van de bak. De mannetjes zijn inmiddels al weer knalrood van kleur en er wordt weer gepronkt, iets wat ik in de Rio niet gezien heb. Dit wordt dus hun definitieve huis. Ik zal proberen om de komende dagen een paar foto's te maken.

Zoals beloofd wat foto's van mijn Aqua60. Ongeveer 3 weken geleden heb dit aquarium opnieuw ingericht met een nieuwe bodem, planten en hout.

Dit was de oude situatie:
_MG_8257_web_zpshdfr5djq.gif

Zo ziet het er nu uit:
_MG_8810_web_zpsucn72zlu.gif

De plantjes rechts vooraan (Pogestemon helferi en Ammania sp. bonsai) staan er nog maar een weekje in, dus die moeten nog flink groeien.

De bewoners zijn 12 Boraras brigittae.

_MG_8812_web_zpsvfd6pvk6.gif

_MG_8818_web_zpsjd79wwke.gif

Het gedrag van de Borarasjes is heel anders geworden, sinds ze als enige bewoners in dit aquarium zitten. In de oude bezetting (met als medebewoners Corydoras panda en garnalen) vormden ze een echte school. Ook in mijn Rio zwommen ze veel samen. Nu is van die samenhorigheid niets meer te merken. De mannen hebben het sinds gisteren behoorlijk met elkaar aan de stok, waarschijnlijk gaat het om de dames of het territorium of beide. De vrouwtjes willen niet in het strijdgewoel terecht komen en blijven veel tussen de planten zitten. Scholen doen ze eigenlijk helemaal niet meer.

Het plan is om op korte termijn een bodembewoner toe te voegen. De Borarasjes zijn behoorlijk lastig met eten, waardoor er veel voer op de bodem terecht komt (is op de foto goed te zien). Daarom wil ik op zoek gaan naar een soort die dat opeet, zodat ik niet continu de bak in moet om de bodem schoon te houden.

Inmiddels zijn er weer een paar nieuwe bewoners bijgekomen.

In mijn Rio zwemmen sinds gisteren 9 Citroentetra's (ik heb er tien gekocht, maar er zaten er maar negen in het zakje. Het tiende visje ga ik de komende week ophalen). Ze moeten natuurlijk nog wennen, maar tot nu toe zijn ze helemaal niet schuw en zwemmen ze gezellig als school door de bak.

_MG_8836_web_zps7ikucrcn.gif

_MG_8874_web_zpsek3mymrk.gif

Nog wat foto's van de andere bewoners:

L144
_MG_8857_web_zpsiwh0rpar.gif

Jonge corydoras panda
_MG_8869_web_zps9gnrjmfv.gif

Garnaal
_MG_8859_web_zpslw2txhhb.gif

In de Aqua60 hebben de Borarasjes gezelschap gekregen van een schooltje Corydoras pygmaeus. Het is leuk om te zien dat deze soort een heel ander gedrag heeft dan mijn panda's.

Een van de cory's
_MG_8888_web_zpscc3uhsfh.gif

De Borarasjes lijken nog roder te zijn geworden
_MG_8887_web_zpsahy09hl1.gif

Erg mooie foto's weer! Heb sinds kort zelf ook een nieuwe bak..zitten nu ook citroentetra's en panda's in. Erg mooie visjes. De tetra's schieten meteen naar de hoek van de baak waar ik ze voor de 1e keer eten heb gegeven als ik de klep open doe..totaal niet schuw..ze kleuren erg mooi op. Toen ik ze kocht had ik er ook 1 te weinig in het zakje 😛

Rasbora blijven ook prachtig..heb ze zelf in m'n kleine bak. We hebben een beetje dezelfde smaak volgens mij 😛 hahahaha

Inderdaad grappig dat er zoveel overeenkomsten zijn 😉.

De citroentetra's zijn bij mij ook erg op voedsel gefixeerd. Eentje zwemt steeds tussen de cory's rond om te kijken of er nog iets te eten op de bodem ligt. Vandaag heb ik ze voor het eerst vlokken gegeven en daar werd ook gelijk op aangevallen. Ze eten dus echt alles, of het nu op het oppervlak drijft of op de bodem ligt.

Weet je al wat je verder bij de cory's en de tetra's gaat houden?

Prachtige foto's weer.
Heb zelf ook de brigittae's en vind het hele leuke visjes,jij doet ze echt eer aan met je foto's!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik foto's geplaatst heb en inmiddels is ook het e.e.a. veranderd. Om een lang verhaal kort te maken; doordat mijn Borarasjes lastige eters zijn en de Corydoras pygmaeus (in tegenstelling tot de panda's) niet echt het voedsel van de bodem opeten, kreeg ik in mijn Aqua 60 flinke problemen door een veel te vieze bodem. Daarom heb ik besloten om de boel drastisch om te gooien.

Ik heb mijn Qubie40 verkocht en daarvoor in de plaats een 60cm aquarium gekocht. Deze moet natuurlijk eerst indraaien, dus moest ik een aantal aanpassingen doen om de bewoners van de Qubie kwijt te kunnen. De Corydoras pygmaeus en de Pseudepiplatys annulatus zijn vanuit de Aqua60 naar de Rio verhuisd en de Borarasjes hebben gezelschap gekregen van mijn Crystal Red garnalen en de laatste lichting baby Corydoras panda, die over een paar weken oud genoeg zijn om naar hun nieuwe huis te gaan. Sinds die tijd is de bodem van de Aqua60 weer super schoon. Omdat het anders te vol werd, heb ik voor mijn Citroentetra's een nieuw huis moeten zoeken en dat is gelukkig heel goed gelukt (groot aquarium met nog 10 soortgenootjes).

Half juni, na mijn vakantie, wil ik de eerste bewoners aan het nieuwe aquarium toevoegen. Hoe het visbestand precies wordt, weet ik nog niet helemaal. Er komt of een koppel Apistogramma borelli in met een tweede soort, die wat meer bovenin zwemt (eventueel mijn ringbandsnoekjes) of ik maak er een killi-aquarium van. Gelukkig heb ik nog even de tijd om hier rustig over na te denken.

Ik zal proberen om binnenkort wat foto's van de aquariums zelf te maken, want ik heb wat met de verschillende stukken hout geschoven, waardoor de inrichting anders is geworden.
Hier zijn wel alvast een paar foto's van de bewoners van de Rio.

Samen aan het ontbijt:
_MG_9207_web_zpshdg61lfn.gif

De Cory rechts op de foto heeft duidelijk een ander oog dan de rest. Hij/zij heeft op jonge leeftijd een oogaandoening gekregen. Ik was bang dat hij dit niet zou overleven, maar het gaat eigenlijk nog steeds heel erg goed. Aangezien hij inmiddels al bijna volgroeid is, hoop ik dat hij er, buiten een gek rondje in zijn pupil, verder niets aan over zal houden.

Zo kan ik er ook bij:
_MG_9223_web_zpse6oed6wi.gif

Corydoras pygmaeus aan het gondelen:
_MG_9229_web_zpskptidhqa.gif

Moet dat nou?
_MG_9221_web_zpsiucbnpws.gif

Even uitbuiken:
_MG_9236_web_zpscnyaxups.gif

Annulatus man:
_MG_9246_web_zpsgok4j7l7.gif

Ondersteboven:
_MG_9249_web_zps87i4gc2q.gif

Schitterende foto's!

Bedankt!

Hier zijn, zoals beloofd, wat overzichtsfoto's van hoe mijn aquariums er nu uitzien.

Mijn nieuwe Rekord600:
_MG_9276_web_zpscrvuromx.gif

De Anubias coffeefolia (op het hout rechts) is een soort van verstekeling; hier moet ik nog ergens een goed plekje voor vinden

Doordat ik wat met het hout ben gaan schuiven, is de rest ook anders geworden.

De Rio:
_MG_9272_web_zpsnzra7ewd.gif

De Aqua60:
_MG_9283_web_zps5crgzyqp.gif

Hierin komt ipv de mosbal rechtsvoor nog een micranthemum monte carlo

Marlonneke, je hebt echt 3 prachtig ingerichte aquariums.....heb zelf ook een juwel rekord 600, weet je al wat je daar in gaat doen???

Verder vind ik je panda�s erg leuk, die ga ik denk ik ook nemen voor in mijn nieuwe bak.....

groetjes Rennie

Dank je wel!
Panda's zijn zeker leuk. Ik heb er nu 13 in mijn Rio (allemaal eigen nakweek). Ze nemen in een grotere groep relatief veel 'liters' in, maar het is wel erg leuk om ze zo allemaal samen te zien.

Wat betreft de Rekord, ik zit te denken aan 1 (of een paartje/trio als het een heel kleine soort is) kleine l-nummer(s) en dan een schooltje kleine scholenvisjes, die wat warmer kunnen, zoals de paracheirodon simulans. Heel misschien ga ik mijn corydoras pygmaeus ook nog verhuizen, maar deze hebben het nu erg goed naar hun zin in de Rio en vangen levert ook weer een hoop stress op, dus als het even kan, laat ik ze eigenlijk liever zitten waar ze nu zitten.

Sinds gisteren is ook mijn 60cm aquarium bewoont; door 2 jonge Ancistrus claro. Deze soort is, in tegenstelling tot de grotere Ancistrus-soorten, niet of nauwelijks territoriaal, waardoor ze zonder problemen met soortgenoten samen gehouden kunnen worden.
Ze zijn nu zo'n 3,5 cm groot en worden uiteindelijk ongeveer 8 cm groot.

Dit is ��n van de twee nieuwe bewoners
_MG_9935_web_zpsca69kxbc.gif

Edit:
Deze moest er toch nog even bij:

Blaadje delen
_MG_9941_web_zpsccyeafx0.gif

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan